جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت داوود در قران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    126
    حضور
    50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    426

    حضرت داوود در قران




    آيا حضرت داوود عليه السلام در قضاوت از علم غيب استفاده ميكرد؟


    کارشناس بحث : عمار

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۴:۴۲

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    با سلام و عرض ادب
    در مورد پرسش شما عرض کنم شیوۀ قضاوت حضرت داود این بود که با ذکاوت و هوش سرشار خدادای، حقیقت نزاع را کشف می کرد و طبق علم یهود عمل می کرد ونیازی به شاد و بیّنه پیدا نمی کرد.
    در ميان پيامبران الهي ، برخي مانند حضرت داود و حضرت سليمان عليهما السلام داراي صفات ممتازي بودند . اين حقيقتي است كه قرآن كريم آن را بيان مي‏كند . خداوند در سوره »نمل« درباره آن‏ها مي‏فرمايد :
    ولقدْ آتيْنا داود وسليْمان علْما وقالا الْحمْد لله الذي فضلنا علي كثير منْ عباده الْموْمنين .(1)
    و هر آينه قطعا داود و سليمان را دانشي داديم و آن دو گفتند : ستايش مخصوص خدايي است كه ما را بر بسياري از بندگان مومن خود برتري داد .
    و در سوره »انبياء« درباره آن دو بزرگوار مي‏فرمايد :
    وكلا آتيْناه حكْما وعلْما .(2)
    و هر يك را حكم و علم داديم .
    و در سوره »ص« درباره حضرت داود عليه السلام مي‏فرمايد :
    يا داود انا جعلْناك خليفه في الْارْض فاحْكمْ بيْن الناس بالْحق... .(3)
    اي داود ؛ ما تو را جانشين در زمين قرار داديم ، پس ميان مردم به حق حكم نما .
    بر اساس تفضل و عنايتي كه خداوند به حضرت داود و حضرت سليمان نموده ، از جرياناتي آگاه مي‏شدند كه ديگران از آن اطلاعي نداشتند . بر همين اساس ، قضاوت و حكومت آنان به گونه‏اي بوده كه از ويژگي‏هاي خاصي برخوردار بوده است . به اين جهت آن بزرگواران در قضاوت‏هاي خود نيازي به بينه و شاهد نداشتند .
    به اين روايات توجه كنيد :
    عن الساباطي قال: قلت لابي عبدالله‏ عليه السلام: بما تحكمون اذا حكمتم؟
    فقال : بحكم الله وحكم داود ، فاذا ورد علينا شي‏ء ليس عندنا تلقانا به روح القدس ؟ (4)
    ساباطي مي‏گويد : به امام صادق عليه السلام گفتم : آن گاه كه قضاوت بنماييد به چه چيزي حكم مي‏كنيد ؟
    حضرت فرمودند : به حكم خداوند و حكم داود ، هر گاه چيزي به ما برسد كه درباره آن ، چيزي در نزد ما نباشد روح القدس آن را به ما القاء مي‏نمايد .
    به اين روايت نيز توجه كنيد :
    عن جعيد الهمداني (وكان جعيد ممن خرج مع الحسين‏ عليه السلام بكربلا) قال : فقلت للحسين عليه السلام : جعلت فداك ؛ باي شي‏ء تحكمون؟
    قال : يا جعيد ؛ نحكم بحكم آل داود ، فاذا عيينا عن شي‏ء تلقانا به روح القدس ؟(5)
    جعيد همداني(او از كساني است كه با امام حسين عليه السلام به كربلا رفت) مي‏گويد : به امام حسين عليه السلام گفتم : فدايتان شوم ؛ به چه چيزي حكم مي‏نماييد ؟
    حضرت فرمودند : اي جعيد ؛ ما به حكم آل داود حكم مي‏كنيم و هر گاه از چيزي مانديم روح القدس آن را به ما القاء مي‏ نمايد .
    اين روايت را مرحوم علامه مجلسي از جعيد از امام سجاد عليه السلام نيز نقل كرده است .(6)
    بنابراين از مجموع اين روايات استفاده مي‏شود : حضرت داود بر اساس علم خود عمل مي‏ كرد و به بينه رجوع نمي‏ نمود . ايمه اطهار عليهم السلام نيز گاهي اين گونه قضاوت مي‏ نمودند . حضرت بقيه الله ارواحنا فداه نيز بر اساس علم خود قضاوت نموده و نيازي به بينه ندارند .
    امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «قائم آل محمد، به حکم داوود و سلیمان داوری می کند یعنی از مردم شاهدی نمی خواهد.» (7)

    منبع:
    1. سوره نمل ، آيه 15 .
    2. سوره انبياء ، آيه 79 .
    3.سوره ص ، آيه 26 .
    4. بحار الانوار : 56/52
    5. بحار الانوار : 57/25 .
    6. بحار الانوار : 320/52 .
    7. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 13، ص 183

    حضرت داوود در قران

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود