صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استهلال ماه شوال و عيد فطر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    زیارت ، اقتصاد
    نوشته
    1,467
    حضور
    17 روز 3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    58
    صلوات
    12737

    استهلال ماه شوال و عيد فطر




    لا حول و لا قوة الا بالله

    چند سوال در مورد استهلال ماه شوال و عيد فطر داشتم ، چون همه تاپيكهاي مربوطه قفل شده بودند ناچار شدم تاپيك جديد ايجاد كنم
    همونطور كه مستحضر هستيد امسال در بين برخي از مراجع در اعلام رويت هلال ماه شوال و روز عيد فطر اختلاف بود و بالطبع برخي از مقلدان برخي مراجع روز يكشنبه رو روزه داشتند

    سوال من اين هست كه چطور ميشه در يك كشور دو روز مختلف رو به عنوان عيد اعلام كنند
    اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند
    از طرف ديگر تمام مراجع بر اين عقيده هستند كه با شهادت دو نفر عادل مبني بر رويت هلال ماه به حلول ماه شوال پي برده ميشود
    با توجه به عدالت مراجع آيا وقتي اكثر مراجع به رويت ماه اذعان ميكنند اون دسته از مراجع ديگر نميتوانند همان روز رو به عنوان عيد اعلام كنند ؟


    کارشناس بحث : نور


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۴:۵۶
    یادم میاد قرار روز اولم باهات ، مگه قرارمون نبود بشم منم فدات
    آقا دارن میرن دونه دونه کبوترا ، توی دمشق و کاظمین و شهر سامرا
    دلم پر از شکایته امام مهربون ، چه جور دلت میاد بهم بگی بازم بمون
    به جون حضرت جواد و جون مادرت ، ی کاری کن که پرپرت بشه کبوترت


  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,858
    حضور
    47 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17984



    نقل قول نوشته اصلی توسط كبوتر حرم نمایش پست ها
    لا حول و لا قوة الا بالله چند سوال در مورد استهلال ماه شوال و عيد فطر داشتم ، چون همه تاپيكهاي مربوطه قفل شده بودند ناچار شدم تاپيك جديد ايجاد كنم همونطور كه مستحضر هستيد امسال در بين برخي از مراجع در اعلام رويت هلال ماه شوال و روز عيد فطر اختلاف بود و بالطبع برخي از مقلدان برخي مراجع روز يكشنبه رو روزه داشتند سوال من اين هست كه چطور ميشه در يك كشور دو روز مختلف رو به عنوان عيد اعلام كنند اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند از طرف ديگر تمام مراجع بر اين عقيده هستند كه با شهادت دو نفر عادل مبني بر رويت هلال ماه به حلول ماه شوال پي برده ميشود با توجه به عدالت مراجع آيا وقتي اكثر مراجع به رويت ماه اذعان ميكنند اون دسته از مراجع ديگر نميتوانند همان روز رو به عنوان عيد اعلام كنند ؟
    با سلام و احترام خدمت شما کاربر بزرگوار

    برای دریافت پاسخ تاپیک های زیر را مطالعه نمایید اگر ابهامی باقی ماند در خدمتتان هستیم:
    http://www.askdin.com/thread21855.html
    http://www.askdin.com/thread13754.html

    همواره به سلامت باشید.


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    زیارت ، اقتصاد
    نوشته
    1,467
    حضور
    17 روز 3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    58
    صلوات
    12737



    لا حول و لا قوة الا بالله

    ممنون
    من تاپیک اول رو خونده بودم ولی به جوابی نرسیده بودم
    در مورد تاپیک دوم هم این نکته رو باید بگم که
    به فتوای بعضی از مراجع مانند آیات عظام: خویی، تبریزی، سیستانی و فاضل لنکرانی اگر در عراق یا عربستان ماه دیده شود، برای تمام کشورهای اسلامی خاورمیانه حجت است و برای ایران نیز اثبات می‌شود.

    اتفاقاً جناب مکارم و سیستانی از کسانی بودند که اعلام کردند عید روز دوشنبه هست
    و همچنین
    دو شاهد عادل از نمایندگان آنها در شهرهای مختلف ماه را ببینند یا افرادی که به نظر آنها معتبر و عادل هستند، می‌گویند ماه را دیده‌ایم. این موجب می‌شود که آنها روز عید فطر و اوّل ماه را اعلام کنند.

    وفتی چند نفر از مراجع اعلام میکنند که هلال ماه رویت شد نمیشه بقیه مراجع هم تایید میکردند
    پاسخ سوال اصلی بنده هم موند
    اگر يكشنبه عيد بود با توجه به اينكه روزه در روز عيد فطر حرام هست مقلدان مراجعي كه اين روز رو عيد نميدونستند مرتكب فعل حرام شدند و اگر دو شنبه عيد بود مقلداني كه يكشنبه روزه نگرفتند دچار گناه شدند و بايد كفاره بدهند


    ویرایش توسط كبوتر حرم : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۱:۵۷
    یادم میاد قرار روز اولم باهات ، مگه قرارمون نبود بشم منم فدات
    آقا دارن میرن دونه دونه کبوترا ، توی دمشق و کاظمین و شهر سامرا
    دلم پر از شکایته امام مهربون ، چه جور دلت میاد بهم بگی بازم بمون
    به جون حضرت جواد و جون مادرت ، ی کاری کن که پرپرت بشه کبوترت


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    دین و موضوعات دینی
    نوشته
    5,952
    حضور
    80 روز 5 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    131
    آپلود
    0
    گالری
    1505
    صلوات
    54604



    سلام
    عرض ادب و احترام
    سوال دقیقا اینجاست که مراجعی که معتقد هستند با شهادت دو نفر عادل عید اثبات میشه چرا وقتی بیش از دو مرجع اعلام عید می کنند ایشان عید اعلام نمی کنند
    در واقع این شبهه ایجاد میشود که اون مراجع دیگر را به عنوان عادل قبول ندارند
    جمع بین این دو حکم چگونه است یا باید حکم اول یعنی شهادت دو عادل را منکر بشیم یا باید عادل بودن مراجع دیگر که رهبری هم جزوش است منکر بشویم
    لطفا توضیح دهید جواب این شبهه چیست
    با تشکر

    ویرایش توسط مهدی : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۲:۰۴
    استهلال ماه شوال و عيد فطر

    3000 مداحی محرم +5000 صوت مذهبی
    دریایی از امکانات پیش روی شماست


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط مـهـدی نمایش پست ها
    جمع بین این دو حکم چگونه است یا باید حکم اول یعنی شهادت دو عادل را منکر بشیم یا باید عادل بودن مراجع دیگر که رهبری هم جزوش است منکر بشویم لطفا توضیح دهید جواب این شبهه چیست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام

    در ان موضوع هم ذکر شد

    این یک موضوع فقهی است (استهلال ماه)

    و با یک استدلال من به این نتیجه رسیدم که حاکم شرع قرار است حکم دهد و تاتیید استهلال کند

    خب برای ایشان لازم نیست حکم دو عادل حتما کافی باشد

    مثلا برای ایشان استهلال ماه از مراجع مورد وثوق خودشان تنها مورد اعتماد و یقین اور است و بعد اعلام می کنند!




    نقل قول نوشته اصلی توسط كبوتر حرم نمایش پست ها
    وفتی چند نفر از مراجع اعلام میکنند که هلال ماه رویت شد نمیشه بقیه مراجع هم تایید میکردند پاسخ سوال اصلی بنده هم موند
    هرکس وظیفه دارد در این مسئله به یقین خود ش عمل کند در همان موضوع هم جناب پارسا اشاره شد


    یعنی اگر شما یقین داشتی که یکشنبه عیده روزه بر شما حرام بود

    اگر نه روزه باید می گرفتی مگر در زمان دارای دلیل شرعی

    اما گاهی مراجع در موضوع نیز وارد می شوند که منجر به صدور حکم می شود کخ حکم صادر شد لازم الاجرا است
    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۲:۱۹
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323





    - بخش 1: راه های شرعی ثابت شدن اول ماه قمری:

    اول ماه قمری از چند راه اثبات می شود:

    1) آنكه خود انسان ماه را ببيند.

    2) دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم. (ولي اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخل دايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمي شود. اما اگر در تشخيص بعضي خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكي بگويد ماه بلند بود و ديگري بگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت مي شود.)

    3) عده اي (كه از گفته آنان يقين پيدا مي شود) بگويند ماه را ديده ايم. و همچنين است هر چيزي كه به واسطه آن يقين پيدا شود.

    4) سي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مي شود، و سي روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت مي شود.

    5) حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.*

    http://www.askdin.com/post259884-2.html



    * در راه پنجم فتاوا تا حدی متفاوت هست که تفصیل آن در پست های بعدی می آید.

    اما فعلا به طور خلاصه:

    آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی معتقدند با حکم حاکم اوّل ماه ثابت نمی شود. (مگر آنکه از حکم حاکم برای او اطمینان حاصل شود.) (1)


    به این نکته آخر هم توجه کنید



    و در ادامه گفتند




    - بخش 2: مساله اثبات اول ماه، جزء موضوعات شرعی هست:

    مساله رویت ماه، از موضوعات شرعی هست نه احکام شرعی. (تفاوت بین موضوع و حکم، در پست بعدی می آید.)

    لذا اگر مکلف در مورد موضوعات یقین داشت، باید به یقین خودش عمل کند نه چیز دیگر.

    در مورد بحث رویت ماه، یقین فقط در چهار راه از پنج راهی که در پست قبلی عرض شد، پیش می آید.

    http://www.askdin.com/post259886-3.html


    این پستم جواب داده شده

    http://www.askdin.com/post259906-5.html


    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهاییم
    نوشته
    95
    حضور
    1 روز 6 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    670



    سلام 1چیزی بگم ببخشید جناب کبوتر حرم شاید به موضوع ربطی نداشته باشه

    گفتید مثل اینکه آقای مکارم 2شنبه عید اعلام کرده بعد ما مقلد ایشونیم ولی وقتی تو تلویزیون گفت دیگه انقد جو گیر شدیم گفتیم عیده دیگه الان یعنی 2شنبه عید بوده و ما نمازی که خوندیم چی میشه پس
    ای بابا اسمون اسمونه
    دیگه تو عراق ماه دیده نمیشه حالا به هر دلیلی مثلا موقعیت جغرافیایی بعد تو ایران که ماه دیده میشه خوب عیده دیگه چه کار داریم تو عراق کسی چیزی ندیده
    و اینکه مگه حکم اصلی رو رهبری نمیده تا اونجایی که فهمیدم از این مسئله تقلید، رهبری روی برخی حکما ارجهیت داره غیر اینه ؟ این قضیه عید جزش نیس یعنی


    الابذکرالله تطمئن القلوب

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط z.a.h.r.a نمایش پست ها
    و اینکه مگه حکم اصلی رو رهبری نمیده تا اونجایی که فهمیدم از این مسئله تقلید، رهبری روی برخی حکما ارجهیت داره غیر اینه ؟ این قضیه عید جزش نیس یعنی
    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام

    حکم مرجع اینجا ملاک نیست مگر برای شما یقین اور باشد!(مگر در مورد موضوع حکم صادر کرده باشند)


    اگر شما مثلا رهبر و مرجع دیگه رو که می دونید عادله قبول داشته باشید و براتون یقین اور باشه(پستشو توی موضوع قبل گذاشتم برید سخن استادو دوباره بخونید)

    برای شما حجت است

    5 راه گفته شده به ترتیب که اخریش حاکم شرعه
    که تازه سیستانی و وحید خراسانی هم قبول نداره راه پنجمو!



    اگرم اشتباه فهمیدیم اثار زیاد مطلب گفتن است

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۲:۵۲
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,858
    حضور
    47 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17984



    با سلام و عرض ادب و تشکر از مشارکت تمام کاربران بزرگوار

    باوجودی که استاد پارسای بزرگوار تمام مطالب لازم را مطرح کردند و جای شک و شبهه ای در این مساله باقی نمی گذارد اما به جهت تاکید و درخواست دوستان نکات زیر یادآوری می شود:

    1. مساله رویت هلال، تشخیص موضوع است و هر مکلفی خودش باید در این مساله یقین حاصل نماید که گاه این یقین با گفته مراجع حاصل می شود بنابراین اگر مقلدین هرمرجعی حتی از گفته مرجع دیگر یقین شخصی به اول ماه نمودند(البته با درنظرگرفتن ملاک مرجع خودشان مثل چشم مسلح و...)،حجت خواهد بود.

    2.تفاوت در اعلان عید توسط مراجع بزرگوار تقلید،به دلیل عادل ندانستن مراجع دیگر و نشانگر اختلاف بین مراجع نیست،زیرا درجایی که خود مرجع،ماه را دیده باشد به گفته او به عنوا ن یک عادل استناد می شود نه درجایی که آن مرجع
    بزرگوار از راههای دیگر به یقین رسیده باشد(یعنی خودش ماه را ندیده باشد که در این صورت،این یقین فقط برای خود آن بزرگوار الزام آور هست.)
    وهمچنین مسئله این است که در عین یقین به عدالت دیگری،می داند که ایشان از طریقی علم حاصل کرده است که برای او یقین آور نیست دقیقا مثل دو پزشکی که به علم و دیانت یکدیگر اعتقاد کامل دارند اما در عین حال می دانند تشخیص یکی از آنها بر اساس نتیجه آزمایشگاهی بوده که مورد قبول پزشک دیگر نیست در این صورت اگر یکی سخن دیگری را قبول نکند ، قطعا رد عدالت و دیانت دیگری نخواهد بود .

    3.
    ملاک مراجع بزرگوار در یقین به رویت هلال متفاوت است به عنوان مثال، برخی از مراجع رویت با چشم غیرمسلح را معیار می دانند و برخی چشم مسلح را هم کافی می دانند.

    4.در نهایت هم توجه عزیزان را به پاسخ آیت‌الله مکارم درباره اختلاف فتاوا در رویت هلال‌ماه جلب میکنم:
    http://www.jahannews.com/vdciuuarut1a5w2.cbct.html


    ان شاالله همگی عاقبت به خیر باشیم.


    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۱/۰۶/۰۱ در ساعت ۰۰:۰۴

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    352
    حضور
    3 روز 46 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2573



    باسلام.
    من مقلد آیت الله وحید هستم. طبق فتوای آیت الله صافی با چشم غیر مسلح باید ماه دیده بشه که مطابق نظر مرجعمه.چون آیت الله صافی یکشنبه رو عید اعلام کرد من هم همون یکشنبه رو بنا بر عدالت آیت الله صافی برا خودم عید در نظر گرفتم.
    البته من یکشنبه رفتم چهار فرسخی(به دوستان شکاک توصیه میکنم تو عید فطرای مشکوک اینکارو بکنن!)
    حالا به نظرتون با این استدلال یکشنبه عید من بوده؟

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود