صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند منزل؟ چند مقام؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    چند منزل؟ چند مقام؟




    با سلام و تشکر از اینکه به سوالات زیاد من جواب می دهید
    چند منزل یا مقام در سیر سلوک عرفانی وجود دارد؟
    اصلا فرق مقام با منزل چیست؟


    کارشناس بحث : سمیع

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۸:۲۵
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 19


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از اینکه به سوالات زیاد من جواب می دهید
    چند منزل یا مقام در سیر سلوک عرفانی وجود دارد؟
    اصلا فرق مقام با منزل چیست؟


    کارشناس بحث : سمیع

    باسمه تعالی
    با سلام
    رهرو منزل عشقیم وزسر حد عدم/تا به اقلیم وجود این همه راه امده ایم(1)
    در برخی از آثار منازل ومقامات را یک قدم دانسته اند و.گفته اند یک قدم بر هوای نفس خود بگذاری به حق تعالی می رسی
    در برخی دگر از آثار صحبت از هفت وادی است
    هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم(2)
    در بعضی دیگر از آثار از چهل منزل سخن به میان امده است مانند اللمع سراج
    عده ای هم صحبت از صد منزل کرده اند مانند کتاب منازل السایرین خواجه عبدالله انصاری
    بعضی ها هم هزار ویک منزل درست کرده اند مانند ملا عبد الرزاق قاسانی که منازل السایرین را شرح کرده است
    از در دوست تا به کعبه دل /سالکان را هزار ویک منزل
    البته این اختلافات در منازل در واقع اختلاف در اجمال وتفصیل است
    اما درمورد سوال دوم شما باید عرض کنم:


    منزل و مقام در اصطلاح عرفان اسلامی معنایی نزدیک به هم دارند و تفاوتشان در واقع به اعتبار است. اگر به سلو ک سالک نظر شودو اینکه او در حال سفر و گذر وسیر است حال و وضع و شرائط و مرتبه او منزل خوانده می شود.و اگر به درنگ و مکث او در ان مرتبه نظر شودبه آن مقام گفته می شود"(3)
    پی نوشت:
    1- حافظ
    2- ملای جامی
    3-مقدمه فارسی بر منازل السائرین ص5


  5. صلوات ها 19


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    با سلام

    منزل و مقام یعنی محل اقامت و سکون برای مدت طولانی یا موقت!
    مثلا تهذیب نفس یا مقام طلب که سالک چندین سال در این مقام (منزل) در پی تهذیب نفسش هست!

    البته بنظر بنده مقام با منزل متفاوت است و به همین دلیل هزار منزل گفتند نه هزار مقام!
    مثلا مقام طلب را میتوان به چندین منزل تقسیم کرد مثلا منزل اول توبه و بعد منزل دوم و...

    خود عطار هم گفته هفت شهر که میتونیم بگیم خوب در هر شهرش پس منازلی هم هست! وگرنه چرا بگوید هفت شهر و هفت وادی؟!


    بنابراین میتوان گفت هفت مقام است که در این هفت مقام، هزار منزل وجود دارد!

    یکی از سالکان برایم تعریف میکرد که در خواب سیر مقام طلب را دیده بود به این صورت که : از منزلی به منزل دیگر میرود و چندین منزل است تا اینکه به منزلی میرسد که منزل آخر است و اتفاقی عجیب برایش میفتد و آنجاست که از نفس اماره اش خلاصی میابد! و....

    خود این سیر و سلوک به نوع سالک هم بستگی دارد که سالک مجذوب و مجذوب سالک و.. که در لینک زیر هست.

    http://www.askdin.com/thread888.html

    ویرایش توسط اویس قرنی : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۲:۲۷

  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی در کلمه 968 هزار و یک کلمه بعد از اینکه سی مقام را در سلوک بیان می فرمایند در انتها مطرح می کنند که :
    خلاصه این سی مقام در سه مقام :
    1- از خلق به حق که سلوک از کثرت به وحدت است
    2- سلوک در حق است که سلوک در مقامات شهود است که سلوک در ذات و اسمای حسنی و صفات علیای الهی است
    3- سلوک مع الحق است که سلوک در مقام قرب است
    و یک سلوک چهارم است از حق به خلق که برای انبیا علیهم السلام است
    سلوک اول مقام مومنین است
    سلوک دوم مقام عارفین است
    سلوک سوم مقام اولیا و مقربین است
    سلوک چهارم مقام انبیا و مرسلین
    واگر خلاصه ترش کنیم یک قدم بر خویش نه و آن دیگری در کوی دوست

