صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدا كساني را آفريد كه گناه كنند و تا ابد هم در آتش بسوزند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19

    دعوت چراخدا باید انسان رو خلق کنه و در سختی قراربده و بعد بهشون پاداش بده ؟




    سلام دوستان
    طاعات و عباداتتون قبول باشه

    یه شبهه ای هست که واقعا ذهنم رو به خودش مشغول کرده و میخواستم کمکم کنید تا برطرف بشه

    کسی رو تصور کنید که خداییش خوب تصور کنیدا)


    از همه مهربونتره، دوست داره که به همه کمک کنه و بهشون همه چی بده، خیلی خیلی خیلی بیشتر از مادرتون دوستون داره، توانایی این و داره که هر چی بخواید رو براتون فراهم کنه،از همه چی بی نیازه و اگه کسی رو کمک کنه هیچی ازش کم نمیشه،از همه چی با خبره و میدونه که آینده هم چه اتفاقی قراره بیفته...

    آیا چنین کسی میاد شما رو در یه شرایط سخت قرار بده و یه سری دستوراتی بهتون بده و بگه به دستوراتم عمل کنید (هر چند بعضی هاشون براتون خیلی سخت باشه)
    بعد اگه به دستوراتم عمل کردید بهتون پاداش می دم(به صورت نسیه و نه نقد)
    و اگر عمل نکردید شما رو به شدت جریمه می کنم؟؟؟!!!

    آیا این با صفاتش در تضاد نیست؟!

    راستش شبهه بنده اینجاست که خدایی که:

    (ارحم الراحمین) هست
    (علی کل شیء قدیر) هست
    (بکل شی ء خبیر) هست
    (صمد) هست
    (خالق کل شی ء) هست

    چرا باید انسان ها رو بیافرینه و توی این همه سختیه دنیا(مشکلات اقتصادی،روحی،بیماری،غم و غصه و...) قرارشون بده و یه سری دستورات بده و بگه که اگه بهشون عمل کردید که میرید بهشت(بعدا) و اگر بهشون عمل نکنید شما رو به جهنم میبرم؟؟؟

    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید...


    کارشناس بحث : اندیشمند
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۵:۳۶

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط msm.1371 نمایش پست ها
    بعد اگه به دستوراتم عمل کردید بهتون پاداش می دم(به صورت نسیه و نه نقد) و اگر عمل نکردید شما رو به شدت جریمه می کنم؟؟؟!!!
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام

    آیا همه وعده های خداوند نسیه است و هیچ کدوم از وعده های خداوند در این دنیا محقق نمی شود؟!

    تو قرآن آیات زیادی وجود دارد که هم به وعده های بهشتی و هم به وعده های دنیایی اشاره دارد.
    مثلا « وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون‏» ( خداوند شما را در «بدر» يارى كرد (و بر دشمنان خطرناك، پيروز ساخت) در حالى كه شما (نسبت به آنها)، ناتوان بوديد. پس، از خدا بپرهيزيد (و در برابر دشمن، مخالفتِ فرمانِ پيامبر نكنيد)، تا شكر نعمت او را بجا آورده باشيد) سوره آل عمران، آیه 123. « لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ في‏ مَواطِنَ كَثيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرينَ » (خداوند شما را در جاهاى زيادى يارى كرد (و بر دشمن پيروز شديد) و در روز حنين (نيز يارى نمود) در آن هنگام كه فزونى جمعيّتتان شما را مغرور ساخت، ولى (اين فزونى جمعيّت) هيچ به دردتان نخورد و زمين با همه وسعتش بر شما تنگ شده سپس پشت (به دشمن) كرده، فرار نموديد) سوره توبه،آیه25. و آیات فراوان دیگری که در این زمینه وجود دارد.

    علاوه بر این که وعده ها و پاداش های خداوند نسیه نیست، لطف و رحمت خداوند نیز آن قدر زیاد است که به همه بندگان حتی گناه کاران فرصت های فروان و مکرر برای جبران و توبه و باز گشت عنایت می کند.

    به عنوان نمونه خداوند می فرماید« قُلْ يَاعِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم‏» (بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.) سوره زمر،آیه53.

    علاوه بر این که خداوند به بندگان گناه کار می فرماید« إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرين‏ » ( حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مى‏برند اين تذكّرى است براى كسانى كه اهل تذكّرند) سوره هود،آیه114.


    یعنی خداوند فرصت پاک کردن و محو گناهان را در اختیار ما قرار داده و این طور نیست که اگر به هر دلیلی گناه کردیم دیگر فرصت و امکان باز گشت وجود نداشته باشد.


    چرا خدا كساني را آفريد كه گناه كنند و تا ابد هم در آتش بسوزند
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما دوست گرامي و همچنين عرض ادب خدمت كارشناس بزرگوار


    براي توضيح سوال خود مثالي زديد بنده هم براي پاسخ يك مثال ميزنم :

    دوست گرامي شما به عنوان والدين يك كودك با اينكه نسبت به كودك از همه مهربانتريد ولي اينگونه نيست كه فرزند خود را فقط در آسايش قرار دهيد و او را با سختي هاي زندگي آشنا نكنيد و در معرض امتحانات اجتماعي قرار ندهيد.به او مي گوييد براي رسيدن به موفقيت بايد از خيلي از خوشي ها گذشت كند و به آموختن علم بپردازد و سال ها درس بخواند تا به جايي رسيده تا هم براي خود و هم اجتماع مفيد واقع شود هرچند شايد نتيجه آن تلاش را سال ها بعد ببيند ولي آن نتيجه بهتر از بسياري از خوشي هاي نقد است.

    دنيا محل آزمايش است نه آسايش و هدف از خلقت انسان رسيدن به كمال و قرب الهي است و خداوندي كه انسان را آفريده از همه بهتر مي داند براي اين سفر چه توشه اي لازم است بنابراين‌، انسان براي به تكامل رسيدن خلق شده و به طور كلي آفرينش نيز در راستاي همين هدف خلق شده و تكامل و نزديك شدن به خداوند، همان هدف غايي و نهايي است و چنين هدفي ذاتاً داراي ارزش و بالاتر از آن خوبي يافت نمي‌شود; و در اين راستا انسان مي‌تواند با اختيار و امكاناتي كه در خدمت دارد به اين هدف برسد.


    خداوند، خلق را به نیکی‌ها و نعمت‌ها و ناخوشی‌ها و نقمت‌ها مبتلا می‌کند تا به سوی او بازگردند و گوهر عبودیت را در خود کشف کنند و مورد بهره‌برداری قرار دهند: « و بَلوناهُم باِلحَسَنات وَ السَیئِاتِ لَعَلَّهُم یرجِعون» ؛ آنان را با نیکی‌ها و تلخی‌ها مبتلا می‌کنیم تا به سوی ما باز گردند.[1]




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    اگر خداوند متعال انسان را مانند ساير موجودات بدون اراده خلق مي‌كرد، آن گاه پيمودن راه كمال و رسيدن به درجات عالي و... ارزش چنداني نداشت‌; بلكه آن چه نزد خداوند از ارزش بيشتري برخوردار است‌، به كمال رسيدن و نزديك شدن به خداوند متعال با وجود مختار بودن است‌.

    حضرت علي‌(عليه السلام)مي‌ فرمايند: "بي‌گمان خداي سبحان دنيا را مقدمه‌اي براي زندگي پس از آن قرار داده و آن را براي مردم‌، محل آزمايش شمرده تا هركس كه نيكوكارتر است‌، بشناسد...".[2]

    همچنين سختی های دنیا، کتاب عبرت و تجربه است:

    امیرالمومنین علیه السلام در ادامه خطبه هشتاد و هشتم می فرماید: «و فی دون ما استقبلتم من عقب و ما استدبرتم من خطب معتبر» « برای شما مردم، در مشقت و سختی هایی که رو به سوی آنها می روید و در آن حوادث بزرگی که پشت سر گذاشته اند، عواملی برای عبرت و تجربه وجود دارد.»

    روشن است پاداش را بي اساس به كسي نمي دهند:

    امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «إنّ عظیم الأجر لمع عظیم البلاء و ما أحبّ اللّه قوما إلا ابتلاهم.»؛ همانا اجر و پاداش بزرگ با امتحان و آزمایش بزرگ همراه است، خداوند قومى را دوست ندارد مگر آنکه او را مورد آزمایش قرار میدهد.[3]

    به همین دلیل است که در روایات ما از امام صادق علیه السلام نقل گردیده: «إنّ أشدّ النّاس بلاء الأنبیاء، ثمّ الّذین یلونهم، ثمّ الأمثل فالأمثل» «شدیدترین مردم از جهت امتحان و آزمایش، انبیاء هستند، سپس کسانى که به انبیاء نزدیک مى ‏باشند، و بعد از ایشان هر که در رتبه بالاتر است».[4]

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۶:۱۶
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  8. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    البته دگرگونی اوضاع و احوال و خوشی‌ها و ناخوشی‌ها نیمی از دایره ابتلا و آزمون الهی است و نیم دیگر، تکالیفی است که در شریعت مشخص شده و فرد موظف است در این تحولات به آن تکالیف عمل کند و تنها در این صورت، از آزمون الهی، دست در دست توفیق، بیرون خواهد آمد.
    تكاليف نيز دو دسته اند ;
    الف : تكاليف مربوط به معاملات و اجتماعيات
    ب : تكاليف مربوط به عبادات و فرديات .

    از مطالعة آيات قرآني و احاديث اسلامي و كتبي كه در زمينة حقوق و اخلاق اسلامي با الهام از تعاليم وحياني و عقلي، نگارش يافته است، اين حقيقت را مي‎توان به روشني يافت كه در اسلام بر عنصر مسئوليت و تكليف تاكيد خاصي شده است و پيش از آن كه از حق و طلب افراد بر ديگران سخن بگويد، وظيفه و مسؤليت آنان را در برابر خدا، خود، جامعه و جهان يادآور مي‎شود. بدون شك بايد در هدايتگري، ماهيت انسان و ويژگي‎هاي آدمي را در نظر داشت و از آنجا كه خداوند كاملاً به ابعاد وجودي انسان و نحوة تعامل آنها آگاه است در برنامه هدايتگرايانه خودش ويژگي‎هاي آدمي و حقيقت انسان را در نظر داشته است.

    عالم دنیا به جهت نقص و ظرفیت های پایینی که دارد نه محلی است که ثواب حق تعالی به طور کامل شامل افراد شود و نه محل عذاب و عقاب الهی است لذا خداوند متعال این دنیا را بهشت کافران قرار داده است در روایتی آمده: «کافر نزد خدا خوار و پست است بدان حد که اگر دنیا را با هر چه در آن است از خداوند بخواهد به او مى ‏دهد».[5]

    براي اطلاع بيشتر ر.ك:

    تفسير نمونه‌، آية‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 22، ص 393; ج 13، ص 375، دارالكتب الاسلاميه‌، تهران
    انسان‌شناسي‌، تدوين مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌، ص 82 ـ 91

    سايت انديشه :http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=3&id=164




    [1] سوره اعراف آیه861
    [2] فرهنگ آفتاب‌، فرهنگ تفصيلي نهج البلاغه‌، عبدالمجيد معاديخواه‌، ج 1، ص 77، نشر ذره‌
    [3] اصول كافي ،ج2،ص252، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏ و همچنين :‏ بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 207، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [4]اصول كافي، ج2 ، ص252 و بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 200
    [5] َ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَهُونُ عَلَى اللَّهِ حَتَّى لَوْ سَأَلَهُ الدُّنْيَا بِمَا فِيهَا أَعْطَاهُ ذَلِك‏ اصول کافى، ج 2، ص 259

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۶:۱۴
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    8
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    41

    غمگین چرا خدا كساني را آفريد كه گناه كنند و تا ابد هم در آتش بسوزند




    سوالي برام پيش امده
    من مي دانم كه خداوند ما را آفريد چون او مهربان است و مي خواهد طعم خوبي و رحمت خود را به ما به چشاند و ما را به كمال رساند . همچنين مي دانم كه او خالق است و كار خالق خلق كردن است مانند نقاش كه كارش نقاشي كردن است پس نبايد پرسيد كه چرا ما را و ديگر موجودات را خلق كرده ولي نمي توانم اين را درك كنم كه چرا بايد موجوداتي را بيافريند كه مي داند آنان موجب نابودي عذاب خود خواهند شد.
    درست است كه انسان خود سرنوشتش را با كارهايش رقم مي زند ولي آيا خدايي كه اينقدر مهربان است نبايد اينان را يا شيطان از آفرينش حذف مي كرد
    وجود نداشتن بهتر از عذاب ديدن است

  10. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    8
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    41



    kasi nist javab bedeeeeeee?????????

  11. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    خدا گفت همتون و می بخشم اگر گناهانتون مال من باشه...میزارم برین بهشت کیف کنین!!!

    اما گفت اگه حق الناس داشته باشین میرین جهنم دیگه به من مربوط نمیشه!

    پس قضیه منتفی هست!


  12. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    8
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    41



    baba dosrost hameye ina tagsire ensan.
    vali chera khoda bayad kasaii ro khalg kone k midone agebat be kheir nemishan va miran jahanam .khob vojod nadashtan behtar az azab didane

  13. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    578

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط ascend نمایش پست ها
    سوالي برام پيش امده
    من مي دانم كه خداوند ما را آفريد چون او مهربان است و مي خواهد طعم خوبي و رحمت خود را به ما به چشاند و ما را به كمال رساند . همچنين مي دانم كه او خالق است و كار خالق خلق كردن است مانند نقاش كه كارش نقاشي كردن است پس نبايد پرسيد كه چرا ما را و ديگر موجودات را خلق كرده ولي نمي توانم اين را درك كنم كه چرا بايد موجوداتي را بيافريند كه مي داند آنان موجب نابودي عذاب خود خواهند شد.
    درست است كه انسان خود سرنوشتش را با كارهايش رقم مي زند ولي آيا خدايي كه اينقدر مهربان است نبايد اينان را يا شيطان از آفرينش حذف مي كرد
    وجود نداشتن بهتر از عذاب ديدن است
    برای اینکه اینجا دنیاست . و خدا از روح پاکش و بسیار پر ارزش در ما دمید . که بسیار والاست . در ضمن قرار نیست در این دنیا که محل آزمایش است زندگی کنیم و بعد مردیم هیچ///
    جایگاه ما بهشت بود با وسوسه شیطان اخراج شدیمخدا به ما ظلم نکرد لاکن ما ظلم کردیم و اخراج شدیم. حال روح در اثر کار های زشت 4 نوع میشود 1- سخت 2- مریض 3- مهر خورده 4- ناپاک .
    برایهمین چون روح خدا سالم است و عیبی بر آن وارد نمیشود لاکن زمانی که مردیم اگر روحمان پلید باشد پذیرفته نمیشود و اخراج میشود . لزا به عذاب جهنم وارد میشود . نماز برای وارد نشدن در جهنم بسیار موثر است . لزا دین را باید پاسداری کنیم تا نماز بخونیم .


  14. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود