جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مسائل علم عرفان نظری

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    مسائل علم عرفان نظری




    باسمه تعالی
    باسلام:
    با توجه به اینکه موضوع علم عرفان نظری حق تعالی است به طبع مسائل این علم براین محور شکل خواهد گرفت
    مهمترین مسائل این علم ،درباره چگونگی نشات گرفتن کثرت از وحدت(حق تعالی) ونیز چگونگی باز گشت آن کثرت به وحدت(حق تعالی)است
    جناب قیصری شارح فصوص الحکم می فرماید: (ومسائله کیفیة صدور الکثرة عنها ورجوعها الیها وبیان مظاهر الاسماء الا لهیة والنعوت الربانیة)مسائل این علم عبارت است از چگونگی
    صدور کثرت از حق تعالی وچگونگی رجوع این کثرت به او وبیان مظاهر اسما وصفات حق تغالی(1)
    پی نوشت:
    1-رسالة التوحید والنبوة والولایة در رسائل قیصری ص6

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    heyat
    نوشته
    64
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    151



    سلام 1)جناب قیصری سنی است؟ 2)شرحی که حضرت امام(ره) بر فصوص الحکم نوشتن موجود هست؟ 3) اینطور که شنیدم جناب شعرانی گفته اند که فصوص الحکم تحریف شده و ایشان نسخه ای داشتن که با نسخ موجود تفاوت داشته! سوال اینجاست که نسخ موجود فعلی از همان نسخه شعرانی است یا از نسخه تحریف شده است؟
    با خودم فکر میکنم اصلا چرا باید
    رباب، با آب هم قافیه باشد...

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    heyat
    نوشته
    64
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    151



    یک سوال دیگه باتوجه به اینکه یادگیری علم عرفان نظری کار ساده ای نیست آیا برای ورود به عرفان عملی یادگیری عرفان نظری ضرورت دارد؟ بالاخره بعضی از عرفا بودن که عرفان نظری رو نگذروندن
    با خودم فکر میکنم اصلا چرا باید
    رباب، با آب هم قافیه باشد...

  7. صلوات ها 2


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ژولیده نمایش پست ها
    سلام 1)جناب قیصری سنی است؟ 2)شرحی که حضرت امام(ره) بر فصوص الحکم نوشتن موجود هست؟ 3) اینطور که شنیدم جناب شعرانی گفته اند که فصوص الحکم تحریف شده و ایشان نسخه ای داشتن که با نسخ موجود تفاوت داشته! سوال اینجاست که نسخ موجود فعلی از همان نسخه شعرانی است یا از نسخه تحریف شده است؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    1-ظاهرا سنی است
    2- بله موجود است البته به عنوان تعلیقه حضرت امام بر فصوص الحکم به تصحیح جناب آشتیانی
    3- فتوحات جناب محیی الدین تحریف شده است چنانچه عبدالوهاب شعرانی صاحب کتاب الیواقیت والجواهر متوفای 973 قمری در کتاب مختصر الفتوحات به این مطلب تصریح می کند
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۰/۱۸ در ساعت ۰۱:۳۹

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    heyat
    نوشته
    64
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    151



    [quote=سمیع;305888]باسمه تعالی
    باسلام:
    1-ظاهرا سنی است
    2- بله موجود است البته به عنوان تعلیقه حضرت امام بر فصوص الحکم به تصحیح جناب آشتیانی
    3- فتوحات جناب محیی الدین تحریف شده است چنانچه عبدالوهاب شعرانی صاحب کتاب الیواقیت والجواهر متوفای 973 قمری در کتاب مختصر الفتوحات به این مطلب تصریح می کند [/quot


    باتوجه به اینکه این کتاب، کتابی است که تحریف شده است نگاه علمای عارف ما نسبت به این کتاب چیست؟ اینطور که دیدم حضرت امام(ره) علامه حسنزاده علامه قاضی سیدهاشم حداد بسیار بسیار نسبت به شخص ابن عربی و کتابش فصوص توجه ویژه داشتن و تعارف بلندی داشتن. باتشکر
    با خودم فکر میکنم اصلا چرا باید
    رباب، با آب هم قافیه باشد...

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    heyat
    نوشته
    64
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    151



    یک سوال دیگه خدا درهرچیزی متجلی است! درست؟ این تجلی چه جور تجلی است؟ تجلی تام که نیست؟ اصلا به زبان ساده تجلی تام به چه شکله؟ اینکه بعضی از روایات ما هست که تجلی تام صورت گرفته(صلاح نیست روایت رو بیان کنم انشاالله منظورمو گرفتید) یکم سنگین بنظر میاد
    با خودم فکر میکنم اصلا چرا باید
    رباب، با آب هم قافیه باشد...

  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ژولیده نمایش پست ها
    یک سوال دیگه باتوجه به اینکه یادگیری علم عرفان نظری کار ساده ای نیست آیا برای ورود به عرفان عملی یادگیری عرفان نظری ضرورت دارد؟ بالاخره بعضی از عرفا بودن که عرفان نظری رو نگذروندن
    باسمه تعالی
    باسلام:
    اگر چه برای ورود به عرفان عملی یادگیری عرفان نظری ضرورت ندارد ولی نمی توان تاثیر عرفان نظری بر عرفان عملی را منکر شد که می توان این تاثیر را در سه قسمت مطرح نمود
    1- عرفان نظری چینش عالم هستی را طرح می کندو از طرف دیگر عرفان عملی یعنی کارهای سلوکی و منازل و مقامات خود منطبق بر چینش نظام هستی است .این انطباق باعث می شود بحث چینش نظام هستی به طریقت و سلوک عرفانی زبان داده و تحلیل قوی از آن اراده دهد
    بنابراین در اثر شناخت علم حاصل از عرفان نظری حقابق عالم و اسرار مراحل وجودی ببرای سالک آشکار می گردد و در نتیجه به هنگام سیر و سلوک و طی مراحل به اسرار و ویژگی های هر یک از مراحل و مراتب به خوبی وقوف پیدا می کند.
    مثلا اگر شهودی برا او حاصل شود در اثر معرفتی که از علم عرفان نظری برایش حاصل شده دقیقا مقصود از آن شهود را می فهمد و می داند که از چه مرحله ای خبر می دهد.
    به عبارت دیگر می توان گفت اصول و امهات عرفان عملی در علم عرفان نظری تحلیل می شود و این امر بسیار با اهمیت است زیرا موجب بصیرت سالک گردیده و بدین ترتیب آگاهی کافی از وضعیت فعلی خود یعنی عملی که بدان مشغول است ونتایج آن ،پیدا می کندچنانکه فناری در مصباح الانس صد منزل خواجه عبدالله انصاری را با اشباعاتی از عرفان نظری توضیح داده و بسیاری از اصطلاحات عرفان نظری را برای توضیح و تفسیر و تحلیل منازل و مقامات عرفانی به کار گرفته است(1)
    ادامه دارد......
    پی نوشت:
    1- فناری مصباح الانس ص 75-57

  15. صلوات ها 3


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    2-نکته دیگر این است که آن کشف نهایی و غایت مطلوب که به نوعی برای تمامی مکاشفات دیگر میزان محسوب می شود.در عرفان نظری بیان گردیده است ،سالکی که در اثناء طریق است با خواندن عرفان نظری موقعیت خویش را تشخیص می دهد که اکنون در چه مرحله و مرتبه ای قرار دارد و تا به شهود نهایی نرسد می داند که به غایت نرسیده است.
    جناب قونوی در مفتاح الغیب گفته است:
    من این کتاب را نه برای عوام نوشتم و نه برای خواص بلکه برای خلاصه الخواص که در اثناء سیر و سلوکشان هستند،نوشتم تا غایت را بشناسند و تا رسیدن به آن از پای ننشینند (1)
    از این رو عرفان نظری را به منزله دستورالعمل سیر و سلوکی می توان به شمار آورد که پایان راه را به سالک نشان می دهد و او را برای رسیدن به آن مدد می رساند
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1- قونوی ،مفتاح الغیب ص 34

  17. صلوات ها 2


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    3-تاثیر دیگر عرفان نظری بر عرفان عملی در این است که دانستن عرفان نظری از همان ابتدای سیر و سلوک مفید و کارساز است زیرا تاثیر اذکار و دستور العمل های سیر و سلوک در صورت دانستن حقایق و معارف به مراتب بیشتر است و سریعتر سالک را به مقصد می رساند چنانکه عارفان بالله قائل اند که معرفت در سیر و سلوک تاثیر زیادی دارد و قبل از اقدام به سیر و سلوک باید حقایق را خواند و با بصیرت و اگاهی حرکت کرد
    از مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد عرفان حضرت امام نقل شده که فرمودند :کسی که عرفان نظری خوانده است به مقامات عرفان به حدی نزدیک شده که تنها به یک تلنگر نیاز دارد همانند شیشه آبی که آن را درون دریا انداخته اند که اکنون آن آب درون شیشه اکنون وصل به دریا نیست اما با یک تلنگر شیشه می شکند و به دریا متصل می گردد
    موفق باشید

  19. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود