جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرائی رغبت به عرفانهای کاذب؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    چرائی رغبت به عرفانهای کاذب؟




    ضمن عرض سلام
    با توجه به رشد قارچ گونه عرفانهای کاذب در جامعه اسلامی؛ به نظر شما کارشناسان گرامی علت رغبت به این مکاتب چیست؟آیا عرفان اسلامی ناشناخته نمانده است که چنین مکاتب عرفانی خود نمائی می کنند؟
    نقش مکاتب عرفان ستیز در کمک ناخودآگاه به این عرفانهای انحرافی چه مقدار است؟
    راز تمایل روز افزون مردم به این منحرفین چیست؟


    کارشناس بحث : سمیع

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۴:۲۶
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    خونسرد




    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    ضمن عرض سلام
    با توجه به رشد قارچ گونه عرفانهای کاذب در جامعه اسلامی؛ به نظر شما کارشناسان گرامی علت رغبت به این مکاتب چیست؟آیا عرفان اسلامی ناشناخته نمانده است که چنین مکاتب عرفانی خود نمائی می کنند؟
    نقش مکاتب عرفان ستیز در کمک ناخودآگاه به این عرفانهای انحرافی چه مقدار است؟
    راز تمایل روز افزون مردم به این منحرفین چیست؟


    کارشناس بحث : سمیع
    باسمه تعالی
    باسلام:
    در مورد علت تمایل برخی از افراد به عرفانهای کاذب عامل اصلی را شاید بتوان این امر دانست که انسا ن فطرتا تشنه حقایق ومعارف است و مدعیان این عرفانها هم که دم از معنویت می زنند لذا می بینیم که برخی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی کافی نسبت به این مکاتب کاذب جذب آنها می شوند در حالی که از ماهیت وحقیقت آنها که مخالف با اسلام وحقایق توحیدی است بی خبرند
    از آن طرف شناختی عمیق نسبت به عرفان اسلامی وجود ندارد با اینکه کتابهای عرفانی اسلامی فراوان وجود دارد ولی مشکل این است که ادبیات وسطح ومحتوای ان کتابها برای قشر خاصی از جامعه است
    وکتاهای متناسب در سطوح مختلف برای معرفی عرفان اسلامی وجود ندارد ویا خیلی کم وجود دارد
    وشاید یکی دیگر از عوامل گرایش به عرفان های کاذب این باشد که این نوع عرفان هاسازگاری بیشتری با نفسانیات وکششهای نفسانی دارد چون در این نوع عرفان ها شما هم لذت های متنوع دنیا را دارید هم به اصطلاح خودشان عارفی هم آزادی جنسی دارید هم مثلا عارفی مانند اوشو ...
    در حالی که برای عرفان حقیقی باید بهای سنگینی پرداخت وقیودات وتکالیفی را پذیرفت
    دولتم آمد به کف با خون دل آمد به کف/حبذا خون دلی جان رادهد عز وشرف(1)
    به هوس راست نیاید به تمنی نشود /کاندر این راه بسی خون جگر باید خورد(2)
    یکی دیگر از عوامل گرایش به این نوع عرفانها نو بودن وجدید بودن آنهاست وجوانها به هر امر نوعی گرایش وتوجه نشان می دهند
    موفق باشید
    پی نوشت
    1-علامه حسن زاده آملی
    2-شمس الدین محمد بن محمود آملی
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ در ساعت ۰۱:۲۱

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    108



    شاید یک علت هم این باشه که ما اسلام رو خوب نمیشناسونیم به نظر من باید فرهنگ تحقیق و قبول اصول دین از روی تحقیق نه جهل و پیروی کورکورانه نهادینه بشه که البته باید خودمون شروع به انجام این کار کنیم

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    باسلام:
    در مورد علت تمایل برخی از افراد به عرفانهای کاذب عامل اصلی را شاید بتوان این امر دانست که انسا ن فطرتا تشنه حقایق ومعارف است و مدعیان این عرفانها هم که دم از معنویت می زنند لذا می بینیم که برخی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی کافی نسبت به این مکاتب کاذب جذب آنها می شوند در حالی که از ماهیت وحقیقت آنها که مخالف با اسلام وحقایق توحیدی است بی خبرند
    از آن طرف شناختی عمیق نسبت به عرفان اسلامی وجود ندارد با اینکه کتابهای عرفانی اسلامی فراوان وجود دارد ولی مشکل این است که ادبیات وسطح ومحتوای ان کتابها برای قشر خاصی از جامعه است
    وکتاهای متناسب در سطوح مختلف برای معرفی عرفان اسلامی وجود ندارد ویا خیلی کم وجود دارد
    وشاید یکی دیگر از عوامل گرایش به عرفان های کاذب این باشد که این نوع عرفان هاسازگاری بیشتری با نفسانیات وکششهای نفسانی دارد چون در این نوع عرفان ها شما هم لذت های متنوع دنیا را دارید هم به اصطلاح خودشان عارفی هم آزادی جنسی دارید هم مثلا عارفی مانند اوشو ...
    در حالی که برای عرفان حقیقی باید بهای سنگینی پرداخت وقیودات وتکالیفی را پذیرفت
    دولتم آمد به کف با خون دل آمد به کف/حبذا خون دلی جان رادهد عز وشرف(1)
    به هوس راست نیاید به تمنی نشود /کاندر این راه بسی خون جگر باید خورد(2)
    یکی دیگر از عوامل گرایش به این نوع عرفانها نو بودن وجدید بودن آنهاست وجوانها به هر امر نوعی گرایش وتوجه نشان می دهند
    موفق باشید
    پی نوشت
    1-علامه حسن زاده آملی
    2-شمس الدین محمد بن محمود آملی
    استاد گرامی ممنون از پاسخ خوبتان
    1- در مورد جریانهای عرفان ستیز که سابقا هم در این سایت بسیار فعال بودند نظری ندادید، آیا ایشان ولو نا خود آگاه باعث تبلیغ و رشد مکاتب عرفانی کاذب نمی شوند؟
    2- برای مقابله با این جریانات بهترین راه چیست؟معرفی عرفان اسلامی؟نقد مبانی عرفانهای کاذب ؟یا راهی دیگر؟

    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    استاد گرامی ممنون از پاسخ خوبتان
    1- در مورد جریانهای عرفان ستیز که سابقا هم در این سایت بسیار فعال بودند نظری ندادید، آیا ایشان ولو نا خود آگاه باعث تبلیغ و رشد مکاتب عرفانی کاذب نمی شوند؟
    2- برای مقابله با این جریانات بهترین راه چیست؟معرفی عرفان اسلامی؟نقد مبانی عرفانهای کاذب ؟یا راهی دیگر؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    در مورد مطلب اولتان باید عرض کنم بله متاسفانه همین طور است که می فرمایید
    وقتی بعضی از افراد نا آگاه ، ونا آشنا با مبانی عرفان اسلامی که این عرفان حقیقی بزرگانی مانند حضرت امام
    علامه طبا طبایی،آیت الله العظمی بهجت ،سید هاشم حداد،سید عبد الکریم کشمیری و.....
    که هر کدام استوانه ای در میدان علم وعمل بودند را در بستر خود تربیت کرد مخالفت می کنند بستر مهیا می شود که مکاتب شبهه عرفانی کاذب رشد بیشتری داشته باشند
    به تعبیر جناب حافظ:
    چوبشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست/سخن شناس نه ای ای جان من خطا اینجاست
    ودر مورد مطلب دومتان هم باید عرض کنم ،ما در مقابل رواج این نوع مکاتب پوشالی دو کار باید بکنیم
    1-تبیین عرفان اسلامی
    2-نقد عرفانهای کاذب وتبیین دروغین بودن معنویت ساخته وپرداخته دنیای مدرن مادی

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036



    ممنون از پاسخ خوبتان
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    جمع بندی

    رغبت به عرفان های کاذب

    پرسش:
    علت رغبت به عرفان‌های کاذب چه می تواند باشد؟

    پاسخ:

    در مورد علت تمایل برخی از افراد به عرفانهای کاذب عامل اصلی را شاید بتوان این امر دانست که انسا ن فطرتا تشنه حقایق ومعارف است و مدعیان این عرفانها هم که دم از معنویت می زنند لذا می بینیم که برخی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی کافی نسبت به این مکاتب کاذب جذب آنها می شوند در حالی که از ماهیت وحقیقت آنها که مخالف با اسلام وحقایق توحیدی است بی خبرند
    از آن طرف شناختی عمیق نسبت به عرفان اسلامی وجود ندارد با اینکه کتابهای عرفانی اسلامی فراوان وجود دارد ولی مشکل این است که ادبیات وسطح ومحتوای ان کتابها برای قشر خاصی از جامعه است

    وکتاهای متناسب در سطوح مختلف برای معرفی عرفان اسلامی وجود ندارد ویا خیلی کم وجود دارد
    وشاید یکی دیگر از عوامل گرایش به عرفان های کاذب این باشد که این نوع عرفان هاسازگاری بیشتری با نفسانیات وکششهای نفسانی دارد چون در این نوع عرفان ها شما هم لذت های متنوع دنیا را دارید هم به اصطلاح خودشان عارفی هم آزادی جنسی دارید هم مثلا عارفی مانند اوشو ...
    در حالی که برای عرفان حقیقی باید بهای سنگینی پرداخت وقیودات وتکالیفی را پذیرفت
    دولتم آمد به کف با خون دل آمد به کف/حبذا خون دلی جان رادهد عز وشرف(1)
    به هوس راست نیاید به تمنی نشود /کاندر این راه بسی خون جگر باید خورد(2)
    یکی دیگر از عوامل گرایش به این نوع عرفانها نو بودن وجدید بودن آنهاست وجوانها به هر امر نوعی گرایش وتوجه نشان می دهند
    وقتی بعضی از افراد نا آگاه ، ونا آشنا با مبانی عرفان اسلامی که این عرفان حقیقی بزرگانی مانند حضرت امام
    علامه طبا طبایی،آیت الله العظمی بهجت ،سید هاشم حداد،سید عبد الکریم کشمیری و.....

    که هر کدام استوانه ای در میدان علم وعمل بودند را در بستر خود تربیت کرد مخالفت می کنند بستر مهیا می شود که مکاتب شبهه عرفانی کاذب رشد بیشتری داشته باشند
    به تعبیر جناب حافظ:
    چوبشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست/سخن شناس نه ای ای جان من خطا اینجاست
    ما در مقابل رواج این نوع مکاتب پوشالی دو کار باید بکنیم
    1-تبیین عرفان اسلامی
    2-نقد عرفانهای کاذب وتبیین دروغین بودن معنویت ساخته وپرداخته دنیای مدرن مادی
    پی نوشت
    1-علامه حسن زاده آملی

    2-شمس الدین محمد بن محمود آملی




  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود