صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعوت کارشناس به مناظره در وجود خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    506
    حضور
    8 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1144

    تعجب دعوت کارشناس به مناظره در وجود خدا




    با سلام و عرض ادب، پس از 13 ماه مطالعه (هر روز حدودا سه ساعت) تمامی برهان هایی که برای وجود خدا داشته ام یک به یک ساقط شده اند.

    بنده یکی از کارشناسان سایت را به مناظره دعوت می کنم. لطفا قوی ترین برهانی را که برای وجود خدا دارید ارائه بفرمایید. اگر هم دوتا دارید، لطفا فقط یکی را اینجا ارائه بفرمایید.

    تعهد بنده:
    1- بنده نیز با نهایت صبوری، تلاش، خلاصه نویسی که بلدم شبهاتم را در مورد آن مطرح می کنم.
    2- حتی اگر متونی معرفی کنید که بشود در 6 ساعت خواند حاظرم آنها را هم بخوانم.
    3- عجله ای در کار نیست. با صبوری پست کنید. بنده هم با صبوری جواب می دهم.
    4- بنده یک سال است جسم و روح و دار و ندارم را روی این قضیه گذاشته ام و فقط شغلم را فدای آن نکرده ام. تا یک سال و نیم هم حاظرم این مناظره ادامه یابد.
    5- بنده کتاب آموزش فلسفه محمد تقی مصباح یزدی را خوانده ام. هر فصلی را هم بفرمایید دوباره و سه باره می خوانم و مشکلاتش را می گویم. زیرا شما در این سایت زیاد از این کتاب استفاده می کنید.

    توقع بنده:
    1- لطفا فقط اگر احساس تسلط می فرمایید و وقت آزاد برای جواب دادن دارید، بحث را آغاز کنید. اگر حس می کنید نمی توانید بیش از چند پست کنید، یا در آینده مشغول خواهید بود بحث را آغاز نکنید.
    1- لطفا بحث را نیمه کاره رها نفرمایید، چنانکه معمول است. در این صورت بنده چاره ای ندارم جز این که فرض کنم دیگر برهانی ندارید.
    3- لطفا جدی بگیرید. بنده 13 ماه است که دارم هر هفته یکی از اعتقاداتم را از دست می دهم. با این روند تخمین می زنم تا زمستان سال 1392 کاملا ملحد شوم.

    خطاب به سایر دوستان: برای پرهیز از انحراف بحث فعلا نمی توانم به پست های کسی جز کارشناس سایت جواب دهم.

    ویرایش: تا حالا دوستان 30 تا پست کردن که بنده جوابشو خصوصی میدادم. الان یه تاپیک زدم برای پاسخگویی که حذف شد. لذا مجبورم تا زمانی که کارشناس بحثو شروع نکرده همینجا جوابا رو بفرستم.


    کارشناس بحث : عبدالرحمان

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۹:۰۴ دلیل: تبدیل نقطه به کاما

  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    نوشتن،بازی کردن با کودکان،حرف زدن با دوستان،هوای ابری پاییز
    نوشته
    58
    حضور
    6 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    299



    سلام. برای شما آرزوی موفقیت می کنم. برای من خیلی بیشتر از 13 ماه (خیلی بیشتر) گذشت، برای روزی که ممکن است منکر خدا شوم بسیار گریستم. از آدم های زیادی ( علما)سوال ها پرسیدم اما کسی جواب قانع کننده ای نداشت و یا این من بودم که سخت قانع می شدم. شنیدید می گویند اگر یک قدم به سمت خدا بروی، خداوند گامهای بسیاری به طرفت خواهد آمد، می تونم حدس بزنم برای این جمله چه جوابی در ذهن دارید. امیدوارم کارشناسان محترم جواب مناسب بدهند، من این قسمت را دنبال خواهم کرد. سعی کنید تعصبی (آن هم به سمت اثبات عدم وجود خدا) برخورد نکنید. اگر با تمام وجود به دنبال حقیقت هستید دعا می کنم به نتایج مطلوبی برسید.
    ویرایش توسط ميشداغ : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۰۲:۲۳

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    باسلام

    با اجازه کارشناس بحث فقط نکاتی رو میگم!

    ببینید یه حمار وقتی غذاشو رو جلوش بذاری می بینه و میخوره و اگه نذاری نمی بینه که بخوره! یعنی یه حیوان هستی و نیستی اشیاء رو می فهمه!!!!!!

    خداوند هستی و وجود مطلق است. خدا مساوی است با وجود و هستی!
    هم ظاهر وجود هم باطنش هم اولش و هم آخرش!
    مثلا میگید سیب هست علی هست ماشین هست. این هستی که همه اینها دارند هستی اوست!

    درک هستی چیز پیچیده ای نیست که براش برهان بیاریم! هستی یه چیز کاملا بدیهی است!

    هر موجودی مساوی است با وجود و ماهیت! مثلا سیب ماهیت سیب هست که یه وجودی بهش داده شده که با هم شدند سیب! یعنی وجود و ماهیت سیب با هم شدند سیب!!

    ماهیت
    مانند دایره ای است که دور قسمتی از بخش سطح صاف و بی خط (وجود) کشیده شده!

    یعنی دور یه قسمتی از وجود کل که خداست یه دایره ای کشتیم و دادیم به یه ماهیتی! مثلا انسان دایره ای است که داخلش قسمتی از وجود احاطه شده!

    هر چیزی که دیده نمیشه دلیل بر این نیست که وجود نداره مثلا ما هوا را نمی بینیم ولی وجود دارد!

    ماهیت خود خدا، وجود اوست!

    ماهیت موجودات، نقاب وجود خداست!

    ای همه هستی ز تو پیدا شده
    خاک ضعیف از تو توانا شده

    زیرنشین علمت کاینات
    ما بتو قائم چو تو قائم بذات

    هستی تو صورت پیوند نه
    تو بکس و کس بتو مانند نه

    آنچه تغییر نپذیرد توئی
    وانکه نمرده­ ست ونمیرد توئی

    ما همه فانی و بقا بس تراست
    ملک تعالی و تقدس تراست

    خاک بفرمان تو دارد سکون
    قبة خضرا تو کنی بیستون

    هرکه نه گویای تو خاموش به
    هرچه نه یاد تو فراموش

    ساقی شب دستکش جام تست
    مرغ سحر دستخوش نام تست

    پرده برانداز برون آی فرد
    گر منم آن پرده بهم در نورد

    عجز فلک را بفلک وانمای
    عقد جهان را زجهان واگشای

    نسخ کن این آیت ایام را
    مسخ کن این صورت اجرام را

    حرف زبان را بقلم بازده
    وام زمین را بعدم بازده

    ظلمتیان را همه بی نور کن
    جوهریان را زعرض دور کن

    کرسی شش گوشه بهم در شکن
    منبر نه پایه بهم در فکن

    حقه مه بر گل این مهره زن
    سنگ زحل بر قدح زهره زن

    دانه کن این عقد شب افروز را
    پر بشکن مرغ شب و روز را

    آب بریز آتش بیداد را
    زیرتر از خاک نشان باد را

    دفتر افلاک شناسان بسوز
    دیده خورشید پرستان بسوز

    صفرکن این برج زطوق هلال
    باز کن این پرده زمشتی خیال

    تا بتو اقرار خدائی دهند
    بر عدم خویش گواهی دهند

    غنچه کمر بسته که ما بنده­ ایم
    گل همه تن جان که بتو زنده­ ایم

    منزل شب را تو دراز آوری
    روز فرو رفته تو بازآوری

    گرچه کنی قهر بسی را ز ما
    روی شکایت نه کسی را ز ما

    روشنی عقل بجان داده ­ای
    چاشنی دل بزبان داده ­ای

    چرخ روش قطب ثبات از تو یافت
    باغ وجود آب حیات از تو یافت

    غمزه نسرین نه زباد صباست
    کز اثر خاک تواش توتیاست

    پرده سوسن که مصابیح تست
    جمله زبان از پی تسبیح تست

    بنده نظامی که یکی گوی تست
    در دو جهان خاک سر کوی تست

    خاطرش از معرفت آباد کن
    گردنش از دام غم آزاد کن

    نظامی گنجوی

    ویرایش توسط اویس قرنی : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۱:۲۴

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    شعر و ادبیات مذهبی
    نوشته
    417
    حضور
    2 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    831



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهل خدا نمایش پست ها
    باسلام


    ماهیت مانند دایره ای است که دور قسمتی از بخش سطح صاف و بی خط (وجود) کشیده شده!
    !
    این تعریف اشتباه است: زیرا مثلا سیمرغ ماهیت دارد، اما وجود ندارد!
    هر ماهیتی لزوماً نباید وجود داشته باشد، پس وجود شرط لازم برای ماهیت نیست.

    توضیحی دارید؟!
    ویرایش توسط ناصر یوسف نژاد : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۱:۲۳

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناصر یوسف نژاد نمایش پست ها
    این تعریف اشتباه است: زیرا مثلا سیمرغ ماهیت دارد، اما وجود ندارد!
    هر ماهیتی لزوماً نباید وجود داشته باشد، پس وجود شرط لازم برای ماهیت نیست.

    توضیحی دارید؟!
    ممنون از اینکه نگاهی بر پست بنده حقیر داشتید!

    البته سیمرغ ممکن الوجود است و میتواند موجود شود!

    نظر بنده اینست که در واقع ممکنات میتوانند موجود شوند نه ممتنع الوجود!

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    شعر و ادبیات مذهبی
    نوشته
    417
    حضور
    2 روز 16 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    831



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهل خدا نمایش پست ها
    ممنون از اینکه نگاهی بر پست بنده حقیر داشتید!

    البته سیمرغ ممکن الوجود است و میتواند موجود شود!

    نظر بنده اینست که در واقع ممکنات میتوانند موجود شوند نه ممتنع الوجود!
    اما بحث شما بحث وجوب و امکان نبود. شما در چگونگی ماهیت و وجود بحث می کردید.

    اگر این جمله شما درست است، دلیل بر غلط نبودن جمله ی قبل شما نمی شود.

    موفق باشید.
    ویرایش توسط ناصر یوسف نژاد : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۹:۰۶

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام عليكم جميعا

    من داشتم متن ايشان را ميخواندم مطلبي درباره رابطه خدا و انسان بعنوان يك تعامل قابل بحث به نظرم رسيد
    كه اينجا ذكر ميكنم

    بطور كل از ديدگاه انساني كه وجود واجب الوجود را ميخواهد بپذيرد خداوند داراي 2 وجه و شكل است.

    وجه اول :


    عبارتست از خدائي كه نيازهاي او را رفع ميكند و به او توجه دارد
    به اين شكل كه هرچه انسان براي خود صلاح ميداند خدا نيز همان را برايش ميسر ميسازد و عملا خداوند در اين قائله عبارتست از يك چوب جادو يا يك پري كه اميال انسان را تامين ميكند.

    اين ديدگاه منجر به مكاتبي همچون اومانيسم يا انسان محوري ميشود .

    وجه دوم :


    عبارتست از انساني كه بعد از توجه آگاهي از مضمون وحي نيازهاي حقيقي خود را در وحي مي يابد .

    او به اين نتيجه ميرسد كه نيازهائي كه خدس براي خودش متصور ميشده تعالي بخش نبوده اند در عوض آنچه كه بعنوان وحي بسوي انسان فرستاده شده و او را در عين بي نياز ساختن متعالي ميسازد.

    از نمونه اين عقايد ميتوان مذاهب اسلامي را مثال زد كه آنها تعالي گرا هستند و به يقين مطمئنند آنچه را كه خداوند نيازهاي حقيقي آنها معرفي كرده همانا نيازهاي او هستند.

    اما در عمل


    در عمل نيز ما شاهد دومين شكل بينش هستيم. يعني خدائي وجود ندارد كه حواسش به خواسته هائي بر اساس اميال انسان باشد

    خدائي وجود ندارد كه شبانه روز مانند غول چراغ جادو در اختيار انسان و در خدمت انسان باشد و انسان در عين اينكه صفات حيواني خود را تقويت كرده و فربه ميسازد
    از تعالي دور بماند و نهايتا خود را با استدلال عقلي معادل حيوان يا پست تر از حيوان بداند.

    مخلص كلام -
    اگر كسي بدنبال اين خداست بدنبال سراب است.
    ولي براي بندگان خدا - خدائي هست كه يك لحظه محبتش بي نهايت افضل است از هر چراغ جادو كه در تمام مدت عمر در خدمت هر انسان خودنگري باشد.

    ياحق


    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۷:۵۵
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877




    نقل قول نوشته اصلی توسط armandaneshjoo
    باسلام
    علیک سلام. از وقتی که برای پاسخ گویی گذاشتید متشکرم.
    باسلام
    دوست عزیز بنده با اصطلاحات فلسفی و کلا فلسفه آشنایی کمی دارم و همیشه از زبان ساده و بدون اصطلاحات سعی میکنم استفاده کنم

    درک وجود
    درک هستی، چیز پیچیده ای نیست که براش برهان بیاریم! هستی، یه چیز کاملا بدیهی است!
    بدیهیات دو نوع اند: تعاریف و قوائد فرضی. هستی اشیاء غیر بدیهی ست.

    بنده گفتم درک هستی (وجود مطلق)نه درک هستی اشیاء (ممکنات)! شاید شما فکر کردید بنده نوشتم هستی یه چیز!

    ببینید یه حمار وقتی غذاشو رو جلوش بذاری می بینه و میخوره و اگه نذاری نمی بینه که بخوره!
    بله. اگر خدا را حس کنم دیگر چندان به برهان نیاز ندارم. امّا برهان برای توضیح اعتقادم و علّت آن به دیگران ضروری ست.

    یعنی یه حیوان هستی و نیستی اشیاء رو می فهمه!!!!!!
    خیر. حیوان مفهوم هستی را نمی فهمد که بخواهد هستی اشیا را بفهمد. زیرا این مفهوم از معقولات ثانیه فلسفی ست که فقط با فکر به دست می آید. حیوان فقط آنها را حس می کند.

    بنده گفتم غذایش را می بیند(حس) پس می فهمد که غذایش وجود دارد! نه گفتم که این حمار مظلوم، فیلسوف است! :nishkhand:

    هر چیزی که دیده نمیشه دلیل بر این نیست که وجود نداره مثلا ما هوا را نمی بینیم ولی وجود دارد!
    هوا باوارد کردن غبار به آن، تغییر پس زمینه اش، تغییر نوری که از آن می گذرد و در حجم عظیم، قابل رویت است.
    فقط مثال زدم

    تعریف اول شما از خدا

    خداوند هستی و وجود مطلق است. خدا مساوی است با وجود و هستی!
    ماهیت مانند دایره ای است که دور قسمتی از بخش سطح صاف و بی خط (وجود) کشیده شده!
    یعنی دور یه قسمتی از وجود کل که خداست یه دایره ای کشتیم و دادیم به یه ماهیتی! مثلا انسان دایره ای است که داخلش قسمتی از وجود احاطه شده!
    مثلا میگید سیب هست علی هست ماشین هست. این هستی که همه اینها دارند هستی اوست!
    این دیدگاه توحید نیست. نام این دیدگاه جهان-خدا باوری ست. خدایی که شما از آن حرف می زنید یکتاست ولی مجرد نیست. مادی ست. بسیط نیست، مرکب است. احدیتش زیر سوال است. خالق جهان نیست، زیرساخت آن است. از انسان برتر نیست، پست تر است. شعور ندارد. هدفمندی جهان با وجود او اثبات نمی شود. وحی نمی کند، پیامبر نمی فرستد، بهشت و جهنم ندارد. ...
    این پاسخ تون رو درست متوجه نشدم!

    عدم و مجاز دانستن موجودات
    تا بتو اقرار خدائی دهند
    بر عدم خویش گواهی دهند
    موجودات را نه عدم می بینم، نه مجاز. این ادعاها نیازمند برهان است.

    تعریف دوم شما از خدا

    ماهیت خود خدا، وجود اوست!
    خیر.
    1- ماهیت ها همه از جمله مفاهیم اولی یا مفاهیم ماهوی اند. وجود از مفاهیم ثانیه فلسفی است.
    2- ماهیت و تعریف دلیل بر وجود نیستند که با داخل کردن وجود به ماهیت چیزی به وجود آید. اگر بودند به محض آنکه من وجود ققنوس را تصور می کردم، او در واقعیت به وجود می آمد.
    بنده نگفتم داخل در ماهیت میشه!
    مگر شما خدایید که او را بوجود آورید و به آن وجود دهید؟


    تعریف سوم شما از خدا

    زیرنشین علمت کاینات
    ما بتو قائم چو تو قائم بذات

    خدا را قائم به ذات دانستن یکی از بهترین تعاریفی ست که از خدا اقامه می شود. اگر علاقه مند باشید در رد براهین آن نیز صحبت دارم.

    بفرمایید همه سراپا گوشیم

    نتیجه
    1- شما کدام خدا را باور دارید؟ آیا گمان می کنید این ها سه خدای یکسان اند؟
    2- این که یکی از این سه خدا را باور کنید مهم نیست. مهم این است که برای انتخاب خود دلیل داشته باشید.
    کدام خدایان منظورتان است؟


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    نقل قول نوشته اصلی توسط armandaneshjoo نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب، پس از 13 ماه مطالعه (هر روز حدودا سه ساعت) تمامی برهان هایی که برای وجود خدا داشته ام یک به یک ساقط شده اند.
    با سلام . برادرانه خدمتتان عرض کنم که در نهایت این مطالعات شما دو حالت وجود دارد یا یکی از براهین ارائه شده در اینجا یا در جای دیگر شما را قانع می کند که خدا وجود دارد یا اینکه هیچکدام شما را قانع نمیکند . اگر قانع شدید که این یه مشکلتان حل می شود ولی اگر وجود خدا برایتان اثبات نشد دو حالت دارد :
    1- معلق میمانید :یعنی نه میدانید که خدا هست و یا اینکه خدا نیست . که بعید میدانیم در این مرحله بمانید چرا که غیر منطقی و ناکارآمد است.
    اما :
    2- اگر از عدم اثبات وجود خدا ، بخواهید به نفی وجود خدا معتقد شوید پیشاپیش این نوید را خدمتتان عرض میکنم که با یک چالش بسیار بزرگ روبرو می شوید که 13 ماه که هیچ ؛ 13 قرن هم به جواب آن نخواهید رسید و آن عبارتست از:" برهانی بیاورید که اثبات کند خدائی وجود ندارد " .

    البته از همین الآن هم میتونید چشمانتان را ببندید و چند لحظه تصور کنید که میخواهید عدم وجود خدا را اثبات کنید (زود چشمانتون را باز خواهید کرد و از خیرش خواهید گذشت )
    منتظر شروع مناظره شما با کارشناسان هستیم ولی خدا وکیلی به زبان ساده بگید ما هم بفهمیم (آخه میدونید که هر مفهومی رو ساده هم میشه گفت . مثل داستان اون پادشاهی که مقداری پول داد تا یه نفر نظریه نسبیت اینشتین رو براش تو یه صفحه قابل فهم بنویسه و یه دانشجو اینکار رو کرد و جایزه رو گرفت . البته خود اینشتین گفت که من نمیتونم)
    موافق باشید
    ویرایش توسط عارف : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۵:۱۷
    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    691
    حضور
    7 روز 15 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1510



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid40 نمایش پست ها
    با سلام . برادرانه خدمتتان عرض کنم که در نهایت این مطالعات شما دو حالت وجود دارد یا یکی از براهین ارائه شده در اینجا یا در جای دیگر شما را قانع می کند که خدا وجود دارد یا اینکه هیچکدام شما را قانع نمیکند . اگر قانع شدید که این یه مشکلتان حل می شود ولی اگر وجود خدا برایتان اثبات نشد دو حالت دارد :
    1- معلق میمانید :یعنی نه میدانید که خدا هست و یا اینکه خدا نیست . که بعید میدانیم در این مرحله بمانید چرا که غیر منطقی و ناکارآمد است.
    اما :
    2- اگر از عدم اثبات وجود خدا ، بخواهید به نفی وجود خدا معتقد شوید پیشاپیش این نوید را خدمتتان عرض میکنم که با یک چالش بسیار بزرگ روبرو می شوید که 13 ماه که هیچ ؛ 13 قرن هم به جواب آن نخواهید رسید و آن عبارتست از:" برهانی بیاورید که اثبات کند خدائی وجود ندارد " .
    این منطق از بیخ اشتباه است. این همه سوال در دنیا سوالتی بوده که پاسخشان را نمی دانسته ایم و در همان مرحله هم موندیم.

    وقتی شخصی ادعایی می کند (مبنی بر وجود خدا)، باید قادر به اثباتش باشد. اگه اثباتی برای وجود خدا وجود نداشته باشه هیچ دلیلی برای صحیح دونستنش وجود نداره. همونطور که شما هیچ وقت نمی تونید اثبات کنید چیزهایی مثل پری دریایی، Tooth Fairy، بابا نوئل، هیولای اسپاگتی، سمندون، اژدهای 12 سر، سوپر من، اسپایدر من، Thor، آپولو، خدایان یونان و ... وجود ندارند. ولی چون هیچ کس نتوانسته اثبان کنه وجود دارند شما هیچ دلیلی برای باور کردن وجود اینها ندارید.

    به قول کریستوفر هیتچنز:

    What can be asserted without proof can be dismissed without proof

    برای باور نداشتن به خدا نیازی به اثبات عدم وجود خدا نیست، همین که وجود خدا قابل اثبات نباشد دلیل کافی است برای باور نداشتن.
    ویرایش توسط وایسلی گوجا : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۶:۳۵
    گویند بهشت و حور و عین خواهد بود آنجا می و شیر و انگبین خواهد بود
    گر ما می و مـعشوق گزیدیم چه باک چـون عـاقبت کـار چـنین خواهد بود
    آیا در مدینه فاضله باران می بارد؟

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود