صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    آیه حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟




    آیه حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    سلام
    اول بفرمایید محکم و متشابه چیه؟ ان وقت جوابتون مشخص می شه.

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    سلام
    اول بفرمایید محکم و متشابه چیه؟ ان وقت جوابتون مشخص می شه.
    اینجا را مطالعه نمایید
    http://www.askdin.com/showthread.php?p=3883#post3883
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    آیه حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟
    با سلام
    محمد عزیز شما ایه مورد نظر خود را بفرمایید تا راه جواب برای همکان هموار شود.لطفا سوره و ایه را ذکر فرمایید.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    جناب joker دوست عزیز جوابهای غیر عالمانه زیبنده بحث علمی نیست.

    لطفا ایه 31 سوره نور را مطالعه فرمایید -

    برادر عزیز

    در بحث علمی موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار می کیرد و با اصل موضوع کار دارند و در صدد اثبات یا نفی موضوع اندو در مراحل بعدی پس از اثبات یا نفی موضوع اسیب ها یا فواید ان مورد بحث قرار می کیرد و.......

    جان برادر

    این که نمی شود شما هرچه از دلتان براید نثار کشور و مردم کنید و انتظار بسته نشدن مطلب خود را داشته باشید

    این که رسم تضارب ارا نیست .

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما آیا حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    آیه حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟


    بنام خدا


    علاوه بر نکته ای که جناب طاها اشاره کردند مبنی بر اینکه ذکر آیه و سورۀ مورد نظر، راه را بر پاسخ دقیق تر هموار می کند.


    توجه به نکاتی چند، پیرامون آیات محکم و متشابه ما را به کلیت جواب، رهنمون و نزدیک می سازد.


    1. آيات قرآن مجيد به نصّ خود، بر دو گونه اند: محكم و متشابه؛ قوله تعالي: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ؛ اوست كسي كه كتاب را بر تو نازل كرد، بخشي از آن آيات محكماتي است كه ريشه و مادر كتابند و بخش ديگر متشابهاتند، اما كساني كه در دلهاشان كجي و بيماري است، پيروي مي‌كنند، آنچه را متشابه است، براي بدست آوردن فتنه و به دست آوردن تأويل (ناروا)، در حالي كه تأويل واقعي آن را نمي دانند مگر خداوند و راسخان در علم كه مي‌گويند به آن ايمان آورديم، همه از نزد پروردگار ماست و (به اين مطلب مهم) يادآور نمي شوند مگر خردمندان[1]».

    2. به اجمال مي‌توان گفت ‏‏‏‏‏‏‎‎مراد از محكم آيه‌اي است كه فهم آن قطعي است و احتمال ديگري در آن راه ندارد؛ مانند قول تعالي: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ؛ خداوند فرمان مي‌دهد، به عدالت و نيكوكاري و بخشش به خويشاوندان[2]»؛ و مراد از متشابه، آيه‌اي است كه احتمال ديگري در آن مي‌رود مانند: « الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى ؛ خداوند بر روي عرش مستقر گشت» يا « خداوند بر عرش استيلاء و حكومت دارد[3]».

    3. اگر گفته شود: چرا در قرآن آيه متشابه آمده تا باعث اشتباه گردد؟ در جواب مي‌گوييم: قرآن مجيد به زبان عربي نازل شد و اين زبان و بلكه همه زبان‌ها داراي دستوراتي خاص جهت استعمال و استخدام كلمات مي‌باشند؛ از جمله استعمال مجاز، استعاره، كنايه، كلمات مشترك و امثال آنها؛ و اين نوع استعمالات الزامي و قهري اند، زيرا الفاظ محدودند و معاني و مفاهيم نامحدود. بنابراين براي به كار بردن الفاظي چند در برابر گروهي از مفاهيم، به دليل عدم وضع لفظ خاص، به ناچار بايد از مجاز و امثال آن استفاده كرد كه ناگزير اين نوع استعمالات، مورد احتمال و اشتباه واقع مي‌شوند.

    4. البته راه حل مسئله نيز آسان است و آن وجود قرائن بر مطلب مي‌باشد؛ يعني در مواردي كه مجموع آيه يا بخشي از آن متشابه باشد، با عرضة آن بر ديگر آيات محكمات، آية متشابه از حالت اوليه خود خارج شده و محكم مي‌گردد؛ چنانكه آيه «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ[4]» كه از محكمات است، همه متشابهاتي را كه افاده تجسيم مي‌دهند، از حالت تشابه بيرون مي‌آورد؛ يا آيه «وَجَاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا؛ پروردگار تو مي آيد در حالي كه ملائكه به صف آمده اند[5]»، كه از متشابهات است (چون آمدن به معني تحرك و ترك موضعي و حيازت موضع ديگر است و هلم جُرّا) و چون خداوند به دليل «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ[6]» مانندي ندارد، پس مراد از«جاء» در آيه فوق، معني مجازي آن است؛ يعني«جاء امر ربك».

    پس به اين صورت و روي هم رفته بايد قبول كرد كه همه قرآن محكم است، چنانچه امام صادق ‹‌ع› مي فرمايد: «والمتشابه ما اشتبه علي جاهله؛ متشابه آن است كه بر نادان به آن مشتبه شود، نه بر عالم[7]»

    در نتیجه و با این نگاه، می توان نتیجه گرفت که آیات حجاب نیز از جمله آیات محکم هستند و در صورت وجود تشابه در بخشی از این آیات با عرضۀ آن بر آیات دیگر قرآن، از حالت متشابه خارج و محکم می گردد.

    موفق باشید ...


    پي نوشت ها____________________________________

    [1]. آل عمران/ 7.

    [2] . نحل/ 90.

    [3]. طه/ 5.

    [4]. شوري/11.

    [5]. فجر / 22.

    [6]. شوري/11.

    [7]. بحارالانوار، 92/15، بنقل از نشریۀ الکترونیکی پرسمان.


    آیه حجاب از آیات محکم است یا متشابه؟

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    محمد عزیز شما ایه مورد نظر خود را بفرمایید تا راه جواب برای همکان هموار شود.لطفا سوره و ایه را ذکر فرمایید.
    با سلام وتشکر از اهتمام کارشناسان محترم در جواب به سوالات
    آیه مورد نظر :سوره مبارکه نور آیه31
    "وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ولا يبدين زينتهن الا لبعولتهن او آبايهن او آباء بعولتهن او ابنايهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بني اخوانهن او بني اخواتهن او نسايهن او ما ملكت ايمانهن او التابعين غير اولي الاربه من الرجال او الطفل الذين لم يظهروا علي عورات النساء ولا يضربن بارجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا الي الله جميعا ايها المومنون لعلكم تفلحون"

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    joke
    نوشته
    65
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با سلام محمد عزیز شما ایه مورد نظر خود را بفرمایید تا راه جواب برای همکان هموار شود.لطفا سوره و ایه را ذکر فرمایید.
    شما که نه سوره را می دانی! نه آیه را می دانی! چه تفسیری می خواهی از آن بکنی؟
    تفسیر را کسی انجام می دهد که تسلط به قرآن داشته باشد!!
    اگر قرار است شما بروید چهار تا کتاب تفسیر را باز بکنید و از روی ان مطلبی بنویسید! که این نیاز به تخصص خاصی ندارد. جناب محمد هم می تواند بروند از کتب تفاسیر آن را ببینند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با سلام جناب joker دوست عزیز جوابهای غیر عالمانه زیبنده بحث علمی نیست. لطفا ایه 31 سوره نور را مطالعه فرمایید -
    آیه 31 سوره نور جزو آیات منسوخ است. شما بروید آیه 59 سوره احزاب را نگاه بکنید. چون حکم کاملتر شده است و آیه 31 سوره نور را نسخ کرده است!
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    برادر عزیز در بحث علمی موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار می کیرد و با اصل موضوع کار دارند و در صدد اثبات یا نفی موضوع اندو در مراحل بعدی پس از اثبات یا نفی موضوع اسیب ها یا فواید ان مورد بحث قرار می کیرد و....... جان برادر این که نمی شود شما هرچه از دلتان براید نثار کشور و مردم کنید و انتظار بسته نشدن مطلب خود را داشته باشید این که رسم تضارب ارا نیست .
    اولا در آنجا بحث علمی شد. من عقیده خودم و عقیده آیت الله طالقانی و مراجع شیعی فعلی ( که مورد استاده حکومت است ) را در این مورد اعلام کردم.
    و با استدلالهای من مراجع فعلی برداشت کاملا غلطی از حجاب داشتند.
    1- یا این حکم مختص ( و همچنین در 31 سوره نور ) زنان مومنان و زنان پیامبر و دخترانش بوده و برای همگان واجب نشده!
    2-یا اینکه برای کل مسلمین بوده و حجاب کامل با روبند بوده! نه ان چیزی که مراجع نوشته اند ( یعنی دستها و گردی صورت و پاها اشکال ندارد!)
    3- در هر دو صورت هم این آیه حکم حکومتی نیست . که برای تمام افراد زیر لوای حکومت اسلامی ( یهودیان و مسیحیان و کافران ) هم اجبار شده باشد. یک حکم دینی است مانند نماز و روزه که برای مومنان و زنان و دختران پیامبر ( یا مسلمانان ) آمده است.
    کجای این صحبت غیر علمی بوده است؟
    ویرایش توسط joker : ۱۳۸۸/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۵:۵۲
    خدایم عدلت گواه هست. خود نیز گواه باش...

  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    اولا در آنجا بحث علمی شد. من عقیده خودم و عقیده آیت الله طالقانی و مراجع شیعی فعلی ( که مورد استاده حکومت است ) را در این مورد اعلام کردم. و با استدلالهای من مراجع فعلی برداشت کاملا غلطی از حجاب داشتند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    شما که نه سوره را می دانی! نه آیه را می دانی! چه تفسیری می خواهی از آن بکنی؟ تفسیر را کسی انجام می دهد که تسلط به قرآن داشته باشد!! اگر قرار است شما بروید چهار تا کتاب تفسیر را باز بکنید و از روی ان مطلبی بنویسید! که این نیاز به تخصص خاصی ندارد. جناب محمد هم می تواند بروند از کتب تفاسیر آن را ببینند.



    و سلامی دوباره

    ما افتخارمان مفاخر شیعه هستند و استناد به مطالب و تفسیرهای ایشان را سرلوحه اندیشه های خود قرار می دهیم هر چند دید انتقادی و ابداعی خویش را فراموش نمی کنیم .

    بر خود می بالم که تفاسیر عالمان دینی را می خوانم و با افزودن بر معارف دینی خویش جواب کسانی را می دهم که تکیه بر تفکرات ناقص خویش را افتخار می دانند

    فرموده اید که تفسیر را کسی می تواند بکند که تسلط بر قران داشته باشد

    شما به چه دلیل تسلط بنده را بر قران نفی می کنید و تسلط خود بر قران را چه می دانید؟ اشنایی با نام و نشان سوره ها را تسلط بر قران می خوانید.


    تفسیر قران کردن و مفسر قران شدن که حرف زدن از مسایل اجتماعی و سیاسی نیست -هر چند ان هم روش خود دارد- که هر کسی هر تحلیلی بدهد

    استادقراعتی که همه ایشان را به مانوس بودن به قران می شناسند که خود تفسیر قران دارد و در نگارش تفسیر نمونه نیز شرکت داشته می فرمایند:
    بنده الان هم هر وقت به مطلب تازه ای در تفسیر قران برمی خوردم سریع پیش یکی از مفسرین می رفتم تا صحت و سقم ان را بدست عالم و مفسر بررسی کنم

    کاش مدیر محترم سایت مطلب شما را حذف نمی کردند تا کاربران استدلالات و بحث علمی ابو علی سینا وار شما را که دست همه را بسته بودید، مشاهده می کردند

    برادر عزیز

    چندین بار رعایت احترام متقابل در بحث را خدمتتان متذکر شده ام انگار طرز بیان شما در بحث علمی نیشدار است و ترمیم بردار نه

    مباحثه علمی منش و روشی دارد هزار مرتبه برتر از خود استدلال در بحث است توپ و تشر زدن به این و ان و به امان خدا زبان رها کردن و افتخار بسته شدن تایپیک که دردی را دوا نمی کند


    بنده خواهش عاجزانه دارم که لحن و بیان خویش را در مباحث علمی تغییر دهید تا باعث رنجش خاطر دوستان و کاربران محترم نشود

    عزیز برادر

    ما در مکتب همین تفاسیر و عالمان اموخته ایم که مراع در بحث علمی حرام شرعی است و بحثی که نتیجه ای ندهد و توهین طرفین را داشته باشد حرام شرعی است.

    ما در مکتب قران اموخته ایم که اکر در وسط جنک هم کسی بحث علمی کرد با محافظ طرف را به کناری بیاورید و مباحثه کنید و باز دوباره با محافظ به اردوکاه خودش باز گردانید

    ما توپ و تشر و با کنایه بد وبیراه کفتن را مردود می دانیم بیایید لحن مناظره خویش را تصحیح و وقت ما و دیکران را در این وادی تلف نکنید

  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    آیه 31 سوره نور جزو آیات منسوخ است. شما بروید آیه 59 سوره احزاب را نگاه بکنید. چون حکم کاملتر شده است و آیه 31 سوره نور را نسخ کرده است!
    جنابjoker دلیل شما برای نسخ آیه 31 سوره نور چیست؟از خودتان دلیل دارید یا از کتب تفسیری؟اگر از کتب تفسیری است بفرمایید تا استفاده کنیم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    و با استدلالهای من مراجع فعلی برداشت کاملا غلطی از حجاب داشتند
    شما مگر از علما هستید که به برداشت علما ایراد میگیرید؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود