صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شفاعت در روز قیامت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    12
    حضور
    2 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    111

    شفاعت در روز قیامت




    سلام

    آیه شریفه 123 سوره مبارکه بقره می فرمایند :
    "واتقوا يوما لاتجزى نفس عن نفس شيا و لا يقبل منها عدل و لا تنفعها شفاعة و لا هم ينصرون "
    و بترسيد از روزيكه هيچ نفسى جوركش نفس ديگر نمى شود و از هيچكس عوض پذيرفته نمى گردد و شفاعت سودى بحال كسى ندارد و يارى هم نمى شوند

    پس این همه میگن شفاعت ائمه و معصومین چی؟ لطفا" واضح بگید من که نمی فهمم
    فکر کنم یه جای دیگه تو قرآن الان نمیدونم کدوم آیه و سوره هستش میگه که شفاعت هست ! ولی اینجا میگه نه!
    یعنی چه؟ تضاد در قرآن ؟!


    کارشناس بحث : سعید

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۵:۳۰
    تو فقط یک بار زندگی خواهی کرد اگر درست عمل کنی همین یکبار کافی است.

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط hadisahami نمایش پست ها
    سلام آیه شریفه 123 سوره مبارکه بقره می فرمایند : "واتقوا يوما لاتجزى نفس عن نفس شيا و لا يقبل منها عدل و لا تنفعها شفاعة و لا هم ينصرون " و بترسيد از روزيكه هيچ نفسى جوركش نفس ديگر نمى شود و از هيچكس عوض پذيرفته نمى گردد و شفاعت سودى بحال كسى ندارد و يارى هم نمى شوند پس این همه میگن شفاعت ائمه و معصومین چی؟ لطفا" واضح بگید من که نمی فهمم فکر کنم یه جای دیگه تو قرآن الان نمیدونم کدوم آیه و سوره هستش میگه که شفاعت هست ! ولی اینجا میگه نه! یعنی چه؟ تضاد در قرآن ؟!
    با سلام و تشکر
    آياتى كه در قرآن پيرامون شفاعت بحث مى ‏كند در حقيقت به چند دسته تقسيم مى ‏شود:
    گروه اول- آياتى است كه بطور مطلق شفاعت را نفى مى ‏كند مانند:
    " أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ"1 و مانند" وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ"2
    در اين آيات راههاى متصور براى نجات مجرمان غير از ايمان و عمل صالح چه از طريق پرداختن عوض مادى، يا پيوند و سابقه دوستى، و يا مساله شفاعت نفى شده است.
    در مورد بعضى از مجرمان مى ‏خوانيم:" فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعِينَ" 3:" شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى ندارد".
    گروه دوم- آياتى است كه" شفيع" را منحصرا خدا معرفى مى ‏كند مانند:
    " ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفِيعٍ"
    4 :" غير از خدا ولى و شفيعى نداريم" و" قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِيعاً"5 :" همه شفاعتها مخصوص خدا است".
    گروه سوم- آياتى است كه شفاعت را مشروط به اذن و فرمان خدا مى ‏كند مانند:" مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ"6 " چه كسى مى ‏تواند جز به اذن خدا شفاعت نمايد"؟ و" وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ"7 :" شفاعت جز براى كسانى كه خدا اجازه دهد سودى ندارد".
    گروه چهارم- آياتى است كه شرائطى براى شفاعت شونده بيان كرده است گاهى اين شرط را رضايت و خشنودى خدا معرفى مى ‏كند مانند:" وَ لا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى‏"8.
    طبق اين آيه شفاعت شفيعان منحصرا شامل حال كسانى است كه به مقام" ارتضاء" يعنى پذيرفته شدن در پيشگاه خداوند، رسيده ‏اند.
    و گاه شرط آن را گرفتن عهد و پيمان نزد خدا معرفى مى ‏كند مانند" لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً".9 (منظور از اين عهد و پيمان ايمان به خدا و پيامبران الهى است).
    و زمانى" صلاحيت شفاعت شدن" را از بعضى از مجرمان سلب مى ‏كند، مانند سلب شفاعت از ظالمان در آيه زير:" ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَ لا شَفِيعٍ يُطاعُ"10
    جمع این آیات این است که مساله شفاعت از نظر منطق اسلام يك موضوع بى قيد و شرط نيست بلكه قيود و شرايطى دارد، برخی شرایط از نظر جرمى است كه در باره آن شفاعت مى ‏شود و برخی دیگر در مورد شخص شفاعت شونده ، و برخی دیگر در مورد شخص شفاعت كننده است كه چهره اصلى شفاعت و فلسفه آن را روشن مى ‏سازد.
    11
    موفق باشید
    1. بقره/ 254
    2.
    بقرة/ 43
    3.
    مدثر/ 48
    4.
    سجده/ 4
    5. زمر/44
    6. بقره/ 255
    7. سبأ/23
    8.
    انبياء/ 28
    9. مريم/ 87
    10.
    غافر/ 18
    11. تفسیر نمونه، ج1، ص: 228


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۹:۵۸

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0

    آیا همسر مومن میتواند شفیع شوهرش در قیامت باشد؟




    سلام
    من تازه عضو این سایت شدم و یک سوال داشتم از حضورتون
    آیا زن مومن میتواند شفیع شوهرش در قیامت شود و او را از عذاب دوزخ نجات دهد؟ آیا روایتی در این باره داریم؟
    من گمان میکردم چنین روایتی را جایی دیده باشم اما هر چه جستجو میکنم آنرا نمی یابم و به همسرم گفتم که چنین روایتی داریم و این از فضیلتهای ازدواج هست...
    لطفاً راهنمایی کنید
    ممنون

  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    12
    حضور
    8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29

    پرسش شفاعت در قرآن




    با سلام خدمت دوستان و اساتید گرامی

    شخصی سوالات خود را در رابطه با موضوع شفاعت در قالب متن زیر پرسیده است. به نظر شما بهترین و کوتاهترین و ساده ترین (قابل فهم برای عموم) پاسخی که می توان برای او نوشت تا شبهه ای ایجاد نکند، چه می تواند باشد؟ با تشکر فراوان

    پارتي بازي كليد رهائي از چنگ قانون است . انجام كار را سرعت مي بخشد . براي افراد فاقد تخصص و تحصيلات . سودها و موقعيت هاي كلان به ارمغان آورد . روي ديگر اين سكه بي اعتمادي و نا اميدي است كه يك جامعه را اسير و فلج مي كند . بسيارند افرادي كه در گرفتن شغل ناكام مانده اند . و حقوق مسلم آنان به واسطه رشوه و پارتي بازي پايمال شده و همه اينها در خاطره خاموش جامعه . بذر نا امني مي پاشد و هرچه اين غده سرطاني بيشتر در جامعه ريشه مي دواند . درمان آن سخت تر مي شود . تا اينكه سرانجام ديگر راه علاجي بر آن نيست .

    باورهاي ديني هم كمكي به اين معضل نمي كنند . كه خود مروج اين پديده اند . اينكه گوسفندي را نذر و نيازحضرت عباس مي كنيم كه حاجت ما برآورده شود . و يا براي حسين (ع) آش نذري ميدهيم و به زيارت او مي رويم كه شفاعت كند . نمونه هائي از باورهاي مذهبي به پارتي و پارتي بازي است .

    آيا تا كنون به اين نكته انديشيده ايد كه شفاعت در معناي حقيقي به چه معناست ؟ چه كساني شفاعت كننده اند ؟ و چه كساني شفاعت مي شوند ؟ آيا شفاعت نوعي پارتي بازي نيست ؟ آيا انسان مي تواند هرگناهي كه خواست در دنيا انجام دهد . و شافعان روز محشر او را شفاعت كنند . كه از عقوبت و عذاب گناهان در امان مانده در كمال امنيت و آرامش وارد بهشت گردد ؟

    آيا شفاعت عدالت خداوند را زير سئوال نمي برد ؟ آيا بنده عاصي به حمايت از شافع در كنار بنده متقي هردو وارد بهشت مي شوند . آيا شفاعت باعث جسارت بيشتر و جري شدن بنده بر گناه نمي شود ؟ به راستي شفاعت در روز محشر همان پارتي بازي در اين دنيا نيست ؟ و هزاران پرسش ديگر در اين زمينه ذهن ما را به خود مشغول مي دارد كه مشروعيت پارتي بازي تا چه پايه است .آيات قرآني در اين زمينه سه گونه اند .

    الف –آياتي كه بطور مطلق شفاعت را نفي مي كند . يعني تاكيد دارد براينكه هيچ كس نمي تواند شفاعت كند . مانند
    سوره بقره آيه 48 – واتقو ايوما لاتجري نفس عن نفس شيئا ولايقبل منها شفاعته ولايوخذ ....
    و حذر كنيد از روزي كه در آن كسي به جاي ديگري مجازات نبيند و هيچ شفاعت از كسي پذيرفته نشود و فدا و عوض قبول نكنند و ياري نشوند .
    سوره بقره آيه 254 – يا ايهاالذين امنوا انفقوا مما رزقناكم من قبل ان ياتي يوم لابيع فيه ولاخله ولاشفاعه والكافرين هم الظالمون .
    اي اهل ايمان از آنچه روزي شما كرديم انفاق كنيد . پيش از آنكه بيايد روزي كه نه كسي براي آسايش خود چيزي تواند خريد و نه دوستي و شفاعتي بكار آيد . و كافران آنروز دريابند كه به روزگار خود بسي ظلم كرده اند .
    سوره مدثر آيه 48 – فما تنفعهم شفاعه الشافعين .
    پس در آن روز شفاعت شفيعان در حق آنان پذيرفته نيست .

    ب- آياتي كه شفيع را منحصرا خدا معرفي مي كند مثل .
    سوره سجده آيه 4 – الله اللذي خلق السماوات والارض و ما بينهما في سته ايام . ثم استوي
    خدا كسي است كه هرچه در آسمانها و زمين و هرآنچه بين آنهاست همه را در مقدار 6 روز آفريد . آنگاه به خلقت عرش با عظمت پرداخت . شما را غير او هيچ يار و ياور و شفيع و مددكاري نيست . آيا متذكر قدرت خدا نمي شويد ؟
    سوره زمر آيه 44 – قل لله الشفاعه جميعا له ملك السموات و الارض ثم اليه ترجعون .
    بگو شفاعت خلق با خداست . كه سلطان ملك زمين و آسمانهاست و پس از مرگ بازگشت همه به سوي اوست .

    پ-آياتي كه شفاعت را به اذن و فرمان خدا مشروط مي كند . مثل
    سوره سبا آيه 23 – ولاتنفع الشفاعه عنده الالمن اذن له حتي اذا فزع عن قلوبهم . قالوا ما .....
    و شفاعت كسي هم جز آنكه خدا به او اذن شفاعت داده است سودمند نيست . تا چون آن خاصان از دلهاشان اضطراب و سطوت الهي برطرف شود گويند خدا چه درباب شفاعت فرمود . پاسخ دهند كه او خداي بلند مرتبه و بزرگوار است .
    سوره مريم آيه 78 . لايملكون الشفاعه الا من اتخذ عند الرحمن عهدا .
    هيچ كس امتياز شفاعت نخواهد داشت مگرآنكه نزد خداوند عهد و پيماني داشته باشد .

    و سعدي مي فرمايد .
    اگر خداي نباشد زبنده اي خشنود – شفاعت همه پيغمبران ندارد سود .
    و حال ما از ميان اين همه آيات متضاد و نظرات مختلف كدام را باور كنيم . بالاخره موضوع شفاعت حقيقت دارد يا دروغي بيش نيست ؟


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویای اندیشه نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان و اساتید گرامی

    شخصی سوالات خود را در رابطه با موضوع شفاعت در قالب متن زیر پرسیده است. به نظر شما بهترین و کوتاهترین و ساده ترین (قابل فهم برای عموم) پاسخی که می توان برای او نوشت تا شبهه ای ایجاد نکند، چه می تواند باشد؟ با تشکر فراوان
    شفاعت به معنای ندیده گرفتن زشتیهای رفتاری بخاطر زیباییهای فکری و اعتقادی است.
    شفاعت در روابط انسانی نیز به همین معناست و بسیار منطقی و مورد قبول همه است. مثلا الف کار زشتی را نسبت به ب انجام می دهد و بعد از ج می خواهد که شفاعت او را نزد ب بکند. ج نزد ب می آید و به او اطمینان می دهد، الف فریب خورده است و قصد بی احترامی به شما را نداشته است. او دچار لغزش شده. کار زشت او یک اتفاق بد بوده است. او اینکار را بر اساس نقشه ای از قبل طرح ریزی شده بقصد قد علم کردن مقابل شما، انجام نداده است.
    همین گفتگو در آخرت هم صورت می کیرد. آنها که دارای آبرو نزد خداوند هستند، در محکمه الهی شهادت می دهند، که این شخص گنهکار دارای خبث باطن نیست. او دوستدار خوبی هاست. اهل البیت علیهم السلام شهادت می دهند که این فرد محب آنهاست. زشتکاری هایش همیشه با پشیمانی همراه بوده است. هیچ وقت از گناهانش راضی نبوده!
    البته خداوند همه واقعیت را درباره بندگانش می داند منتها چون مشیت خداوند بر انجام امور از طریق اسباب خاص تعلق گرفته است (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها)، لذا آمرزش خود را متوقف بر شفاعت نموده است.

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط یک بنده خدا نمایش پست ها
    سلام من تازه عضو این سایت شدم و یک سوال داشتم از حضورتون آیا زن مومن میتواند شفیع شوهرش در قیامت شود و او را از عذاب دوزخ نجات دهد؟ آیا روایتی در این باره داریم؟ من گمان میکردم چنین روایتی را جایی دیده باشم اما هر چه جستجو میکنم آنرا نمی یابم و به همسرم گفتم که چنین روایتی داریم و این از فضیلتهای ازدواج هست... لطفاً راهنمایی کنید ممنون
    با سلام و عرض خیر مقدم به شما دوست گرامی
    در مورد سوال شما نظرتان را به روایتی از امام صادق علیه السلام جلب می کنم:
    نصير خثعمى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: مؤمن دو گونه است، يكى به عهد خدا وفا كرده و به شرط و پيمان‏ها عمل نموده است، و اين است معنى گفته خداوند كه فرمود رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ اين مؤمن از وحشت‏هاى دنيا و آخرت آسوده است و از ديگران شفاعت مى ‏كند و نياز به شفاعت ديگران ندارد.
    دوم مؤمنى است مانند ساقه گندم كه گاهى كج مى ‏شود و گاهى استقامت پيدا مى ‏كند اين مؤمن از كسانى است كه مصيبت‏هاى دنيا او را مى‏ گيرند و در آخرت هم گرفتارى برايش پيش مى ‏آيد، و اين مؤمن را شفاعت مى‏ كنند ولى او ازديگرى شفاعت نمى ‏كند. 1

    1.ايمان و كفر-ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار ج‏1 106
    موفق باشید

  12. صلوات ها 4


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    12
    حضور
    8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    شفاعت به معنای ندیده گرفتن زشتیهای رفتاری بخاطر زیباییهای فکری و اعتقادی است.
    شفاعت در روابط انسانی نیز به همین معناست و بسیار منطقی و مورد قبول همه است. مثلا الف کار زشتی را نسبت به ب انجام می دهد و بعد از ج می خواهد که شفاعت او را نزد ب بکند. ج نزد ب می آید و به او اطمینان می دهد، الف فریب خورده است و قصد بی احترامی به شما را نداشته است. او دچار لغزش شده. کار زشت او یک اتفاق بد بوده است. او اینکار را بر اساس نقشه ای از قبل طرح ریزی شده بقصد قد علم کردن مقابل شما، انجام نداده است.
    همین گفتگو در آخرت هم صورت می کیرد. آنها که دارای آبرو نزد خداوند هستند، در محکمه الهی شهادت می دهند، که این شخص گنهکار دارای خبث باطن نیست. او دوستدار خوبی هاست. اهل البیت علیهم السلام شهادت می دهند که این فرد محب آنهاست. زشتکاری هایش همیشه با پشیمانی همراه بوده است. هیچ وقت از گناهانش راضی نبوده!
    البته خداوند همه واقعیت را درباره بندگانش می داند منتها چون مشیت خداوند بر انجام امور از طریق اسباب خاص تعلق گرفته است (ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها)، لذا آمرزش خود را متوقف بر شفاعت نموده است.

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما استاد بزرگوار و تشکر برای پاسخ بسیار خوب و مفید شما

    در پاسخ به جواب هایی که به این شخص سوال کننده، بنده و سایر دوستان بیان کردیم ایشان اینگونه پاسخ دادند که باز هم شفاعت را نمی توانند بپذیرند و دلایل زیر را آوردند.

    منظور ازمتعارف برداشتي است كه عموم مردم از مفهوم شفاعت دارند . و نوعي واسطه گري به حساب مي آورند . كه اگر مراد بخشش مي بود . بايد واژه رحمان يا غفار بكار مي رفت .

    از ديدگاه عقلي هم پاسخ ( نه ) سزاوارتر است . بخاطر اينكه خداوند بر جميع نقاط ضعف و قوت بندگانش واقف است . از رگ گردن به ما نزديك تر است و از مادر مهربان تر . لذا نيازي به معرف و واسطه ندارد تا بنده اي بنده ديگر را خدمت او معرفي نمايد .

    زهر است دواي خلق هرچند دوا باشد
    حاجت زكه مي خواهي ؟جائي كه خدا باشد

    با اينهمه پرسش بي پاسخ اين است كه اين همه تفاوت در آيات قرآني چرا ؟ هرچند عامل سياقي و يا شان نزول را در جهت توجيه عنوان نمائيم . پاسخي قانع كننده نخواهد بود . اين برعهده كارشناسان است تا دليل آن را بيابند .
    برای اینکه پاسخ ما به ایشان دقیق تر و به دور از برداشت های ناقصمان باشد، باعث سعادت است که از پاسخ خوب و کارشناسانه شما اساتید گرامی باز هم بهره مند گردیم.

    با احترام

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویای اندیشه نمایش پست ها
    برای اینکه پاسخ ما به ایشان دقیق تر و به دور از برداشت های ناقصمان باشد، باعث سعادت است که از پاسخ خوب و کارشناسانه شما اساتید گرامی باز هم بهره مند گردیم.
    با سلام و تشکر
    مقدمه اول: در نظام هستی موجودات با واسطه یا بی واسطه بوجود آمده یا می آیند که همگي مظاهر قدرت خداي سبحان‏ اند.
    مقدمه دوم: تأثير و تأثر در عالم هستي همه به اذن خداست؛ يعني اگر آب رفع عطش مي‏ كند و آتش گرما مي‏ دهد و برق روشنايي مي ‏بخشد، همه به اذن الهي است. اذن خدا، كارها را از دست او رها نمي‏ كند، بلكه (از باب «من عرف نفسه عرف ربّه»1) همان‏گونه كه تا روح فرمان ندهد، چشم نمي ‏تواند ببيند و گوش قادر نيست بشنود و با اجازه‏ دادن، كار از دستش بيرون نمي ‏رود و چشم و گوش تنها مأمور و فرمانبر روح هستند، اذن الهي نيز نسبت به امور اين‏گونه است.2

    مقدمه سوم: مغفرت و رحمت الهی به دو گونه است: با واسطه و بدون واسطه که مغفرت با واسطه همان شفاعت گناهکاران به واسطه ی شفیعان است.
    شفاعت در واقع مغفرت خدای متعال به واسطه شفیعان است که با اذن او صورت می گیرد. و وجود واسطه که از مظاهر لطف الهی است موافق با نظام هستی است چنان که در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده:أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً ...: خدا اباء داشته و نمى ‏پسندد كه چيزها را جارى و برقرار گرداند مگر بوسيله اسباب و دست آويزها، پس براى هر چيزى سببى قرار داده ...3
    1.بحار الانوار، ج 2، ص 32
    2.تسنيم، جلد 12 - صفحه 151
    3.بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏2 168 باب 22

    موفق باشید



    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۸:۳۰

  16. صلوات ها 4


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    12
    حضور
    8 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    با سلام و سپاس از پاسخگویی بسیار خوب شما کارشناس بزرگوار

    با توجه به پاسخ های دیگر ایشان متوجه شدیم که بیشتر برای غرض ورزی و زیر سوال بردن مسائل دینی و افکار اسلامی و شاید گفت مباحث و اندیشه ها و فلسفه اسلامی این سوال را می پرسند که بگویند این ها همه نشات گرفته افکار شیعه هاست. و بعد بهانه کردند که چرا آیات و روایات در زمینه موضوع شفاعت با هم متفاوت هست؟ یعنی بعضی قبول کرده اند و برخی دیگر رد کرده اند.

    آیا امکان دارد در این زمینه هم با مطالبی که در خور فهم عوام باشد توضیحاتی بفرمایید. البته می دانیم که ایشان قانع نمی شوند اما برای اینکه برای سایرین که صحبت هایشان را می بینند شبهه ایجاد نشود و پاسخ را ببینند.

    با سپاس و احترام
    ویرایش توسط جویای اندیشه : ۱۳۹۱/۰۶/۱۷ در ساعت ۱۸:۳۴

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویای اندیشه نمایش پست ها
    با سلام و سپاس از پاسخگویی بسیار خوب شما کارشناس بزرگوار

    با توجه به پاسخ های دیگر ایشان متوجه شدیم که بیشتر برای غرض ورزی و زیر سوال بردن مسائل دینی و افکار اسلامی و شاید گفت مباحث و اندیشه ها و فلسفه اسلامی این سوال را می پرسند که بگویند این ها همه نشات گرفته افکار شیعه هاست. و بعد بهانه کردند که چرا آیات و روایات در زمینه موضوع شفاعت با هم متفاوت هست؟ یعنی بعضی قبول کرده اند و برخی دیگر رد کرده اند.

    آیا امکان دارد در این زمینه هم با مطالبی که در خور فهم عوام باشد توضیحاتی بفرمایید. البته می دانیم که ایشان قانع نمی شوند اما برای اینکه برای سایرین که صحبت هایشان را می بینند شبهه ایجاد نشود و پاسخ را ببینند.

    با سپاس و احترام
    آیاتی که ظاهرا شفاعت را به طور مطلق رد نموده اند:
    البقرة : 48 وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ
    البقرة : 123 وَ لا تَنْفَعُها شَفاعَةٌ
    البقرة : 254 وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ
    المدثر : 48 فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعينَ
    آیاتی که شفاعت بتها را منتفی می داند:
    الأنعام : 94 وَ ما نَرى‏ مَعَكُمْ شُفَعاءَكُمُ الَّذينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فيكُمْ شُرَكاءُ
    يونس : 18 وَ يَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ قُلْ أَ تُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِما لا يَعْلَمُ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا يُشْرِكُونَ
    الروم : 13 وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ مِنْ شُرَكائِهِمْ شُفَعاءُ وَ كانُوا بِشُرَكائِهِمْ كافِرينَ
    يس : 23 أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَةً إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّي شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً وَ لا يُنْقِذُونِ
    آیاتی که شفاعت غیر خداوند را منتفی می داند:
    الأنعام : 51 لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ
    الأنعام : 70 ... لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ
    السجدة : 4 ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا شَفيعٍ أَ فَلا تَتَذَكَّرُونَ
    الزمر : 43 أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعاءَ قُلْ أَ وَ لَوْ كانُوا لا يَمْلِكُونَ شَيْئاً وَ لا يَعْقِلُونَ
    الزمر : 44 قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَميعاً لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
    آیاتی که می گوید: مجرمین حسرت نداشتن شفاعت را می خورند:
    الأعراف : 53 يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ
    غافر : 18 ما لِلظَّالِمينَ مِنْ حَميمٍ وَ لا شَفيعٍ يُطاعُ
    الشعراء : 100 و 101 فَما لَنا مِنْ شافِعينَ، وَ لَا صَدِيقٍ حَمِيم
    آیاتی که شفاعت را متوقف بر اذن خداوند می داند:
    البقرة : 255 ... مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ ...
    يونس : 3 ... ما مِنْ شَفيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ...
    مريم : 87 لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً
    طه : 109 يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلاً
    الأنبياء : 28 يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى‏ وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ
    سبأ : 23 وَ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ إِلاَّ لِمَنْ أَذِنَ لَهُ حَتَّى إِذا فُزِّعَ عَنْ قُلُوبِهِمْ
    الزخرف : 86 وَ لا يَمْلِكُ الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
    النجم : 26 وَ كَمْ مِنْ مَلَكٍ فِي السَّماواتِ لا تُغْني‏ شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلاَّ مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَرْضى‏
    از بررسی آیات فوق بدست می آید که:
    آیاتی که شفاعت را بطور مطلق رد نموده اند شفاعت، بتها را رد کرده اند، از ایات دیگر بر می آید، شفاعت حتما تحقق خواهد یافت، منتها با اذن خداوند!

    در این دو تاپیک از شما استفاده خواهیم کرد:
    http://www.askdin.com/thread20998.html
    http://www.askdin.com/thread21651.html

  20. صلوات ها 7


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود