صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ریاضت در عرفان اسلامی!!!!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    ریاضت در عرفان اسلامی!!!!!




    با سلام و عرض ادب
    ریاضت در عرفان اسلامی یک نوع است یا انواع مختلف دارد؟
    تعریف ریاضت شرعی دقیقا چیست؟
    فرق ریاضت شرعی با غیر شرعی در چیست؟


    کارشناس بحث : سمیع


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۸:۲۷
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    [quote=ذکر یونسیه;249804]با سلام و عرض ادب
    ریاضت در عرفان اسلامی یک نوع است یا انواع مختلف دارد؟
    تعریف ریاضت شرعی دقیقا چیست؟
    فرق ریاضت شرعی با غیر شرعی در چیست؟


    کارشناس بحث : سمیع

    [/quote
    باسمه تعالی
    باسلام:
    دربوته ریاضت یک چند اگر گذاری /قلب وجود خود را اکسیر می توان کرد(1)
    1-ریاضت از ریشه لغوی ریض در لغت به معنی تمرین و ورزش،رام ساختن ،به کار انداختن،گوشه نشینی برای تفکر وعبادت می باشد(2)
    ود ر اصطلاح عبارتست از:تحمل سختی ودشواری در سیر وسلوک عرفانی که از شرایط تهذیب نفس می باشد(3)ودر عرفان عملی عنصری محوری است
    2-مرحوم ملا عبد الرزاق قاسانی ریاضت را به سه درجه تقسیم می نماید:
    ریاضت عامه،ریاضت خاصه ،ریاضت خاصه الخاضه که هر کدام تعریف خاص خود را دارد(4
    عرفا راههای مختلفی را برای ریاضت نفس مطرح کرده اند:
    الف: یکی از راهها گرسنگی کشیدن است برخی از عرفا بنای ریاضت را بر این امر می دانند
    ب:روش ذکر
    ج:منع نفس حیوانی از اطاعت کردن قوه شهوی وغضبی
    د:منع نفس ناطقه از متابعت کردن قوای حیوانی ورذایل اخلاقی (5
    البته بزرگترین ریاضت دینداری است
    ادامه دارد.....
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۲:۰۰

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ریاضت به مشروع و غیر مشروع تقسیم می‌شود.
    حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمود: «إِنَّمَا هِیَ نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى»؛ من نفس خود را با تقوا ریاضت می‌دهم. (نهج‌البلاغه نامه ۴۵)
    ریاضت واقعی و حقیقی (مشروع) این است که انسان متقی باشد، گناه نکند، نماز با کیفیت بخواند، نماز شب بخواند، به بندگان خدا نیکی و احسان کند و …

    در ریاضت های غیر شرعی اگر کسی گرسنگی و بی‌خوابی بکشد یا ریاضت‌های دیگری متحمل شود، نفسش قوت می‌گیرد و می‌تواند کارهایی انجام دهد.
    هنگامی که انسان ریاضت می‌کشد و دنباله‌رو مرتاض‌های هندی می‌شود؛ به زورمندی‌هایی دست پیدا می‌کند لکن باید بداند این کارها، زورمندی است نه رسیدن به کمال و ارتقای مقام معنوی. به عنوان مثال، وقتی کسی وزنه ۳۰۰ کیلویی را به راحتی بر می‌دارد معنایش این نیست که تکامل روحی و معنوی پیدا کرده است بلکه معنایش این است که با تمرین و ممارست و داشتن استعداد بدنی، جسم خود را شکوفا کرده و زورمند شده و لذا قدرت بدنی بیشتری یافته است.
    همچنین است کسی که ریاضت می‌کشد. یعنی؛ نفس مرتاض به وسیله ریاضت‌ها قوت پیدا می‌کند و در نتیجه دست به کارهای عجیب و غریب می‌زند، این قوت پیدا کردن نفْس، غیر از کامل شدن انسان است.
    به هر حال زحمت و ریاضت بی‌نتیجه نیست، هیچ زحمتی در این عالم بی نتیجه نیست، بی‌خوابی کشیدن و گرسنکی تحمل کردن بی‌نتیجه نیست، بعضی از مرتاض‌ها ۶ ماه یا ۹ ماه مثلا روی یک پا بی‌حرکت می‌ایستند، به طوری که سبزه در دستش سبز می‌شود، این کار زحمت دارد و بالاخره بی‌نتیجه نیست. یا مثلاً برخی از مرتاض‌های هندی یک سال داخل آب می‌ایستند و سر را به سوی آسمان بلند کرده و به نقطه‌ای خیره می‌شوند و حق ندارند سر را پایین بیاورند!(6)
    هر قوت نفسی دلالت بر طهارت نفس ندارد در ریاضتهای شرعی نفس علاوه بر اینکه قوی می شود طاهر هم هست ولی در ریاضتهای غیر شرعی نفس فقط قوی می شود ولی طاهر نیست
    پی نوشت:
    1-صائب تبریزی
    2-فرهنگ فارسی عمیدص671
    3--فرهنگ اصطلاحات وتعبیرات عرفانی ص4376
    4--شرح منازل السائرین ص43
    5- مجموعه مصنفات سهروردی ص401
    6- بیانات مرحوم استاد مهندسی

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    78
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    327



    امام خميني در نجف روزي هوس هندوانه كرد.
    ولي وقتي هندوانه را برايش آوردند، رويش نمك پاشيد و خورد.
    دليلش را پرسيدند، در جواب فرمود: اين هندوانه تقاضاي نفسم بود اگر كنترلش نمي كردم فردا چيزهاي بيشتري از من مي خواست، تا آنجا كه مرا به بيراهه بكشد...
    وقتـی تو نیســتی
    نه هســت های ما
    چـونانـکه بایــدند
    نه بایـــدها...
    هر روز بــی تــــو
    روز مبـــاداســت!

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    78
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    327



    حضرت علی علیه السلام فرمود:

    ذروة الغایات لا ینالها إلا زووا التهذیب و المجاهدات

    جز صاحبان خصلتهای پاک و ریاضت کشیده به اوج سرافرازی نرسند.

    غرر الحکم و درر الکلم: 5137

    ویرایش توسط MohammadAli : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۲:۱۰
    وقتـی تو نیســتی
    نه هســت های ما
    چـونانـکه بایــدند
    نه بایـــدها...
    هر روز بــی تــــو
    روز مبـــاداســت!

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    با سلام
    اگر میشه کنار ریاضت رفق و مدارا با نفس رو هم توضیح بدید، چه جور میشه حد وسطش رو پیدا کرد؟ نه انقدر رها بشه که به هلاکت بیفتیم نه اونقدر سخت گرفته بشه که جا بزنه؟
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    53
    حضور
    2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    324



    ریاضتو بذار کنار عبادتو بچسب
    دردا که دوش طاعت سی سال خویش را / دادم به می فروش و به یک جرعه برنداشت...


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,956
    حضور
    95 روز 13 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5456



    الحمدلله

    كارشناس محترم بزرگواري كنند تعريفي اگر از كرامات معنوي اهل معرفت و زهد اگر در متون وجود دارد را نيز ارائه بفرمايند.

    اجركم عندالله

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    با سلام
    اگر میشه کنار ریاضت رفق و مدارا با نفس رو هم توضیح بدید، چه جور میشه حد وسطش رو پیدا کرد؟ نه انقدر رها بشه که به هلاکت بیفتیم نه اونقدر سخت گرفته بشه که جا بزنه؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:
    «لا تُکرهوا الی انفسکم العباده» یعنی: «خود را به اکراه به عبادت وادار مسازید.» (اصول کافی، ج 3، ص 129)
    ایشان همچنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند که فرمودند: «یا علی! ان هذا الدین متینٌ، فَاَوغل فیه برفق و لا تبغض الی نفسک عباده ربک.» یعنی: «ای علی، این دین متین و استوار است؛ با رفق و مدارا در آن گام بگذار و پرستش پروردگارت را مبغوض خود مکن.» (اصول کافی، ج 3، ص 138)
    در احادیث از امام حسن عسکری علیه السلام نیز نقل شده است که : «اذا نَشَطَتِ القُلوب فَاَودِعوها، و اذا نَفَرَت فَوَدِّعوها.» یعنی: «هنگامی که قلوب نشاط و بهجت دارند به آنها امانت بسپارید؛ و وقتی که گریزان اند آنها را واگذارید.» (بحارالانوار، ج 75، ص 377)
    در این احادیث و احادیث دیگر به یکی دیگر از آداب قلبی عبادات اشاره شده است که از آداب مهم در سیر و سلوک الی الله است و آن عبارت از «مراعات» است. «مراعات»، یعنی سالک در هر مرتبه ای که هست، در حال مجاهدت علمی یا نفسانی یا عملی، مراعات حال خود را بکند و با رفق و مدارا با نفس رفتار نماید و چیزی بیش از طاقت و حالت خود بر خود تحمیل نکند.
    «مراعات» خصوصاً برای جوانها و تازه کارها بسیار مهم است زیرا ممکن است اگر جوانها با رفق و مدارا با نفس رفتار نکنند و نیازهای طبیعی نفس را به اندازه ی احتیاج آن و از طریق حلال ادا نکنند، گرفتار خطر عظیمی شوند که قابل جبران نباشد. آن خطر این است که گاهی نفس به دلیل سخت گیری فوق العاده، عنان گسیخته می شود و زمام اختیار را از دست انسان می گیرد و نیازهای طبیعی که متراکم شد و خصوصاً آتش تیز شهوت که بیش از حد تحت فشار قرار گرفت ناگهان محترق شده و مملکت وجود را می سوزاند. و اگر خدای نخواسته سالکی عنان گسیخته شود یا زاهدی بی اختیارگردد چنان در پرتگاه می افتد که روی نجات را هم نخواهد دید و دیگر هرگز به راه سعادت و رستگاری باز نخواهد گشت
    ادامه دارد......

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    شرح حديث جنود عقل و جهل، امام خميني(ره)، ص 318

    در باب ارتياض نفس و سلوك راه حق رفق و مدارا با نفس، از مهمات به شمار مي رود. و چه بسا در راه حق نيز رفق و مدارا با نفس، از مهمات به شمار مي رود. و چه بسا كه سختگيري بر نفس، خصوصا در اوائل امر و خصوصا براي جوانها اسباب تنفر نفس از ارتياض و سلوك شود، و از زير بار حق فرار كند
    ادامه دارد......
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۳:۱۷

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۲/۲۳, ۲۱:۵۷ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود