صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: □◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347

    □◆□ قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!




    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!


    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  2. صلوات ها 57


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    با سلام خدمت همه مشتاقان معارف اهل بیت علیهم السلام
    آنچه که از آن به عنوان شاه راه تعبیر کردم، چیزی است که بعد از سالها تحصیل در حوزه و همچنین تحقیقات شخصی در باب اخلاق و سیر و سلوک و عرفان به آن رسیده و یقین به تاثیر گذاری آن دارم.
    همچنین در سالهای تبلیغ این راه را به مشتاقان ارائه کرده و پی گیر اثر آن بوده ام(چیزی شبیه تحقیقات میدانی روانشناسان)، و خدا را شاهد می گیرم در این ماه پر برکتش که کسی وارد این مسیر و متحلی به این فیض عظیم نشد جز اینکه به تعبیری کوتاه زندگیش در تمام ابعاد تغییر کرد. زیرا چون که صد آید نود هم پیش ماست.
    اما این شاه راه چیزی نیست مگر توحید.
    انسانی که مراتب توحید را حائز می شود و موحد تر می شود و ذرات و غبار شرک را از تمام شئون وجودیش دور می کند اگر رذائل مختلفی هم داشته باشد در پرتو توحید همه رذائل از بین خواهد رفت.
    اگر متکبر باشد با توحید می یابد که اگر برای خود استقلالی قائل باشد در واقع موحد نیست بلکه به همان مقدار مشرک است.
    اگر عُجب دارد با توحید(توحید افعالی) متوجه می شود که اعمال رفتارش به اراده مستقل او نبوده است و خواست او در طول اراده الهی بوده و اگر خدا توفیق نمی داد خیری از او صادر نمی شد.
    اگر غرور دارد با توحید(عظمت پیدا کردن خدا در نظرش به علت شناخت صحیح)خودش را چیزی نمی بیند که به آن افتخار کند.
    اگر اهل غیبت و تهمت است با توحید و درک عجز خود و دیگران سعی در غیبت از دیگران به علت احساس ذلت خود و بالاتر بودن دیگران نمی کند،با تهمت زدن عقده های درونیش را سرپوش نمی گذارد.(تمام دلیل غیبت و تهمت عقده حقارت نیست،صرف مثال است).
    و قس علی هذا(باقی موارد نیز قابل تبیین است)
    البته ورود به این راه منافاتی با مرابطه و کار روی یک یا چند رذیله ندارد،خصوصا بحث شناخت گناهان و رذائل که در راه توحید نیز لازم است.ولی می توان در کنار انجام آن راه ها این مسیر را نیز پی گرفت که حقیقتا فیض عظمی است.رزقنا الله
    عیب آن مسیر به تنهائی اینست که هم خیلی طول می کشد و هم گاهی اوقات برخی رذائل که ترک می شود انسان تازه در دام رذیله دیگری می افتد؛مثلا چند رذیله را ترک کرده گرفتار عُجب می شود که از همه خطرناک تر است.
    اما کسی که توحید را نیز پی گیر باشد هم در ترک رذائل موفق تر است چون بنیان و بنان اعتقادیش محکم است و هم فضائلی را در طی مسیر کسب می کند. عرض شد که :چون که صد آید نود هم پیش ماست.
    توحید روش خاص اخلاق اسلامی است و بنده از آن و چند مسأله دیگر در اخلاق تعبیر به هنر اعلای اخلاق اسلامی می کنم.
    تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.
    پرتو توحید هر چه قوی تر شود چیزی از نفس اماره باقی نمی گذارد که محل و موضوع برای رذائل باشد.
    تا چه مقبول افتد.

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۲:۵۸ دلیل: جزئی
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  5. صلوات ها 52


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    به نام أحد صمد
    چه بگویم در مورد حقیقتی که وادی حیرت است و داخل شدن در آن لذت علی الدوام است
    چه بگویم در مورد بنیانی که بنانش استحکام تمام محکمات است
    چه بگویم در مورد عشقی که لذت شرب مدام است
    چه بگویم در مورد معرفتی که اساس رسالت است که رسول اعظم فرمود قولوا لا إله إلا الله تفلحوا
    چه بگویم در مورد طوری که موساها را حیران کرد و مدهوش خود کرد که (خرّ موسی صعقا)
    چه بگویم در مورد وادی ای که جزء فقر خود در آن نمی یابی و جزء دوست نمی بینی
    چه بگویم در مورد نوری که چون تجلی کند همه انانیت ها را برچیند؛ همگان بینند که فانی در اویند
    چه بگویم در مورد صوری که چون اسرافیل حق در آن بدمد،همه منیت ها بمیرند و تجلی کند إنی أنا الله و بگوید لمن الملک لله الواحد القهار
    توحید اکسیر اعظم حق است؛بارگاهیست که چون در آن اذن ورودت دهند همه اش نور وصفا بینی،همه عشق و وفا بینی ،شرّ و پلیدی در نگاه تو نیاید ؛مگر نشنیده ای که ما رأیت إلا جمیلا


    ادامه دارد . . . . . . .

    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۰:۵۷
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 45


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    اینست وادی توحید که هر خیری بینی از آن است
    هر کمالی در اوست؛بلکه مطلق کمالست
    توحید دردانه معرفتی است که حق با تمام عشقش او را به خاکیان تعلیم داد تا همراه او شوند
    توحید مجمع فضائل است؛عاشق و عاقل و سالک و عابد در مقام توحید هیچ اند و به هیچ بودن خود می بالند که الفقر فخری
    در مقام توحید ،رسول عشق مدام رب زدنی فیک تحیرا گوید که حیرت لذت دائمی است
    توحید وادی جولان میر عشق علی عالیست،او که ولایتش راه رسیدن به توحید است

    حال که این مطالب را شنیدید اگر مرد این راهید،آستین شوق را بالا زنید و وضوئی از چشمه عشق بگیرید که چهار تکبیر زنید بر دنیا و نفس و شیطان و جهل، و مردانه وارد این راه شوید.

    اگر مرد رهی بگو یا علی. . . . . .

    در شب قدر توحید را بخواهید؛علم به توحید را ،حقیقت توحید را ؛موحد شدن را؛ زیرا که توحید سیمرغیست که شکار هر کسی نشود
    اگر قسمت بود این کمترین به تمام معنا،وسیله ای بشود از جانب آن واحد صمد تا عرایضی را فقط طوطی وارد خدمتتان عرض کنم.
    شاید حضرتش این بیچاره را نیز راه داد و از این اکسیر عظمی جرعه ای او را نوشاند.
    علی الحساب شب قدر را دریابید تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.



    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۹/۰۴ در ساعت ۱۳:۰۷ دلیل: جزئی
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  9. صلوات ها 42


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    سلام علیکم
    پیغامهائی به بنده داده شد که احساس کردم ضرورت بحث هنوز برای برخی دانسته نشده است،لذا توضیحاتی ارائه می شود.
    اینکه در مورد توحید تعبیر به شاه راه کردیم و در وصفش عرایضی تقدیم کردیم برای این بود که در میان معارف الهی اعم از معاد و نبوت و امامت و دیگر معارف لازم،نخ تسبیح و مرجع(محل رجوع،نقطه اتِکا)توحید است و تا خداشناسی و معرفت به خدا نباشد معارف دیگر قابل طرح نیستند و در واقع اثر ندارند؛
    شما اگر معرفت توحیدی نداشته باشید به چه دردتان می خورد که معادی باشد یا نه؟امامتی باشد یا نه؟لذا توحید شریفترین معارف است و اگر درست تبیین شود همه معارف دیگر را نیز با خود دارد،یعنی زمینه اثبات همه مسائل توحید است.
    بنده به کرّات تجربه کرده ام که اشخاصی در بسیاری مسائل مشکل داشتند،ریشه اش مشکل در توحید بوده است.بارها از این راه وارد شدم و بحث را به این سمت برده ام (البته به قول حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله:کار ما رساندن حرف از دولب به گوش مردم است،از گوش تا قلب کار خداست)و دیده ام اصل که حل شد،مشکل را حل کردن زحمت چندانی ندارد.
    بیشتری مردم با اصل معاد عبادت می کنند و اگر صحبت از بهشت و جهنم نباشد خیلی کاری نمی کنند،و این واقعیتی است که اگر نگاه دقیقتری به اطراف خودمان بیندازیم،می بینیم که چنین است.
    ولی ببینید،امام امیرالمومنین علیه السلام را،می فرماید:من خدا را از خوف جهنم و طمع بهشت عبادت نمی کنم،بلکه خدا را عبادت می کنم چون او را لایق عبادت یافتم.
    این یعنی نگرش توحیدی، این نوع نگرش را چند درصد مردم دارند؟
    اگر این نگرش کمال نبود،مولا چنین حرفی نمی زد،پس ما باید دنبال چنین کمالی باشیم.
    (جواب یکی از سوالات سرکار مشکاة)اگر سراغ خطبه یا بیان توحیدی هم بگردید بیشترین مطلب توحیدی را در میان ائمه اطهار علیهم السلام جناب مولا علی علیه السلام دارند،شاید یکی از دلایلش این باشد که چون توحید اصل است و مقدم بر همه معارف است لذا اولین امام بیشتر به آن پرداخته اند.

    ادامه دارد . . . . . .

    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۰:۵۸
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  11. صلوات ها 43


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    اگر بگویم تمام بحثهای اعتقادی و اخلاقی به نحوی با توحید رابطه دارند،یقین بدانید بیراه نگفته ام.
    منتها اصلاح توحید و برهان کامل بر آن اقامه کردن زحمت دارد،همه افراد که در یک سطح معرفتی نیستند،آنچه که من در همه این سالها آموخته ام از فقه و اصول و کلام و منطق و فلسفه و تفسیر و اخلاق و روانشناسی ،به یقین می گویم بیان فلسفه را در تبیین توحید هیچ کدام از علوم دیگر ندارند.
    با عقل است که توحید دقیق تبیین شده و به جان می نشیند و آنوقت که روایات توحیدی مولا را می خوانی می فهمی یعنی چه!!
    وقتی روایت امام محمد باقر علیه السلام را می خوانی که می فرمایند:خدائی که شما می پرستید مخلوق اذهان شماست.(مضمون و تقریبا عین روایت)،می فهمی توحید کجای کار است؛ ما در ذهن خود چه ساخته ایم؟
    عقل باید وارد معرکه شود و میان داری کند تا ببینید چه می شود.
    خب حالا همه برویم فلسفه بخوانیم؟نه لازم نیست،ولی خواستم بدانید تبیین صحیح با کدام روش و از کدام علم است.
    به همان علتی که گفتم(تفاوت سطح معارف)نمی شود سریع پیش رفت.
    لذا باید چند کتاب معرفی شود و اگر دوستان قول بدهند مطالعه کنند،بنده عرض کنم و کم کم مطالبی عرض شود.
    تا خداوند متعال چه خواهد و چه اراده کند.
    لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.

    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۰:۵۸
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  13. صلوات ها 39


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    با سلام
    اما در مورد مطالعه:
    در مطالعه کردن دو روش عمده وجود دارد:
    1-کتابی را کامل بخوانیم یا آثار یک نویسنده را کامل بخوانیم.
    2-در مورد یک موضوع چند کتاب را به ترتیب بخوانیم؛این روش موسوم به روش مطالعه محققین است.

    کتاب های که لازم است در این مسیر مطالعه شود از این قرار است:
    1-توحید اثر شهید سید عبدالحسین دستغیب.
    2-توحید اثر استاد مطهری.
    3-قسمت خداشناسی کتاب آموزش عقاید آیت الله مصباح یزدی.
    کتابهای دیگر بعدا معرفی می شود.

    مطالعه نباید رمان وار باشد،با دقت و نکته برداری انجام شود.
    هدفی در مطالعه پشت سر هم این کتابها هست لذا دوستان نگویند بعضی قسمتها تکراری است.بگذارید مطالب در ذهن شما تثبیت شود.
    بنده هم عرایضی تقدیم می کنم.

    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۰۰:۵۹
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  15. صلوات ها 35


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    با سلام
    دوستان پیگیر باشند به خواست خداوند متعال مطالب خوبی در راه است.
    طلب یک از ارکان سلوک است.
    هر که طلبش بیشتر بهره اش بیشتر ؛دیگر خود دانید.
    مولانا حجت ابن الحسن علیهما السلام فرمودند:مَن طَلب وَجدَ(هر که طلب کرد یافت).
    پس بنگر که اگر نیافته ای پس به حقیقت طلب نکرده ای.
    اگر به جای توحید بحث گنج و طلا بود حالمان چگونه بود،آیا توحید گنج دو دنیا نیست؟گنج حقیقی نیست؟
    به فرموده آیت الله بهجت رحمة الله علیه:حقیقت اینست که ما خودمان را اصلاح نکرده ایم و نمی کنیم و نخواهیم کرد،اگر ما خودمان را اصلاح کنیم به تدریج همه دنیا اصلاح می شود.
    العاقل یکفیه الاشاره.

    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  17. صلوات ها 38


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    بسمه تعالی

    شراب تلخ می خواهم که مرد افکن بود زورش/که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش.(حافظ)

    خدا کند در مسیری باشیم که خداوند ما را بنوشاند؛مگر نشنیده ای که: و سقاهم ربهم شرابا طهورا که:
    در تفسير مجمع البيان ذيل آيه ((و سقاهم ربّهم شرابا طهورا)) از امام صادق جعفر بن محمد (ع ) روايت مى كند: ((يطهّرهم عن كل شي ء سوى اللّه اذ لا طاهر من تدنّس ‍ بشى ء من الاكوان الا الله .)) (مجمع / ج 5 / 411 ذيل آيه 22 سوره انسان )
    چه شرابی که انسان را از غیر خدا پاک می کند؛این شراب ،شراب توحید است.
    پس آستین همت بالا بزن و در طلبش خود را مردانه نشان بده که: تا ثم إستقاموا پیاده نکنی، تتنزل علیهم الملائکه نشوی و عقول عالم تو را سجده نکنند.

    یا علی . . . . . . . . . .


    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  19. صلوات ها 38


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه کاربران
    وقتی حرف از توحید به میان می آید برخی فکر می کنند که توحید هم جزئی از معارف است و ربط خاصی به دیگر معارف ندارد ولی آنچه که ما در مورد آن صحبت می کنیم در واقع معرفتی است که در همه معارف تأثیر گذار است (چنانچه اشاره شد حتی در معارف اخلاقی و بحث فضائل و رذائل)، زیرا شناخت درست و صحیح از خداوند حتی به پائین ترین مراتب آن باعث خواهد شد که مطالب و معارف دیگر هم فهمیده شود؛به طور مثال وقتی برای خداوند هیچ حدی و حدودی قائل نشدیم و این معنا را خوب درک کردیم ،دیگر مقیاس ما برای موارد دیگر مانند معاد و بهشت و جهنم مادی نخواهد بود ،لازم نیست که همه چیز از لحاظ مادی و حد و حدود داشتن برای ما حل شود تا ما بفهمیم.
    در اخلاقیات وقتی توحید حل شود و خدا و رابطه اش با ما خوب فهمیده شود،از بین بردن کینه کاری ندارد،سوء ظن به خدا که از دستاویز های اعظم شیطان است از بین می رود،این را بنده طی چندین سال مشاوره کرارا تجربه کرده ام،(برای افراد مختلف و با سطوح معرفتی متفاوت).
    بنده به یقین رسیده ام که بیشتر ضعفها در ارتکاب رذائل و کسب فضائل از ضعف در اعتقادات نشأت گرفته و اعتقادات ضعیف و سست و ناقص هم ریشه در ضعف در توحید دارد.
    معرفت درست به توحید سواد چندانی نیاز ندارد و اگر غیر از این بود خداوند همه افراد را مکلف به این شناخت نمی کرد چه اینکه تقلید در اصول عقاید برای هیچ کس(مکلف) جایز نیست.
    توحید دقیقا مانند پی ساختمان می باشد که اگر ساختمانی پی ریزی محکمی نداشته باشد ،هر چقدر هم زیبا و شکیل و عالی ساخته شده باشد بازهم در معرض خطرات جدی قرار دارد.
    توحید از جمله معارفی است که بر هر مومنی وجوب قطعی دارد که آنرا کسب کند،هر چند که مراتب زیادی برای این معرفت متصور است ولی کسب درست این معرفت ،به ادنی (کمترین)مراتب آن بر همه افراد لازم و واجب است.

    تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۲:۴۰
    □◆□  قدم در شاه راه توحیـــــد □◆□ اگر مرد راهی بگو یا علی!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  21. صلوات ها 29


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۰۳:۳۸ : 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود