جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر علمی آیه 96 سوره الکهف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    نور
    نوشته
    3
    حضور
    1 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    14

    تفسیر علمی آیه 96 سوره الکهف




    سلام
    من دانشجوی مهندسی تکنولوژی جوشکاری در دانشگاه صنعتی مالک اشتر هستم.آیه 96 سوره الکهف معروف به آیه جوشکاری قرآن است ولی متاسفانه تحقیقات کامل و دقیقی روی این آیه صورت نگرفته است.از شما دوستان تقاضا دارم که در باره این آیه و آیاتی(شاید در نهج البلاغه یا احادیث هم مطلبی موجود باشد) که راجع به مساله اتصال مواد به یکدیگر است به من کمک کنید تا شاید بتوانم به رمزی از رموز این آیه دست پیدا کنم انشالله
    در ادامه باید بگویم که این عملی که توسط جناب ذولقرنین صورت گرفته است،در علم جوشکاری به لحیم کاری سخت معروف است.


    کارشناس بحث : میقات


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۶ در ساعت ۰۲:۲۶
    راز تواضع به ولی فقیه این است که حقیقت تواضع به ولی الله(امام زمان) در تواضع به ولی فقیه نهفته است

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «ءَاتُونىِ زُبَرَ الحدِيدِ حَتىَّ إِذَا سَاوَى‏ بَينْ‏َ الصَّدَفَينْ‏ِ قَالَ انفُخُواْ حَتىَّ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ ءَاتُونىِ أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا»

    قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملًا ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: « (در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: «(اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!» (1)


    با سلام و درود

    كلمه "زبر" - به ضمه زاء و فتحه باء- جمع "زبرة" است، و "زبره" به معناى قطعه است.

    كلمه "ساوى" به معناى تسويه است.

    کلمه "صدفين" تثنيه "صدف" است كه به معناى يك طرف كوه است.

    و كلمه "قطر" به معناى مس و يا روى مذاب است، و "افراغ قطر" به معناى ريختن آن به سوراخ و فاصله‏ ها و شكاف‏ ها است.

    اگر تنها آهن را از ميان مصالح سد سازى ذكر كرده و مثلا اسمى از سنگ نياورده بدين جهت بوده كه ركن سد سازى و استحكام بناى آن موقوف بر آهن است. (2)







    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ در ساعت ۱۸:۱۵
    تفسیر علمی آیه 96 سوره الکهف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    بعضى از مفسران گفته‏اند كه در دانش امروز به اثبات رسيده كه اگر مقدارى مس به آهن اضافه كنند مقاومت آن را بسيار زيادتر مى ‏كند، ذو القرنين چون از اين حقيقت آگاه بود اقدام به چنين كارى كرد. (3)


    تركيب آهن و مس (آلياژ سازى)، ابتكار انبياء است. و امروزه از نظر علمى، اهميّت اين تركيب ثابت شده است. (4)



    __________
    (1) کهف، 96.
    (2) ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 504.
    (3) في ظلال القرآن، ج ‏4، ص 2293؛ تفسير نمونه، ج ‏12، ص 535.
    (4) تفسير نور، ج ‏7، ص 226.





    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ در ساعت ۱۸:۱۶
    تفسیر علمی آیه 96 سوره الکهف

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود