جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنای این جمله علامه چیست؟؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    معنای این جمله علامه چیست؟؟؟؟




    با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان فرهیخته سایت
    علامه حسن زاده آملی حفظه الله در الهی نامه خود چنین آورده اند: الهى
    فرد تنها تويى كه ما سوايت همه زوج تركيبى‏ اند/الهی نامه صفحه 40
    معنای این جمله چیست؟یعنی در عالم مثال و عالم عقل هم زوجیت وجود دارد؟
    یعنی ملائکه هم زوج اند؟
    تشکر بابت پاسخ شما


    کارشناس بحث: استاد


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۸:۳۰
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 17


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان فرهیخته سایت علامه حسن زاده آملی حفظه الله در الهی نامه خود چنین آورده اند: الهى‏ فرد تنها تويى كه ما سوايت همه زوج تركيبى‏ اند/الهی نامه صفحه 40 معنای این جمله چیست؟یعنی در عالم مثال و عالم عقل هم زوجیت وجود دارد؟ یعنی ملائکه هم زوج اند؟

     
    با عرض سلام خدمت سروان گرانقدرم
    اینکه فرمودند الهی فرد تنها توئی و ماسوایت همه زوج ترکیبی اند مراد این است که در بین همه موجودات فقط خداوند است که وجودش صرف و خالی از حد وماهیت است وغیر از وجود حق سبحانه وتعالی همه موجودات وجودشان ترکیبی از وجود و ماهیت است. حتی ملائکه و عالم عقول نیز خالی از ماهیت نیستند یعنی همه دارای حد معین و محدودی هستند.
    فلاسفه در تعريف ماهيت گفته اند: ماهيت هر چيز, تعريفي است که در جواب «اين موجود چيست» به پرسشگر داده مي‌شود.ما یک موجود و یا یک شیئ را می بینیم که مشخصات و ویژگی هایی دارد و آن مشخصات و ویژگی ها چیستی آن شئ را تشکیل می دهند. ما به مجموع این ویژگی ها روی هم رفته نامی می دهیم که همان نام شئ و ماهیت شیئ است. به عبارت دیگر، ذاتیات شیئ را مجموعا ماهیت می نامیم
    به عنوان نمونه، ما چیزی را می بینیم که ساقه دارد، شاخه دارد، برگ دارد و غیره. سپس روی این چیز، نام درخت را می گذاریم. بنابراین، درخت ماهیت این چیز است. همین طور وقتی می گوییم: آن مایع، سرکه یا آب است، ماهیت و به عبارت دیگر چیستی آن را تعیین کرده ایم
    نکته ای که باید در مورد ماهیت و چیستی شی توجه داشت این است که ماهیت حد و مرز وجودی شی است و دلالت بر محدود بودن شی دارد. مثلاً وقتی شما می پرسید «فلان موجود، کیست یا چیست»؟ در حقیقت این سئوال را هم پرسیده اید که «فلان موجود، چه کسی یا چه چیزی نیست»مثلاً اگر شما بپرسید «این شخص کیست» و جواب این باشد که «او، احمد است»؛ در حقیقت این جواب می گوید که « این شخص، « غیر احمد » (مثلاً حسن، حسین، علی، ... ) نیست»
    یا اگر بپرسید «این شی چیست؟» و جواب شما این باشد که «این شیء، کتاب است»، در حقیقت این جواب هم داده شده است که «این شیء ، «غیر کتاب» ( مثل: آجر، قلم، درخت، حیوان، لیوان، ...) نیست»
    و این جوابها، وجود شیء را محدود می کند (مرز وجود شیء را مشخص می کند تا از سایر اشیاء متمایز شود). در حالیکه وجود خداوند نامحدود است و حد و مرز ندارد. بنابراین، چنین سئوالی در مورد خداوند قابل طرح نیست. یا به بیان علمی، خداوند ماهیت (کیستی یا چیستی، مرز وجود) ندارد. اینجاست که میگوییم خداوند فرد است یعنی وجودش صرف و خالی از ماهیت است و غیر از خداوند همه موجودات حتی ملائکه هم حد و مرز وجودی دارند.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۷:۱۷


  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    47
    حضور
    3 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    209



    سلام استاد
    اگر خداوند وجود صرف است، پس یعنی ماهیتی ندارد که بشناسیم و یعنی معرفت خدا منتفی است؟

    therefore, flee to allah

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط alastism نمایش پست ها
    اگر خداوند وجود صرف است، پس یعنی ماهیتی ندارد که بشناسیم و یعنی معرفت خدا منتفی است؟

    با عرض سلام خدمت دوست خوبم جنابalastism
    درست است که ذات خداوند برهنه و خالی از ماهیت است اما باید توجه داشت که اوصاف الهی تماما داری مفاهیم ماهوی هستند لذا ما می توانیم خداوند را از طریق اسماء و صفات او که دارای مفاهیم ماهوی هستند بشناسیم.
    در ثانی برای شناخت وجود صرف، ابزاری در نهاد آدمی قرار دارد به نام قلب که فوق مرتبه عقل است و هر آنچه را که با معرفت فکری و نظری نمی توان بدان دست یافت با معرفت شهودی و کشف و مشاهده می توان بدان نزدیک شد و به اندازه سعه وجودی خود از آن آگاهی یافت.


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۷:۱۵


  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    جمع بندی

    پرسش
    علامه حسن زاده آملی حفظه الله در الهی نامه خود چنین آورده اند: الهى‏ فرد تنها تويى كه ما سوايت همه زوج تركيبى‏ اند(الهی نامه صفحه 40) معنای این جمله چیست؟یعنی در عالم مثال و عالم عقل هم زوجیت وجود دارد؟

    پاسخ
    اینکه فرمودند «الهی فرد تنها توئی و ماسوایت همه زوج ترکیبی اند» مراد این است که در بین همه موجودات فقط خداوند است که وجودش صرف و خالی از حد وماهیت است وغیر از وجود حق سبحانه وتعالی همه موجودات وجودشان ترکیبی از وجود و ماهیت است. حتی ملائکه و عالم عقول نیز خالی از ماهیت نیستند یعنی همه دارای حد معین و محدودی هستند.
    فلاسفه در تعريف ماهيت گفته اند: ماهيت هر چيز, تعريفي است که در جواب «اين موجود چيست» به پرسشگر داده مي‌شود.ما یک موجود و یا یک شیئ را می بینیم که مشخصات و ویژگی هایی دارد و آن مشخصات و ویژگی ها چیستی آن شئ را تشکیل می دهند. ما به مجموع این ویژگی ها روی هم رفته نامی می دهیم که همان نام شئ و ماهیت شیئ است. به عبارت دیگر، ذاتیات شیئ را مجموعا ماهیت می نامیم
    به عنوان نمونه، ما چیزی را می بینیم که ساقه دارد، شاخه دارد، برگ دارد و غیره. سپس روی این چیز، نام درخت را می گذاریم. بنابراین، درخت ماهیت این چیز است. همین طور وقتی می گوییم: آن مایع، سرکه یا آب است، ماهیت و به عبارت دیگر چیستی آن را تعیین کرده ایم
    نکته ای که باید در مورد ماهیت و چیستی شی توجه داشت این است که ماهیت حد و مرز وجودی شی است و دلالت بر محدود بودن شی دارد. مثلاً وقتی شما می پرسید «فلان موجود، کیست یا چیست»؟ در حقیقت این سئوال را هم پرسیده اید که «فلان موجود، چه کسی یا چه چیزی نیست»مثلاً اگر شما بپرسید «این شخص کیست» و جواب این باشد که «او، احمد است»؛ در حقیقت این جواب می گوید که « این شخص، « غیر احمد » (مثلاً حسن، حسین، علی، ... ) نیست»
    یا اگر بپرسید «این شی چیست؟» و جواب شما این باشد که «این شیء، کتاب است»، در حقیقت این جواب هم داده شده است که «این شیء ، «غیر کتاب» ( مثل: آجر، قلم، درخت، حیوان، لیوان، ...) نیست»
    و این جوابها، وجود شیء را محدود می کند (مرز وجود شیء را مشخص می کند تا از سایر اشیاء متمایز شود). در حالیکه وجود خداوند نامحدود است و حد و مرز ندارد. بنابراین، چنین سئوالی در مورد خداوند قابل طرح نیست. یا به بیان علمی، خداوند ماهیت (کیستی یا چیستی، مرز وجود) ندارد. اینجاست که میگوییم خداوند فرد است یعنی وجودش صرف و خالی از ماهیت است و غیر از خداوند همه موجودات حتی ملائکه هم حد و مرز وجودی دارند.




  11. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی وسواس در عمل به فرایض واجبی دین یا دقت عمل در ان؟؟؟؟
    توسط fagatbakhodabash در انجمن اخلاق فردی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۲۴, ۱۰:۰۳
  2. فرق روح و جان چیست؟؟؟؟
    توسط صابرین در انجمن انسان شناسی
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۱۷, ۲۳:۴۷
  3. جمع بندی خلیفه الله؟؟؟؟
    توسط mlr2010 در انجمن امام شناسی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۶, ۲۲:۵۸
  4. خواندن ترجمه قرآن بهتر است یا عربی آن؟؟؟؟
    توسط ایمان77 در انجمن اصول و معارف دين در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۰۲:۰۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود