موضع اسلام در برابر شبیه سازی هوش انسان

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
موضع اسلام در برابر شبیه سازی هوش انسان

سلام

همونطور که می دونید موضوع شبیه سازی هوش انسان یکی از مباحث داغ فلسفی و علمی دنیاست و یکی از سه شرط فرضیه شبیه سازی. اما توضیح درباره این قضیه:

شبیه سازی هوش انسان یعنی شبیه سازی تمام جنبه های فکری مغز انسان، به طوری که نرم افزار شبیه سازی شده بتواند همانند مغز انسان پردازش اطلاعات رو انجام بدهد.

وضعیت فعلی علم در این باره: فعلا در این زمینه، کلیه فاکتورهای موجود در زندگی یک تک سلولی شبیه سازی شده است. پیش بینی زمان باقیمونده تا دورانی که شبیه سازی کامل مغز انسان امکان پذیر باشه بین 100 تا 500 سال آینده است.

اما آیا اسلام در این باره موضع خاصی داره، موضع هایی که توسط سایرین درباره این قضیه گرفتند:

  • ادعا که ما به این واقعه اصلا نخواهیم رسید:
[INDENT]1. مغز انسان (و آگاهی حاضر در مغر) ناشی از فاکتورهایی است که هیچ گار بر انسان پدیدار نخواهند شد. این یعنی فرضا، تا 1000 سال، 1 میلیون سال، 1 میلیارد سال، 10 میلیارد سال آینده با پیشرفت علم باز هم این واقعه غیر ممکن خواهد بود. نیازمند اثبات.

2. ادعایی درباره قابلیت یا عدم قابلیت دستیابی به این مرحله نشده، ولی ادعا شده که تمدن بشیریت (و هر تمدن دیگه ای) قبل از رسیدن به این مرحله نابود خواهد شد و هیچ گاه به چنین روزی نخواهیم رسید. نیازمند اثبات.

[/INDENT]
  • ادعا که این واقعه ممکن است یا نیست پیش بیاید و چیزی نمی دانیم. موضع برخورد همانند برخورد با هر محصول نرم افزای دیگر است.

و آیا، در صورتی که فرض کنیم این واقعه اتفاق بیفته (فرض اینکه در حال حاضر این قدرت رو داریم)، موضع اسلام درباره آزمایش ها روی این نرم افزاری که همانند انسان فکر می کنه چیست؟

نکته 1: منظور از انسان در این بحث، موجودی با هوش قابل توجه است. فرضا این شبیه سازی می تواند توسط تمدنی پیشرفته تر روی یک تمدن با پیشرفتگی کمتر صورت گیرد. محدود به انسان ها نیستیم.

نکته 2: محدودیت های زمانی در اثبات یا رد این قضیه تاثیری ندارند، چون محدود به تمدن فعلی نیستیم. دشوار بودن این قضیه از نظر علمی پاسخ این سوال نیست.

نکته 3: شباهت 100 درصد به ذهن انسان نیاز نیست، همین که قابلیت تفکر و پردازش اطلاعات را بطور نسبی قابل قیاس با ذهن انسان انجام دهد کافی است. فرضا، شبیه سازی ذهن میمون در این قضیه صدق می کند.

نکته 4: این موضوع با شبیه سازی انسان به شکل بیولوژیکی بی ارتباط است.

نکته 5: این موضوع با نتیجه گیری درباره وجود یا عدم وجود خدا بی ارتباط است.

هدف شروع این بحث، آشنایی با طرز فکر اسلام درباره چنین مباحثی است که در آینده دامنگیر بشر خواهند شد و زمان پیامبران و امام ها چون چنین مطالبی وجود نداشته اند، چیزی درباره اش گفته نشده.

کارشناس بحث : کریم

وایسلی گوجا;255539 نوشت:
سلام

همونطور که می دونید موضوع شبیه سازی هوش انسان یکی از مباحث داغ فلسفی و علمی دنیاست و یکی از سه شرط فرضیه شبیه سازی. اما توضیح درباره این قضیه:

شبیه سازی هوش انسان یعنی شبیه سازی تمام جنبه های فکری مغز انسان، به طوری که نرم افزار شبیه سازی شده بتواند همانند مغز انسان پردازش اطلاعات رو انجام بدهد.

وضعیت فعلی علم در این باره: فعلا در این زمینه، کلیه فاکتورهای موجود در زندگی یک تک سلولی شبیه سازی شده است. پیش بینی زمان باقیمونده تا دورانی که شبیه سازی کامل مغز انسان امکان پذیر باشه بین 100 تا 500 سال آینده است.

اما آیا اسلام در این باره موضع خاصی داره، موضع هایی که توسط سایرین درباره این قضیه گرفتند:

  • ادعا که ما به این واقعه اصلا نخواهیم رسید:
[indent]1. مغز انسان (و آگاهی حاضر در مغر) ناشی از فاکتورهایی است که هیچ گار بر انسان پدیدار نخواهند شد. این یعنی فرضا، تا 1000 سال، 1 میلیون سال، 1 میلیارد سال، 10 میلیارد سال آینده با پیشرفت علم باز هم این واقعه غیر ممکن خواهد بود. نیازمند اثبات.

2. ادعایی درباره قابلیت یا عدم قابلیت دستیابی به این مرحله نشده، ولی ادعا شده که تمدن بشیریت (و هر تمدن دیگه ای) قبل از رسیدن به این مرحله نابود خواهد شد و هیچ گاه به چنین روزی نخواهیم رسید. نیازمند اثبات.

[/indent]
  • ادعا که این واقعه ممکن است یا نیست پیش بیاید و چیزی نمی دانیم. موضع برخورد همانند برخورد با هر محصول نرم افزای دیگر است.

و آیا، در صورتی که فرض کنیم این واقعه اتفاق بیفته (فرض اینکه در حال حاضر این قدرت رو داریم)، موضع اسلام درباره آزمایش ها روی این نرم افزاری که همانند انسان فکر می کنه چیست؟

نکته 1: منظور از انسان در این بحث، موجودی با هوش قابل توجه است. فرضا این شبیه سازی می تواند توسط تمدنی پیشرفته تر روی یک تمدن با پیشرفتگی کمتر صورت گیرد. محدود به انسان ها نیستیم.

نکته 2: محدودیت های زمانی در اثبات یا رد این قضیه تاثیری ندارند، چون محدود به تمدن فعلی نیستیم. دشوار بودن این قضیه از نظر علمی پاسخ این سوال نیست.

نکته 3: شباهت 100 درصد به ذهن انسان نیاز نیست، همین که قابلیت تفکر و پردازش اطلاعات را بطور نسبی قابل قیاس با ذهن انسان انجام دهد کافی است. فرضا، شبیه سازی ذهن میمون در این قضیه صدق می کند.

نکته 4: این موضوع با شبیه سازی انسان به شکل بیولوژیکی بی ارتباط است.

نکته 5: این موضوع با نتیجه گیری درباره وجود یا عدم وجود خدا بی ارتباط است.

هدف شروع این بحث، آشنایی با طرز فکر اسلام درباره چنین مباحثی است که در آینده دامنگیر بشر خواهند شد و زمان پیامبران و امام ها چون چنین مطالبی وجود نداشته اند، چیزی درباره اش گفته نشده.

کارشناس بحث : کریم

باسلام

اسلام دینی است که توصیه به یادگیری علوم کرده وبا پیشرفت علوم نه تنها مخالف نیست بلکه توصیه هم می کند وبا هر پیشرفت علمی که موجب آسایش ورفاه بیشتر مردم بوده وخلاقیت های انسانها را رشد دهد مخالفتی ندارد چرا که ابعاد واستعدادهای وجودی انسان را بیشتر نشان داده وبه تبع آن معرفت انسان را نسبت به خلقت الهی ومقام ربوبی خداوند متعال بیشتر آشنا خواهد کرد.


قَالَ الصَّادِقُ ع‏ الْعِلْمُ‏ أَصْلُ كُلِّ حَالٍ سَنِيٍّ وَ مُنْتَهَى كُلِّ مَنْزِلَةٍ رَفِيعَةٍ وَ لِذَلِكَ قَالَ النَّبِيُّ ص طَلَبُ‏ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ أَيْ عِلْمِ التَّقْوَى وَ الْيَقِينِ وَ قَالَ عَلِيٌّ ع اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ النَّفْسِ وَ فِيهِ مَعْرِفَةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه‏( مصباح الشريعة ؛ ؛ ص13)
امام صادق (ع)می فرماید :علم ریشه هر حال وموقعیت رفیع وبالامرتبه می باشدونهایت هر مقام بالامرتبه نیز علم می باشدوبه خاطر همین پیامبر اسلام (ص)می فرماید:طلب علم برای هر مرد وزن مسلمان واجب است یعنی علم تقوی ویقین وامام علی (ع)می فرمایدعلم بیاموزیدحتی اگر در چین باشدوان علم شناخت نفس است ودر آن شناخت پروردگار عز وجل نیز می باشدوپیامبر (ص)می فرماید:هر کس نفس وجان خود را شناخت به تحقیق پروردگار خود را شناخته است.

ومساله مور د بحث طبق سوالی که صورت گرفته نیز از امور علمی است که موجب شناخت بیشر انسان شده وبه تبع آن شناخت بیشتر پروردگار را در پی خواهد داشت.

وعلماء بیان داشته اند اینکه حضرت می فرماید علم را حتی اگر در چین هم باشد به دست بیاورید در آن عصر در چین علم اسلامی وجود نداشت ولذا مشخص می شود منظور از این علم علم غیر اسلامی است که طبق تفسیری که امام صادق(ع)می فرماید معرفت نفس است ولی همین علم برای مسلمان موجب آشنایی بیشتر با ابعاد ونعمتهای وجودیش شده ومعرفت اورا به خدا بیشتر خواهد کرد.

[quote]امضاء کاربری بنام وایسلی گوجا:
هیچ کودکی در بدو تولد دین و آیینی ندارد، عقاید خود را از کودکی به آنها تحمیل نکنیم، به آنها همه دین ها و اعتقادها را بطور مقایسه ای یاد بدهیم و بگذاریم خودشان انتخاب کنند.
[/quote]
خداوند نظرش باز با شما مخالف است:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ. (روم: 30) پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن! اين فطرتى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفريده دگرگونى در آفرينش الهى نيست اين است آيين استوار ولى اكثر مردم نمى‏دانند!
نظر امام صادق نیز با نظر شما مخالف است:
مَا مِنْ مَوْلُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِهِ. (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 49) هیچ تولدیافته ای نیست مگر این که بر فطرت (الهی) بدنیا آمده است این والدینش هستند که او را یهودی و مسیحی و مجوسی می کنند!
همه قوانین اسلام با فطرت سازگار است و آنها که آن را سازگار نمی دانند، بر فطرتشان خاکستر نشسته است. امیدوارم در این سایت با کمک دوستان با حفظ ادب و بردباری، بدون ناسزا و توهین و با قلمی منطقی، بتوان این خاکسترها را روفت!

موضوع قفل شده است