  9. صلوات ها 16


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    اگر چه در پست دوم اشاره شد که تفاوت منازل ومقام ها در بیانات بزرگان به اجمال وتفصیل است ولی همگی متفقند که اولین منزل در سیر وسلوک الی الله منزل یقظه(بیداری) می باشدو اولین قدم در منزل بیداری توجه است

    علمای علم اخلاق و اساتید گرانقدر سیر و سلوک اهمیت فراوانی برای توجه قائل بوده اند حتی علامه طباطبایی هنگام چشم فرو بستن از دنیا چند مرتبه فرمود:توجه ،توجه توجه و رحلت فرمود

    مرحوم ایت الله ملکی تبریزی نیز از استاد خود مرحوم آخوند همدانی نقل می کند که ایشان مکرراًمی فرمود :توجه ،توجه ،توجه

    حال باید دانست متعلق توجه چیست؟سالک باید دانست به چه موضوعی توجه داشته باشد؟پاسخ این سوال در آیات و روایات فراوانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیان شده است
    اساتید اخلاق و عرفان نیز با بهره مندی از تعالیم اسلامی متعلقات توجه را مشخص نموده اند که ذیلا به برخی از آن موارد اشاره می شود

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    توجه به اینکه همه جا محضر خداست و سالک در خلوت و جلوت در محضر ربوبی قرار دارد

    آیه مختصری در قرآن است که علمای علم اخلاق همواره توسط این آیه به طالبان معرفت توجه می دهند زیرا توجه جدی به این آیه شریفه مقامات والایی برای سالک رقم خواهد زد می فرماید:
    أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(1

    یعنی همه جا محضر خداست و همه امور از نظر پروردگار متعال می گذرد توجه به اینکه خداوند بین انسان و قلب او حایل می شود و در واقع از او به خودش نزدیکتر است
    أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ (2

    پس خدا بر همه جا و همه کس تسلط دارد. بر دل انسانها نیز تسلط وجودی دارد و هر چه در دل می پرورانند میداند
    یار نزدیکتر از من به من است / وین عجب بین که من از وی دورم

    توجه به اینکه همه جا محضر مقدس حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه»و همه در محضر ایشان هستند(3)توجه به اینکه تقویت ارتباط با امام زمان «ارواحنا فداه»زمینه بیداری را فراهم می کند انسان باید خود را در معرض عنایت امام زمان خویش قرار دهد بلکه با یک نظر ولائی بیدار شود و راه را بپیماید


    پی نوشت:
    1- العلق 14
    2- انفال 24
    3- التوبه 105 وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۴:۵۵

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    بُشر حافی در زمان امام موسی کاظم علیه السلام زندگی می کرد خانه او محل تجمع و رفت و آمد اراذل و اوباش بود همیشه صدای لهو ولعب و موسیقی از بیرون خانه به گوش می رسید و مومنین را آزار می داد

    روزی امام هفتم علیه السلام در حال عبور از مقابل منزل او بودند صدای موسیقی را شنیدند اتفاقا همان موقع خدمتکار بشر حافی برای کاری به درب منزل آمد

    حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از فرصت استفاده کردند و پرسیدند این خانه متعلق به آزاد است با بنده؟گفت آزاد است

    فرمودند آزاد است که چنین می کند و الا اگر بنده خدا بود خانه او چنین نبود همین جمله را فرمودند و رفتند

    خدمتکار به داخل خانه برگشت و ماجرا را برای بشر حافی شرح داد


    فرمایش امام هفتم علیه السلام مانند جرقه ای در وجود بشر سراسر وجود او را مشتعل کرد او را به مقامی رساند که نه فقط از اولیاء الله شد بلکه از او خرق عادت نقل کرده اند بشر حافی در اثر تذکر امام زمان خویش بیدار شد و در راه افتاد و راه را ادامه داد تا به مقصد رسید(1

    پی نوشت:
    1- منهاج الکرامة ص 19
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۰:۵۲

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    توجه به اینکه انسان در حرکت به سوی خداست منتهای سیر او خود خداوند است و باید به حرکت خود ادامه دهد تا به او برسد(1) توقف در مسیر حرکت و عقب افتادن از قافله مسافران الهی منجر به خروج از مسیر می شود و نتیجه ای جز سقوط وتباهی ندارد
    و این توقف و سکون سالک را به جهنم رهنمون می شود توجه به اینکه در مسیر حرکت باید صراط مستقیم رعایت شود و سالک منحرف نگردد


    توجه به اینکه قیامت در پیش است و عالم برزخ باید طی شود توجه به اینکه وقتی انسان از دنیا می رود شب اول قبر دارد و مراتب هولناکی باید بر او بگذارد ،توجه به اینکه نجات از وحشت قیامت و عذاب قبر و برزخ مرهون عمل صالح است


    اگر کسی بیدار نشده باشد عبور او از مراحل بعد از مرگ بسیار مشکل است سختی های جان دادن او را از پای در می آورد

    به اندازه ای که قرآن می فرماید :آن بی توجه ها دم مرگ حسرت می خورند و درمانده می شوند لذا چون چاره ای ندارند می گویند:خدایا مرگ را از ما بگیر و ما را به دنیا باز گردان تا برای سفر دور و درازی که پیش رو داریم توشه ای برگیریم


    خطاب می شود هرگز برگشت در کار نیست سخن آنان نحقق نمی پذیرد چون دروغ می گویند و اگر دوباره به دنیا برگردند همچنان در غفلت و فراموشی فرو خواهند رفت
    حَتَّىٰ إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ ٱلْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ٱرْجِعُونِ * لَعَلِّيۤ أَعْمَلُ صَالِحاً فِيمَا تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ(2


    پی نوشت:
    1- البقره 156 انا لله و انا الیه راجعون ،النجم 49 وان الی ربک المنتهی ، العلق 8 ان الی ربک الرجعی

    2- المومنون 100-99
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۱:۰۸

  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    توجه به اینکه مسیر پس از مرگ و عالم برزخ ،زاد و توشه لازم دارد حضرت امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند:
    آه مِن قِلّة الزّاد وَطول الطّریقوَ بعد السّفر(1
    آه از توشه اندک و درازی راه فو دوری منزل و عظمت روز قیامت

    توجه به اینکه دنیا مزرعه آخرت است و کاشته های دنیا باید در قیامت رداشت شود هر عملی که انسان انجام داده باشد بدون کم و زیاد می بیند(2

    دادگاه عدل الهی از دقت فوق العاده بالایی برخوردار است خداوند به بندگان پیغام داده و فرموده است مواظب باشید که صرافت روز قیامت بینا و دقیق است(3

    توجه به اینکه علاوه برعمل صالح ،لطف پروردگار و شفاعت چهارده معصوم علیهم السلام باید به فریاد برسد وگرنه شاهدان فراوانی در دادگاه حضور دارند بر علیه انسان در دادگاه شهادت می دهند و موجب محکومیت او می شوند

    کسی که در دنیا توجه نداشته است در آن دادگاه با بی حیائی شهادت شاهدان را تکذیب می کند در آن هنگام قفل به دهانش می زنند و اعضا و جوارح او حقیقت کردار او را بازگو می نمایند

    الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (4
    امروز بر دهانهاى آنان مهر مى‏نهيم و دستهايشان با ما سخن مى‏گويند و پاهايشان بدانچه فراهم مى‏ساختند گواهى مى‏دهند

    توجه به این گونه مطالب آدمی را کنترل و مسئولیت چشم و گوش و زبان و سایر اعضای بدن را به او یادآوری می نماید

    پی نوشت:
    1- نهج البلاغه حکمت 77
    2- الزلزلة 8-7
    3- الحدید 4
    4- یس 65

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ارسال 124 هزار پیامبر از جانب حق تعالی و انزال کتب اسمانی متعدد برای این است که به انسان توجه دهند و آنان را از خواب غفلت بیدار کنند


    سفارش فراوان برای به جا آوردن همه عبادات ،رفتن به زیارات ،شرکت در جلسات دینی و استفاده از محضر علمای ربانی برای رستگاری بندگان است وضع ثواب های فوق الهاده برای انجام این اعمال نیز به جهت تشویق و تحریص بندگان برای حرکت در مسیر سعادت است

    در واقع خدای سبحان می خواهد آدمی را بیدار کند و به سمت خود بکشاند ولی باز بنده به سوی شیطان می رود و او را می پرستد


    توجه به اینکه بهشت یا جهنم از اعمال نیک و بد دنیا ساخته می شود قرآن به جهنمی ها می فرماید:
    ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَيْديکُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيدِ(1
    این ( عذاب ها ) به کیفر آن چیزهایی است که خود پیش فرستاده اید و الّا خداوند هرگز ستم کننده به بندگان نیست.


    همچنانکه به اهل بهشت می فرماید:
    كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ(2
    بخوريد و بنوشيد گواراتان باد به [پاداش] آنچه در روزهاى گذشته انجام داديد


    توجه به اینکه سنگینی بار اعمال و فربگی کوله بار عصیان موجب هلاک انسان می شود


    پی نوشت
    1- انفال 51
    2- الحاقه 24
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۱:۵۱

  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود