جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درج تفسیر درون متون قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    104
    حضور
    18 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    310

    درج تفسیر درون متون قرآن




    با سلام . میخواستم بدونم تفاسیری که درون متون قران قرار دادهمیشه بر چه مبنایی استفاده میشه که بعضاً هم با هم مغایرت دارن؟
    یعنی مثلن وقتی در قرآن میخونیم :
    إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
    از کجا معلوم که آیه اشاره به قرآن داره که بیشتر مترجمین درون کروشه مینویسن [قرآن] ؟


    کارشناس بحث : میقات
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۵:۲۱


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    506
    حضور
    8 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1144



    تجربه بنده اینه که مترجم خودشو موظف میبینه جمله معنی دار بنویسه. لذا هر تفسیری رو که معمول تره می نویسه. ولی نه به این قصد که تفسیر درستو ارائه بده. بلکه فقط به این قصد که به خواننده بفهمونه این آیه ترجمه تحتاللفظی معنادار نداره و بی تفسیر ترجمه ناپذیره.

  5. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط javaneh نمایش پست ها
    با سلام . میخواستم بدونم تفاسیری که درون متون قران قرار دادهمیشه بر چه مبنایی استفاده میشه که بعضاً هم با هم مغایرت دارن؟
    یعنی مثلن وقتی در قرآن میخونیم :
    إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
    از کجا معلوم که آیه اشاره به قرآن داره که بیشتر مترجمین درون کروشه مینویسن [قرآن] ؟
    بله هیچ معلوم نیست منظور قران باشد و اینگونه کروشه گذاری ها در واقع تفسیر است و هر تفسیری میتواند تفسیر به رای باشد !
    برای اینکه بیشتر تفکر کنید توجه نمایید الف که در ادامه ایات امده به معنی هزار یک حدود است و هزار ماه معادل 83 سال است که حدود عمر بشر است و انسان در تاریکی فرود امده تا به روشنائی دست یابد اگر لایق باشد !
    همانطور که علی (ع) در شب قدر بدان دست یافت و فرمود به خدای کعبه که رستگار شدم .

    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۰۷:۴۵
    خدایا مرا آن ده که آن به

  6. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    با سلام . میخواستم بدونم تفاسیری که درون متون قران قرار دادهمیشه بر چه مبنایی استفاده میشه که بعضاً هم با هم مغایرت دارن؟
    یعنی مثلن وقتی در قرآن میخونیم :
    إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
    از کجا معلوم که آیه اشاره به قرآن داره که بیشتر مترجمین درون کروشه مینویسن [قرآن] ؟




    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:


    1. همانطور که مبانی تفسیر و نیز مستندات تفسیری مختلف است، بطور طبیعی برداشتهای تفسیری نیز مختلف است. لذا هر مفسری با توجه به قرائن و مستنداتش، آن تفسیری را که به نظرش صحیحتر می رسد را بیان می کند.

    و از طرفی برای این که برداشت تفسیری آنها با متن قرآن، تمیز داده شود و مشخص باشد، تفسیر و تبیینی که از خود بیان می کنند را داخل پرانتز () یا کروشه [] و یا ... می گذارند تا مشخص باشد. و یا این که آیه قرآن را بطور مشخص و جداگانه می آورند تا معلوم باشد بقیه مطالب، متن قرآن نیست بلکه تفسیر و بیان خود مفسر است.


    2. مفسر نمی تواند بدون دلیل و مستند، برداشت و تفسیری از آیات قرآن داشته باشد، بلکه باید با توجه به مبانی و منابع تفسیری، مستنداتی داشته و مستندات خود را هم در تفسیر خود بیان کند.

    البته روشن است که در ترجمه، چون گنجایش تفصیل را ندارد، مفسر فقط مراد اصلی را می آورد بدون این که دلیل و مستندات آن را بیان کرده باشد، و کسی که می خواهد از این مستندات مطلع شود باید به متن تفسیر مراجعه کند.


    3. در این ایه شریفه سوره قدر نیز گرچه نامی از قرآن برده نشده ولی از آن جا که نزول قرآن، کاملا معهود در اذهان بوده و ابهامی برای کسی نداشته، یعنی همه می فهمیدند که این کلام ناظر به نزول قرآن است، ذکر نشده است، و این خود شیوه ای برای تعظیم و بیان عظمت آن مرجع ضمیر (قرآن) است.

    کما این که در آیات دیگر آمده:

    «وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» (دخان، 2و3)

    «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» (بقره، 185)



    لذا روشن است که انزال در این آیه اشاره به همان قرآن و کتابی دارد که قبلا در موردش صحبت شده، از اینرو برای کسی ابهامی نیست که آیه دارد در مورد قرآن سخن می گوید، به همین خاطر ضمیر در "انزلناه" را به قرآن بر گردانده اند.







    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۷:۲۴
    درج تفسیر درون متون قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی




    درج تفسیر درون متون قرآن


    پرسش:
    تفاسیری که درون متون قرآن قرار داده می شود برچه مبنایی استفاده می شود که بعضاً هم با هم مغایرت دارند؟
    مثلا وقتی در قرآنمی خوانیم :"إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ"، از کجا معلوم که آیهاشاره به قرآن دارد که بیشتر مترجمین درون کروشه می نویسند [قرآن]؟


    پاسخ:
    با سلام و درود
    در این زمینه چند نکته عرض می شود:
    1. همانطور که مبانی تفسیر و نیز مستندات تفسیری مختلف است، بطور طبیعی برداشتهای تفسیری نیز مختلف است. لذا هر مفسری با توجه به قرائن و مستنداتش، آن تفسیری را که به نظرش صحیحتر می رسد را بیان می کند.
    و از طرفی برای این که برداشت تفسیری آنها با متن قرآن، تمیز داده شود و مشخص باشد، تفسیر و تبیینی که از خود بیان می کنند را داخل پرانتز () یا کروشه [] و یا ... می گذارند تا مشخص باشد. و یا این که آیه قرآن را بطور مشخص و جداگانه می آورند تا معلوم باشد بقیه مطالب، متن قرآن نیست بلکه تفسیر و بیان خود مفسر است.
    2. مفسر نمی تواند بدون دلیل و مستند، برداشت و تفسیری از آیات قرآن داشته باشد، بلکه باید با توجه به مبانی و منابع تفسیری، مستنداتی داشته و مستندات خود را هم در تفسیر خود بیان کند.
    البته روشن است که در ترجمه، چون گنجایش تفصیل را ندارد، مفسر فقط مراد اصلی را می آورد بدون این که دلیل و مستندات آن را بیان کرده باشد، و کسی که می خواهد از این مستندات مطلع شود باید به متن تفسیر مراجعه کند.
    3. در این آیه شریفه سوره قدر نیز گرچه نامی از قرآن برده نشده ولی از آن جا که نزول قرآن، کاملا معهود در اذهان بوده و ابهامی برای کسی نداشته، یعنی همه می فهمیدند که این کلام ناظر به نزول قرآن است، ذکر نشده است، و این خود شیوه ای برای تعظیم و بیان عظمت آن مرجع ضمیر (قرآن) است.
    کما این که در آیات دیگر آمده:
    «وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» (1)
    «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» (2)
    لذا روشن است که انزال در این آیه اشاره به همان قرآن و کتابی دارد که قبلا در موردش صحبت شده، از اینرو برای کسی ابهامی نیست که آیه دارد در مورد قرآن سخن می گوید، به همین خاطر ضمیر در "انزلناه" را به قرآن بر گردانده اند.

    _________
    (1) دخان، 2و3.
    (2) بقره، 185.

    درج تفسیر درون متون قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود