صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوره ی حمد سخن خداست یا بندگان؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    41
    حضور
    9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    109

    اشاره سوره ی حمد سخن خداست یا بندگان؟




    با سلام
    می خواستم بپرسم که چرا خداوند در سوره ی حمد به زبان بندگان سخن گفته؟ یا چرا مانند سوره ی توحید،در اول این سوره،از کلمه ی قل یا امثال آن استفاده نکرده است؟ من منکر آسمانی بودن قرآن نیستم ولی آیا سوره ی حمد،وحی بودن قرآن را زیر سوال نمی برد؟



    کارشناس بحث : یاسین
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۳۵
    از استاد فلسفه اي پرسيدند: "کلاست چطور پيش مي رود؟" او هم پاسخ داد: "زياد خوب نيست چراکه زمان حضور و غیاب و خواندن ليست، دانش پژوهان معمولا بر سر وجود و يا عدم وجود خودشان با هم بحث مي کنند

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اسلام
    نوشته
    453
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    1033



    خیلی از جاهای قرآن مجید الله جل جلاله چگونگی دعا کردن را به بندگان خود آموخته. بطور مثال صدوهفت ربنا درقرآن داریم که بهترین دعا بپیشگاه خدا محسوب میشه. این کتاب کامل چگونگیه تعبد رو هم به من وتو آموخته.

    الله سمیع علیم__ولی منه بنده ی او میگویم: خدای من با سوره حمد بمن امر نمود این گونه مرا بخوان...

    ویرایش توسط قدس شریف : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۶:۵۲

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    41
    حضور
    9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    109



    نقل قول نوشته اصلی توسط قدس شریف نمایش پست ها
    خیلی از جاهای قرآن مجید الله جل جلاله چگونگی دعا کردن را به بندگان خود آموخته. بطور مثال صدوهفت ربنا درقرآن داریم که بهترین دعا بپیشگاه خدا محسوب میشه. این کتاب کامل چگونگیه تعبد رو هم به من وتو آموخته.

    الله سمیع علیم__ولی منه بنده ی او میگویم: خدای من با سوره حمد بمن امر نمود این گونه مرا بخوان...
    از پاسخ شما متشکرم.این جواب شما در تفسیر نمونه هم هست ولی اگر خداوند می خواسته چگونگی دعا کردن و عبادت رو به انسان یاد بده پس چرا از کلمه ی قل و امثال اون استفاده نکرده یا اصلا چرا ذکر نکرده که مثلا(اینگونه مرا عبادت کنید))
    از استاد فلسفه اي پرسيدند: "کلاست چطور پيش مي رود؟" او هم پاسخ داد: "زياد خوب نيست چراکه زمان حضور و غیاب و خواندن ليست، دانش پژوهان معمولا بر سر وجود و يا عدم وجود خودشان با هم بحث مي کنند

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بنام خدا.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط moharrami نمایش پست ها
    از پاسخ شما متشکرم.این جواب شما در تفسیر نمونه هم هست ولی اگر خداوند می خواسته چگونگی دعا کردن و عبادت رو به انسان یاد بده پس چرا از کلمه ی قل و امثال اون استفاده نکرده یا اصلا چرا ذکر نکرده که مثلا(اینگونه مرا عبادت کنید))
    لفظ قل در قرآن اکثراً برای این به پیامبر گفته میشده که به بندگانش بگوید.
    مثلاً به شما میگوید:
    قل للذين امنوا يغفروا للذين لا يرجون ايام اللّه ليجزى قوما بما كانوا يكسبون (14)
    به كسانى كه ايمان آورده اند بگو، بر كفارى كه به ايام خدا اميد ندارند ببخشايند تا خدا هر قومى را به آنچه عمل كرده اند كيفر دهد (14).


    این نشون میده قران چه زمانی از قل استفاده میکنه.
    مثلاً قل یا ایها الکافرون.به کافران بگو...
    وقتی دعا از زبان بنده به خداوند متعال گفته میشه از قل استفاده نمیشه.اما وقتی از زبان خداوند متعال به بنده گفته میشه یا به بنده گفته میشه که به بنده های دیگر بگوید...از قل استفاده میشود.

    موفق و سربلند باشید در پناه حق.

    ویرایش توسط عــــلی : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۹:۵۱

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اسلام
    نوشته
    453
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    1033



    دوست گرامی من... 1 قل و اکثر مخاطب قرآن حضرت رسول(ص) بودند. 2 آیا واقعا یه بنده خداجو نمی فهمه که این آیات شریفه داران چگونگی عبادت رو به اون می آموزند؟ 3 اگر شما میگویید اینها حرفهای انسان هست(نعوظ بالله) خب همون انسان هم میتونس بنویسه ((
    نقل قول نوشته اصلی توسط moharrami نمایش پست ها
    مثلا(اینگونه مرا عبادت کنید))
    ))

    ذلک الکتاب لا ریبه فیه(2:2)

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    سلام علیکم

    اين سوره اساسا با سوره‏هاى ديگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنى دارد به خاطر اينكه سوره‏هاى ديگر همه بعنوان سخن خدا است، اما اين سوره از زبان بندگان است، و به تعبير ديگر در اين سوره خداوند طرز مناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است.
    آغاز اين سوره با حمد و ستايش پروردگار شروع مى‏شود.و با ابراز ايمان به مبدء و معاد (خداشناسى و ايمان به رستاخيز) ادامه مى‏يابد، و با تقاضاها و نيازهاى بندگان پايان مى‏گيرد.

    در تفسير بيان السعاده آمده است:«خداى تعالى به طريق تعليم و آموزش فرمود: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ»: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» يعنى، سزاوار آن است كه خواننده قرآن تا مقام حضور و مشاهده حقّ تعالى، در مظاهر آن ترقّى كند و آنگاه ببيند كه خود او مالك هيچ چيز نبوده. نه مالك مال نه فعل نه صفت، نه ذات، و خداى تعالى مالك حقيقى همه آنها بوده است و استحقاق اين مالكيّت را هم داشته است آن وقت است كه در مقام التجاء در آمده به زبان حال و گفتار و زبان ذاتش و زبان جميع لشگريان و قوايش خدا را مخاطب قرار مى‏دهد عبوديّت و بندگى خود را به نحو حصر عبوديّت در خدا ظاهر مى‏سازد زيرا، اقتضاى مقام حضور اين است كه حاضر در محضر حقّ چنان دامنه پرستندگى را تنگ گيرد و منحصر به معبود سازد كه مجال نگرش به غير معبود را نداشته باشد.»
    نقل قول نوشته اصلی توسط moharrami نمایش پست ها
    چرا مانند سوره ی توحید،در اول این سوره،از کلمه ی قل یا امثال آن استفاده نکرده است؟

    در مقام تعليم ،هم مي توان انسان را خطاب كرد و هم بدون خطاب مطلبي را به او آموخت.تعليم چه زباني و چه عملي بدون خطاب مستقيم نيز انجام مي گيرد.مثلا براي تعليم كودكان براي خوب و محترمانه سخن گفتن،پدر مي تواند در حضور او و به قصد تعليم،با مادر خانواده و ديگر اعضاي خانواده خوب صحبت كند و لازم نيست كه مستقيما به كودك خطاب كند كه اينچنين صحبت كن و...شايد چنين تعليمي كارسازتر و مفيدتر نيز باشد. اما سوره توحيد يا كافرون در مقام پاسخ به سوالاتي است كه مشركان از رسول الله داشتند.در پاسخ گفته مي شود كه به آنها بگو...
    به هر حال به نظر ميرسد كه از هر دو شيوه در قرآن كريم استفاده شده است.

    اما درباره آيه"اياك نعبد و اياك نستعين" علامه طباطبايي در تفسير خود مي نويسد:« حق عبادت خدا اين است كه از هر دو جانب حضور باشد.اما از جانب پروردگار عز و جل، به اينكه بنده او وقتى او را عبادت مى‏كند، او را بعنوان معبودى حاضر و روبرو عبادت كند، و همين باعث شده كه در سوره مورد بحث در جمله (إِيَّاكَ نَعْبُدُ) ناگهان از سياق غيبت به سياق حضور و خطاب التفات شود، با اينكه تا كنون مى‏گفت حمد خدايى را كه چنين و چنانست، ناگهان بگويد: (تو را مى‏پرستيم)، چون گفتيم حق پرستش او اين است كه او را حاضر و روبرو بدانيم...»
    گويى" بنده" با اين پايه محكم عقيدتى و معرفت و شناخت پروردگار، خود را در حضور او، و در برابر ذات پاكش مى‏بيند، او را مخاطب ساخته نخست از عبوديت خويش در برابر او، و سپس از امدادها و كمكهاى او سخن مى‏گويد:" تنها ترا مى‏پرستم و تنها از تو يارى مى‏جويم" (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ).
    ضمنا اين اولين باري نيست كه خداوند از زبان بندگان چنين درخواستهايي مطرح مي كند و قبلش نيزخطاب يا كلماتي مانند (قل،يقولون و ...) نيست اما روشن است كه كلام بنده است(آيات 191- 194آل عمران)

    ویرایش توسط رحمان : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۲۲:۵۹

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    توجه شود که خداوند متعال همه سوره را از زبان بندگان حکایت و نقل قول می کند.بنده مومن ابتدا خداوند را حمد و سپاس می گوید و سپس شروع به دعا و درخواست می کند(چنانکه در احادیث نیز ذکر شده است که قبل از دعا ابتدا حمد و سنایش خدا شود)

    علامه طباطبایی در اثبات اینکه تمام سوره از زبان بندگان است می نویسد:« ظاهر سياق و به قرينه التفاتى كه در جمله: (إِيَّاكَ نَعْبُدُ) ...، بكار رفته، و ناگهان خداى سبحان مخاطب بندگان قرار گرفته، چنين دلالت دارد كه سوره مورد بحث كلام بنده خداست، به اين معنا كه خداى تعالى در اين سوره به بنده خود ياد مى‏دهد كه چگونه حمدش گويد، و چگونه سزاوار است ادب عبوديت را در مقامى كه مى‏خواهد اظهار عبوديت كند، رعايت نمايد، و اين ظاهر را جمله (الْحَمْدُ لِلَّهِ) نيز تاييد ميكند.
    براى اينكه حمد توصيف است، و خداى سبحان خود را از توصيف واصفان از بندگانش‏ منزه دانسته، و فرموده: (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ، إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ، خدا منزه است از آنچه توصيفش مى‏كنند، مگر بندگان مخلص او)، و در كلام مجيدش هيچ جا اين اطلاق را مقيد نكرده، و هيچ جا عبارتى نياورده كه حكايت كند حمد خدا را از غير خدا، بجز عده‏اى از انبياء مخلصش‏...»


    در" عيون اخبار الرضا" ع در حديثى از پيامبر ص مى‏خوانيم:

    خداوند متعال چنين فرموده:" من سوره حمد را ميان خود و بنده‏ام تقسيم كردم نيمى از آن براى من، و نيمى از آن براى بنده من است، و بنده من حق دارد هر چه را مى‏خواهد از من بخواهد:هنگامى كه بنده مى‏گويد" بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ" خداوند بزرگ مى‏فرمايد بنده‏ام بنام من آغاز كرد، و بر من است كه كارهاى او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر بركت كنم، و هنگامى كه مى‏گويد" الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ" خداوند بزرگ مى‏گويد بنده‏ام مرا حمد و ستايش كرد، و دانست نعمتهايى را كه دارد از ناحيه من است، و بلاها را نيز من از او دور كردم، گواه باشيد كه من نعمتهاى سراى آخرت را بر نعمتهاى دنياى او مى‏افزايم، و بلاهاى آن جهان را نيز از او دفع مى‏كنم، همانگونه كه بلاهاى دنيا را دفع كردم.
    و هنگامى كه مى‏گويد" الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ" خداوند مى‏گويد: بنده‏ام گواهى داد كه من رحمان و رحيمم، گواه باشيد بهره او را از رحمتم فراوان مى‏كنم، و سهم او را از عطايم افزون مى‏سازم.
    و هنگامى كه مى‏گويد" مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ" او مى‏فرمايد: گواه باشيد همانگونه كه او حاكميت و مالكيت روز جزا را از آن من دانست، من در روز حساب، حسابش را آسان مى‏كنم، حسناتش را مى‏پذيرم، و از سيئاتش صرف نظر مى‏كنم و هنگامى كه مى‏گويد" إِيَّاكَ نَعْبُدُ" خداوند بزرگ مى‏گويد بنده‏ام راست مى‏گويد، تنها مرا پرستش مى‏كند، من شما را گواه مى‏گيرم بر اين عبادت خالص ثوابى به او مى‏دهم كه همه كسانى كه مخالف اين بودند به حال او غبطه خورند.
    و هنگامى كه مى‏گويد" إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ" خدا مى‏گويد: بنده‏ام از من يارى جسته، و تنها به من پناه آورده گواه باشيد من او را در كارهايش كمك مى‏كنم، در سختيها به فريادش مى‏رسم، و در روز پريشانى دستش را مى‏گيرم.
    و هنگامى كه مى‏گويد" اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ ..." (تا آخر سوره) خداوند مى‏گويد اين خواسته بنده‏ام بر آورده است، و او هر چه مى‏خواهد از من بخواهد كه من اجابت خواهم كرد آنچه اميد دارد، به او مى‏بخشم و از آنچه بيم دارد ايمنش مى‏سازم‏


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    41
    حضور
    9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    109



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز لطفا به آیات 191 تا ابتدای آیه ی 195 سوره ی آل عمران(که خودتان هم آن را مثال زدید)توجه کنید،خداوند دراین آیات سخن بندگان را نقل کرده و با توجه به آیه 191 و ابتدای 195 می فهمیم که خدا آن را برای مثال زدن به بندگان گفته است یعنی می خواسته به بندگان یاد بدهد که اگر اینگونه دعا کنید من اجابت می کنم.آیا در سوره ی حمد نیز خداوند نمی توانست اینگونه بگوید؟
    ویرایش توسط خادم مهدی(عج) : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۴:۱۶
    از استاد فلسفه اي پرسيدند: "کلاست چطور پيش مي رود؟" او هم پاسخ داد: "زياد خوب نيست چراکه زمان حضور و غیاب و خواندن ليست، دانش پژوهان معمولا بر سر وجود و يا عدم وجود خودشان با هم بحث مي کنند

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    86
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    228



    نقل قول نوشته اصلی توسط moharrami نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز لطفا به آیات 191 تا ابتدای آیه ی 195 سوره ی آل عمران(که خودتان هم آن را مثال زدید)توجه کنید،خداوند دراین آیات سخن بندگان را نقل کرده و با توجه به آیه 191 و ابتدای 195 می فهمیم که خدا آن را برای مثال زدن به بندگان گفته است یعنی می خواسته به بندگان یاد بدهد که اگر اینگونه دعا کنید من اجابت می کنم.آیا در سوره ی حمد نیز خداوند نمی توانست اینگونه بگوید؟
    سلام علیکم
    همانطور که در سوره آل عمران سخن بندگان را نقل کرده در سوره حمد نیز همین کار را کرده است.چنانکه علامه فرمود:
    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمان نمایش پست ها
    « ظاهر سياق و به قرينه التفاتى كه در جمله: (إِيَّاكَ نَعْبُدُ) ...، بكار رفته، و ناگهان خداى سبحان مخاطب بندگان قرار گرفته، چنين دلالت دارد كه سوره مورد بحث كلام بنده خداست، به اين معنا كه خداى تعالى در اين سوره به بنده خود ياد مى‏دهد كه چگونه حمدش گويد، و چگونه سزاوار است ادب عبوديت را در مقامى كه مى‏خواهد اظهار عبوديت كند، رعايت نمايد، و اين ظاهر را جمله (الْحَمْدُ لِلَّهِ) نيز تاييد ميكند. براى اينكه حمد توصيف است، و خداى سبحان خود را از توصيف واصفان از بندگانش‏ منزه دانسته، و فرموده: (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ، إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ، خدا منزه است از آنچه توصيفش مى‏كنند، مگر بندگان مخلص او)، و در كلام مجيدش هيچ جا اين اطلاق را مقيد نكرده، و هيچ جا عبارتى نياورده كه حكايت كند حمد خدا را از غير خدا، بجز عده‏اى از انبياء مخلصش‏...»

    در سوره حمد نیز بندگان ؛خداوند را مخاطب قرار داده و از او درخواست می کنند منتها تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که قبل از درخواست از خداوند؛او را ستایش و حمد می کنند چنانکه در روایت هم به این امر سفارش شده است.
    پس با توجه به آیات سوره آل عمران لازم نیست حتما از واژه قل استفاده شود.

    ویرایش توسط رحمان : ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ در ساعت ۲۳:۳۴

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    41
    حضور
    9 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    109



    با سلام
    دوست عزیز اصلا بیا کلمه ی((قل)) را فراموش کنیم.تفاوت سوره ی حمد با آیات ذکر شده آل عمران در اینست که خداوند در سوره آل عمران می فرماید((
    آنها که می گویند...................................پس خداوند دعایشان را اجابت کرد.
    ))
    ولی در سوره ی حمد هیچ کدام از امثال این عبارات نیامده است. مانند اینست که خداوند خود را مخاطب خود قرار داده است
    .
    یا به عنوان مثال اگر شما بگویید((آقا رحمان،ما از شما می خواهیم که جواب فلان سوال را بدهید.))جمله تان اشتباه است زیرا خود را مخاطب خود قرار داده اید.شما باید بگویید((هر کس که می گوید:آقا رحمان ما از شما می خواهیم که جواب فلان سوال را بدهید.من نیز پاسخ آنها را خواهم داد.))

    از استاد فلسفه اي پرسيدند: "کلاست چطور پيش مي رود؟" او هم پاسخ داد: "زياد خوب نيست چراکه زمان حضور و غیاب و خواندن ليست، دانش پژوهان معمولا بر سر وجود و يا عدم وجود خودشان با هم بحث مي کنند

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود