صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: من که می دونم نماز و روزه ام قبول نیست، پس...

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    473
    حضور
    1 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    57
    صلوات
    3962

    من که می دونم نماز و روزه ام قبول نیست، پس...




    سلام خدمت همه بزرگواران اسک دین
    طاعات و عباداتتون قبول حق ان شاء الله
    من سوالی رو مطرح میکنم، ان شاء الله که از نظرات دوستان و کارشناسان گرامی بهره مند بشم.

    من که میدونم نماز و روزه ام قبول نیست، پس چرا باید خودم رو به زحمت بندازم؟؟؟

    کارشناس بحث : بصیر


    ویرایش توسط عرشیان : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۰:۵۶

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط عرشیان نمایش پست ها
    من سوالی رو مطرح میکنم، ان شاء الله که از نظرات دوستان و کارشناسان گرامی بهره مند بشم.ɛ✿ɜ من که میدونم نماز و روزه ام قبول نیست، پس چرا باید خودم رو به زحمت بندازم؟؟؟ɛ✿ɜ
    باسلام و عرض ادب
    هیچ کسی نمی تواند بگوید نماز من قبول شده،
    می تواند بگوید نماز من صحیح بوده یا نه،اما قبول یا بطلان نماز، از علم ما خارج است و در علم خداست.
    قبولی عمل، امری است که فقط خدا بدان واقف است، تا بنده مورد غرور و عجب واقع نشود. اگر ما از قبولی اعمالمان مطلع بودیم، شاید دیگر خدا را عبادت نمی کردیم. چون یک عمل قبول هم، نجات دهنده خواهد بود.
    پس حتی آنهایی که به ظاهر انسان خوبی هستند، نمی توانند بگویند عملشان قبول شده است، پس در این مرحله فرقی بین خطاکار و درستکار نیست که از قبولی عمل خویش، بی اطلاعند.
    اگر هم کسی یقین به عدم قبولی داشته باشد، بازهم باعث نمی شود که دیگر آن عمل را انجام ندهد.
    زیرا بین قبولی عمل، و صحت عمل تفاوت است. صحت عمل به این است که مثلا نماز را با وضو، رو به قبله، تلفظ صحیح و رعایت واجبات، انجام دهیم، اما قبولی عمل که عرض شد، به دست بنده نیست و در علم خداست.
    حال اگر شخصی نماز صحیحی خواند که می داند قبول نیست،مثلا کسی که شراب خورده، در روایت هست که تا چهل روز نمازش قبول نیست،دعایش مستجاب نمی شود، خوب اگر نماز را هم نخواند، دو گناه برای او نوشته می شود، یکی ترک نماز، دیگری شرابخواری.
    اما اگر نماز بخواند، دیگر از نمازِ او سوال نمی شود، و مجازات نماز نخواندن را نخواهد داشت، بلکه فقط به او پاداشی نمی دهند، اما عذابی ندارد و عذاب او فقط شرابخواری خواهد بود.
    امید است که انشاالله همین نماز، او را از سایر منکرات نجات دهد.
    إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر. [عنکبوت آیه 45]

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ در ساعت ۰۹:۳۴

  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347



    مراجعه بفرمائید:
    http://www.askdin.com/thread17623.html



    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۱/۰۵/۲۳ در ساعت ۲۳:۳۰

    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    473
    حضور
    1 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    57
    صلوات
    3962



    سلام و عرض ادب
    تاپیک معرفی شده رو مطالعه کردم و همچنین پاسخ استاد محترم، جناب بصیر
    جناب بصیر، اینکه میگن روز قیامت اولین سوالی که میشه از از نماز هست، یعنی صرف خوندن صحیح نماز هست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    اما اگر نماز بخواند، دیگر از نمازِ او سوال نمی شود
    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    امید است که انشاالله همین نماز، او را از سایر منکرات نجات دهد.
    نمازی که از ترس دیگران هست
    نمازی که برای جلب نظر دیگران هست
    نمازی که فقط برای خلاص شدن از عذاب وجدان خونده میشه
    نمازی که در اون لحظه ای توجه به خدا نیست
    نمازی که توأم شده با گناهان کبیره و صغیره
    چطور میتونه بازدارنده باشه؟ چطور میتونه شخص رو نجات بده؟
    مگر نداشتیم عابدانی رو که سالهای سال خدا رو عبادت کردند ولی در نهایت عاقبت به شر شدند؟
    چرا عبادت اونها مایه دستگیریشون نشد؟

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    دوستان سلام

    تا حالا شده با خودتون بگید من وقتی نماز میخونم چرا اینقدر حواسم پرته؟ چرا به همه چیز فکر میکنم غیر از خدا؟ چرا هرچی گم کردم تو نماز پیدا میکنم؟ بعد شده با خودتون بگید این نماز به درد نمیخوره؟ و قبول نمیشه؟ راه حلش میدونید چیه؟
    شب های قدر روحانی سخنران یک روایت از امام صادق خوند که خیلی برام جالب بود!
    گفت روایت هست که اگر با تربت سیدالشهدا نماز بخونید این تربت باعث میشه نمازتون قبول بشه !
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    473
    حضور
    1 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    57
    صلوات
    3962



    سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    روایت هست که اگر با تربت سیدالشهدا نماز بخونید این تربت باعث میشه نمازتون قبول بشه !
    بله، روایت به این صورت هست:
    امام صادق (ع) فرمودند: سجده کردن بر تربت امام حسین (ع) هفت حجاب را از (منع قبولی آن) نماز بر می دارد.
    ویرایش توسط عرشیان : ۱۳۹۱/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۳:۵۹

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط عرشیان نمایش پست ها
    جناب بصیر، اینکه میگن روز قیامت اولین سوالی که میشه از از نماز هست، یعنی صرف خوندن صحیح نماز هست؟
    باسلام و عرض ادب
    دوست عزیز گفته شد که مواخذه، از ترک نماز نمی شود، نه این که چیزی هم به عنوان پاداش به او بدهند.
    دقت بفرمایید، بین صحت نماز و قبولی آن تفاوت است.
    با قبولی نماز، نجات حاصل می شود، اما با صحت نماز، فقط تکلیف ساقط می گردد ولی پاداشی داده نمی شود، حتی اگر نماز قبول نشود، سائر اعمال هم مورد قبول واقع نمی شود.
    ان قبلت قبل ما سواها. اگر نماز قبول شود، سایر اعمال هم قبول می گردد.
    بازهم می گویم بین قبولی و صحت تفاوت است، نماز مقبول سایر اعمال مقبول را با خاصیت می کند، نماز صحیح، فقط، تکلیف نماز خواندن را از دوش برداشته و معلوم نیست، نجات دهنده باشد. کیست که بداند، واقعا نماز او مقبول درگاه الهی واقع شده است؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط عرشیان نمایش پست ها
    نمازی که از ترس دیگران هست
    نمازی که برای جلب نظر دیگران هست
    نمازی که فقط برای خلاص شدن از عذاب وجدان خونده میشه
    نمازی که در اون لحظه ای توجه به خدا نیست
    نمازی که توأم شده با گناهان کبیره و صغیره
    چطور میتونه بازدارنده باشه؟ چطور میتونه شخص رو نجات بده؟
    مگر نداشتیم عابدانی رو که سالهای سال خدا رو عبادت کردند ولی در نهایت عاقبت به شر شدند؟
    چرا عبادت اونها مایه دستگیریشون نشد؟
    کسی نگفت، اینگونه نماز خواندن،نجات دهنده است، ذکری از انواع نیتها نکردیم.
    گفته شد، امید است نماز انسان گنه کار، او را نجات دهند، یعنی از گناه باز دارد.
    والا حرف شما متین است.
    امیر المومنی در حدیث زیبایی می فرمایند:مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ فِيهِ حَتَّى أُصَلِّيَ رَكْعَتَيْنِ.(غرر الحکم ص 696)
    یعنی همّ و غمّی ندارم در گناهی که بعد از آن به من مهلت بدهند، دو رکعت نماز بخوانم.
    یعنی اگر به گنه کار فرصت بدهند، بعد از گناهش، دو رکعت نماز بخواند، کفاره گناهش می باشد. اما این که آیا مهلت بدهند یا ندهند، معلوم نیست، لذا کسی نمی تواند به راحتی جرأت بر گناه داشته باشد.
    همچنین امام صادق علیه السلام فرمودند:
    َ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: الصَّلَاةُ حُجْزَةُ اللَّهِ وَ ذَلِكَ أَنَّهَا تَحْجُزُ الْمُصَلِّيَ عَنِ الْمَعَاصِي مَا دَامَ فِي صَلَاتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر
    نماز مانعیست از طرف خدا، و نمازگزار را از گناهان منع می کند مادامی که در نماز است، خداوند می فرماید: همانا نماز از فحشاء و منکر به دور می سازد.(بحار،ج4، ص 25)

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۱/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۱:۰۹

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    473
    حضور
    1 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    57
    صلوات
    3962



    سلام مجدد
    استاد گرامی، از اینکه بحث رو ادامه میدم، عذرخواهی میکنم چرا که کاربر محترمی به دنبال پاسخ سوالشان از میان بحث بین من و شما هستند؛ لذا بنده را عفو بفرمایید.
    اما بعد
    حقیر به خوبی متوجه فرق بین صحت نماز و قبولی آن هستم و متوجه تمامی قسمتهای پاسخ شما هستم ولیکن سوال من هم همینجاست.
    آنچه نجات دهنده است نماز مقبول است و قبولی نماز است که موجب قبول شدن سایر اعمال میشود، گرچه تشخیص اینکه خداوند نماز را قبول کرده یا نه، دشوار است و این از امور پنهان نزد خداست ولی بالفرض من با اوصافی که در پست قبل ذکر کردم، نمازم را میخوانم، برای پسند دیگران و فرار از عذاب وجدان و ...
    من چون احوال خودم رو بعد و قبل نماز میبینم به این یقین میرسم که نماز من نه تنها قبول نیست که حجاب هم میشود و انجاست که مورد لعن قرآن هم میشوم(سهل انگاری در نماز).
    این مطلب در کنار داستانهایی که شنیده ایم فرد بعد از سالها عبادت باز هم عاقبت به شر شده، باعث میشود تصمیم بگیرم حداقل 2 روز دنیا را خوش باشم و خودم را در قید و بند عبادتهایی که میدانم هیچوقت به جایی نخواهم رسید که حقیقتشان را درک کنم، اسیر نکنم.
    و بعد با این مقایسه که من که چندین و چند گناه کبیره و صغیره انجام میدهم، ترک نماز هم در کنار آن؛ همه و همه مرا به این تشویق میکند که نماز را نخوانم و روزه را نگیرم و سایر اعمال عبادی؛ چرا که من فعلا قدرت و تصمیم ترک گناهانم را ندارم.
    مقصودم طولانی کردن کلام نبود، ببخشید که حاصل شد
    شما برای فردی که چنین حالتی دارد، چه توصیه و راهکاری دارید؟

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877

    چشمک اعتیاد به خدا





    «إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ»

    (نماز انسان را از كارهاى زشت و ناپسند باز مى دارد، و قطعا ياد خدا بزرگتر است.)



    امام صادق (عليه السلام) فرمود:
    هر كسى‏ دوست دارد قبولى‏ يا ردّ نمازش را بداند،
    ببيند نمازش او را از فحشا و منكر باز داشته است يا نه؟

    سپس امام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه»
    به اندازه ‏اى‏ كه نماز، انسان را از منكرات باز مى‏ دارد، به همان اندازه قبول مى‏ شود.



    نماز ذکر است و برای این پنج نوبت گفته شده تا ذکر برای شخص دائمی شود!

    تا وقتی شخص در ذکر و یاد خداست کمتر به گناه آلوده میشود یا حتی اصلا هیچ گناهی از وی سر نمیزند چون او را همیشه حاضر می بیند و حس میکند!

    مثلا میگن فلانی فکر و ذکرش شده گیم و اینترنت و... یعنی صبح و شب فکرش درگیر بازی هست
    حتی موقع غذا خوردن و در خواب!

    شما هم باید مدتی حدود سی چهل روز اینطور فکر و ذکرتان خدا شود! تا دائم الذکر شوید!

    البته این به معنی ذکر گفتن نیست بلکه در واقع دلتان را باید مشغول او و معرفتش کنید
    به این شکل که معارف و مطالب عرفانی عرفا را بخوانید
    چون سخن آنان یاد خداست و دل را به او مشغول میکند!

    اگه معتاد خدا شدید میتونید از گناه دور باشید!

    در ضمن باید کیفیت نماز را زیاد کرد نه کمیتش را!
    به همین دلیل فرمودند: اگر کسی دو رکعت نماز با اخلاص بخواند بهشت بر او واجب میشود!
    این یعنی کیفیت مهم است نه کمیت نماز!

    مولا علی فرمودند: اول الدین معرفته اول دین شناخت خداست!
    تا خدا رو نشناسی نمازت بدون معرفت هست! و ارزشی نداره!


    اگر نه روی دل اندر برابرت دارم
    من این نماز حساب نماز نشمارم

    مرا غرض ز نماز آن بود که پنهانی
    حدیث درد فراق تو، با تو بگذارم

    وگرنه، این چه نمازی بود که من، بی تو
    نشسته روی به محراب و دل به بازارم

    از این نماز ریایی ، چنان خجل شده ام
    که در برابر رویت نظر نمی آرم

    (مولانا)


    نمازت کی شود آخر نمازی
    تو تا خود را بکلی در نبازی؟

    الحذر از صحبت نااهل بگریز

    عبادت خواهی از عادت بپرهیز

    نگردد جمع با عادت عبادت

    عبادت می کنی بگذر ز عادت

    خشوع مومنان جان نماز است
    از آن معنی که با او دوست راز است

    اگر از جان و دل با حق به رازی
    یقین می‌دان که دایم در نمازی


    اگر چه افضل طاعت نماز است
    فضیلت بیشتر اندر نیاز است

    ببُر از خلق و با حق گیر پیوند
    به کلّی اقتدا کن رکعتی چند

    ز اول بفکن این دنیا پس سر
    پس آن گاهی بگو الله اکبر

    قرائت چیست با حق راز گفتن
    نیاز خویش با حق باز گفتن

    حضور قلب می‌باید در این کار
    اگر داری وگرنه رو به دست آر

    اگر چه ما نمازی می‌گزاریم
    ولی در وی حضور دل نداریم

    خداوندا حضوری بخش ما را
    اجابت کن به فضلت این دعا را

    تو را تا بود تو اندر وجود است
    تنت فارق چو شیطان از سجود است

    ولی چون بُودِ خود را ترک کردی
    برو کن سجده اکنون زانکه مردی


    برو نیت نکو کن پس قدم نه
    که نیت مومنان را از عمل به

    نماز مومنان این بُد که گفتم
    به یک معنی و دیگرها نهفتم

    نماز مخلصان برتر از این‌ست
    ندانستی‌ش پنداری همین است

    نمازی کان به حق دین را ستون‌ست
    یقین می‌دان صلوه دائمون‌ست


    نخست از فاتحه بشناس خود را
    بخوان پس قل هو الله احد را

    نماز معنوی زان علی بود
    که جان او ز نور حق جلی بود

    که پیکان برکشیدش مرد از پای
    نجنبید از حضور خویش از جای

    تو هم گر عابدی بگذار عادت
    که این‌ست ای اخی سرّ عبادت


    نمازی کز سر صدق و صفا نیست
    اگر در کعبه بگذاری روا نیست

    مکن سهو نمازت در ره دین
    بخوان یک راه ویل للمصلین

    نمازی کان به سهو آری تمامت
    جزایش ویل باشد در قیامت

    نماز از صدق کن کان‌ست اولی
    که تا یابی جزایش قرب مولی


    (شیخ محمود شبستری)



    مطالب خوبی هم در لینکهای زیر هست

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=45168

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=192303

    ویرایش توسط اویس قرنی : ۱۳۹۱/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۲:۳۷

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط عرشیان نمایش پست ها
    این مطلب در کنار داستانهایی که شنیده ایم فرد بعد از سالها عبادت باز هم عاقبت به شر شده، باعث میشود تصمیم بگیرم حداقل 2 روز دنیا را خوش باشم و خودم را در قید و بند عبادتهایی که میدانم هیچوقت به جایی نخواهم رسید که حقیقتشان را درک کنم، اسیر نکنم.
    و بعد با این مقایسه که من که چندین و چند گناه کبیره و صغیره انجام میدهم، ترک نماز هم در کنار آن؛ همه و همه مرا به این تشویق میکند که نماز را نخوانم و روزه را نگیرم و سایر اعمال عبادی؛ چرا که من فعلا قدرت و تصمیم ترک گناهانم را ندارم.
    مقصودم طولانی کردن کلام نبود، ببخشید که حاصل شد
    شما برای فردی که چنین حالتی دارد، چه توصیه و راهکاری دارید؟
    باسلام و عرض ادب، سخن شما متین است. من هم قبول دارم. هر نمازی نجات دهنده نیست.
    حتی اگر به رساله های عملیه رجوع شود، شرایطی را که برای صحت نماز، نه قبولی نماز، ذکر شده، یکی از آنها این است که رو به قبله بایستد و نیت قربت الی الله بکند.
    حالا شخصی که برای اموری که فرمودید نماز می خواند، قصد قربتی از وی رخ نداده، تا نمازش صحیح باشد. یعنی حتی نمازش صحیح نیست. تا چه برسد به قبول.
    در واقع نماز نخوانده.
    سخن در اینجاست اگر کسی تمام شرایط صحت نماز، مثل غصبی نبودن لباس نمازگزار که مستلزم دزدی نبودن و پرداخت واجبات دینی از جمله خمس است، را رعایت کند، امید است همین نماز، کم کم او را از فحشا و منکر و سایر موبقات نجات دهد.
    بله، کسی که خودش هم می داند،نمازش صحیح نیست، یا برای قبولی نماز نمی خواند، با این عمل می خواهد بگوید من عقیده به قیامت ندارم، این نماز را هم که می خوانم از ترس پدرم است، برای احترام شدن از طرف مردم است و غیره.
    بر سر این بحثی نداریم. حرفمان یکی است.
    شخصی از معصوم سوال کرد، فلانی گناهانی مرتکب می شود، اما نماز هم می خواند، آیا فایده دارد؟ حضرت فرمودند: امید است نماز او در آخر امر، او را نجات دهد.(مضمون حدیث)

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۱/۰۵/۲۶ در ساعت ۱۱:۱۸

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود