جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: موضوع علم عرفان نظری

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    موضوع علم عرفان نظری




    باسمه تعالی
    باسلام:
    موضوع علم عرفان نظری چیزی جز حق تعالی نیست
    از دیدگاه عارف حق تعالی تنها حقیقت موجود در سراسر هستی است وآنچه جز او تصور می شود چیزی نیست مگر جلوه ها،تعینات وشوون وی
    ما عدم هاییم وهستی نما /تو وجود مطلق و هستی ما(1)
    پس موضوع این علم توحید وحقایق توحیدی است،لذا صدر الدین قونوی در کتاب مفتاح الغیب خود که یکی از سنگین ترین کتب علم عرفان نظری است که با شرح محمد بن حمزه فناری با نام مصباح الانس چاب شده است در تعریف موضوع علم عرفان نظری می نویسد((فموضوعه الخصیص به وجود الحق سبحانه))یعنی موضوع علم عرفان عنوان وجود حق سبحانه است (2)
    پی نوشت:
    1-مولوی
    2-قونوی .مفتاح الغیب ص6


  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    باسلام:
    موضوع علم عرفان نظری چیزی جز حق تعالی نیست
    از دیدگاه عارف حق تعالی تنها حقیقت موجود در سراسر هستی است وآنچه جز او تصور می شود چیزی نیست مگر جلوه ها،تعینات وشوون وی
    ما عدم هاییم وهستی نما /تو وجود مطلق و هستی ما(1)
    پس موضوع این علم توحید وحقایق توحیدی است،لذا صدر الدین قونوی در کتاب مفتاح الغیب خود که یکی از سنگین ترین کتب علم عرفان نظری است که با شرح محمد بن حمزه فناری با نام مصباح الانس چاب شده است در تعریف موضوع علم عرفان نظری می نویسد((فموضوعه الخصیص به وجود الحق سبحانه))یعنی موضوع علم عرفان عنوان وجود حق سبحانه است (2)
    پی نوشت:
    1-مولوی
    2-قونوی .مفتاح الغیب ص6
    ببخشید عارف چرا چنین اندیشه ای دارد،اگر این اندیشه درست است چرا دیگران چنین فکر نمی کنند؟
    دلایل ایشان برای صحت فکرشان چیست؟
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  5. صلوات ها 10


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    [quote=ذکر یونسیه;245797]ببخشید عارف چرا چنین اندیشه ای دارد،اگر این اندیشه درست است چرا دیگران چنین فکر نمی کنند؟
    دلایل ایشان برای صحت فکرشان چیست؟[/quote
    باسمه تعالی
    باسلام:]
    شد جهان آیینه رخسار دوست/هر دو عالم در حقیقت عکس اوست
    غیر دریا گر نماید موج آب/عین دریا دان تو امواج وحباب
    گر تو هستی در جهان صاحب نظر/در جهان منگر به روی او نگر(1)
    عرفا اگر چنین اندیشه ای دارند حتما برای ادعای خود ادله ای دارند هم دلیل عقلی دارند وهم دلیل نقلی که ادله نقلی آنها هم در محدوده آیات است وهم در محدوده روایات
    با توجه به معنای دقیق بحث وحدت وجود وبراهینی برآن مانند تحلیل رابطه علیت وبرهان نامتناهی بودن حق تعالی کاملا این ادعا ثابت می شود که باید با توجه به مبانی ومقدمات وارد این نوع مباحث شد
    موفق باشید
    پی نوشت:
    1- محمد اسیر لاهیجی
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۵/۱۷ در ساعت ۰۱:۲۶

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    506
    حضور
    8 روز 8 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1144



    با توجه به معنای دقیق بحث وحدت وجود وبراهینی برآن مانند تحلیل رابطه علیت وبرهان نامتناهی بودن حق تعالی کاملا این ادعا ثابت می شود که باید با توجه به مبانی ومقدمات وارد این نوع مباحث شد
    وحدت وجود و براهینش اگرچه با قدرت تمام کثرت وجود را زمین می زنند امّا نظریه جدیدی هست که وحدت وجود را به نقد کشیده و از آن جلو زده. و آن تشکیک در وجود است. یعنی وجود را دارای مراتب دانستن. دربالاترین مرتبه واجب الوجود است و در مرتبه های پایین تر ممکن الوجود ها اند.

    ضمنا دلایل عارف برای ادعایش شهودی و به صورت علم حضوری اند. وگرنه نمی توان به او عارف گفت. دلایل عقلی و ... را فقط برای ما می آورد.


  9. صلوات ها 5


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط armandaneshjoo نمایش پست ها
    وحدت وجود و براهینش اگرچه با قدرت تمام کثرت وجود را زمین می زنند امّا نظریه جدیدی هست که وحدت وجود را به نقد کشیده و از آن جلو زده. و آن تشکیک در وجود است. یعنی وجود را دارای مراتب دانستن. دربالاترین مرتبه واجب الوجود است و در مرتبه های پایین تر ممکن الوجود ها اند.

    ضمنا دلایل عارف برای ادعایش شهودی و به صورت علم حضوری اند. وگرنه نمی توان به او عارف گفت. دلایل عقلی و ... را فقط برای ما می آورد.
    باسمه تعالی
    باسلام :
    این نظریه ای که حضرت عالی نامش را نظریه جدید می نامی همان نظریه تشکیک عامی وجود است که مربوط به مکتب مشاء می باشد یعنی شیخ الرئیس بوعلی وپیروان او در حالیکه قرنها بعد از او مرحوم ملا صدرا در مکتب صدرایی وحکمت متعالیه خود نظریه تشکیک خاصی وجود را مطرح کرد ودر مقابل این دو نظریه بحث وحدت وجود عرفا وتشکیک در مظاهر وجود مطرح شد
    موفق باشید

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    عبد خدا شدن
    نوشته
    5
    حضور
    2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    22



    با سلام استاد کار شناس در قرآن آمده که اول باید تزکیه نفس کرد بعد رفت سراغ علم مثلا چطور ما عرفان نظری را بخوانیم این علم رو این کتابها رو بفهمیم و بعد بریم سراغ تزکیه ؟ خوب خلاف کلام خدا میشه درسته؟ ما باید چندین سال در کلاس ها و کتاب خانه ها بگردیم بگیم اول باید عرفان نظری باشه بعد عرفان عملی ؟اصلا منظور قرآن کدام علم بوده؟

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    جناب استاد فرمودید:
    مرحوم ملا صدرا در مکتب صدرایی وحکمت متعالیه خود نظریه تشکیک خاصی وجود را مطرح کرد

    این عقاید در کتاب اسفار که حضرت آقا وحید میفرمایند کشکه آمده؟
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیر1370 نمایش پست ها
    با سلام استاد کار شناس در قرآن آمده که اول باید تزکیه نفس کرد بعد رفت سراغ علم مثلا چطور ما عرفان نظری را بخوانیم این علم رو این کتابها رو بفهمیم و بعد بریم سراغ تزکیه ؟ خوب خلاف کلام خدا میشه درسته؟ ما باید چندین سال در کلاس ها و کتاب خانه ها بگردیم بگیم اول باید عرفان نظری باشه بعد عرفان عملی ؟اصلا منظور قرآن کدام علم بوده؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    با تشکر از سوالی که مطرح فرمودید.
    لطفا برای روشن شدن بحث،آیه ای که مدعای شما را بیان می کند ،مرقوم بفرمایید
    با تشکر



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    حضور
    4 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    549



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    این عقاید در کتاب اسفار که حضرت آقا وحید میفرمایند کشکه آمده؟
    سوال بالارو هم جواب بدید لطفا با تشکر

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود