صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق امام با پیامبر تبلیغی در چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259

    پرسش فرق امام با پیامبر تبلیغی در چیست؟




    فرق امام با پیامبر تبلیغی چیست؟(صرفه نظر از مقام معنویشان)


    کارشناس بحث : عبدالرحمان

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۰۰:۴۱
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    فرق امام با پیامبر تبلیغی چیست؟(صرفه نظر از مقام معنویشان)


    کارشناس بحث : عبدالرحمان

    با سلام خدمت شما

    بین پیامبران و امام تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

    1. ويژگى تمام پيامبران (اعم از پیامبران تبلیغی و تشریعی)، اين است كه به آنان وحى مى‏ شود؛ در حالى كه به امام وحى نمى‏ شود.

    2. علامه طباطبایی (ره) می فرمایند : فرق امام با نبی در اين است كه نبی تنها دارای هدايت تشريعی و به اصطلاح ارائه كننده طريق است؛ اما امام افزون بر آن، دارای هدايت تكوينی هم هست، يعنی امام از نظر باطنی و نفوذ روحانی كه اثر وجودش در قلب انسان می تابد او را هدايت می كند و لذا مقام امامت يك نوع ولايت بر اعمال مردم است از نظر باطن كه توأم با هدايت می باشد.(ترجمه تفسير الميزان، ج 1، ص 372-382.) پس ، پیامبر تشریعی فقط وظیفه هدایت تشریعی مردم را دارد اما امام علاوه بر هدایت تشریعی ، هدایت تکوینی هم دارد. به بیان دیگر ؛ پیامبران راه را به مردم نشان می دهند (ارائه طریق) اما هدابت امام ، به نحو ايصال و رساندن به مقصد و مطلوب است؛ نه صرف ارائه طريق .

    ادامه دارد...


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    3. وظیفه امام اجرای دستور الهی است، در حالی که وظیفه رسول ابلاغ این دستورها می‌باشد.
    انبياء مخصوصا پيغمبران تبليغی تنها مأمور ابلاغ رسالت، پيامبران پيشين و توضيح و تفسير آن بودند؛ اما امام علاوه بر آن پيشوايی است كه شخصا دارای سمت امر و نهی و تكليف و دستورات است و جامعه بشری را با مديريت صحيح به كمال رساند.(جعفر سبحانی، منشور جاويد، ج 5، ص 252).

    شهید مطهری (ره) نیز می فرمایند :پيغمبران تبليغی فقط مبين و مفسر شرايع قبلی بودند؛ اما امام جانشين پيغمبر است در حل اختلاف مذهبی، يعنی امام حجت خداست در ميان مردم و وظيفه دارد كه اختلافاتی را كه اهل هوا و بدع و اهل اغراض به وجود می آورند، رفع كند او صلاحيت كافی و كامل دارد برای حل اين اختلافات. (مرتضی مطهری، خاتميت، ص 58.)

    تذکر: منصب امامت، مقامى بالاتر و برتر از نبوت است كه برخى از پيامبران، از اين مقام برخوردار بودند. مثلا حضرت ابراهیم علیه السلام در پایان عمرشان و در زمان نبوتشان بعد از اینکه از آزمايش‏هاى مختلف الهى سربلند بيرون آمدند، مقام امامت به ایشان اعطا شد . "وَ إِذِ اِبْتَلى‏ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي‏...(بقره/124)؛ ياد آور هنگامى كه خداوند، ابراهيم را به امورى چند، امتحان فرمود و او همه را به درستى به جا مى‏ آورد، خداوند به او گفت: من تو را امام قرار خواهم داد. ابراهيم عرض كرد: آيا اين مقام امامت را به فرزندان من نيز عطا مى‏ فرمايى...


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان نمایش پست ها
    ويژگى تمام پيامبران (اعم از پیامبران تبلیغی و تشریعی)، اين است كه به آنان وحى مى‏ شود؛ در حالى كه به امام وحى نمى‏ شود.
    خب با این توضیح سوالی در مورد علم غیب ائمه برایم پیش امد
    مگر نه اینکه علم غیب ائمه علمی الهی است و انها مستقل از خداوند هیچ علمی ندارند!پس بدون وحی (حال وحی به هر شکلی که باشد!)چه طور به این علم دست پیدا میکنند!(در بعضی از ایات قران نیز به این موضوع اشاره شده که پیامبر صلی الله علیه و اله علم غیبشون رو از طرق الهمات الهی و وحی به دست می اوردند!)

    بعد از پیامبر وحی می تواند وجود داشته باشد اما نه برای ابلاغ دین و دستورات جدید!

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۴:۴۴
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان نمایش پست ها
    علامه طباطبایی (ره) می فرمایند : فرق امام با نبی در اين است كه نبی تنها دارای هدايت تشريعی و به اصطلاح ارائه كننده طريق است؛ اما امام افزون بر آن، دارای هدايت تكوينی هم هست، يعنی امام از نظر باطنی و نفوذ روحانی كه اثر وجودش در قلب انسان می تابد او را هدايت می كند و لذا مقام امامت يك نوع ولايت بر اعمال مردم است از نظر باطن كه توأم با هدايت می باشد.(ترجمه تفسير الميزان، ج 1، ص 372-382.) پس ، پیامبر تشریعی فقط وظیفه هدایت تشریعی مردم را دارد اما امام علاوه بر هدایت تشریعی ، هدایت تکوینی هم دارد. به بیان دیگر ؛ پیامبران راه را به مردم نشان می دهند (ارائه طریق) اما هدابت امام ، به نحو ايصال و رساندن به مقصد و مطلوب است؛ نه صرف ارائه طريق .
    مگر همه اولیا الهی و یا حتی بندگان معمولی که بندگی خالص خداوند رو کرده باشند نمی توانند دخل و تصرف در طبیعت(البته به اذن خداوند)داشته باشند همون طور که همه مان از کرامات بسیاری از علما شنیده ایم!؟
    و یا مگر معجزه گونه ای از ولایت تکوینی نیست(البته در سطح محدود)!هیچ کدام از انبیا تبلیغی معجزه نداشتند؟!؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان نمایش پست ها
    نبياء مخصوصا پيغمبران تبليغی تنها مأمور ابلاغ رسالت، پيامبران پيشين و توضيح و تفسير آن بودند؛ اما امام علاوه بر آن پيشوايی است كه شخصا دارای سمت امر و نهی و تكليف و دستورات است و جامعه بشری را با مديريت صحيح به كمال رساند.(جعفر سبحانی، منشور جاويد، ج 5، ص 252). شهید مطهری (ره) نیز می فرمایند :پيغمبران تبليغی فقط مبين و مفسر شرايع قبلی بودند؛ اما امام جانشين پيغمبر است در حل اختلاف مذهبی، يعنی امام حجت خداست در ميان مردم و وظيفه دارد كه اختلافاتی را كه اهل هوا و بدع و اهل اغراض به وجود می آورند، رفع كند او صلاحيت كافی و كامل دارد برای حل اين اختلافات. (مرتضی مطهری، خاتميت، ص 58.)
    یعنی اگر این مسائل در زمان یک پیامبر تبلیغی پیش میامد مثلا:
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان نمایش پست ها
    حل اختلاف مذهبی، يعنی امام حجت خداست در ميان مردم و وظيفه دارد كه اختلافاتی را كه اهل هوا و بدع و اهل اغراض به وجود می آورند، رفع كند او صلاحيت كافی و كامل دارد برای حل اين اختلافات.
    انها سعی در حل موضوع نمیکردند؟!!؟(میشه بیشتر توضیح بدین چون من تفاوتش رو متوجه نمیشم!به هر حال قطعا انتظار میره هر کدام از اولیا خدا صرفه نظر از مقام معنویشان در هنگام وقوع همچین مشکلی اقداماتی انجام بدن)

    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان نمایش پست ها
    اما امام علاوه بر آن پيشوايی است كه شخصا دارای سمت امر و نهی و تكليف و دستورات است و جامعه بشری را با مديريت صحيح به كمال رساند.
    در این مورد هم بنده فکر میکنم بین هر دو مشترک است!یعنی پیامبر تبلیغی امر و نهی نمیکرد؟و یا جامعه ای که از فیض داشتن امام محروم بود نمی توانست با وجود پیامبر تبلیغی به کمال برسد؟!!!!
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها

    ويژگى تمام پيامبران (اعم از پیامبران تبلیغی و تشریعی)، اين است كه به آنان وحى مى‏ شود؛ در حالى كه به امام وحى نمى‏ شود.
    خب با این توضیح سوالی در مورد علم غیب ائمه برایم پیش امد
    مگر نه اینکه علم غیب ائمه علمی الهی است و انها مستقل از خداوند هیچ علمی ندارند!پس بدون وحی (حال وحی به هر شکلی که باشد!)چه طور به این علم دست پیدا میکنند!(در بعضی از ایات قران نیز به این موضوع اشاره شده که پیامبر صلی الله علیه و اله علم غیبشون رو از طرق الهمات الهی و وحی به دست می اوردند!)

    بعد از پیامبر وحی می تواند وجود داشته باشد اما نه برای ابلاغ دین و دستورات جدید!
    با سلام خدمت شما

    در توضیح این مورد به دو نکته باید توجه کرد:

    1. وحی دارای اقسام مختلفی است. امام علی علیه السلام وحی را هفت قسمت کردند: وحى رسالت و نبوت؛ وحى به معنى الهام؛ وحى به معنى اشاره؛ وحى به معنى تقدير؛ وحى به معنى امر؛ وحى به معنى دروغ‏پردازى؛ وحى به معنى خبر. (ر.ک:بحارالانوار، ج 18، ص 254 - 255.)

    تنها وحی به معنای رسالت مختص پیامبران است اما غیر از پیامبران دیگران نیز می توانند فرشتگان را ببینند و یا صدای آنها را بشنوند .

    على عليه السلام فرمود: أَرْسَلَهُ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ- وَ تَنَازُعٍ مِنَ الْأَلْسُنِ- فَقَفَّى بِهِ الرُّسُلَ وَ خَتَمَ بِهِ الْوَحْيَ. (نهج البلاغه، خطبه133.) خدا پيغمبرش را در زمان انقطاع پيامبران و اختلاف مردم فرستاد، به وسيله او رسالت تمام شد و وحى خاتمه يافت.

    لذا همانگونه که خود شما هم اشاره کردید بعد از ختم نبوت وحی به اقسام دیگر آن (غیر از وحی رسالت) و همچنین صحبت غیر از پیامبران با ملائکه حتی جبرئیل علیه السلام و شنیدن صدای آنها مقدور است.

    2. انچه از روایات به دست می آید این است که قسمتی از علم امامان علیهم السلام گاهی به واسطه الهام است و گاهی شنیدن صدای فرشته.

    حسن بن يحیی مدائنی می گوید ،از امام صادق علیه السلام پرسيدم: قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنِ الْإِمَامِ إِذَا سُئِلَ كَيْفَ يُجِيبُ فَقَالَ إِلْهَامٌ وَ سَمَاعٌ وَ رُبَّمَا كَانَا جَمِيعاً . (بحارالأنوار، ج26 ،ص58.) هنگامی که سؤالی از امام می شود چگونه (و با چه علمی) جواب می دهد؟ فرمود: گاهی به او الهام می شود و گاهی از فرشته می شنود و گاهی هر دو .

    همچنین قسمتی از علم آنها به واسطه انتقال علوم از پیامبر صلی الله علیه و آله به امام علی علیه السلام و انتقال علوم از امام علی به امام حسن علیهماالسلام و ... بوده است.

    امام صادق علیه السلام می فرمایند : عَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيّاً أَلْفَ بَابٍ يَفْتَحُ كُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَابٍ . (بحارالانوار،ج26،ص28.) رسول خدا هزار باب علم به على تعليم نمود كه از هر بابى هزار باب مفتوح شد.

    امام باقر علیه السلام فرموند: َ إِنَّ عَلِيّاً ع عَالِمُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ إِنَّهُ لَنْ يَمُوتَ مِنَّا عَالِمٌ إِلا خَلَّفَ مِنْ بَعْدِهِ مَنْ يَعْلَمُ مِثْلَ عِلْمِهِ أَوْ مَا شَاءَ اللَّه‏.
    (بحارالأنوار،ج 23 ،ص 39 .) علی علیه السلام عالم این امت بودو همانا او از این عالم نمی میرد مگر اینکه مثل علمش یا هر مقداری که بخواهد را به خلف بعد از خودش انتقال دهد.

    َامام صادق علیه السلام نیز می فرمایند : إِنَّ الْعِلْمَ يُتَوَارَثُ وَ مَا يَمُوتُ مِنَّا عَالِمٌ حَتَّى يُخَلِّفَهُ مِنْ أَهْلِهِ مَنْ يَعْلَمُ عِلْمَهُ أَوْ مَا شَاءَ اللَّه‏.
    (بحارالأنوار ،ج26 ،ص167.) همانا علم، میراث است، هیچ عالمی (=امام) ازمیان ما از دنیا نمی رود تا زمانی که تمام علمش و یا هر مقداری که بخواهد را به خلف خود انتقال دهد.





  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    انشاءالله بقیه سوالات در اولین فرصت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان نمایش پست ها
    انچه از روایات به دست می آید این است که قسمتی از علم امامان علیهم السلام گاهی به واسطه الهام است و گاهی شنیدن صدای فرشته. حسن بن يحیی مدائنی می گوید ،از امام صادق علیه السلام پرسيدم: قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنِ الْإِمَامِ إِذَا سُئِلَ كَيْفَ يُجِيبُ فَقَالَ إِلْهَامٌ وَ سَمَاعٌ وَ رُبَّمَا كَانَا جَمِيعاً . (بحارالأنوار، ج26 ،ص58.) هنگامی که سؤالی از امام می شود چگونه (و با چه علمی) جواب می دهد؟ فرمود: گاهی به او الهام می شود و گاهی از فرشته می شنود و گاهی هر دو .
    پس با این توضیحاتی که فرمودین به امام هم وحی میشه اما نه برای اوردن دین جدید!مثل پیامبر تبلیغی!پس در این مورد هم فرقی ندارند!درسته؟

    منتظر بقیه فرمایشاتتون هستم!
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    پس با این توضیحاتی که فرمودین به امام هم وحی میشه اما نه برای اوردن دین جدید!مثل پیامبر تبلیغی!پس در این مورد هم فرقی ندارند!درسته؟

    با سلام

    همانگونه که قبلا هم گفته شد ؛ به امام وحی می شود اما نه وحی رسالت.
    وحی رسالت فقط مختص پیامبران ، خواه پیامبران تبلیغی و خواه پیامبران تشریعی است و به دیگران این نوع وحی نمی شود.

    إِنَّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى‏ نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ عِيسى‏ وَ أَيُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هارُونَ وَ سُلَيْمانَ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً. (نساء/163)

    ما به تو وحى فرستاديم همانگونه كه به نوح و پيامبران بعد از او وحى فرستاديم، و به ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط (طوائف بنى اسرائيل) و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان وحى نموديم، و به داود زبور داديم.

    به بیان دیگر گفته می شود که فقط به پیامبران ،وحی (وحی به معنای وحی رسالتی) می شود و به غیر پیامبران از جمله امامان علیهم السلام ،الهام می شود.

    بین وحی و الهام تفاوت هایی در چگونگی ارتباط و محتوای کلام وجود دارد. بیان این مباحث تا حدودی تخصصی و مفصل است.در صورت تمایل می توان تاپیکی تحت عنوان "تفاوت وحی و الهام" ایجاد کنید و آن موضوع را در انجا پی گیری کنید.


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرحمان
    علامه طباطبایی (ره) می فرمایند : فرق امام با نبی در اين است كه نبی تنها دارای هدايت تشريعی و به اصطلاح ارائه كننده طريق است؛ اما امام افزون بر آن، دارای هدايت تكوينی هم هست، يعنی امام از نظر باطنی و نفوذ روحانی كه اثر وجودش در قلب انسان می تابد او را هدايت می كند و لذا مقام امامت يك نوع ولايت بر اعمال مردم است از نظر باطن كه توأم با هدايت می باشد.(ترجمه تفسير الميزان، ج 1، ص 372-382.) پس ، پیامبر تشریعی فقط وظیفه هدایت تشریعی مردم را دارد اما امام علاوه بر هدایت تشریعی ، هدایت تکوینی هم دارد. به بیان دیگر ؛ پیامبران راه را به مردم نشان می دهند (ارائه طریق) اما هدابت امام ، به نحو ايصال و رساندن به مقصد و مطلوب است؛ نه صرف ارائه طريق .
    مگر همه اولیا الهی و یا حتی بندگان معمولی که بندگی خالص خداوند رو کرده باشند نمی توانند دخل و تصرف در طبیعت(البته به اذن خداوند)داشته باشند همون طور که همه مان از کرامات بسیاری از علما شنیده ایم!؟
    و یا مگر معجزه گونه ای از ولایت تکوینی نیست(البته در سطح محدود)!هیچ کدام از انبیا تبلیغی معجزه نداشتند؟!؟!

    با سلام

    مطلبی که بیان شد در مورد هدایت تکوینی و تشریعی بود و ظاهرا شما بین هدایت تکوینی و ولایت تکوینی خلط کرده اید!!

    توضیح بیشتر مطلبی که نقل قول کرده اید:

    هدایت به دو نوع تقسیم می شود. هدایت تشریعی (ارائه طریق) و هدایت تکوینی (ایصال به مطلوب)

    منظور از هدایت تشریعی این است که خداوند به وسیله وحی ، احکام و قوانین شرعی را به انسان نشان می دهد تا انسان با اراده و انتخاب خودش ، مسیر زندگی اش را انتخاب کند.

    اما هدایت تکوینی يک نوع تصرف تكوينى در نفوس است، كه با آن تصرف راه را براى بردن دلها به سوى كمال، و انتقال دادن آنها از موقفى به موقفى بالاتر،هموار مى‏ سازد.و چون تصرفى است تكوينى، و عملى است باطنى، ناگزير مراد از امرى كه با آن هدايت صورت مى‏ گيرد نيز امرى تكوينى خواهد بود نه تشريعى‏.(
    ترجمه الميزان، ج‏14، ص429-428.)

    تذکر : امام رابط ميان مردم و پروردگارشان در اخذ فيوضات ظاهرى و باطنى است، هم چنان كه پيغمبر رابط ميان مردم و خداى تعالى است در گرفتن فيوضات ظاهرى، يعنى شرايع الهى كه از راه وحى نازل گشته، و از ناحيه پيغمبر به ساير مردم منتشر مى‏ شود.
    همچنین امام دليلى است كه نفوس را به سوى مقاماتش راهنمايى مى‏ كند هم چنان كه پيغمبر دليلى است كه مردم را به سوى اعتقادات حق و اعمال صالح راه مى‏ نمايد، البته بعضى از اولياى خدا تنها پيغمبرند، و بعضى تنها امامند، و بعضى داراى هر دو مقام هستند، مانند ابراهيم‏ علیه السلام.
    (ترجمه تفسیر الميزان، ج14 ،ص 429.)

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود