صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق روح و جان چیست؟؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11

    فرق روح و جان چیست؟؟؟؟




    فرق روح و جان چیست؟؟؟؟


    کارشناس بحث : اندیشمند




    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۰۲:۰۶

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما

    بنده در اين تاپيك توضيحي در مورد روح دادم و خلاصه اي از آن را نيز ذكر مي كنم:


    http://www.askdin.com/thread20515.html


    روح, موجودى غير مادي است و جسم و قابل قسمت نيست و حيات و فعاليت اعضاى بدن, به او متكى است.

    علامه سيد محمد حسين طباطبائى(ره) در تفسير ((الميزان)) مى نويسد:

    ((كلمه روح به طورى كه در لغت معرفى شده, به معناى مبدإ حيات است كه جاندار به وسيله آن قادر بر احساس و حركت ارادى مى شود)).[1]

    روح عبارت است از نیروئی که به جسم و بدن و به همه اعضاء و جوارح انسان زندگی می دهد و باعث رشد و تکامل انسان میگردد. یک درخت خشکیده را با یک درخت پر شاخ و برگ مقایسه کنید درختی که خشکیده است فاقد همان روح است درست مثل انسان مرده و درختی که تازه و سرسبر است دارای روح است درست مثل انسان زنده و در هر عضوی که روح نباشد همان عضو از کار می افتد.و اما واژه نفس یعنی همان شخصیت هر فردی که معمولا با کلمه فارسی من و منیت به آن اشاره می شود.[2]




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    جان به معنای نَفْس (روح) هر موجود جاندار می باشد و به روحى که در کالبد جاندار دمیده شده و موجب زنده ماندن او است، جان گویند. حیات جسم آدمى بسته به جان او است.

    جان كلمه اي فارسي است و براي اينكه معناي آن را بدانيم بايد به لغتنامه هاي فارسي مراجعه كنيم:

    جان به دو معنا آمده است:
    1 - روح انسانی . 2 - نفس [1]
    در لغتنامه دهخدا در مورد جان چنين آمده است:

    در ادبیات فارسی مترادف روان (روح انسانی ) هم آمده :
    اگر موری سخن گوید وگر موئی روان دارد
    من آن مور سخن گویم من آن مویم که جان دارد.
    روح حیوانی باشد. (برهان ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). روح . نفس . جهن . (ناظم الاطباء). روح حیوانی چنانکه روان نفس ناطقه است و این معتقد شیخ ابن سینا است و بعضی گفته اند که جان مانند خورشید است و روان روشنی خورشید. (از آنندراج ). بعقیده ٔ گروهی جان با روان دو تا است : بعقیده ٔ قدما جسمی است لطیف و فناپذیر برخلاف روان که جسم نیست و فنا نپذیرد. مظروف و حال روان است . گویا جان ، نفس یا نفس حیوانی و روان روح یا نفس ناطقه باشد. آنچه تن به وی زنده است برخلاف روان که فانی نیست . جان رتبه ٔ ناسوتی دارد و روان از مجردات است و باهم دو باشند، پست تر از روان است یعنی روح حیوانی :
    و مردم را از گرد آمدن سه چیز آفرید یکی تن که او را بتازی بدن و جسد خوانند و دیگری جان که او را روح خوانند و سیوم روان که او را نفس خوانند. (از رساله ٔ ابوعلی سینا).
    بیجان کردن ؛ کشتن . میراندن : نیک سهل است زنده بیجان کردن . (گلستان ).
    سخت جان ؛ کسی که به آسانی جان ندهد. گران جان .
    [1] تفسيرالميزان ذيل آيه 85 سوره اسراء
    [3]فرهنگ معين ،ماده جان
    [4]لغتنامه دهخدا،ماده جان،با تلخيص




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او
    بااحترام به شما وتشكرازشما
    شمافرموديد همه بدن به روح بسته است و زنده بودن جسم.
    سوال؟
    اگرروح ضربه بخورد جسم نيزضربه ميخورد ولي اگرجسم ضربه بخورد چي ؟؟
    آيا درآنصورت روح ضربه نميخورد؟؟
    باتقديروتشكر.


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    روانشناسي ومشاوره،پژوهش درعلوم مختلف
    نوشته
    970
    حضور
    1 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    5507



    سوالتون بسيارجاللب بود...

    اگراجازه بديد توضيحي بدم:
    جسم ميتونه زيرمجموعه روح باشه....اگرروح ضربه بخوره تمام زيرمجموعه هاضربه ميخورن..

    طناب ارتباطي اين دونيز به ارتعاش درمياد..

    الف(جسم)زيرمجموعه حروف الفباي روح خواهدبود..
    اگرجسم به شدت ضربه بخوره وطناب ارتباط روبه تكانش دربياره روح هم دچار ارتعاش ميشه اما به اندازه ضربه جسم ضربه نميخوره...

    مثلا اگر يكي ارنيمكره هاي مغزدچار اختلال بشه بعضي ازفاكتورهاي عملي روح دچارمشكل ميشه..
    چون روح جامعه وكله برجزاثرداره

    مثل زيرمجموعه مستقل...درحيني كه اون رودربرداره به طوركامل درهم نرفته و بسته به هم نيستن...فقط مثل طنابي ضزيف درجهت هايي باهم ارتباط دارند..


    اللهم عجل لولیک الفرج
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او و با تشكرازشما..چنين استنباط نمودم كه پاسخ شما آري بود..ممنون

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    روانشناسي ومشاوره،پژوهش درعلوم مختلف
    نوشته
    970
    حضور
    1 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    5507



    نه به طور مطلق....

    آره ميتونه براي جسم باشه....اگرروح ضربه بخوره جسم هم ضرباتي به تناسب ضربه روح ميخوره....

    اما اگر جسم ضربه بخوره حالت ارتعاشي روح رو به تكانش واميداره.....اما فقط درصورت ضربه شديدجسم وجاهاي حساس(مثل مغز)بخش هايي ازروح كه با آن از طريق جان با مغزدرارتباطه فاكتور عملي اون(مثل ارتباط ذهن وروح وتكلم.....دچار اختلال ميشه..)

    بستگي به روح هم داره كه تاچقدرقوي باشه..اگر روح با عالم بالا متصل بشه واز جسم مستقل بشه....(يعني خودروح زيرمجموعه متافيزيك بشه)

    اون وقت اگر تمام نيمكره هم ازكاربيفته ممكنه ارتباط بيروني بادنيا نداشته باشه اما به علت اتصالش با عالم

    ماورا مفاهيم رو به صورت حقيقي درك ميكنه.....فقط دروادي عمل مقابل ما به صورت استفاده ازجوارح ممكنه دچار مشكل بشه....

    البته بوده انساني كه با قوي كردن روحش ازجسم ناتوانش جداشده ودرعوالم سيركرده...پس روح توانايي داره ازجسم گذركنه..اما جسم نه.

    اللهم عجل لولیک الفرج
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    ممنون

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    بسم الله
    با تشکر از بزرگوارانی که به سوالات پاسخ فرمودند.بنده هم مطالبی را اضافه خواهم نمود.

    روح،نفس،جان،دل،قلب،روان،جام جهان نما، همگی یک حقیقت هستند ولی از آنجایی که هر کسی از ظن خودش برداشت نمود،اسامی متفاوت شد.مثلا از آنجا که بدن تحت تدبیر روح است به این روح می گویند نفس ناطقه
    . نفس ناطقه موجودی مجرد از ماده می باشد،زمان و مکان،رنگ اندازه و ... ندارد.بدن مرتبه نازل نفس است.(فهم این مطلب دشوار است و نیاز به سال ها درس خواندن دارد).جسم همین بدن است در صورتی که روح از او جدا شود و دیگر تحت تاثیر نفس یا روح نباشد.تمام امورات بدن تحت تصرف نفس ناطقه است.هضم غذا،دیدن،شنیدن،لامسه و....همه و همه چی.عقل،چشم،گوش،پوست و ...همگی آلت این نفس هستند.و گرنه خود مستقلا هیچ کاره اند.مطلقا چشم نمیبیند عقلم هم نمیبیند و نمیفهمد فقط وسیله هستند.بزرگواری پرسشی داشتند که اگر جسم ضربه بخورد آیا روح نمیخورد؟ اینجا باید روح بخاری را تعریف کنیم.روح بخاری جسم لطیف است بین نفس ناطقه و بدن (زیرا نفس مجرد تام است و بدن مادی است سنخیتی برای ارتباط ندارند) روح بخاری مرتبط این دو می باشد.هر ضربه ای که جسم بخورد قبل آن روح بخاری آن ضربه را خورده است و بعد در جسم اعمال می گردد.روح بخاری مادی است ولی لطیف است و تا حدودی هم قابل دیدن است.این روحی که اطبا می گویند مریض روح از بدنش خارج شد منظورشان همان روح بخاری است نه نفس ناطقه.نفس ناطقه مجرد است و مادی نیست که ضربه و صدمه ببیند.با تشکر
    ویرایش توسط توحید صمدی : ۱۳۹۱/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۳:۱۲
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4



    بنام خداوند بخشنده و مهربان

    با سلام و احترام
    با توجه به تعریف جناب علامه طباطبايي پيرامون روح (نيروی حيات بخش):آيا روح همان عامل زندگي بخش به سلولها در تمام موجودات زنده مي باشد؟
    آيا دليل اصلي فلاسفه از افلاطون تا ابن سينا و تا ملاصدرا مبني بر وجود روح، بي جان محسوب دانستن مايع اوليه مرد و زن براي ايجاد نطفه نبود؟ و آن هم بخاطر فقدان دانش ميكروسكوپي از حيات سلولها و اسپرماتوزوئيد و اوول ؟ آيا اين دانش ميتواند ما را به دو مرحله از حدوث حيات رهنمون نمايد: حيات منفصل قبل از حدوث و شكل گيري نطفه هر انسان در سلولهاي مرد و زن - حيات متصل بعد از حدوث و شكل گيري نطفه و ايجاد موجود جديد؟بعبارت ديگرآيا حيات، از انساني به انسان ديگر منتقل نمي شود؟خداوند حيات اولين آدم را از دميدن حيات در گل و تداوم نسل بشر را در انتقال حيات از انساني به انسان ديگر اعلام نمي فرمايند؟

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی وسواس در عمل به فرایض واجبی دین یا دقت عمل در ان؟؟؟؟
    توسط fagatbakhodabash در انجمن اخلاق فردی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۲۴, ۱۰:۰۳
  2. جمع بندی معنای این جمله علامه چیست؟؟؟؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۰۱, ۰۷:۵۴
  3. جمع بندی خلیفه الله؟؟؟؟
    توسط mlr2010 در انجمن امام شناسی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۶, ۲۲:۵۸
  4. خواندن ترجمه قرآن بهتر است یا عربی آن؟؟؟؟
    توسط ایمان77 در انجمن اصول و معارف دين در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۰۲:۰۵

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۱/۰۸, ۱۰:۳۱ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود