صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل خداوند و زجرکشیدن کودکان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تاریخ علم، فلسفۀ علم، مطالعات دین، مطالعات اسلامی
    نوشته
    22
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29

    راهنما عدل خداوند و زجرکشیدن کودکان




    در زندگی سختی ها و مشکلات بسیاری برای انسان پیش می آید. زجرها و صدمه های مختلفی برای انسان اتفاق می افتد. ولی همانطور که در آیات و روایت اسلامی وجود دارد اینها با عدل الهی ناسازگار نیست. چون خداوند به دو هدف این مصائب و بلایا را برای انسانها ایجاد می کند:

    امتحان الهی و تنبیه بخاطر گناهان

    ولی در مورد زجرهایی که بسیاری از کودکان نوزاد و خردسال متحمل می شوند چه می توان گفت؟ آنها نه عقل دارند که امتحان الهی باشد و نه گناهی دارند که تنبیه شوند.
    چرا کودکانی هستند که از بدو تولد بخاطر بیماری های مختلف که شاید هیچ انسانی هم در آن تقصیری نداشته باشد زجر می کشند. یا خداوند پدر و مادری را نصیب او می کند که زجرو صدمۀ بسیار برای او ایجاد می کنند؟

    در پاسخ معمولا گفته می شود: ما داريم در عالم اسباب و علت ها زندگي ميکنيم. يعني تمام پديده ها ناشي از فعل و انفعالات هست. در مورد رفتارها يا ارادي. حالا يا با توجه. يا از روي غفلت
    اگر جهان بدون زجر و ابتلا بودديگه هدف از افرينش اين دنيا محقق نميشد: رشد و کمال جويي
    شکوفايي استعدادات، موفقيت در زندگي

    ولی آیا خداوند نمی توانست عالم را طوری بیافریند که بسیاری از کودکان بی جهت زجر و مصیبت متحمل نشوند؟! خداوند می توانست سختی ها و مشکلات را بیافریند ولی چرا کودکان؟ کودکان با زجر از بیماری های غیرقابل علاج رشد و کمال جویی می یابند؟ استعدادهایشان شکوفا می شوند؟
    اینها در مورد انسانهای عاقل معنا دارد نه موجودات نحیفی مثل نوزادها و کودکان.


    کارشناس بحث : محراب

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۱۹ در ساعت ۱۴:۵۰

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    هیچ کدام از کارها و رقم زدن تقدیر به دست خداوند خداوند بدون حکمت نیست. "در پس همه ی اینها رازی نهفته است"...

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط amirastro نمایش پست ها
    ولی آیا خداوند نمی توانست عالم را طوری بیافریند که بسیاری از کودکان بی جهت زجر و مصیبت متحمل نشوند؟! خداوند می توانست سختی ها و مشکلات را بیافریند ولی چرا کودکان؟ کودکان با زجر از بیماری های غیرقابل علاج رشد و کمال جویی می یابند؟ استعدادهایشان شکوفا می شوند؟ اینها در مورد انسانهای عاقل معنا دارد نه موجودات نحیفی مثل نوزادها و کودکان
    این قضیه در مورد حیوانات هم وجود دارد! یعنی اون حیوونی که هیچ گناهی نداره چرا باید توسط انسان عذاب بکشه! مثلا من تو یک کلیپ دیدم یک الاغ رو به یک چتر وصل کردند و روی دریا رها کردند! الاغه رفت تو آسمون (اونم آسمونه رو دریا)

    من فکر میکنم اینها با عدل خدا تناقضی نداره!
    ببین مثلا اگر یک بچه رو کتک بزنی اون بچه جز گریه (که ناشی از درد است) هیچ عکس العمل خاص دیگه ای نشون نمیده
    اما اگر یک انسان کامل رو کتک بزنی ممکنه ببخشتت / ممکنه کتکت بزنه/ ممکنه فحشت بده/ ممکنه بکشتت/ ممکنه نصیحت کنه و ...

    بعد خدا پاداش این انسان کامل رو در اون دنیا میده! مثلا اگر بخشیده باشد میبرتت بهشت و اگر باهات دعوا کرده باشه و کشته باشدت میبرت جهنم!
    اما راجب اون بچه در اون دنیا خدا هیچ وقت اون رو محاکمه نمیکنه! پس همین میتونه برتریه بچه نسبت به ما باشه!

    یعنی برتری که بچه نسبت به انسان کامل داره اینه که اون دنیا محاکمه نمیشه
    اما یک انسان کامل بابت ذره ذره اعمالش اونجا باید جواب پس بده
    پس یک جورایی این زجرایی که بچه ی بی گناه اینجا میکشه با عواقبی که اون دنیا منتظرشه یر به یر میشه و با عدل خدا جور در میاد

    اما اینها همش نظر شخصی منه ! سوال سوال خیلی خوبه و منم منتظر جوابش میشینم!
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تاریخ علم، فلسفۀ علم، مطالعات دین، مطالعات اسلامی
    نوشته
    22
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    پاسخت خیلی عجیب بود! فهمیدم چی می گی... ولی آیا کودکی که مثلا یک بیماری مادرزادی دارد و همیشه گرسنگی می کشد و یا زجر وحشتناکی رو تحمل می کند، چون در قبال زجری که می کشد مسئول نیست یعنی خداوند هم مسئول نیست؟ چون خداوند بعدا ازش نمی پرسه که در برابر بلایا چگونه عمل کردی، پس او هم خوشحال و شاید همینطوری زجر می کشد... این پاسخ نیست...

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط amirastro نمایش پست ها
    پاسخت خیلی عجیب بود! فهمیدم چی می گی... ولی آیا کودکی که مثلا یک بیماری مادرزادی دارد و همیشه گرسنگی می کشد و یا زجر وحشتناکی رو تحمل می کند، چون در قبال زجری که می کشد مسئول نیست یعنی خداوند هم مسئول نیست؟ چون خداوند بعدا ازش نمی پرسه که در برابر بلایا چگونه عمل کردی، پس او هم خوشحال و شاید همینطوری زجر می کشد... این پاسخ نیست...

    خب حتما خداوند وقتی اون کودک بزرگ بشه به یک وسیله ای این ظلم رو جبران میکنه !
    یا اگر تو این دنیا جبران نکرد اون دنیا حتما جبران میکنه!
    مثلا من شنیدم اون دنیا همه 40ساله مبرن تو بهشت!
    خب این کودک اگر در کودکی بر اثر رنج هایی که کشیده بمیرد اون دنیا در غالب یک آدم 40ساله یا 30 ساله (دقیق خاطرم نیست) به مراتب مقامش در بهشت بالاتر از من و شمایی بوده است که رنجی نکشیدیم!
    اما همونطور که گفتم من فقط نظر شخصی دادم و واسه خودم هم سواله! گفتم سوالت سوال خوبیه!
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    این قضیه در مورد حیوانات هم وجود دارد! یعنی اون حیوونی که هیچ گناهی نداره چرا باید توسط انسان عذاب بکشه! مثلا من تو یک کلیپ دیدم یک الاغ رو به یک چتر وصل کردند و روی دریا رها کردند! الاغه رفت تو آسمون (اونم آسمونه رو دریا)

    من فکر میکنم اینها با عدل خدا تناقضی نداره!
    ببین مثلا اگر یک بچه رو کتک بزنی اون بچه جز گریه (که ناشی از درد است) هیچ عکس العمل خاص دیگه ای نشون نمیده
    اما اگر یک انسان کامل رو کتک بزنی ممکنه ببخشتت / ممکنه کتکت بزنه/ ممکنه فحشت بده/ ممکنه بکشتت/ ممکنه نصیحت کنه و ...

    بعد خدا پاداش این انسان کامل رو در اون دنیا میده! مثلا اگر بخشیده باشد میبرتت بهشت و اگر باهات دعوا کرده باشه و کشته باشدت میبرت جهنم!
    اما راجب اون بچه در اون دنیا خدا هیچ وقت اون رو محاکمه نمیکنه! پس همین میتونه برتریه بچه نسبت به ما باشه!

    یعنی برتری که بچه نسبت به انسان کامل داره اینه که اون دنیا محاکمه نمیشه
    اما یک انسان کامل بابت ذره ذره اعمالش اونجا باید جواب پس بده
    پس یک جورایی این زجرایی که بچه ی بی گناه اینجا میکشه با عواقبی که اون دنیا منتظرشه یر به یر میشه و با عدل خدا جور در میاد

    اما اینها همش نظر شخصی منه ! سوال سوال خیلی خوبه و منم منتظر جوابش میشینم!
    مبهم سخن گفته اید
    ولی فکر می کنم منظور شما از این پاسخ
    جواب جبران ظلم در جهنم باشه
    که بطلانش روشن است چون
    1.ما داریم به عدل الهی خدشه می کنیم پس داریم بحثی برون دینی می کنیم
    بحث برون دینی هماز مفروضات دینی مانند بهشت و جهنم نباید کمک بگیرد
    2.جبران ظلم مانند این است که من شما را بزنم بعد بگویم یک میلیارد به شما می دهم
    ایا ظلم سبب تبدیل به خیر می شود
    نه بابا ظلم ظلم است ولول جبران شود
    خیلی از مادرها هستند که حاضر نیستند کشته شدن پسرشان را در قبال میایاردها میلیاردها پول معاوضه کنند
    اما اگر شما باشی می گویی من ظلمی نکردم بچشو کشتم
    بعد جبران کردم و بهش یک میایارد پول دارم
    البته اگر این ظلم با رضایت طرفین باشد شاید بشود کاریش کرد
    اما متاسفانه در دنیا این هم نیست!
    ویرایش توسط velayat : ۱۳۹۱/۰۵/۱۹ در ساعت ۱۶:۵۷
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تاریخ علم، فلسفۀ علم، مطالعات دین، مطالعات اسلامی
    نوشته
    22
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    مبهم سخن گفته اید
    ولی فکر می کنم منظور شما از این پاسخ
    جواب جبران ظلم در جهنم باشه
    که بطلانش روشن است چون
    1.ما داریم به عدل الهی خدشه می کنیم پس داریم بحثی برون دینی می کنیم
    بحث برون دینی هماز مفروضات دینی مانند بهشت و جهنم نباید کمک بگیرد
    2.جبران ظلم مانند این است که من شما را بزنم بعد بگویم یک میلیارد به شما می دهم
    ایا ظلم سبب تبدیل به خیر می شود
    نه بابا ظلم ظلم است ولول جبران شود
    خیلی از مادرها هستند که حاضر نیستند کشته شدن پسرشان را در قبال میایاردها میلیاردها پول معاوضه کنند
    اما اگر شما باشی می گویی من ظلمی نکردم بچشو کشتم
    بعد جبران کردم و بهش یک میایارد پول دارم
    البته اگر این ظلم با رضایت طرفین باشد شاید بشود کاریش کرد
    اما متاسفانه در دنیا این هم نیست!
    کاملا موافقم. خیلی خوب تحلیل کردید.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط amirastro نمایش پست ها
    در زندگی سختی ها و مشکلات بسیاری برای انسان پیش می آید. زجرها و صدمه های مختلفی برای انسان اتفاق می افتد. ولی همانطور که در آیات و روایت اسلامی وجود دارد اینها با عدل الهی ناسازگار نیست. چون خداوند به دو هدف این مصائب و بلایا را برای انسانها ایجاد می کند: امتحان الهی و تنبیه بخاطر گناهان ولی در مورد زجرهایی که بسیاری از کودکان نوزاد و خردسال متحمل می شوند چه می توان گفت؟ آنها نه عقل دارند که امتحان الهی باشد و نه گناهی دارند که تنبیه شوند. چرا کودکانی هستند که از بدو تولد بخاطر بیماری های مختلف که شاید هیچ انسانی هم در آن تقصیری نداشته باشد زجر می کشند. یا خداوند پدر و مادری را نصیب او می کند که زجرو صدمۀ بسیار برای او ایجاد می کنند؟ در پاسخ معمولا گفته می شود: ما داريم در عالم اسباب و علت ها زندگي ميکنيم. يعني تمام پديده ها ناشي از فعل و انفعالات هست. در مورد رفتارها يا ارادي. حالا يا با توجه. يا از روي غفلت اگر جهان بدون زجر و ابتلا بودديگه هدف از افرينش اين دنيا محقق نميشد: رشد و کمال جويي شکوفايي استعدادات، موفقيت در زندگي
    با عرض سلام و وقت بخیر
    برای فهم دقیق این اشكال و جواب آن در ابتدا به معناى عدل و ظلم اشاره مى شود.
    مفهوم عدل: معناى لغوى عدل، برابرى و برابر كردن است و در عرف به معناى رعايت حقوق ديگران در برابر ظلم (تجاوز به حقوق مردم) است. در تعريف عدل آمده است:» اعطاء كل ذى حق حقه «همچنين معانى ديگرى براى عدل ذكر شده است؛ ليكن معنايى از عدل كه به خداوند نسبت مى دهيم عبارت است از:» رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آنچه امكان وجود يا كمال وجود دارد «. بنابراين عدل خداوند عبارت است از فيض عام و بخشش گسترده در مورد همه موجوداتى كه امكان هستى يا كمال در هستى دارند؛ بدون هيچ گونه امساك يا تبعيضى.

    اما در مورد کودکان ناقص الخلقه
    بايد دانست. تفاوت در كيفيت خلقت انسان ها نتيجه و لازمه حتمى نظام مندى و قانونمندى جهان هستى است. يعنى:
    1 (نظام خلقت نظام علت و معلول است. هيچ معلولى بدون علت به وجود نمى آيد و تخلف هيچ معلولى از علت تامه اش ممكن نيست (اصل ضرورت على).
    2 (رابطه علت و معلول داراى قوانين و قواعد معين است؛ يعنى چنان نيست كه از هر علتى، هر معلولى قابل ايجاد باشد. به تعبير ديگر هر علت معينى معلول معينى دارد؛ مثلا از علف خوردن گوسفند، نیوتن درست نمى شود (اصل سنخيت علت و معلول).
    اگر دو اصل فوق با ژرفكاوى دقيق فلسفى مورد بررسى قرار گيرد، مشخص خواهد شد بينا يا نابينا تولد يافتن يك فرد لازمه حتمى مجموعه عللى است كه در به وجود آوردن وى مؤثر بوده اند. در اين امور عوامل بسيار متعددى دخيل اند، حتى كيفيت آميزش والدين، زمان، مكان، روحيات و حالات روانى، وضعيت جسمى، نوع و مقدار غذاهايى كه مصرف كرده اند و هر يك به سهم خود نقشى در كيفيت تكوين جنين ايفا مى كنند. در اين جا ممكن است سوال شود كه آيا خداوند نمى تواند با تفاوت چشمگيرى كه همه اين عوامل دارند، ولى تأثير همه را يكسان سازد؟ پاسخ آن است كه چنين چيزى سر از تناقض درمى آورد، زيرا لازمه آن اين است كه علت پديده اى محقق باشد، ولى تأثير نكند و علت بودن و تاثير نكردن تناقض آميز است. و يا معلولى بدون علت پديد آيد، كه لازمه آن اين است كه كل طرح نظام آفرينش به هم بخورد، زيرا در اين صورت پديد آمدن هر چيز از هر امر نامربوطى محتمل مى شود و آن گاه است كه از علف خوردن گوسفند بايد نیوتن پديد آيد
    پس در مورد بیماریها و نقصهای مادرزادی علتی دارد که چون آن علت محقق شده معلول آن هم محقق خواهد شد که اگر اینگونه نباشد نظام علی و معلولی عالم بهم خواهد خورد.
    در قيامت نيز خداوند هر كس را به اندازه نعمتى كه به او داده، بازخواست مى كند. در بحارالانوار، ج 81، ص 182 آمده است: خداوند از گناه كسى كه يك چشم و يا دو چشم خود را از دست داده است، بازخواست نمى كند. پس اگر كسى از نعمتى محروم است، در قبال آن از مزايايى و تخفيفاتى برخوردار است و به هر نحو ممكن عدالت برقرار است.
    بنابراين براساس نظام جهان بايد ميان پدر و مادرى كه بسيارى از مسائل را رعايت كرده اند و پدر و مادرى كه بسيارى از مسائل را رعايت نكرده اند در استعداد و وضعيت جسمى فرزندشان تفاوتى باشد. آنچه در نظام خلقت وجود دارد، تفاوت است؛ نه تبعيض و آنچه مذموم مى باشد، تبعيض است نه تفاوت.
    اما از آنجا كه فرزند بى تقصير است خداوند براساس عدالت خود، به ميزان استعداد و توانمندى فرزند از او مسؤوليت مى خواهد و كمبودهاى او را در آخرت جبران مى كند.
    به طوری که به خاطر شکر و صبوری که پیشه کرده خداوند به او پاداش عظيمى عطا خواهد نمود به گونه اى كه طبق فرمایش روایات ديگران آرزو خواهند كرد كه: اى كاش در دنيا آن دشوارى ها ناملايمات و محروميت ها را مى كشيديم و اكنون از ثمرات شيرينش بهره مند مى شديم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط amirastro نمایش پست ها
    ولی آیا خداوند نمی توانست عالم را طوری بیافریند که بسیاری از کودکان بی جهت زجر و مصیبت متحمل نشوند؟! خداوند می توانست سختی ها و مشکلات را بیافریند ولی چرا کودکان؟ کودکان با زجر از بیماری های غیرقابل علاج رشد و کمال جویی می یابند؟ استعدادهایشان شکوفا می شوند؟ اینها در مورد انسانهای عاقل معنا دارد نه موجودات نحیفی مثل نوزادها و کودکان.
    در جواب این سوال باید گفت که این کار نشدنی است به این معنی كه جهان طبيعت بر پايه اسباب و مسببات استوار است و اصطكاك و تزاحم در طبيعت آن نهفته است و تصوير ماده منهاى اين ويژگى، نفى وجود آن است. آتش در هر كجا باشد، اثر ويژه آن سوزاندن است؛ خواه در كلبه و مسجد باشد خواه در خانه و مغازه. بنابراين نمى توان انتظار داشت كه جهان ماده- خارج از نظام عليت- كارى را صورت دهد؛ مثلا الكل فقط در فرد الكلى اثر بگذارد نه در نسل او. يا بيمارى سل فقط خود بيمار را از پاى درآورد و در محيط اثر نگذارد. چنين انتظارى از جهان طبيعت، انتظار بى جايى است و معناى آن اين است كه خداوند در آفرينش تنها به جهان مجردات اكتفا ورزد و اصولا ماده را در هم پيچيده، اثرى از آن ظاهر نشود. اين خود مفسده عظيمى دارد كه نتيجه آن، ناديده گرفتن خيرات عظيمى است كه در اين بخش از هستى وجود دارد.


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    506
    حضور
    8 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1144



    این بهترین پاسخ کارشناسی ای بود که در این فروم خوانده بودم

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ولی فکر می کنم منظور شما از این پاسخ جواب جبران ظلم در جهنم باشه که بطلانش روشن است چون 1.ما داریم به عدل الهی خدشه می کنیم پس داریم بحثی برون دینی می کنیم بحث برون دینی هماز مفروضات دینی مانند بهشت و جهنم نباید کمک بگیرد
    راهها و مسلكها در حلّ مشكلات مربوط به عدل الهى متفاوت است. معمولا اهل ايمان كه در پرتوى دين و مذهب به خداوند ايمان دارند با يك پاسخ اجمالى وجدان خود را قانع مى‏سازند؛ با خود چنين مى‏انديشند كه ادلّه قاطع، وجود خداى قادر عليم حكيم را اثبات كرده است؛ دليلى ندارد كه خداى قادر عليم حكيم، ظلم كند؛
    مگر خداوند با كسى دشمنى دارد كه به انگيزه دشمنى، حق او را از بين ببرد، و يا نيازمند است كه حق كسى را بربايد و به خود اختصاص دهد؟! انگيزه ظلم يا عقده‏هاى روحى است و يا نيازها و احتياجها، و چون انگيزه ظلم در خداوند وجود ندارد پس ظلم درباره خداوند معنى ندارد. او قادر مطلق و عليم مطلق و حكيم مطلق است؛ هم عالم به نظام احسن و اصلح است و هم قادر به ايجاد آن. عليهذا دليلى ندارد كه خداوند، جهان را طورى بيافريند كه برخلاف وضع احسن و اصلح باشد. مسلّما آنچه به نام شرور ناميده مى‏شود اگر بر ضدّ نظام احسن و اصلح بود، آفريده نمى‏شد.
    اين گروه احياناً اگر جرياناتى را مشاهده كنند كه از نظر خودشان قابل توجيه نباشد آن را به نوعى حكمت و مصلحت كه بر ما مجهول است و فقط خداوند از راز آن آگاه است توجيه مى‏كنند و به عبارت ديگر آن را به «سرّ قدر» تعبير مى‏كنند.
    شك نيست كه اين طرز تفكر و نتيجه‏ گيرى، خود، نوعى استدلال است و استدلال صحيحى هم هست. اين دسته مى‏توانند بگويند فرضاً مشكل بعضى از شرور قابل توجيه نباشد، به واسطه قصور فهم بشر از رازها و اسرار جهان است. بشر وقتى كه خود را در جهانى مى‏بيند پر از راز و پر از حكمت، طبعاً اگر در چند مورد خاص به راز حكمت و سرّ مصلحت پى نبرد نبايد در اصل مطلب ترديد كند.
    انسان اگر كتابى را مطالعه كند و در سراسر كتاب، دقت و درايت و قوّت انديشه مؤلّف را مشاهده نمايد و در چند مورد هم بعضى عبارات، مجهول و لاينحل بماند، طبعاً حكم مى‏كند كه من مقصود مؤلف را در اين چند مورد نمى‏فهمم؛ هرگز حكم نمى‏كند كه به دليل لا ينحل ماندن اين چند مورد، مؤلف فاقد درايت و دقت و فهم و ادراك بوده است و ساير مطالب به حسب تصادف، با معنى درآمده است. نهايت خودخواهى و جهالت است كه مجهول ماندن يك يا چند قسمت كتابى كه شخصيت علمى نويسنده‏اش در سراسر كتاب به ثبوت رسيده است حمل بر جهالت او، و اتفاقى و تصادفى بودن همه مطالب حكيمانه بشود.
    عوام اهل ايمان، هرگاه با اين مسائل روبرو شوند، به طريق فوق، مشكل را براى خود حل مى‏كنند. و باید با اشخاصی که به دین و خدا و مسائل دینی اعتقاد دارند و شبهه ای در مورد یکی از مسائل مثلا عدل خداوند برایشان پیش آمده با استفاده از مفاهیم اخروی بحث و گفتگو کرد.
    پس می توان حل مشکل شرور را در جواب شخص خداباور اینطور که بیان شد ارائه کرد و اصولا در هر بحثی از مسلمات و مقبولات طرف مقابل باید استفاده کرد تا مشکل به درستی حل شود پس اگر با شخص مسلمان در رابطه با عدل الهی بحث می شود کاملا درست و بجاست که از مفاهیمی که او قبول دارد و به آنها باور دارد از قبیل بهشت وجهنم و عذاب و عقاب اخروی استفاده شود بلکه باید اینگونه باشد و استفاده نکردن از این راه جهل و نادانی و اشتباه بزرگیست.
    ولی در مورد شخصی که ایمان ندارد باید به طریق فلسفی بحث کرد که در جواب از هر دو طریق استفاده شد ولی بیشتر جنبه فلسفی آن مورد توجه قرار گرفته بود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    .جبران ظلم مانند این است که من شما را بزنم بعد بگویم یک میلیارد به شما می دهم ایا ظلم سبب تبدیل به خیر می شود نه بابا ظلم ظلم است ولول جبران شود خیلی از مادرها هستند که حاضر نیستند کشته شدن پسرشان را در قبال میایاردها میلیاردها پول معاوضه کنند اما اگر شما باشی می گویی من ظلمی نکردم بچشو کشتم بعد جبران کردم و بهش یک میایارد پول دارم البته اگر این ظلم با رضایت طرفین باشد شاید بشود کاریش کرد اما متاسفانه در دنیا این هم نیست!
    دوست من شما این مطلب رو به درستی تصور نکرده اید در این باره باید گفت که شخصی که ظلم می کند کس دیگریست مثلا در مورد بحث ما پدر و مادر بچه هستند که با عدم اطلاع و نادانی خود به بچه ظلم می کنند و کسی که جبران می کند خداست، پس اینطور نیست که ظلم هم از طرف خدا باشد و جبران آن هم از طرف خدا بلکه ظلم از کسی دیگریست و خداوند با لطف و رحمت بیکران خود آنرا جبران می کند.
    ویرایش توسط محراب : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۲۰:۱۸

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود