صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بداء؟!؟!؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259

    پرسش بداء؟!؟!؟!




    بداء دقیقا به چه معنیه!؟ایا به معنی تغییر مقدرات خداست؟!یا...؟!
    و دلایل ما برای چنین اعتقادی فقط دلایل روائیست یا دلایل عقلی هم وجود داره؟!



    کارشناس بحث : اندیشمند

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۹:۳۵
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    بداع دقیقا به چه معنیه!؟ایا به معنی تغییر مقدرات خداست؟!یا...؟!
    و دلایل ما برای چنین اعتقادی فقط دلایل روائیست یا دلایل عقلی هم وجود داره؟!:gig:


    کارشناس بحث : اندیشمند
    بفرمایید بداء نه بداع!
    آیت الله، دکتر سید جواد مصطفوی مترجم و شارح اصول کافی، در ذیل حدیث شماره یک باب بداء کافی (146/1) می گوید:
    چنانچه از ابواب سابق معلوم شد صفاتى را كه نسبت بخدايتعالى ميدهيم از لحاظ مفهوم و معنى با صفات مخلوق فرق دارد علم خدا غير از علم مخلوقست، ديدن و شنيدن و يكتا بودن و لطيف بودن و ظاهر بودن و قاهر بودن خدا غير از اين صفاتست در مخلوق چنانچه تمام اينها در ابواب گذشته خصوصا در حديث 317 و 318 توضيح داده شد،
    اكنون ميگوئيم بدا هم نيز چنين است، بدا نسبت بخدا غير از بداى نسبت بمخلوقست و در هر يك معنى جداگانه‏اى دارد: بدا نسبت بمخلوق عبارت از اينست كه شخصى نزد خود نقشه كارى را طرح كند و سود و زيان آن را بسنجد و چون جانب سود را ترجيح دهد در آن كار وارد شود و اقدام كند، ناگاه در وسط كار يا جلوتر و دنبال‏تر بجهتى متوجه شود كه قبلا آن را نميدانست و آن جهت زيان و آسيبى باشد كه از ناحيه آن كار وارد شود و چند برابر سودى باشد كه او خيال كرده بود، در آنجا دست از كار بكشد و بگويد برايم بدا حاصل شد،
    پيداست كه چنين بدائى نسبت بخداى تبارك و تعالى محالست، خدا پيش از آفرينش مخلوق همه چيز را ميدانسته و سود و زيان هر چيز نزدش هويدا و آشكار بوده است، او هرگز چيزى خلق نكند و فرمانى ندهد كه بعدا پشيمان شود و منصرف گردد. چنانچه امام صادق عليه السلام در حديث 9 و 10 اين باب باين معنى تصريح ميفرمايد،
    و اما بداء نسبت بخدا باين معنى‏ست كه خدا چيزى را مطابق اوضاع و شرايطى مقرر دارد و سپس بواسطه تغيير اوضاع و شرايط آن را تغيير دهد و چون ما خدا را فعال ما يشاء ميدانيم و ميدانيم كه او هر چه را مصلحت داند ميكند و هر روز در كار تازه‏ايست و او دست بسته و كنار نشسته نيست بايد اين تغيير را بدهد و از اين جهت است كه عقيده ببدا در روايت 1 و 3 و 12 و 13- اين باب با اهميت تلقى شده است.
    ادامه دارد ...

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما


    برای روشن شدن تعریف بداء ذکر چند مقدمه لازم است:

    1. خداوند از اول به همه حوادث ریز و درشت جهان هستی عالم می­باشد. این چنین نیست که چیزی اول بر خداوند مخفی بوده و او نسبت به آن چیز جاهل بوده باشد سپس بر آن چیز عالم شود.


    2. تقدیر الهی درباره انسان بر دو نوع است: أ. تقدیر محتوم و قطعی، كه به هیچ وجه قابل تغییر نیست و تقدیر معلق و مشروط، كه با فقدان برخی شرایط، دگرگون می‏شود و تقدیر دیگر جایگزین آن می‏گردد، مثل تقدیر خداوند بر اینکه مریضی در وقت خاصی می­میرد که این تقدیر قطعی نیست زیرا در صورت مداوا یا دعا یا صدقه دادن برای شفای این مریض، تقدیر جدیدی برای وی که همان شفا یافتن و طول عمر او خواهد بود، معین می­شود.[1] در روایات نیز این دو تقدیر به صورت صریح ذکر شده است، امام باقر(عليه السلام) می ­فرمایند:«من الأمور أمور محتومه كائنه لا محاله، و من الأمور أمور موقوفه عند الله، یقدم فیها ما یشاء و یمحو ما یشاء، و یثبت منها ما یشاء»[2] «برخی امور، حتمی‌اند كه ناگزیر موجود خواهند شد. برخی امور دیگر، در نزد خدا موقوف‌اند كه خدا با مشیت خود، برخی از این امور را مقدّم می‌كند، برخی دیگر را از بین می‌برد و برخی دیگر را موجود می‌سازد.»

    3. خداوند دارای قدرت و سلطه مطلق بر هستی است و هر زمان خواست می‏تواند تقدیری را جایگزین تقدیر دیگر سازد; در حالیكه به هر دو نوع تقدیر، علم قبلی داشته، و هیچگونه تغییری نیز در علم وی راه نخواهد یافت.


    4. اعمال قدرت و سلطه از سوی خداوند، و اقدام وی به جایگزین كردن تقدیری جای تقدیر دیگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمی‏گیرد، و بخشی از قضیه، در گرو اعمال خود انسان است كه از طریق اختیار و برگزیدن و زندگی شایسته یا ناشایسته، زمینه دگرگونی سرنوشت‏ خویش را فراهم سازد.




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    یکی از اعتقادات اسلامی که در مکتب اهل بیت (عليهم السلام) مورد اهتمام بسیار قرار گرفته است، اعتقاد به بداء است. شیعه امامیه نیز به تبع از اهل بیت (عليهم السلام) عقیده به بداء را در کتب اعتقادی خود مطرح کرده و به آن اهتمام ورزیده است.برخی از علمای سنّی بداء را انکار نموده‌اند از آن جهت كه معنای آن را به درستی درك نكرده و پنداشته‌اند بداء با علم ذاتی و ازلی خدا در تعارض است.

    بداء در لغت به معنای ظهور کامل یک چیز است.[3] اگر انسان چیزی را نداند و سپس بر او آشکار شود و رای و نظرش دگرگون شود، می­گویند که بر او بداء حاصل شده است. استعمال این معنا بر خداوند متعال جایز نیست زیرا مستلزم تغییر در اراده و علم او خواهد بود و وجود تغییر به هر نوع و شکل در ذات خداوند محال است. و در احادیث ائمه معصومین(عليهم السلام) چنین معنایی از بداء در مورد خداوند به شدت انکار شده است؛ امام صادق (عليه السلام) فرموده است: «ان الله لم یبد له من جهل»[4]چیزی بر خداوند پس از جهل حاصل نمی­شود.
    حقيقت بداء در حق خداوند همان اظهار است يعني هر چه كه خداوند از قبل مي دانسته است و انسان به آن جعل داشت ،خداوند آن را بيان و آشكار مي كند [5]

    شيخ صدوق(ره) نيز مي گويد : به اعتقاد شيعه اگر کسي بگويد که امروز براي خداوند چيزي آشکار شده است که آن را در گذشته نمي دانسته است ، چنين شخصي کافر و بيزاري جستن از او واجب است .[6]

    شيخ طوسي(ره) در زمينه احاديث بداء مي گويد:

    بيان اين روايات ، همان است که ما ذکر نموديم ؛ که مصلحت کاري تغيير پيدا کرده اما آشکار ساختن آن به سبب مصلحتي به تاخير افتاده است ؛ بدون آنکه مطلبي براي خداوند آشکار شده باشد ؛ زيرا ما نه اعتقاد به اين مطلب داشته و نه آن را ممکن مي دانيم ؛ و خداوند بزرگ تر از آن است که چنين باشد .[7]
    مرحوم مازندراني (شارح کتاب کافي ) در تفسير روايات بداء مي گويد :
    علم خداوند سبحان ازلي است و مي دانسته است که مطلبي را در زمان معين به سبب تمام شدن مصلحتش محو خواهد ساخت و يا وقتي مصلحت آن دوباره بازگشت آن را در زمان خودش ايجاد خواهد کرد ؛ وکسي که بر خلاف اين مطلب اعتقاد داشته باشد ، و مثلا بگويد که خداوند امروز چيزي را مي داند كه قبل از آن نمي دانسته است ، او به خداوند کافر شده است و ما از او بيزاريم .[8]
    براي اطلاعات بيشتر ر.ك:سايت ولي عصر(عج) http://www.valiasr-aj.com/fa/page.ph...estion&id=1048


    [1] سبحاني، جعفر، الالهيات، قم، موسسه امام صادق(ع)، چاپ ششم، 1384، ج2، ص240و241
    [2] عياشي، محمد بن مسعود، کتاب التفسير، ج2، ص217
    [3] راغب اصفهاني، معجم مفردات الفاظ القرآن، ماده بدا
    [4] کليني، محمدبن يعقوب، اصول کافي، ج1، باب البداء، ح10
    [5] دروس في الشيعه و التشيع ،علي رباني گلپايگاني ، ص126 ،انتشارات جامعه المصطفي(ص) العالميه ،چاپ دوم
    [6] كمال الدين وتمام النعمة، شيخ صدوق، ص69 ، تصحيح : علي أكبر غفاري، ناشر: مؤسسة النشر الإسلامي
    [7] الغيبة ، الشيخ الطوسي، ص431
    [8] شرح أصول كافي ، محمد صالح مازندراني ، ج4 ص250ـ 251 ، دار إحياء التراث العربي ـ بيروت

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۹:۱۹
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    از توضیحات کاملتون ممنون!
    فقط چند تا سوال :
    اگر بداء در امری اتفاق میافتد فقط به خاطر شرایط خاص است یعنی مثلا اگر ماجرای کربلا اتفاق نمی افتاد حضرت علی اکبر امام بعدی بودند؟یا اینکه واقعه ای مثل کربلا و امامت امام سجاد حتمی بود؟
    و سوال دیگه اینکه ایا دلایل قرانی هم برای این مسئله هست؟
    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۶/۰۵ در ساعت ۲۲:۳۶
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    اگر بداء در امری اتفاق میافتد فقط به خاطر شرایط خاص است یعنی مثلا اگر ماجرای کربلا اتفاق نمی افتاد حضرت علی اکبر امام بعدی بودند؟یا اینکه واقعه ای مثل کربلا و امامت امام سجاد حتمی بود؟
    با سلام خدمت شما

    در مورد قسمت اول سوال شما بايد عرض كنم مراد از بداء آن است كه خداى تعالى تحت شرايطى كارى را مقدر فرموده است ولى با عوض شدن شرايط و مناسبات آن امر مقدر نيز تغيير پيدا مى‏كند اين تغيير گرچه معلوم حق تعالى است ولى كسانى كه به لوح محو و اثبات دست پيدا كردند گمان مى‏كردند كه آن امر بدون تغيير واقع خواهد شد ولى پس از وقوع معلوم مى‏شود كه اين امر قطعى نبوده و تحت آن شرايط خاص امكان وقوع داشته اكنون كه شخص نيايشگر شرايط جديدى را به وجود آورده آن امر مقدر تغيير كرده است‏ . اما در امامت بداء حاصل نشده بلكه از اول 12 امام(عليهم السلام) با نام معلوم بودند و پيامبر(صلي الله عليه و آله نيز به اسامي آن ها اشاره كرده اند. از جمله در روايتي آمده است: ابن عباس از رسول خدا (ص) پرسيد امامان پس از شما چند نفرند؟ حضرت فرمودند: به عدد حواريان عيسي و اسباط موسي و برگزيدگان بني اسرائيل، امامان پس از من دوازده نفرند، نخستين آنان علي ابن ابيطالب (ع) است، و پس از او سبط من حسن و حسين، پس از حسين فرزندش علي (ع) و پس از او فررزندش محمد ، پس از او فرزندش جعفر ، پس از او فرزندش موسي ، و پس از او فرزندش علي (ع)، پس از او فرزندش محمد ، پس از او فرزندش علي، پس از او فرزندش حسن، پس از او فرزندش حجت.[ مجلسي ، بحارالانوار ج 36 ص 286 حديث 107 نشر دارالاحياء التراث العربي، بيروت 1403ق]

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    سوال دیگه اینکه ایا دلایل قرانی هم برای این مسئله هست؟
    بله دوست عزيز در قرآن نيز اشاره شده است كه انسان مي تواند سرنوشت خود را تغيير دهد(حقيقت بداء) و به عنوان نمونه مي توان به آيات ذيل اشاره كرد:

    «یَمْحُو الله ما یَشاءُ وَ یُثْبتُ وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْکِتابِ».[1]
    خداوند هر چه را بخواهد محو و نابود می‌سازد و هر چه را بخواهد اثبات می‌کند و ام الكتاب نزد اوست.

    تحقق موجودات و حوادث مختلف جهان دو مرحله دارد: يكى مرحله قطعيت كه هيچگونه دگرگونى در آن راه ندارد (و در آيه فوق از آن اشاره به ام الكتاب كتاب مادر شده است ) و ديگرى مرحله غير قطعى به تعبير ديگر مشروط است كه در اين مرحله دگرگونى در آن راه دارد، و از آن تعبير به مرحله محو و اثبات مى شود.
    گاهى نيز از اين دو، تعبير به لوح محفوظ و لوح محو و اثبات مى شود، گوئى در يكى از اين دو لوح ، آنچه نوشته شده است به هيچوجه دگرگونى در آن راه ندارد و كاملا محفوظ است و اما ديگرى ممكن است ، چيزى در آن نوشته شود و سپس محو گردد و بجاى آن چيز ديگرى نوشته شود.[2]



    «هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضی اَجَلاً وَ اَجَلٌ مُسَمّی عِنْدَهُ»[3]
    اوست که شما را از گل بيافريد و عمری مقرر کرد : مدتی در نزد او معين با، اين همه ، ترديد می ورزيد

    شك نيست كه كلمه اجل مسمى و اجلا در آيه به دو معنى است و اينكه بعضى هر دو را به يك معنى گرفته اند با تكرار كلمه اجل مخصوصا با ذكر قيد مسمى در دفعه دوم به هيچوجه سازگار نيست .
    لذا مفسران درباره تفاوت اين دو، بحثها كرده اند اما از آنچه بقرينه ساير آيات قرآن و همچنين رواياتى كه از طريق اهل بيت (عليهمالسلام ) به ما رسيده استفاده مى شود تفاوت اين دو در آن است كه اجل به تنهائى به معنى عمر و وقت و مدت غير حتمى ، و اجل مسمى به معنى عمر و مدت حتمى است ، و به عبارت ديگر اجل مسمى مرگ طبيعى و اجل مرگ زودرس است .[4]

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    « فَلَوْلاَ كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلاَّ قَوْمَ يُونُسَ لَمَّآ آمَنُواْ كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الخِزْيِ فِي الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ.»[5]
    چرا مردم هيچ قريه ای به هنگامی که ايمانشان سودشان می داد ايمان ، نياوردند مگر قوم يونس که چون ايمان آوردند عذاب ذلت در دنيا را از آنان برداشتيم و تا هنگامی که اجلشان فرا رسيد از زندگی برخوردارشان کرديم.

    در داستان يونس آمده كه نافرماني قومش سبب شد كه مجازات الهي به سراغ آنها بيايد و اين پيامبر الهي هم آنها را ترك گفت:اما ناگهان براساس توبه مردم و علماء،‌مجازاتي كه نشانه‌هايش ظاهر شده بود برطرف شد.

    4-«إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»[6]

    خدا چيزی را که از آن مردمی است دگرگون نکند تا آن مردم خود دگرگون شوند

    خداوند چنين حكم رانده و حكمش را حتمى كرده كه نعمتها و موهبت‏هايى كه به انسان مى ‏دهد مربوط به حالات نفسانى خود انسان باشد، كه اگر آن حالات موافق با فطرتش جريان يافت آن نعمت‏ها و موهبتها هم جريان داشته باشدو مادامى كه آن حالت در دلهاى ايشان دوام داشته باشد اين وضع هم از ناحيه خدا دوام يابد، و هر وقت كه ايشان حال خود را تغيير دادند خداوند هم وضع رفتار خود را عوض كند و نعمت را به نقمت مبدل سازد.


    ممكن هم هست كه از آيه، عموميت هم استفاده بشود يعنى نقمت را هم شامل شده چنين افاده كند كه: ميان تمامى حالات انسان و اوضاع خارجى- چه در جانب خير و چه در جانب شر-، يك نوع تلازم است، پس اگر مردمى داراى ايمان و اطاعت و شكر باشند خداوند هم نعمت‏هاى ظاهرى و باطنيش را به ايشان ارزانى بدارد، و همين كه ايشان وضع خود را تغيير دادند و كفر و فسق ورزيدند خدا هم نعمت خود را به نقمت مبدل كند، و همين طور دچار نقمت باشند تا باز خود را تغيير دهند. همين كه تغيير دادند و به اطاعت و شكر بازگشتند باز هم نقمتشان به نعمت مبدل شود، و همچنين ...[7]

    همچنين آيه 96 سوره اعراف و 112 سوره نحل و نيز به همين مطلب اشاره دارد.




    [1] رعد / 39
    [2] تفسير نمونه ، ذيل آيه 39 سوره رعد
    [3] انعام / 2
    [4] ر.ك تفسير نمونه و الميزان ذيل آيه 2 سوره مباركه انعام
    [5] یونس / 98
    [6] رعد : 11
    [7] الميزان ، ذيل آيه 11 سوره رعد




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259

    پرسش ایا در امامت بداء رخ میدهد؟!




    از توضیحات جامعتون خیلی متشکرم!
    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    اما در امامت بداء حاصل نشده بلكه از اول 12 امام(عليهم السلام) با نام معلوم بودند و پيامبر(صلي الله عليه و آله نيز به اسامي آن ها اشاره كرده اند.
    من هم اینطور فکر میکردم ولی در تاپیک :http://www.askdin.com/thread20294.html دراین لینکhttp://www.askdin.com/post261389-9.html من این سوال رو پرسیدم ولی همکارانتون در پاسخ چیز دیگه ای فرمودند!(یا حداقل من اشتباه فهمیدم!):
    http://www.askdin.com/post261656-11.html


    ممکنه بیشتر توضیح بدین!

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۱:۵۸
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    بداء؟!؟!؟! ایا در امامت بداء رخ میدهد؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    من هم اینطور فکر میکردم ولی در تاپیک :بیان عجیب حضرت امام در مقام علی اکبر علیه السلام + چند کرامت دراین لینکبیان عجیب حضرت امام در مقام علی اکبر علیه السلام + چند کرامت من این سوال رو پرسیدم ولی همکارانتون در پاسخ چیز دیگه ای فرمودند!(یا حداقل من اشتباه فهمیدم!): بیان عجیب حضرت امام در مقام علی اکبر علیه السلام + چند کرامت ممکنه بیشتر توضیح بدین!

    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود