صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا این حدیث پیامبر (امت من بر خطا اجماع نمیکنند) صحیح است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259

    تعجب ایا این حدیث پیامبر (امت من بر خطا اجماع نمیکنند) صحیح است؟




    ایا این حدیث که از طریق اهل سنت نقل شده مورد تایید شیعه نیز هست؟
    لا تجتمع امتي علي الخطاء" و يا "علي الضلالة
    امت من بر خطا اجماع نمیکنند


    کارشناس بحث : صدرا

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۴:۰۵
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    سلام

    امام هادي عليه السّلام در نامه‌اي كه در پاسخ به نامه اهل اهواز مي‌نويسد مي‌فرمايند:

    «اجتمعت الامة قاطبة لا إختلاف بينهم في ذلك أن القران حق لاريب فيه عند جميع فرقها فهم في حال الاجتماع عليه مصيبون و علي تصديق ما انزل الله مهتدون لقول النبي ـ صلّي الله عليه و آله ـ لا
    تجتمع امتی علی الضلاله.


    يعني همه امّت با تمام فرقش بدون اين‌كه اختلافي بينشان باشد اجتماع دارند بر اين‌كه قرآن حق است و شكي در آن نيست ، پس آن‌ها در اين اجتماع‌شان درست‌كار و بر تصديق آن‌چه خدا نازل فرموده هدايت شده مي‌باشند. زيرا پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند:امّت من بر ضلالت اجتماع نمي‌كنند».(بحار الانوار، تحقيق گروهي از علماء بيروت، دار احياء التراث العربي، چاپ اوّل، 1412 هـ. ق، ج 2، ص 485)

    ویرایش توسط رحمان : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۰:۲۶

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    (بحار الانوار، تحقيق گروهي از علماء بيروت، دار احياء التراث العربي، چاپ اوّل، 1412 هـ. ق، ج 2، ص 485)
    نقل از کتب اربعه نمی تواند صرفا دلیلی بر درست بودن یک حدیث باشد
    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۱:۳۴
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  7. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    238
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1136



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    حناب هورشید

    البته اگر هم باشد باید دید منظور حضرت از امت چیست! مثلا آیا 12 نفر از امت جمع شوند بر یکجا ( مثلا سقیفه ملعونه ) میشه امتی !!!؟؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    سلام

    امام هادي عليه السّلام در نامه‌اي كه در پاسخ به نامه اهل اهواز مي‌نويسد مي‌فرمايند:

    «اجتمعت الامة قاطبة لا إختلاف بينهم في ذلك أن القران حق لاريب فيه عند جميع فرقها فهم في حال الاجتماع عليه مصيبون و علي تصديق ما انزل الله مهتدون لقول النبي ـ صلّي الله عليه و آله ـ لا
    تجتمع امتی علی الضلاله.


    يعني همه امّت با تمام فرقش بدون اين‌كه اختلافي بينشان باشد اجتماع دارند بر اين‌كه قرآن حق است و شكي در آن نيست ، پس آن‌ها در اين اجتماع‌شان درست‌كار و بر تصديق آن‌چه خدا نازل فرموده هدايت شده مي‌باشند. زيرا پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمودند:امّت من بر ضلالت اجتماع نمي‌كنند».(بحار الانوار، تحقيق گروهي از علماء بيروت، دار احياء التراث العربي، چاپ اوّل، 1412 هـ. ق، ج 2، ص 485)
    دوست عزیز جناب رحمان کاش ادامه حدیث را هم می آوردید که حضرت می فرمایند :

    لِقَوْلِ النَّبِيِّ ص لَا تَجْتَمِعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالَةٍ فَأَخْبَرَ ص أَنَّ مَا اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِ الْأُمَّةُ وَ لَمْ يُخَالِفْ بَعْضُهَا بَعْضاً هُوَ الْحَقُّ فَهَذَا مَعْنَى الْحَدِيث‏

    یعنی حتی افرادی هم از آن اجتماع مخالفت نکنند. مثلا همه امت در اینکه قرآن حق است اجتماع دارند بلی این درست است اما آیا می شود با این حدیث برخی اشتباهات برخی افراد را که چند نفر جمع شده و بر مطلبی حکم می دهند هم توجیه کرد!!!؟؟؟

    پس طبق این حدیث نظر حضرت این است که تمام امت بر چیزی جمع شوند و گروهی از امت هم مخالف نظر آنها نباشد.

    در این مورد به حدیثی در کتاب ارشاد القلوب جلد 2 صفحه 264 که در آن حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه به ابوبکر اجتماع امت را توضیح می دهند مراجعه کنید.

    باتشکر - یاعلی
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    48
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    236

    سلام




    بله...در سقیفه فقط چند نفر جمع شدند و بنی هاشم وخیلی از مسلمانان دیگر نبودند وتعیین عثمان هم که با یک شورا ی چند نفره بوده پس اینکه اهل سنت می گویند اجماع بوده صحیح نیست در واقع اصلاً اجماعی درکار نبوده

  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40514



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    ایا این حدیث که از طریق اهل سنت نقل شده مورد تایید شیعه نیز هست؟
    لا تجتمع امتي علي الخطاء" و يا "علي الضلالة
    امت من بر خطا اجماع نمیکنند


    کارشناس بحث : صدرا
    با سلام
    آيت الله العظمى بروجردى مى گفت :
    « فقه شيعه ، حاشيه بر فقه اهل سنت است و براى درك صحيح هر مساله اى ، بايد جو فقهى آن زمان و فتاواى اهل سنت را بدانيم . »
    درست است و هم سخن ديگران كه مى گويند : « نيازى به فقه اهل سنت نيست و فقه شيعه به تنهاى پاسخ گوى مسائل و نياز هاى ماست » ، درست است .
    به هر حال ، سنت رسول اكرم مقدارى به گونه مستقل و مقدارى به گونه غير مستقل ، مقدارى در عمل و مقدارى با حديث و گفتار ، به ما رسيده است .
    در بين اين راه هاى گوناگون كه براى دريافت سنت و رسيدن به آن مطرح شد ، يكى هم اجماع است كه اهل سنت ، با توجه به احاديثى كه از پيامبر اكرم (ص) به گونه هاى گوناگون نقل مى كنند : « لا تجتمع امتى على الخطا » ، « لا تجتمع امتى على الضلالة » ، « ان الله لا يجمع على الضلالة و يد الله مع الجماعة ، من شذ شذ الى النار » (1) « ان الله تعالى قد اجار امتى ان تجمع على الضلالة » (2)

    كه دو حديث نخست در كتاب ها روايى اهل سنت يافت نشد ، ولى مضمون آن ها ، همان احاديث سوم و چهارم است .
    اينان براى خود اجماع واقع نمايى قائل هستند و آن را حجتى مستقل مى دانند و بر اين باورند كه موضوعيت دارد .

    به اين سخن ، پاسخ داده شده : اگر بناست يك حديث يا چند حديث هم معنى ، حجت مستقل بسازند ، پس قاعده طهارت و استصحاب نيز همين طور و شمار حجت ها بسيار مى شود .
    اگر چنين نيست ، پس اجماع هم قاعده اى در رديف ديگر خواهد بود .
    به هر حال ، اين خرده گيرى ها ، سودى نرساند ، چون به گفته شيخ انصارى « هو الاصل لهم و هم الاصل له » (3) .
    و در چنين شرايط ، اشكالها ، هر چند قوى باشند ، اثر نمى كنند ، چون پذيرش اشكال ها ، برابر است با باطل شدن رشد آنان كه به هيچ روى ، نخواهند پذيرفت .
    و شيعيان چون ديدند اهل سنت ، به هر وسيله اى ، اين حجت را بر حجت هاى سه گانه ياد شده افزودند ، به فكر چاره افتادند .
    اينان ديدند ، اصل مطلب مطلب حقى است و همه امت ، هيچ گاه به خطا نمى روند ، زيرا امت عبارتند از يك معصوم و بقيه غير معصوم ، و هنگامى كه اين مجموعه ، كه يكى از آنان بى گمان معصوم است ( چون خلق هيچ گاه بى حجت نمى شود و اول مخلوق حجت خداست آن طور كه در علم كلام بحث شده است ) نظرى را دادند و بر رايى هماهنگ شدند ، بى گمان آن راى حق است .
    پس اجماع ، در بردارنده حجت است ، نه اين كه خود حجت باشد .
    آن گاه هر جا كه گروهى يافتند ( گر چه دو يا سه نفر ) كه يكى از آن ها امام و معصوم بود ، آن را اجماع لقب دادند و هر گاه ميليون ها غير معصوم سخنى را گفتند كه معلوم بود ، معصوم به آن خشنود نيست ، آن را غير اجماع و غير حجت خواندند و در طول زمان ، به مناسبت بحث ها و ديدگاه ها ، و صف هاى گوناگونى به اجماع دادند : لطفى ، دخولى ، كشفى ، على القاعده ، تشرفى و حدسى ولى همگان ، با مشرب ها و ديدگاه هاى گوناگون پيوسته اعلام كردند كه تنها اعتنا ، به قول معصوم است و اگر ديگرانى همه مطرح مى شوند « كالحجر بجنب الانسان » هستند .
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۴:۵۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  12. صلوات ها 4


  13. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40514



    در نتيجه ، اجماع يكى از راه هاى دستيابى به كلام ، عقيده و مرام معصوم است و اگر بنا باشد ، اجماع را يكى از حجت ها بدانيم ، لازم مى آيد كه خبر متواتر ، خبر واحد ، خبر مستفيض شهرت و ...را حجت هاى شرعى بدانيم كه در اين صورت ، تقسيم هاى غير محصور را ، كه همه تحت يك عنوان جمع مى شوند و همه حكايت سنت هستند ، حجت هاى شرعى بدانيم و سپس اين اقسام را كه همه حكايت از سنت مى كنند ، در دين سنت محكى قرار دهيم و بگوئيم سنت يك حجت است و حكايت سنت حجت هاى بى شمار .
    و اگر طريق اهل سنت را بگيريم و با تمسك به حديث ، اجماع را حجت بدانيم لازم مى آيد كه مفاد هر حديث را به نامى بناميم و آن را حجت شرعى بدانيم : قاعده يك ، قاعده ضمان ، لا ضرر ، قاعده طهارت همه و همه از حجت هاى شرعى مى شوند و در آن هنگام ، بحث از حجت هاى شرعى لغو خواهد شد ، زيرا ميليون ها حجت شرعى خواهيم داشت .

    خلاصه :

    برابر نظر شيعه كه اجماع حاكى از سنت است ، اگر اجماع ، يكى از حجت ها و دليل ها باشد ، لازم مى آيد خبر متواتر از دومين حجت و خبر مستفيض سومين حجت ، خبر واحد چهارمين حجت و ... باشند كه در اين صورت ، دليل ها و حجت هاى فراوانى پيدا مى شود كه همه داراى وجه مشتركى ، به نام حكايت گرى از سنت معصوم هستند . و اشكال مى شود كه حكايت گر و حكايت شده در هم آميخته اند و همه در عرض هم حجت شرعى ناميده شده اند در حالى كه اگر سنت حجت است ، پس اجماع و گونه هاى خبر ، همه ، حكايت گران آنند و راه هاى رسيدن به آن ها ، نه حجت هاى مستقل و اگر سنت حجت نباشد ، پس خبر و اجماع چه چيز را نقل مى كنند ؟
    و برابر نظر اهل سنت كه اجماع را دليل مستقل و داراى اصالت مى دانند ، از آنان پرسيده مى شود دليل حجت بودن اجماع چيست ؟ عقل و كتاب كه چنين مطلبى را نمى گويد ؟

    خواهند گفت : اخبار .
    در اين صورت ، لازم مى آيد كه مفاد هر خبرى به نامى ناميده شود و حجت اصيل بر آن اطلاق شود كه ميليون ها حجت اصلى پيدا مى شوند . بنابراين ، بايد هر دو گروه اجماع را حاكى از سنت دانسته و آن را بالاصاله ، حجت ندانند .

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  14. صلوات ها 3


  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40514






    نتيجه :

    عقل حجت ذاتى درونى و كتاب و سنت نيز حجت ذاتى بيرونى هستند .

    عقل ، به خودى خود ، حجت است . كتاب و سنت ، به واسطه دلالت عقل ، حجت هستند .

    ولى اجماع ، همچون گونه هاى گوناگون خبر ، حكايت كننده سنت است و هيچ گونه حجيت مستقل ندارد .

    در واقع ، دليل هاى شرعى سه تا هستند . اما چون اهل سنت ، اجماع را استقلال دادند و در استدلال ها ، زياد به آن تمسك مى كردند و از سويى ائمه شيعه را معصوم و قول آنان را حجت نمى دانستند ، براى توافق و امكان بحث آنان ، شيعيان نظر ائمه خود را اجماع لقب دادند و اجماع ، دليلى براى ساكت كردن طرف مقابل بود ، نه حجت شرعى مستقل .



    آیت ا... العظمى‏ موسوى اردبیلى


    1 . « كنزل العمال » ، ج 12 / ح 34461 ، 34459 .
    2 . « همان مدرك » .
    3 . « فوائد الاصول » . بحث اجماع .

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    10
    حضور
    36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    41



    با سلام،

    بطور کلی قبل از اینکه این مساله را در مورد هر اجماعی ارزیابی کنید، ابتدا باید ببینید واقعا آن جمعیت خصوصیات "امت پیامبر" را دارد یا نه.

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    ممنون به خاطر توضیحات کاملتون!ولی اگر میشه بفرمایید که:
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    ، براى توافق و امكان بحث آنان ، شيعيان نظر ائمه خود را اجماع لقب دادند و اجماع ، دليلى براى ساكت كردن طرف مقابل بود ، نه حجت شرعى مستقل .
    بالا خره این حدیث از نظر شیعه صحیح هست یا نه؟!(قبل از اینکه بخوایم تفسیرش کنیم)
    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۲۱:۲۲
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود