صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خاستگاه بحث معرفت نفس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    خاستگاه بحث معرفت نفس




    ضمن عرض سلام
    بحث معرفت نفس از چه زمانی در عرفان اسلامی مطرح شد؟
    کتب و آثاری که در این باب نوشته شده است را معرفی کنید؟
    قبل از اسلام هم این بحثها مطرح بوده یا نه؟مثلا در یونان یا آئین هندو


    کارشناس بحث : اویس

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۴:۰۵
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 19




  3. انجمن گفتگوی دینی

    انجمن کفتگوی دینی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    بحث معرفت نفس از چه زمانی در عرفان اسلامی مطرح شد؟
    با عرض سلام و ادب خدمت دوست عزيز جناب ذكر يونسيه و با تشكر فراوان از سوال خوبشان
    جستجو در امت ها و دقت در سنت‏ها و تجزيه و تحليل عقايد و رفتار آنان، نشان مى دهد، كه اشتغال به معرفت نفس به منظور حصول آثار عجيب آن، با همه اختلافاتى كه در طرق آنهاست، در بين همه امّت‏ها مانند برهمنى، بودايى، مانوى، مجوسى، يهودى، مسيحيت و اسلام رواج داشته، و از كارهاى نفيس و پرارزشى به شمار مى رفته است. و از قديم به گرانترين قيمت و صرف نفيس‏ترين اوقات در يافتن معرفت نفس مى‏كوشيده‏اند تا جائي كه براى بدست آوردن معرفت نفس و تحصيل آثار آن نهضت‏هاى عميق و ريشه‏دارى در همه آنها وجود دارد.
    اما در اين ميان، معرفت نفس، در فرهنگ اسلام از اهميت بيشتري برخوردار بوده است‌ تا جائي که هرگاه صحبت از معرفت و شناخت حق سبحانه وتعالي به میان آید معرفت‌ نفس‌ نیز مطرح می‌گردد. كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم فرمود: «من عرف نفسه فقد عرف ربه»(1) يعني هركس خود را شناسد خداي خويش را شناخته است.
    در فرهنگ اسلامي، به قدری تاکید بر معرفت نفس شده که به نظر می‌رسد برای هیچ دستوری به این اندازه سفارش و تاکید نشده‌ است و انسان وظیفه‌ای مهمتر از خود شناسي و خودسازي ندارد و وظایف و تكاليف دیگر انسان مبتني بر اين معرفت است.
    در كتاب غرر الحكم روايات متعددي از حضرت على (ع) در ضرورت معرفت نفس نقل شده است كه از جمله آنها اين دو روايت است:
    فرمود: در شگفتم از كسى كه خود را نشناخته چگونه مى‏تواند پروردگار خود را بشناسد. (2)
    و نيز فرمود: جاهل به نفس خود مباش، زيرا كسى كه جاهل به نفس خود باشد در حقيقت به همه چيز جاهل است.(3)

    پينوشتها:
    1-بحار الأنوار، ج‏2، ص32
    2-غررالحکم / ص ،۵۷۵
    3-غررالحکم /ص565


  5. صلوات ها 21


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    کتب و آثاری که در این باب نوشته شده است را معرفی کنید؟
    در معرفت نفس كتب مفيد متعددي نوشته شده است كه بعضي از بهترين آنها به نظر بنده عناوين زير است:
    1- «چهل حدیث» حضرت امام راحل
    2- «شرح دعای سحر» حضرت امام راحل
    3-«جنود عقل و جهل» حضرت امام راحل
    4- «دروس معرفت نفس»، 1 و 2 و 3، علامه حسن زاده آملی(دامت برکاته)
    5- «اتحاد عاقل به معقول»، علامه حسن زاده آملی(دامت برکاته)
    6- «شرح عیون مسائل نفس»، علامه حسن زاده آملی(دامت برکاته)
    7-«صد كلمه در معرفت نفس» علامه حسن زاده آملی(دامت برکاته)

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۰۱:۰۶

  7. صلوات ها 20


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036



    استاد گرامی با تشکر از پاسخ ارزشمندتان
    پس این مکاتبی که می گویند مثلا مرحوم آیت الله ملاحسینقلی همدانی رحمة الله علیه و شاگردانشان معرفت نفسی و امثال مرحوم عارف گرانقدر محمد صادق تخت فولادی و شاگردانشان مانند مرحوم نخودکی اصفهانی ریاضتی بودند چیست؟لطفا درباره این مشهورات و صحت آنها توضیح دهید.ممنون

    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    با عرض سلام وادب خدمت همه دوستان خوبم
    بطور كلي در مورد مرام و مشرب عرفاي بالله بايد بگوييم كه دو سلوك و روش عرفاني در ميان عرفا وجود دارد:
    يكي آنكه برخي عرفا معتقدند كه بايد براي شهود تام و كاملي از حقيقت، مي بايست از مجراي علم و تعقل در معقولات وارد شده و علم را مقدم بر عمل قرار دهند. اين گروه اين فرمايش رسول خاتم صلی الله علیه وآله وسلم را دستور العمل خود دارند كه فرمود: «العلم امام العمل و العمل تابعه»(1) يعني علم، امام عمل است و عمل تابع علم مي باشد زیرا که کاری بی راهنمایی و پیشوائی دانش صورت نمی گیرد، و سعادت حقیقی انسان بدون نور علم وقوع نمی یابد، و مدینه فاضله انسانی جز با علم بایسته و عمل شایسته تشکیل نمی شود. به نظر ايشان علم و عمل دو گوهر انسان ساز و بمنزله دو بال نفس ناطقه اند که انسان به اندازه نیروی این دو بال در عوالم بی پایان پرواز می کند. بر اين اساس ايشان معتقدند كه خودسازي متفرع بر خودشناسي است يعني براي رسيدن به مراتب عالي انسانيت نخست مي بايست علم و معرفت و به نفس خود يافته و خود را بشناسيم كه ‌ رسول خاتم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: من عرف نفسه فقد عرف ربه آنكه خود را شناخت پرودگارش را شناخته است.
    اما دسته ديگر از عرفا معتقدند كه براي كسب مدارج عالي انساني صرفا بايد به تزكيه و رياضت نفساني پرداخت و علم چه بسا حجابي در مسير سير و سلوك انساني بوده باشد. اين گروه آن فرمايش امام علي عليه السلام را دستور العمل خود دارند كه «من استدام رياضه نفسه انتفع»(2) يعني كسي كه مداومت بر رياضت نفس داشته باشد، بهره مند خواهد شد» ايشان معتقدند مطمئن ترين راه براي به فعليت رساندن قواي روحي، همان تزكيه نفس و رياضتهاي شرعي يا همان ورزيدگي روحي و خودسازي است كه از طريق تعاليم اولياي الهي و معصومين عليهم السلام به ما رسيده است.
    پينوشتها:
    1-إرشاد القلوب ، ج‏1، ص: 165
    2-غرر الحكم، ص238
    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۸:۴۰

  11. صلوات ها 18


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,154
    حضور
    1 روز 4 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    190
    صلوات
    19406



    سلام عليكم

    بسيار ممنون از جناب ذكريونسيه كه بحث مفيدي اين چنين را آغاز كردند و با تشكر فراوان از استاد اويس كه بسيار نيكو و واضح صحبت مي فرمايند.

    اگر جناب يونسيه هم موافق باشند ، استاداويس بحث معرفت نفس رو بيشتر باز بفرمايند. البته قاعدتا به اندازه اي كه قابل بيان در جمع باشه.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان

  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط اویس نمایش پست ها
    من عرف نفسه فقد عرف ربه
    شايسته ترين كاري كه يك انسان به خصوص يك مسلمان ميتواند در زندگي اش انجام دهد و به آن افتخار كند.
    و
    با ارزش ترين كاري كه يك مسلمان ميتواند انجام دهد و نزد خدا مقرب شده و سعادتمند گردد.
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    بسيار ممنون از جناب ذكريونسيه كه بحث مفيدي اين چنين را آغاز كردند و با تشكر فراوان از استاد اويس كه بسيار نيكو و واضح صحبت مي فرمايند. اگر جناب يونسيه هم موافق باشند ، استاداويس بحث معرفت نفس رو بيشتر باز بفرمايند. البته قاعدتا به اندازه اي كه قابل بيان در جمع باشه

    اولین و مهمترین دستور العمل خودشناسی و معرفت نفس دستور العمل تفکر است اگر توفیق رفیق آدمی شود و انسان بتواند یک دوره قرآن کریم را برای استخراج آیاتی که خداوند در آنها انسان را به تفکر و تعقل و تدبر در آیاتش توصیه نموده است، قرائت کند خواهد دید تعداد آیاتی که انسان به تفکر و تعقل امر شده است بسیار چشمگیر و زیاد است. تفکر و تامل در آیات الهی خصوصا تفکر در مورد نفس و شئون شگفت آورش موجب خروج از عادات و تولدی دیگر می شود. تفکر در اینکه به راستی ما که هستیم؟ و از کجا آمده ایم؟ و به چه غایت و هدف آمده ایم؟ و علت خلقت این همه عوالم بیکران برای آدمی چیست؟ و به چه منظور برای انسانی که شریف ترین موجودات است این همه آیات و حقایق آفریده شده است؟ قرار است انسان با وجود این همه اسرار و حقایق بیکران به چه افقی سوق داده شود؟ به راستی اگر نه این است که عقل انسان برای قرائت کتاب علم انباشته روی هم آفریده شده است پس به راستی چرا بیشترین دستور العمل انسان سازی در قرآن به تفکر و تعقل اختصاص یافته است؟
    ای عزیز! برای تو که دغدغه خودسازی و خودشناسی را در سر داری و چون تشنه ای به هر نقطه ای سری میزنی تا از آب زلال معرفت نفس خویشتن جرعه ای بنوشی میگویم که از تفکر در نهاد و اسرار وجودی نفس خویش غافل مشو!
    تفکر میتواند تو را به آب حیات جوشان معرفت الهی رهنمون سازد به شرط آنکه آداب تفکر را خوب بدانی و آنگونه که شایسته است عاملش باشی، چرا که بین تعقل و تخیل تفاوت بسیاراندکی است و انسان چه بسا ساعتی را برای تفکر و تعقل در خلوتی بنشیند اما حاصل خلوتش جز تخیل و سفر در خاطرات گذشته و مرور حرفها و کارهای آینده و گذشته خود و دیگران نباشد. این تخیلات نه تنها کمکی برای معرفت نفس نمی کند بلکه او را از تعقل و تامل در حقایق باز می دارد چرا که تعقل با تعلق سازگاری ندارد.
    اگر خواننده گرامی مایل به شنیدن مطالبی بیشتر در این باره بود اعلام فرماید در غیر این صورت سکوت خود بهتر از هر کلامی بیانگر ناگفته هاست.
    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۸:۴۱

  17. صلوات ها 16


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    جناب اویس گرانقدر لطفا ادامه بحث را مفصلا در این تاپیک پیگیر باشید تا از محضرتان بهره مند شویم.ممنون
    http://www.askdin.com/thread21314.html

    خاستگاه بحث معرفت نفس
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  19. صلوات ها 13


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    خودشناسی
    نوشته
    83
    حضور
    3 روز 3 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    737



    [quote=اویس;251114]
    بحث شناخت روان بسیار عالیست لطفاَ بیشتر در مورد قوای ان توضیح دهید.قوای عقلیه،تخیل ،وهم و ......
    با تشکر فراوان

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۳:۳۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود