صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظام اخلاقی اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    نظام اخلاقی اسلام




    با سلام و عرض ادب

    در نظام اخلاقی اسلام حد نصاب ارزش چیست؟کارهائی که این حد نصاب را نداشته باشند آیا اثر کمالی دارند؟

    ممنون از پاسخگوئی


    کارشناس بحث : سینا

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۱۹ در ساعت ۱۵:۲۴
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    همانطور که می دانیددر نظام اخلاقي اسلام، نيت وقصد انسان برای انجام دادن یک عمل، در واقع روح و منشأ اساسي ارزش اخلاقي عمل به حساب مي­ آيد. بنابراين کاري را می توان دارای ارزش اخلاقی دانست که از نيت و انگيزة صحيح فاعل سرچشمه گرفته باشد.
    وبا توجه به این که نيت تقرّب، بدون ايمان به خدا ممکن نيست پس می توانیم چنین نتیجه گیری کنیم که حدّ نصاب ارزش در نظام اخلاقي اسلام، ايمان است يعني در اين نظام ارزشي، تنها افعالي ارزشمند شمرده مي­شوند که از ايمان به خدا سرچشمه گرفته باشند.چرا که نظام اخلاقي اسلام با نظام عقيدتي آن مربوط است و نمي‌تواند مستقل از آن باشد.




  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    حديث معروف انَّمَا الْاعْمالُ بِالنِّيَّاتِ اشاره به همين امر دارد، چرا که ارزش اعمال بستگى به نيّتها دارد .ملاك ارزش، نيّت است و بسته به اينكه نيّت انسان خدايي باشد يا شيطاني، موجب مي‌ شود يك كار رشد يا سقوط كند.

    كاري از نظر اسلام ارزش دارد كه بدون واسطه يا مع‌الواسطه با خداوند رابطه پيدا كند و علت اينكه نيّت، موجب ارزش كار مي‌شود، رابطه با خداست؛ زيرا به‌وسيله نيّت است كه اين رابطه تحقق مي‌ پذيرد

    پس هر چه که نيت انجام کار خالصتر باشدآن کار ارزشمندتر است.


    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۲:۴۴

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131




    اگر در عملي، نيّت نباشد يا نيّت صحيحي نباشد، آن عمل موجب كمالي براي نفس نخواهد بود. ا

    ز اين رو، خداوند مي‌ فرمايد:
    «وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَـاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَن يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَاء قَرِينًا؛
    و كساني كه اموالشان براي رياكاري و خودنمايي انفاق كنند و ايماني نه به خداوند و نه به روز قيامت نداشته باشند (شيطان با آنان قرين است) و كسي كه شيطان قرين او باشد بد قريني دارد». (نساء، 38)

    كساني كه به انگيزه ريا و خودنمايي و نه براي خداوند كاري را انجام مي‌دهند، قرين شيطان هستند.



    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۲:۴۱

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131




    البته با توجه به انگیزه های گوناگون عمل ، ارزشهای اخلاقی هم مراتب گوناگونی پیدا می کند
    حضرت علی علیه السلام می فرماید:«ان قوما عبدواالله رغبة، فتلک عبادة التجار; وان قوما عبدواالله رهبة، فتلک عبادة العبید; و ان قوما عبدواالله شکرا، فتلک عبادة الاحرار»; گروهی خدا را از سر شوق (به پاداش)، عبادت می کنند که این، عبادت تاجران است و گروهی خدا را از سر ترس، عبادت می کنند که این، عبادت غلامان است; گروهی نیز خدا را به دلیل سپاس (بر نعمتهایش)، عبادت می کنند که این، عبادت آزادگان است.

    با توجه به روایت بالا می بینیم که انگیزه ها در عبادت متفاوت است البته همه این انگیزه ها در عبادت، پسندیده است و کاری که با هر یک از این انگیزه ها انجام بگیرد دارای ارزش اخلاقی خواهد بود. اما ارزشها با یکدیگر فاصله دارند.




  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131




    در واقع می توان اینچنین گفت که براي آنکه فعلي داراي ارزش اخلاقي باشد هم حُسن فاعلي لازم است و هم حُسن فعلي. و به عبارت ديگر: آن کار هم بايد با انگيزة وصول به کمال حقيقي انجام شود و هم کاري باشد که بتواند انسان را به مقام قرب الهي برساند. ودر واقع همان مراتب مختلف ارزش های اخلاقی می تواند میزان رسیدن به کمال را برای ما مشخص نماید.با توجه به آنچه گفته شدچنانچه عمل ما در دایره ی ارزش اخلاقی قرار گیرد ما را به کمال خواهد رساند البته با تفاوت در درجات اما چنانچه آن عمل از این دایره بیرون باشد کمالی برای انسان به ارمغان نخواهد آورد.پس در یک کلام اگر عمل انسان با تقوای الهی همراه باشد ارزش اخلاقی دارد.

    قرآن مجید، نقش ارزنده تقوا را چنین بازگو می كند:
    «... انَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقینَ»
    همانا خداوند (اعمال نیك و صالح را) تنها از باتقوایان می پذیرد.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۲۲:۱۱

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    506
    حضور
    8 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1144



    تقرّب، بدون ايمان به خدا ممکن نيست
    اگر ایمان را باور ایمن (از شک) تعریف کنیم این گزاره نادرست است. تقرّب بدون باور به خدا ممکن است. خداناباوران با حرکت به سمت کمال به خدا نزدیک می شوند. حتی اگر اسم خدا را هم نشنیده باشند.

    پس می توانیم چنین نتیجه گیری کنیم که حدّ نصاب ارزش در نظام اخلاقي اسلام، ايمان است يعني در اين نظام ارزشي، تنها افعالي ارزشمند شمرده مي­شوند که از ايمان به خدا سرچشمه گرفته باشند.چرا که نظام اخلاقي اسلام با نظام عقيدتي آن مربوط است و نمي‌تواند مستقل از آن باشد.
    خیر نمی توانیم. پیامبر می فرمایند خداوند کافر خوشرو را از مومن بدرو بیشتر دوست دارد. حضرت علی هم می فرمایند اگر امید نبود خوف از عذاب وو امید به پاداش و ... پس باز کسب مکارم اخلاق لازم بود زیرا کلید سعادت اند.

    در بقیه مطالب اشکالی ندیدم


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط armandaneshjoo نمایش پست ها
    نقل تقرّب، بدون ايمان به خدا ممکن نيست اگر ایمان را باور ایمن (از شک) تعریف کنیم این گزاره نادرست است. تقرّب بدون باور به خدا ممکن است. خداناباوران با حرکت به سمت کمال به خدا نزدیک می شوند. حتی اگر اسم خدا را هم نشنیده باشند.

    قرار گرفتن خدا ناباوران در مسیر تکامل امری اتفاقی نیست بلکه لازمه ی آن پاسخگویی به فطرت درونیست که خود ازپیش نیازهای ایمان است پس حتی این گروه از انسانها نیز برای تقرب وقرار گرفتن در مسیر کمال نیازمند ایمان ویا پیش زمینه های ایمانند که در این مثال فطرت ازجمله ی پیش زمینه های ایمان می باشد.چرا که رجوع به فطرت از پایه های اساسی خداشناسی معرفی شده است.همانطور که می دانید یکی از مسائل فطری در وجود انسان،خداشناسی و توجه به موجود کامل است
    و مهمترین مساله در راه ایمان به خدا آنست که انسان بتواند موانع و پرده هایی که روی فطرت او را پوشانده بردارد.
    در اندیشه ی شهید مطهری این مطلب بسیار زیبا بیان شده است ایشان بر این عقیده هستند که بدون اعتقاد به فطرت و وجود یک سلسله ارزش های متعالی در انسان، تکامل انسان هیچ مبنای منطقی و معقولی نخواهد یافت.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۴:۴۵

  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط armandaneshjoo نمایش پست ها
    پس می توانیم چنین نتیجه گیری کنیم که حدّ نصاب ارزش در نظام اخلاقي اسلام، ايمان است يعني در اين نظام ارزشي، تنها افعالي ارزشمند شمرده مي­شوند که از ايمان به خدا سرچشمه گرفته باشند.چرا که نظام اخلاقي اسلام با نظام عقيدتي آن مربوط است و نمي‌تواند مستقل از آن باشد. خیر نمی توانیم. پیامبر می فرمایند خداوند کافر خوشرو را از مومن بدرو بیشتر دوست دارد. حضرت علی هم می فرمایند اگر امید نبود خوف از عذاب وو امید به پاداش و ... پس باز کسب مکارم اخلاق لازم بود زیرا کلید سعادت اند.
    آنچه که در احادیثی به این شکل مشاهده می کنیم به این معنا نیست که معصوم علیهم السلام مومن وکافر را روبروی هم قرار داده باشند ومقایسه ای بین اعتقاد این دو گروه داشته باشند بلکه هدف، توجه دادن ودستور به فضیلت اخلاقی ویا دور شدن از رذیله ی اخلاقی خاصی بوده آن هم به دلیل اهمیت فوق العاده ی آن خصوصیت اخلاقی.
    پس عقیده ی کافر با مومن مورد ملاحظه قرار نگرفته بلکه صرفا توجه به خصوصیت اخلاقیشان شده.
    ومنظور این نیست که کافرخوشرو از مومن ترشرو بهتر است وتمام خصوصیاتش از او با لاتر است بلکه کافر صرفا به خاطر داشتن این خصوصیت در این زمینه از مومن بد اخلاق بهتر معرفی شده گاه به دلیل اهمیت موضوع اغراق در حدیث وجود دارد برای تنبه .


    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۵:۰۳

  18. صلوات ها 5


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131




    قال على عليه السلام:

    «يا كُمَيْلُ! لَيْسَ الشَّأْنُ انْ تُصَلِّيَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ، الشَّأْنُ انْ تَكُونَ الصَّلاةُ بِقَلْبٍ نَقِيٍّ وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرضِيٍّ، وَ خُشُوعٍ سَوِيٍّ»؛

    «اى كميل! مهمّ اين نيست كه نماز بخوانى و روزه بگيرى و در راه خدا انفاق كنى، مهمّ اين است كه در نماز (و ساير اعمال) با قلبى پاك و به طور شايسته در پيشگاه خدا قرارگيرى، و عملت آميخته با خشوع بوده باشد»



    جنبه ‏هاى واقعى اعمال و چگونگى و كيفيّت عمل است كه ارزش واقعى آن را تعيين مى‏ كند، نه ظاهر و مقدار آن‏.
    .


  20. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۲۱:۲۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود