صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تجلی اعظم حق تعالی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    تجلی اعظم حق تعالی




    باسمه تعالی
    با سلام
    با توجه به اینکه همه عالم مظهر و جلوه حق تعالی است و موجودی نیست که تجلی حق نباشد نکته مهم این است که در میان تمام موجودات که مظاهر نسبی و ناقص حق تعالی به شمار می آیند و تنها بخشی از اسمای الهی را جلوه گر می سازند تنها انسان است که مظهر جامع حق است و می تواند آنگونه که حق تعالی می خواهد تجلی گر تمام اسما و صفات او باشد به بیان دیگر ظهور حق تعالی در آیینه اشیا مانند آیینه ناقص همان اشیا است اما ظهور او در آیینه انسان در واقع ظهور در یک آیینه تمام نما است به همین دلیل انسان را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده اند

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    به بیان دیگر ظهور حق تعالی در آیینه اشیا مانند آیینه ناقص همان اشیا است اما ظهور او در آیینه انسان در واقع ظهور در یک آیینه تمام نما است به همین دلیل انسان را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده اند
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از کارشناس محترم سمیع گرامی

    مطالب بسیار جذاب وخوبی را مرقوم فرموده اید .

    پیرو متن بالا یک سؤال همیشگی بر ذهن متبادر میگردد . وآن اینکه چطور این انسان آلوده به انواع پلیدی ها و زشتکاری ها را با این اوصاف عظیم میتوان تطبیق داد ؟

    حق یارتان

  5. صلوات ها 4


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط طه نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از کارشناس محترم سمیع گرامی :gol:

    مطالب بسیار جذاب وخوبی را مرقوم فرموده اید .

    پیرو متن بالا یک سؤال همیشگی بر ذهن متبادر میگردد . وآن اینکه چطور این انسان آلوده به انواع پلیدی ها و زشتکاری ها را با این اوصاف عظیم میتوان تطبیق داد ؟

    حق یارتان :gol:
    باسمه تعالی
    باسلام:
    اهل معرفت در پاسخ به این پرسش با استشهاد به آیه امانت(انا عرضنا الامانة علی السموات و الارض والجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان)1
    این مقام جمعی را به صورت بالقوه برای نوع انسان ثابت می دانند و معتقدند همه انسانها امکان و استعداد جمع تمام حقایق اسمایی را دارند
    تعالوا را شنو از حق تعالی
    تو را دعوت نموده سوی بالا
    چو بودی مر تعالوا را تو لایق
    تعالوا آمدت از قول صادق(2)
    هرچند در عمل شمار اندکی این قابلیت را در وجودشان به فعلیت می رسانند که از آنها به عنوان خلیفه و حجت خداوند یاد می شود
    جایگاه و مقام هر فرد انسانی نیز به میزان به فعلیت رساندن همه قابلیت وابسته است تا جایی که چه بسا برخی افراد انسانی حتی به اندازه حیوانات و جمادات نیز کشف از حق ندارند و در نتیجه از آنها نیز نازلتر تلقی می شوند و به تعبیر قرآن اولئک کاالانعام بل هم اضل
    پی نوشت
    1- احزاب 72
    2-علامه حسن زاده آملی


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    هرچند در عمل شمار اندکی این قابلیت را در وجودشان به فعلیت می رسانند که از آنها به عنوان خلیفه و حجت خداوند یاد می شود
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    باتشکر از کارشناس گرامی وپاسخ جامع وخوبشان

    با توجه به مطالبی که مرقوم فرمودید این نتیجه حاصل میشود که گویا انسانی که آیینه ی ظهور خداوند وتجلیگاه انوار حق خطاب میگردد قطعا" باید در مرحله ی عمل مدرک باشد و بتواند انچه را که مولا فرموده بی کم وکاست واضافه انجام دهد .
    حالا این سؤال به ذهن میرسد که :
    اگر کسی بخواهد به این مقام که قطعا" دارای درجاتی است برسد وبخواهد توانهای بالقوه ی خود را به تواناییهای بالفعل وعملی تبدیل کند مرحله ی آغاز این تحول چیست .

    آیا شرط اولیه ای هم برای این تحول وجود دارد ؟ یا اینکه هرکسی در هر زمانی از مقاطع عمرش میتواند برای رسیدن به این تحول شروع به اقدام کند ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    جایگاه و مقام هر فرد انسانی نیز به میزان به فعلیت رساندن همه قابلیت وابسته است تا جایی که چه بسا برخی افراد انسانی حتی به اندازه حیوانات و جمادات نیز کشف از حق ندارند
    آیا میتوان درمرحله ی عمل به افعال وعملکرد خود اطمینان داشت که راه درست ومستقیم است . تا خدای ناکرده به عوض ارتقاء دچار سقوط در ورطه ی حیوانیت نشویم .

    حق یارتان

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با سلام
    با توجه به اینکه همه عالم مظهر و جلوه حق تعالی است و موجودی نیست که تجلی حق نباشد نکته مهم این است که در میان تمام موجودات که مظاهر نسبی و ناقص حق تعالی به شمار می آیند و تنها بخشی از اسمای الهی را جلوه گر می سازند تنها انسان است که مظهر جامع حق است و می تواند آنگونه که حق تعالی می خواهد تجلی گر تمام اسما و صفات او باشد به بیان دیگر ظهور حق تعالی در آیینه اشیا مانند آیینه ناقص همان اشیا است اما ظهور او در آیینه انسان در واقع ظهور در یک آیینه تمام نما است به همین دلیل انسان را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده اند
    سلام
    والبته یک اسم است که برای خداوند حسن و برای انسان عیب است و ان تکبر است و لذا انسان هرگز نمیتواند مظهر جامع اسماء الهی باشد !

    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    سلام والبته یک اسم است که برای خداوند حسن و برای انسان عیب است و ان تکبر است و لذا انسان هرگز نمیتواند مظهر جامع اسماء الهی باشد !


    زن باید در خیابان متکبر باشد!
    ویرایش توسط asad : ۱۳۹۱/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۲:۵۵
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  12. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها

    زن باید در خیابان متکبر باشد!
    وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِینَ«البقرة/34»
    و چون فرشتگان را فرمودیم برای آدم سجده کنید پس بجز ابلیس که سر باز زد و کبر ورزید و از کافران شد [همه] به سجده درافتادند


    تکبر فقط خاص خداست که بزرگترین است و هرکس جز او تکبر بورزد کافر است .

    خدایا مرا آن ده که آن به

  13. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط طه نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    دوست گرامی برخی از صفات خداوند کاربردش درمورد انسان متفاوت است .

    یعنی به واسطه ی موصوف نزول پیدا میکند .یعنی این صفات وتعریف حقیقی این صفات فقط مختص خداوند است ودر مرتبه ی موصوف بودن انسان تنزل معنایی پیدا میکند .
    دلیلش هم ضعف و کمی ظرفیت وجودی انسان بر معنای این صفات است .

    ازجمله ی این صفات تکبر است که برای خداوند به منزله ی کبریایی وعظمت معنا میشود اما چون وجود انسان با وجود خداوند قابل مقایسه نیست در مورد انسان به صفتی پست وپایین معنا میشود
    تا اینکه انسان حدود خود را دریابد که کبر برای انسان در شأنش نیست اما کبریایی خداوند در شأن خداوند میباشد

    صفت دیگر صفت جبار بودن خداوند است که جباریت برای خداوند به معنای صاحب قدرت تام وجبروت میباشد که قطعا" شایسته ودر شأن خداوند است واین صفت در موجود فقیر چون انسان به زورگویی و ظلم کردن معنا میشود

    از طرفی جباریت خداوند به واسطه ی خالق بودن در شان اوست اما جبار بودن در انسان چون همه ی انسانها برابر هستند یکی از مصادیق بی عدالتی وظلم تلقی میشود .

    حق یارتان :gol:
    انسان در اجرای فرمان خدا میتواند جبار باشد ولی در هیچ شرائطی نمیتواند متکبر باشد یعنی فقط میتوانیم بگوئیم الله اکبر و لاغیر .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  14. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط طه نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    آن وقت این انسان فقط مجری حکم خدا است نه اینکه خودش اجازه داشته باشد که جبار باشد بلکه بیشتر مطیع وفرمانبردار خداوند جبار میباشد .

    در ضمن اینطور نیست که هرکس توانای اجرای اجرای فرمان خداوند را داشته باشد !!! بلکه این تشخیص بر عهده ی فقیه و قاضی و حاکم و ولی فقیه است که حکم خدا را درک کند وتشخیص ضرورت وشکل اجرایش را بدهد وبعد.....

    حق یارتان :gol:
    از اینهم بالاتر انکه میتواند جبار باشد معصوم است ولی معصوم نمیتواند متکبر باشد و هرگز هم نبوده اند .
    اتفاقاً اشتباه شیطان هم در همین نکته بود یعنی مقامش نزد پروردگار انچنان بالا گرفته بود که خداوند بین او و ملائکه اش تفاوت قائل نمیشود ولی او به تصور اینکه تمام اسماء خداوند از جمله تکبر به او منتقل شده خیلی راحت از سجده ابا نموده و میگوید من از او برترم !
    حال باید دید وقتی امام زمان ظهور بفرمایند چه کسانی از سجده باو ابا میکنند ؟

    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۱/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۵:۲۰
    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات ها 2


  16. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نخست اینکه بنده یک کاربر هستم و نه پاسخگو و نظر خود را میگویم تا مطلب روشن شود ولذا اگر کسی از ان استباط غلت کند به عهده خود اوست و این دلیل نمیشود که بنده لال شوم که مبادا کسی گمراه شود و اما تمام این مطالبی که فرمودید نظر اولیه خودتان را که تمام اسماء را قابل انتقال به انسان میدانستید رد میکند اما در مورد قهاریت درست است که مخصوص خداوند است اما خداوند در روی زمین خلیفه تعئین کرده و به همین واسطه هم به ملائکه میفرماید به او سجده کنید یعنی خلیفه به واسطه جانشینی میتواند جباریت داشته باشد و خلیفه خدا به غیر معصوم نمیتواند باشد و همچنین جبران کننده نیز فقط معصوم میتواند باشد پس شفاعت به چه معنی است .

    حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِی عَینٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا یا ذَا الْقَرْنَینِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْنًا«الکهف-86»
    تا آنگاه که به غروبگاه خورشید رسید به نظرش آمد که [خورشید] در چشمه‏ای گل‏آلود و سیاه غروب می‏کند و نزدیک آن طایفه‏ای را یافت فرمودیم ای ذوالقرنین [اختیار با توست] یا عذاب می‏کنی یا در میانشان [روش] نیکویی پیش می‏گیری


    دقت کنید در اینجا خداوند جبر خود را دقیقاً همانطور که شما معنی کردید به ذوالقرنین منتقل مینماید !
    خدایا مرا آن ده که آن به

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود