صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951

    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟




    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟ چرا براساس ترتیب نزول مرتب نشده است


    کارشناس پاسخگو : میقات

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۷:۴۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    ترتیب آیات:



    با سلام و درود

    اکثر مفسران و عالمان علوم قرآنی بر این عقیده اند که ترتیب آیات هر سوره، توقیفی و متناسب با ترتیب نزول و توسط خود پیامبر اکرم(ص) مرتب شده است.
    حتی برخی ادعای اجماع کرده اند، مانند سيوطى که مى ‏گويد: اجماع و نصوص فراوان دلالت بر توقيفى بودن ترتيب آيات دارند و ترديدى در اين امر نيست. (الاتقان، ج ‏1، ص ‏189، نوع 18)


    البته در این زمینه چند نکته لازم به ذکر است:


    1. بیش تر آیات، بر اساس همان ترتیب نزولی که داشته اند مرتب شده اند، لذا ترتیب نزول اکثر آیات سوره ها، بطور طبیعی انجام شده و توقیفی است.

    در حديثی از امام صادق عليه السلام آمده:
    "كان يعرف انقضاء سورة بنزول بسم الله الرحمن الرحيم ابتداء لاخری"؛ پايان هر سوره ‏ای به واسطه نزول بسم الله الرحمن الرحيم در آغاز سوره ديگر شناخته می شد. (تفسير عياشی، ج 1، ص 20، روايت 6؛ بحارالانوار، ج 82، ص 20، ح 10)

    از ابن عباس نقل شده:
    پيامبر(ص) با نزول "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم‏" می ‏دانست كه سوره قبلی پايان يافته و سوره ديگری آغاز گشته است. (مستدرک حاکم، ج 1، ص 356، ح 846)


    2. بر اساس مدارك تاريخی گاه آيه يا آياتی نازل می ‏شده ولی پيامبر به نويسندگان وحی، دستور مي داده اند كه آن آيه يا آيات را در لابه ‏لای سوره ‏ای كه قبلا نازل شده و پايان يافته بود قرار دهند. اين گونه تنظيم آيات كه خارج از روال طبيعی نزول آيات بوده، نيازمند به تصريح و تعيين شخص پيامبر داشت و بي ‏گمان حكمت و مصلحتی در آن نهفته بوده است.
    ابن عباس مي ‏گويد: زمانی بر پيامبر خدا(ص) می گذشت و سوره هايی چند بر او نازل می ‏گشت. وقتی آياتی بر او نازل مي ‏شد بعضی از نويسندگان را احضار كرده می ‏فرمود: اين آيات را در سوره ‏ای كه فلان خصوصيات را دارد بگذاريد. (البرهان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص‏234 و 241)

    در مجمع البيان و در ذيل آيه شريفه: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏» (بقره، 281) آمده، اين آيه، آخرين آيه نازل شده از قرآن است که به گفته جبرئيل و دستور پيامبر(ص)، بعد از آيه 280 ـ بين آيه ربا و آيه دين ـ قرار داده شده است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 676)

    البته اين نوع تنظيم آيات در اسناد تاريخی بسيار كم گزارش شده است.


    3. در برخی از سوره ‏های قرآن كريم، ترتيب و تنظيم آيات، مطابق با ترتيب طبيعی نزول نيست و مدركی نيز در دست نيست كه تنظيم آن را به پيامبر(ص) نسبت دهد.

    علامه مجلسی(ره) يكی از اين سوره‏ها را سوره "ممتحنه" ذكر می ‏كند. نُه آيه اول اين سوره در سال هشتم هجری در شأن حاطب بن ابی بلتعه نازل شده است.
    به دنبال اين آيات، دو آيه وجود دارد كه نزول آن به سال ششم هجری پس از صلح حديبيه در شأن فرار زنی به نام سبيعه اسلميه يا كلثوم بنت عقبه، اتفاق افتاده است. نزول آيه دوازدهم در سال نهم هجرت بوده كه مربوط به بيعت زنان است.
    آخرين آيه اين سوره، با آيات اوليه از نظر محتوا هماهنگ است. (بحارالانوار، ج ‏89، ص‏67- 69، ح 47؛ التمهيد فی علوم القرآن، ج‏1، ص‏278؛ مجمع البيان فی تفسير القرآن، ج ‏9، ص‏413)










    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۶:۳۵
    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    آیت الله معرفت:


    ترتیب و نظم و عدد آيات در سوره‏ ها، چه با نظم طبيعى (در اکثریت غالب سوره ها) يا نظم دستورى (در موارد اندک)، توقيفى است و در زمان حيات پيامبر اكرم (ص) و با نظارت و دستور خود آن حضرت انجام گرفته است لذا بايد آن را تعبدا پذيرفت و از آن پیروی نمود و به همان ترتيب در هر سوره تلاوت كرد. (ر.ک: التمهيد في علوم القرآن، ج ‏1، ص 275؛ علوم قرآنی، معرفت، ص 119)

    با توجه به سیاق آیات، اصل اولی این است که آیات بر اساس ترتیب نزول، در سوره ها مرتب شده اند، مگر این که خلاف آن با دلیل ثابت شود، که آن هم مواردش نادر و بسیار کم است. (ر.ک: التمهيد في علوم القرآن، ج ‏1، ص 280)


    در نوشته‏ هاى برخى از قدما آمده است كه در برخى سوره‏ ها، آياتى بر خلاف‏ اصل سوره آمده است، يعنى اگر سوره مكى است ‏برخى آيات آن مدنى و اگر مدنى ‏است ‏برخى آيات آن مكى است. البته ما با تتبعى كه انجام داده‏ ايم به خلاف اين نظر دست‏ يافته ‏ايم، هر سوره‏ اى كه مكى است تمام آن مكى است و هر سوره ‏اى كه ‏مدنى است تمام آن مدنى است. (علوم قرآنی، ص 96؛ التمهيد، ج 1، ص 169 ـ 237)







    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۶:۳۷
    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    علامه طباطبائى:


    ایشان با اين كه معتقد به توقيفى بودن ترتيب آيات در اكثر سوره‏ هاى قرآن كريم است، در عين حال تعداد سوره‏ هايى را كه تنظيم بعضى از آيات در آنها به اجتهاد و راى صحابه صورت گرفته ‏است، اندك نمى ‏داند.

    به نظر ایشان وقوع برخى از آياتى كه به صورت متفرق نازل شده در جايى كه فعلا قرار دارند، خالى از مداخله اجتهادى صحابه نبوده است و اين مساله از ظاهر روايات جمع اول قرآن (در زمان خليفه اول) به دست مى‏ آيد.

    بنا بر این، علامه به توقيفى نبودن ترتيب گروهى از آيات در جمع ‏آورى قرآن پس از رحلت پیامبر(ص) معتقد است، اما در زمان حيات پيامبر اكرم(ص)، كه خود آن حضرت ناظر در امر كتابت قرآن بوده اند، معتقد است بدون شک، ترتيب آیات، توقيفى بوده است.

    ایشان در این زمینه بطور مفصل در المیزان، ج 12، ص 126 ـ 132؛ و ترجمه المیزان ج 12، ص 183 ـ 192 راجع به این موضوع سخن گفته است.


    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    ترتیب سوره ها:



    این که آیا در عصر پیامبر (ص) قرآن کریم با همین ترتیب امروزی سوره ها و آیات، نگاشته شده بود یا نه؟ بین مفسران و عالمان علوم قرآنی اختلاف نظر وجود دارد.

    دسته ای عقیده دارند که دست کم بخشی از ترتیب کنونی قرآن کریم بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) صورت گرفته است و دسته ای دیگر عقیده دارند که قرآن کریم به همین ترتیب امروزی در عصر پیامبر اکرم(ص) نگارش یافته است و حداکثر در یکی دو سوره مانند انفال و توبه اختلاف جزئی وجود دارد.


    از امام باقر علیه السلام نقل شده است:

    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أُعْطِيتُ السُّوَرَ الطِّوَالَ مَكَانَ التَّوْرَاةِ، وَ أُعْطِيتُ الْمِئِينَ مَكَانَ الْإِنْجِيلِ، وَ أُعْطِيتُ الْمَثَانِيَ مَكَانَ الزَّبُورِ، وَ فُضِّلْتُ بِالْمُفَصَّلِ ثَمَانٌ وَ سِتُّونَ سُورَةً، وَ هُوَ مُهَيْمِنٌ عَلَى سَائِرِ الْكُتُبِ وَ التَّوْرَاةُ لِمُوسَى وَ الْإِنْجِيلُ لِعِيسَى وَ الزَّبُورُ لِدَاوُد.

    پیامبر اکرم(ص) فرمودند: سوره های طولانی را به جای تورات، و سوره های صد آیه ای را به جای انجیل، و سوره ها کمتر از صد آیه را به جای زبور، به من اعطاء کردند و علاوه بر اینها خداوند با دادن سوره های مفصل (یعنی سوره های کوتاه، سوره هایی که زود به فصل بسم الله الرحمن الرحیم می رسد) که 68 سوره است مرا برتری داد. و قرآن، مهیمن بر سایر کتب (تورات، انجیل و زبور) است. (الكافي، ج ‏2، ص 601، حدیث 10)


    اگر در این روایت دقت شود می بینیم که این نظم سوره ها در روایت، عین نظم سوره ها در قرآنی است که در دسترس ما است؛ ابتدا سوره های طولانی، بعد سوره های صد آیه ای، سپس سوره های کمتر از صد آیه، و بعد سوره های کوتاه.

    بنا بر این روایت، قرآن کریم در عهد پیامبر اکرم(ص) به همین ترتیب یک مجموعه بوده است.



    نکته:

    صرف نظر از این مطالب، لازم به ذکر است که قرآن کنونی همان قرآنی است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده، و همان کلماتی هستند که به عنوان وحی الهی جهت هدایت عامه بشر بر رسول خدا (ص) فرود آمدند.


    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    آیت الله معرفت:


    کتابت قرآن و همچنین تکمیل سوره ها و مرتب شدن آیه ها در سوره ها در زمان حیات پیامبر(ص) بوده، ولی جمع قرآن بین دو جلد و مرتب کردن سوره ها، بعد از آن حضرت صورت گرفته است، چرا که تا نزول وحی قطع نشده و ادامه دارد نمی توان سوره ها را به صورت کتاب و بین دو جلد مرتب نمود، و این امر هم محقق نمی شد الا بعد از پیامبر(ص). (ر.ک: التمهيد في علوم القرآن، ج ‏1، ص 281)


    بيش ‏تر محققين و تاريخ نويسان بر آنند كه جمع و ترتيب سوره‏ ها پس از وفات پيامبر(ص) براى نخستين بار بر دست حضرت على اميرمؤمنان عليه السلام سپس ‏زيد بن ثابت و ديگر صحابه بزرگوار انجام گرفت. و در مجموع شايد بتوان گفت كه‏ عمل جمع قرآن به دست صحابه، پس از رحلت پيامبر(ص) از امور مسلم تاريخ‏ است. (علوم قرآنی، ص 120)






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۱۰ در ساعت ۱۶:۴۰
    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    علامه طباطبائى:


    ترتيب سوره‏ ها در جمع زمان ابوبكر و جمع زمان عثمان، قطعا با اجتهاد صحابه صورت گرفته است و يك دليل آن است كه عثمان سوره های "انفال" و "براءة" را بين سوره های "اعراف" و "يونس" قرار داد.

    دليل ديگر، مخالفت ترتيب مصاحف صحابه با مصحف ابوبكر و عثمان است.(الميزان عربی، ج ‏12، ص ‏126؛ ترجمه الميزان، ج ‏12، ص 183 و 184)

    البته بهترين و محكم ‏ترين دليل بر عدم توقيفى بودن ترتيب سوره ‏ها، ترتيب مصحف حضرت على(ع) است كه بر خلاف ساير مصاحف، به ترتيب نزول، تنظيم گشته بود.


    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ادبیات، عرفان،اهل بیت،خطبه متقین،زیارت امین الله،طوا�
    نوشته
    171
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    آنچه گفته شد در مورد ترتیب آیات و سوره هاست.اما حتی خود آیات یکباره نازل نشده اند و در مورد بعضی آیات یک بعضی قسمتها بعد از قسمتهای دیگر نازل شده اند.مثلا آیه تطهیر،و یا آیه الیوم اکملت لکم دینکم.چرا این آیات اینطوری هستند؟آیا همه اعتقاد دارند پیامبر این ترتیب را قرار داده اند؟آیا این که یک مطلب در وسط مطالب دیگر بیاید گمراه کننده نیست؟مثلا کسیکه قرآن را برای اولین بار میخواند فکر میکند تکمیل دین با تمام شدن بیان احکام انجام میشود.

    کلا چرا قرآن اینقدر پریشان سخن میگوید؟از یک شاخه به شاخه دیگر میپرد!البته این مساله در اشعار مولانا و حافظ هم دیده میشود و بعضی گفته اند زبان عرفانی اینطور است!
    و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا

    دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم
    خم می دیدم،خون در دل و پا در گل ب

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ادبیات، عرفان،اهل بیت،خطبه متقین،زیارت امین الله،طوا�
    نوشته
    171
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    آیا اگر قرآن بترتیب نزول بود،یا لااقل با سوره های مکی شروع میشد اثرش بهتر نبود؟کسیکه میخواهد در مورد اسلام تحقیق کند و قرآن را باز میکند و شروع میکند به خواندن.سوره حمد شروع خوبی است.اما بعد از آن به سوره های مدنی میرسد که درباره احکام و جهاد و طلاق و اگر اشتباه نکنم بعضی مجازاتها و یکسری امر و نهی صحبت میکند.کسیکه هنوز در اصول دین مشکل دارد،کسیکه هنوز حقانیت اسلام برایش ثابت نشده،کسیکه عدالت و محبت خدا برایش ثابت نشده چطور میتواند قبول کند که شراب حرام است،جهاد واجب است،بعضی خوردنیها حرام است؟ کسی که هنوز مفهوم عبادت و تسلیم را درک نکرده چطور میتواند بفهمد تقصیر در ایام حج بعد از رسیدن قربانی به محلش یعنی چه؟(منظورم احکام عبادی و تسلیمی است)

    من یک بار خواندن قرآن را از سوره های مکی شروع کردم و اثر خیلی خوبی داشت.

    آیا بهتر نیست لااقل برای آنها که فقط ترجمه قرآن را میخوانند(مثلا کسیکه میخواهد درباره اسلام تحقیق کند) قرآنهایی(بدون متن عربی) به ترتیب نزول منتشر شود؟آیا کسیکه برای اولین بار قرآن میخواند بهتر نیست با سوره علق شروع کند؟

    البته این نکته هم قابل توجه است که افراد بسیار زیادی با سطح سواد و سن مختلف صرفا با خواندن قرآن به اسلام علاقمند میشوند و مسلمان میشوند،اما این مطلب را صرفا برای اینکه تبلیغ بهتر اثر کند عرض میکنم.
    و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا

    دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم
    خم می دیدم،خون در دل و پا در گل ب

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمه ۶۵ نمایش پست ها
    آنچه گفته شد در مورد ترتیب آیات و سوره هاست.اما حتی خود آیات یکباره نازل نشده اند و در مورد بعضی آیات یک بعضی قسمتها بعد از قسمتهای دیگر نازل شده اند.مثلا آیه تطهیر،و یا آیه الیوم اکملت لکم دینکم.چرا این آیات اینطوری هستند؟آیا همه اعتقاد دارند پیامبر این ترتیب را قرار داده اند؟آیا این که یک مطلب در وسط مطالب دیگر بیاید گمراه کننده نیست؟مثلا کسیکه قرآن را برای اولین بار میخواند فکر میکند تکمیل دین با تمام شدن بیان احکام انجام میشود.

    با سلام و درود

    چند نکته عرض می شود:


    1. این موارد بسیار کم هستند.


    2. برای چینش برخی آیات در میان آیات دیگر، دلیل خاص داریم که به دستور شخص پیامبر(ص) انجام شده است، مانند آیه 281 سوره بقره؛ لذا در مواردی که دلیل خاص نیست نمی توان آن را توقیفی و به دستور پیامبر دانست.


    3. برخی این جابجایی برخی آیات را کار صحابه و کاتبان قرآن می دانند که یا از روی غفلت، آیه را جابجا کرده اند و یا از روی عناد و غرض خاص، مانند آیه اکمال دین(مائده، 3) که همراه و بعد از آیه ابلاغ رسالت (مائده، 67) نازل شده و در مورد انتصاب حضرت علی علیه السلام به وصایت و جانشینی پیامبر است ولی برخی برای این که مخالف این مسأله بودند این آیه را در بین آیات احکام خوراکی ها قرار دادند تا به گمان خودشان، دیگر برای ولایت و وصایت بدان استدلال نشود. (ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 296)


    4. آیه اکمال دین (مائده، 3)، آیه ای مستقل است. اين جمله، جمله ‏اى است معترضه كه نه با صدر آيه ارتباطى دارد، و نه با ذيلش، که البته در فهم مراد الهی از این آیه، فرقی نمی کند که قرار دادن آن بین آن آیات را به دستور پیامبر(ص) بدانیم و یا کار صحابه و کاتبان که بعد از رحلت پیامبر انجام شده است. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏5، ص 272)


    5. مواردی که آیه ای در لا به لای آیات دیگر آمده، با توجه با شأن نزول و روایات معصومین علیهم السلام، مراد از آن روشن می شود و هیچ منجر به گمراهی نمی شود؛ کما این که آیات مورد نظر چنین هستند.


    6. کسانی که قرار دادن آیه اکمال دین (مائده 3) در بین آیه مربوط به احکام خوردنی ها را به دستور پیامبر(ص) می دانند، وجه آن را این می دانند که پیامبر این آیه را آنجا قرار دادند تا به گونه ای دیگر هم قابل تفسیر باشد و از دست تحریف مخالفان در امان باشد.

    و کسانی که قرار دادن این آیه در آن جا را کار مغرضان می دانند، وجه آن را این می دانند که آنها چنین کردند تا این آیه تفسیرهای دیگری داشته باشد و بتوانند آن را از تفسیر اصلی که مربوط به وصایت علی بن ابیطالب (ع) برگردانند.

    ترتیب آیات قرآن و سوره ها توسط چه کسی انجام شده است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود