صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سخن بدون تحقیق در فضای نت چقدر گناه دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082

    سخن بدون تحقیق در فضای نت چقدر گناه دارد؟




    به نام خدا

    سلام. میخواستم بدونم هرکس در فضای اینترنت که یک محیط کاملا عمومی است و از کودک تا نوجوان و جوان و با سواد و بی سواد و محقق و استاد و ... با آن سروکار دارند

    آیا اگر کسی در همین محیط ها یا در وبلاگ ها یا هرجا ... اگر کسی بدون تحقیق کامل و از روی بخار معده یا از روی نظرات و سلیقه ی شخصی یا از روی دشمنی با نظام یا از روی هر مساله ی دیگری... سخنی بزند که به دین الله ضربه و خدشه وارد کند آیا بر گردن او حق الناس می افتد؟ یعنی اگر با آن سخن یک جوان گمراه شود این حق الناس است؟ آن دنیا باید جواب پس دهد؟

    ممنون و با تشکر!!!!


    کارشناس بحث : پارسا


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۲:۵۱
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    به نام خدا

    سلام. میخواستم بدونم هرکس در فضای اینترنت که یک محیط کاملا عمومی است و از کودک تا نوجوان و جوان و با سواد و بی سواد و محقق و استاد و ... با آن سروکار دارند

    آیا اگر کسی در همین محیط ها یا در وبلاگ ها یا هرجا ... اگر کسی بدون تحقیق کامل و از روی بخار معده یا از روی نظرات و سلیقه ی شخصی یا از روی دشمنی با نظام یا از روی هر مساله ی دیگری... سخنی بزند که به دین الله ضربه و خدشه وارد کند آیا بر گردن او حق الناس می افتد؟ یعنی اگر با آن سخن یک جوان گمراه شود این حق الناس است؟ آن دنیا باید جواب پس دهد؟

    ممنون و با تشکر!!!!


    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    قبل از پاسخ به سوال اصلی شما، یک مقدمه و چند نکته کوتاه را عرض کنم.


    - مقدمه:

    حق الناس یک اصطلاح فقهی خاص در ابواب قضا، شهادت و حدود است. در لغت به معنای «حق مردم» است در کنار حق الله، به این مفهوم حق الناس حق متعلق به مردم است.

    به عبارت دیگر:

    حق الناس حقوقی است که افراد در مقابل سایر افراد جامعه بر گردن دارند. مانند بازگرداندن قرض، عذرخواهی و جلب رضایت در قبال اشتباهات و زیانهایی که به آنها رسانده و همچنین حُسن ظن به ایشان.


    - نکته 1:

    حق الناس مصادیق مختلفی دارد که میشه به دو دسته کلی: حق الناس مادی و حق الناس معنوی تقسیم کرد و در قرآن کریم، روایات و متون اسلامی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    بر مبنای اعتقادات اسلام حق الناس از حق الله مهم تر است. پاسخ دادن به حق الناس در روز قیامت دقیق تر از پاسخ دادن به حق الله است. چرا که خداوند حق خود را آسان تر می بخشد ولی حق مردم را باید صاحبان آن (مردم) ببخشند.

    زیرا حق الناس در حیطهء بخشش خداوند نیست و باید با خود صاحبان حق مسئله را حل کنیم و با گریه و زاری توبه و دعا، برطرف نمی شود.

    البته در برخی موارد مثل حق الناس های معنوی همچون: غیبت (در شرایطی)، داریم که بعد از توبه، با استغفار و طلب مغفرت برای صاحب حق، می شود آن را به نوعی جبران کرد.



  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    - نکته 2:

    مراعات حق الناس نشان از احترام به حقوق دیگران دارد و خداوند در آیات بسیاری مؤمنان را به رعایت حقوق اجتماعی و ادای دین یکدیگر دعوت نموده است:

    "یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ"( نساء،29) ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال یکدیگر را از طریق نامشروع و باطل نخورید...

    (به عبارت دیگر: هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد، ممنوع شناخته شده است.)



    همچنین قرآن کریم، به هنگام نکوهش از قوم یهود و ذکر اعمال آنان می فرماید: "... وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ..."(نساء، 161) آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می کردند.

    (پیداست که مراد از اکل و خوردن، در این آیه کنایه از هرگونه تصرف خواه به صورت خوردن، پوشیدن و یا سکونت و یا غیر آن است.)


    - نکته 3:

    از احادیث و آیات قرآن کریم به دست می آید که اگر انسان پیش از مردن نتواند از عهده حق الناس برآید و در همان حال بمیرد، در آن جهان سخت گرفتار خواهد شد. بعد از شرک، گناهی بدتر از ظلم در حق مردم نیست؛ زیرا ممکن است خداوند از حق خودش (حق الله) یعنی گناهانی که تنها تخلّف و معصیت الهی باشند، گذشت کند؛ ولی حق الناس که در دنیا ضایع شده است قابل بخشش نیست.

    امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما عبدَاللهُ بِشَیءٍ اَفضَل مِن اَداء حَقَّ المومن»؛ خدا به چیزى پر فضیلت تر از اداى حق مؤمن عبادت نشده است.» (1)

    همچنین در حدیث امام علی علیه السلام به این مضمون آمده است که گناهان سه دسته اند:

    گناهی که بخشیده میشود و آن ظلمی است که انسان به خود کرده است و گناهی که هرگز بخشیده نمی شود و آن شرک به خدا است: «انَّ الله لا یَغفرُ اَن یُشرکَ بِهِ» و گناهی که از آن گذشت نمی شود و آن بدهکاری مردم است: «فَالمُدائنه بَینَ العباد»، زیرا مظالم عباد جنبه شاکی خصوصی دارد و تا شاکی گذشت نکند، قاضی نمی تواند گذشت کند. (2)

    --------------------

    1- کافی/ج2/ص170/ح 4
    2- نهج البلاغه،خ176.


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    - نکته 4:


    بر اساس آیات و روایات اسلامی، سه نوع احترام و حق برای مردم و مؤمنان بیان شده است:


    1) احترام به مال مردم:

    در دیدگاه اسلامی، اموال و دارایی مؤمنین قابل احترام بوده و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و هر گونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی غصب کرده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.


    2) احترام به جان مردم:

    جان انسان ها از نظر اسلام از حرمت خاصی برخوردار است، بنابراین احترام به جان و سلامتی افراد، تا آن حد مورد اهمیت و مؤاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمی کند.

    حضرت علی علیه السلام فرمودند: خداوند می فرماید: " به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگرچه به اندازه دست بر دست زدنی، یا فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد." (1)

    علاوه بر احترام و حرمت جسم، انسان نمی تواند با اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصه هر گونه ضربه به روان افراد موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید.


    3) حفظ آبروی دیگران و احترام به آن:

    آبروی افراد نیز، دارای حرمت و احترام است و از جمله موارد حق الناس به شمار می رود. بنابراین انسان نمی تواند با غیبت، تهمت، افشاگری و هر گونه رفتار ناشایست به آبروی دیگری آسیب برساند، زیرا در این صورت مرتکب ظلم بزرگی شده و باید به جبران آن بپردازد. چنان که امام صادق(ع) می فرماید: «مَن کسَرَ مؤمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ» یعنی هر کس حیثیت مؤمنی را بشکند، بر او واجب است که آن را جبران نماید. (2)


    نتیجه اینکه:

    حق الناس از نظر اسلام دارای گستره وسیعی است و به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود داشته و می توان گفت بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگر اینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس در آن وجود داشته باشد.



    -------------------------------

    1- بحارالانوار، ج6، ص29
    2- بحارالانوار، ج22، ص351



  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    بعد از مقدماتی که در پست های قبلی عرض شد (و از بابت اینکه قدری طولانی شد عذر میخوام)، میرسیم به پاسخ اصلی به سوال شما:

    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    به نام خدا

    سلام. میخواستم بدونم هرکس در فضای اینترنت که یک محیط کاملا عمومی است و از کودک تا نوجوان و جوان و با سواد و بی سواد و محقق و استاد و ... با آن سروکار دارند

    آیا اگر کسی در همین محیط ها یا در وبلاگ ها یا هرجا ... اگر کسی بدون تحقیق کامل و از روی بخار معده یا از روی نظرات و سلیقه ی شخصی یا از روی دشمنی با نظام یا از روی هر مساله ی دیگری... سخنی بزند که به دین الله ضربه و خدشه وارد کند آیا بر گردن او حق الناس می افتد؟ یعنی اگر با آن سخن یک جوان گمراه شود این حق الناس است؟ آن دنیا باید جواب پس دهد؟

    ممنون و با تشکر!!!!

    همونطور که فرمودید فضای مجازی نیز همانند فضای حقیقی کاملا عمومی هست و بلکه چه بسا عمومیت آن در انتشار اخبار بیشتر و گسترده تر باشد.

    چون حرفی اگر در بین دوستان و خانواده و... گفته می شود، معمولا محدوده و سرعت انتشار آن به گستردگی و سرعت انتشار در فضای مجازی نیست.

    البته قطعا هر حرف و سخنی در مورد دیگران مشمول حق الناس نیست. بلکه مصادیقی مشمول این عنوان می شود که به نوعی باعث تضییع حق گردد.

    مثل: غیبت، تهمت، تمسخر و... (که هر کدام تعریف، شرایط و جزئیات خاص خود را دارند.)

    به عنوان نمونه:

    غیبت یعنی: حرف و سخنی را در غیاب فردی گفتن که این حرف به نوعی باعث کشف عیب و نقص بر آن فرد شود و او راضی به بیان آن نزد دیگران نیست هرچند حقیقت باشد.

    و البته استثنائاتی هم دارد. مثل: غیبت متجاهر به فسق، در مقام شهادت یا مشورت، غیبت ظالم و ستمگر، غیبت بدعت گذار در دین و.... که فعلا در مقام بیان تفصیلی آنها نیستیم.

    نتیجه اینکه:

    سخن گفتن درباره دیگران در فضای حقیقی و مجازی تفاوتی با هم نمی کند. (و بلکه چه بسا در فضای مجازی به جهت سرعت و وسعت انتشار حساس تر هم هست).

    اگر سخن به خودی خود حرف دروغ و باطلی نباشد و به هر جهت موجب تضییع حق فرد یا اجتماع نشود، حرام نیست.

    ------------------

    مطالبی که عرض شد برگرفته از قواعد کلی فقهی بود. اما اگر مصادیق خاصی مدنظرتان هست با ذکر نام مرجع تقلید مورد نظر بفرمایید تا استفتاء شود.


    ویرایش توسط پارسا : ۱۳۹۱/۰۵/۲۵ در ساعت ۰۵:۳۶

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    506
    حضور
    8 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1144



    فظای نت یه فظای منظمه و آدرس بندیش مشخصه. هر کسی میتونه رو وبلاگ شخصیش هر حرفی می خواد بزنه. به عهده خواننده وبلاگه که چی رو برا خوندن انتخاب می کنه. این حرفایی که شما می فرمایید اتفاقا زدنش تو فضای نت خوبه. چون فظای نت درست برای همین کاره. برای حرف زدن. این حرفا اون وقتی بده که داریم تو کارگاه کار می کنیم، میگن تو چرا نمی دزدی. سر جلسه می نویسیم میگن چرا تقلّب نمی دی. نماز می خونیم میگن ول کن. هر چیزی جایی داره.

    ولی دو حالته که حمله و خسارت زدن محسوب میشه: دروغ و فریب. اونم به شرط این که مخاطب خاصی منظور باشه مثل تو فروم یا پیام یا ایمیل.
    یا اون جایی که آپلودش می کنه واقعا مکان عمومی باشه. مثل ویکی پدیا. اگه غیر اینا باشه و یه چیزی به اسم خودش بنویسه بد نیست و حقّی برای قربانی ایجاد نمی کنه. چون به عهده خواننده است که بخونه یا نه، باور کنه یا نه.

    ولی
    صرف نظر از شرایط بالا در هر موقعیتی اگه معلوم بشه طرف دروغ گفته یا فریب داده یه سری حقوق از نویسنده سلب میشه: میشه بهش در حد زشتی کارش بی احترامی کرد. میشه آبروشو بو فضای مجازی اون جاهایی که نفوذ داره برد و ... حتّی میشه در همون حد بهش دروغ گفت یا فریبش داد، به شرطی که دیگران ضربه نبینن و در اون محیط این کار غیر قانونی نباشه. اگه غیر قانونی هم باشه میشه راحت با قانون باهاش برخورد کرد.


    ویرایش توسط armandaneshjoo : ۱۳۹۱/۰۵/۲۵ در ساعت ۰۸:۵۱

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    سلام و با تشکر از توضیحات کارشناس محترم!
    حالا غیر از تهمت و غیبت و ... اینها که حق شخص رو ضایع میکنه!
    اگر سخنی بر علیه دین خدا نوشته بشه چه حکمی داره؟
    (اون سخن بدون تحقیق کامل باشه و صرفا برای خالی نبودن عریضه)
    یعنی آیا حق الله است ؟
    بعد اگر یک جوان به واسطه ی همون سخن گمراه شود و بمیرد و آن دنیا عذاب شود ! آیا این گراه شدن جوان تخسیر نویسنده هم هست یا نه! یا به قول آرمان فقط تخسیر خواننده است؟
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    اگر سخنی بر علیه دین خدا نوشته بشه چه حکمی داره؟ (اون سخن بدون تحقیق کامل باشه و صرفا برای خالی نبودن عریضه)
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام


    فکر کنم بحث معاندین و محققین و مبحثین و مناظرین(امیدوارم درست جمع بسته باشم)

    جدا از هم باشه و معاند چون دروغ گو و شبهه پراکن از مشکل باید داشته باشه تا فقها چه می گوند

    اما بقیه افراد به خاطر ماهیت علم و تحقیقی بودن مسئله فکر نکنم مشکل داشته باشد!


    استاد

    زیر سوال بردن نظرات مراجع در مقام تشخیص اعلم و افقه مشکل دارد یا خیر؟


    مثلا ما حکم مرجعی رو بر خلاف عقل و منطقمون می بینیم

    خوب اینجا یعنی او را اعلم نمی پنداریم!!!

    میاییم و می گوییم و به دنبال جوابیم تا ببینیم راست از این دلایل عقلیمان یا خیر

    و بعد که فهمیدیم مرجعی هم نظر ماست او را به عنوان اعلم انتخاب می کنیم

    این روش درست است؟

    این رد حکم مرجع خطا است؟

    اگر بله پس چگونه در مقابل اهل سنت و دفاع از عقایدمان حجت بیاریم و سخن مرجعشون رو رد کنیم؟

    با تشکر

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    سلام و با تشکر از توضیحات کارشناس محترم!
    حالا غیر از تهمت و غیبت و ... اینها که حق شخص رو ضایع میکنه!
    اگر سخنی بر علیه دین خدا نوشته بشه چه حکمی داره؟
    (اون سخن بدون تحقیق کامل باشه و صرفا برای خالی نبودن عریضه)
    یعنی آیا حق الله است ؟
    بعد اگر یک جوان به واسطه ی همون سخن گمراه شود و بمیرد و آن دنیا عذاب شود ! آیا این گراه شدن جوان تخسیر نویسنده هم هست یا نه! یا به قول آرمان فقط تخسیر خواننده است؟
    چرا هیچ کارشناسی جوابمو نمیده

    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    این مهمتر از علاقه مندیِ:از آدمای الکی مومن مــتـــنــــفــــــــرم!
    نوشته
    2,130
    حضور
    2 روز 3 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    197
    صلوات
    13520



    سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    چرا هیچ کارشناسی جوابمو نمیده
    دوست بزرگوار بابت تاخیر عذرخواهی می کنم، تعداد سوالات زیاده، اگه کمی صبوری بفرمایید به زودی پاسختون رو دریافت می کنید انشاالله


    شاد و پیروز باشید

    اگه توی مدت محدودی که در خدمتتون بودم، کوتاهی، بدی، توهین و یا ... کردم
    شما به بزرگی خودتون ببخشید و حلال کنید
    بعضی مواقع آدم لبریز می شه و نمی دونه چی کار می کنه و چی می گه
    شما ببخشید :)


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود