جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعابیر جالب امام خمینی درباره ی فلسفه و عرفان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    حضرت علامه طباطبایی
    نوشته
    240
    حضور
    1 روز 36 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    6
    گالری
    17
    صلوات
    1854

    مطلب تعابیر جالب امام خمینی درباره ی فلسفه و عرفان




    تعابیر امام خمینی(ره) در تایید فلسفه و اهمیت آن و نقد مخالفان فلسفه
    در پیام ایشان به روحانیت[منشور روحانیّت]

    تعابیر جالب امام خمینی درباره ی فلسفه و عرفان

    تعبیر اول: تبویب و تنقیح علوم مختلف همچون فلسفه و عرفان توسط علمای اسلامی جهاد فی سبیل الله بوده است!
    «تردیدى نیست که حوزه‏هاى علمیه و علماى متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بوده‏اند. علماى بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده‏اند تا مسائل حلال و حرام الهى را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند ..

    اگر فقهاى عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومى به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت- علیهم السلام- به خورد توده‏ها داده بودند. جمع آورى و نگهدارى علوم قرآن و اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار و سنت و سیره معصومین- علیهم السلام- و ثبت و تبویب و تنقیح آنان در شرایطى که امکانات بسیار کم بوده است و سلاطین و ستمگران در محو آثار رسالت همه امکانات خود را به کار مى‏گرفتند، کار آسانى نبوده است که بحمداللَّه امروز نتیجه آن زحمات را در آثار و کتب با برکتى همچون «کتب اربعه» و کتابهاى دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات و نجوم و اصول وکلام و حدیث و رجال، تفسیر و ادب و عرفان و لغت و تمامى رشته‏هاى متنوع علوم مشاهده مى‏کنیم. اگر ما نام اینهمه زحمت و مرارت را جهاد فى سبیل اللَّه نگذاریم، چه باید بگذاریم؟
    در بُعد خدمات علمى حوزه‏هاى علمیه سخن بسیار است که ذکر آن در این مختصر نمى‏گنجد. بحمداللَّه حوزه‏ها از نظر منابع و شیوه‏هاى بحث و اجتهاد، غنى و داراى ابتکار است. تصور نمى‏کنم براى بررسى عمیق همه جانبه علوم اسلامى طریقه‏اى مناسبتر از شیوه علماى سلف یافت شود. تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علماى راستین اسلام گواه بر ادعاى ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است.»

    برای مشاهده ی تصویر دستخط امام خمینی(ره) کلیک کنید.


    تعابیر جالب امام خمینی درباره ی فلسفه و عرفان

    تعبیر دوم: اگر روند مخالفت با فلسفه ادامه می یافت وضع حوزه ها شبیه کلیسای قرون وسطی می شد!
    «یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مى‏رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‏اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مى‏گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها، وضع کلیساهاى قرون وسطى‏ مى‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود ..

    علماى دین باور در همین حوزه‏ها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامى‏مان نشأت گرفته از همین بارقه است. البته هنوز حوزه‏ها به هر دو تفکر آمیخته‏اند.»

    تصویر دستخط امام خمینی(ره)

    تعابیر جالب امام خمینی درباره ی فلسفه و عرفان

    منبع: www.falsafeslami.blogfa.com

    اي حيوان ناطق بدان:

    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را


  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069




    سلام علیکم جمیعا

    بله ایشان حق میگفتند.

    اگر قومی تعقل را از دیانت جدا کند و سعی بر این داشته باشد که مباحث بصورت نقلی و عقلی مورد بررسی قرار نگیرد هم باورهای سست عقل گریز جای بینشی آگاه و باور مستحکم را میگرفت و هم به سادگی انحرافاتی از جنس شبه دین در دین بسادگی رسوخ میکردند .

    وهابیت نمونه این انحرافات شبه دین است که اتفاقا خودش دشمن کلام و فلسفه اسلامی است و علمائی که در این حوزه ها فعالیت میکنند را تکفیر میکنند.

    و دلیل این مخالفت هم مشخص است . عالمی که در عالم هستی بر اساس جهان بینی اسلامی تعقل و تفکر میکند انحرافاتی همچون وهابیت را به سادگی میشناسد.

    و عالم تامل و تعقل گریز نه تنها متوجه این انحرافات نشده بلکه به سادگی فریب آنرا میخورد.

    و نتیجتا اسلام هم همان مسیری را میرود که مسیحیت در رنسانس رفت.
    به عقیده حقیر
    تاریخ رنسانس جذابترین تاریخ در غرب است ولی متاسفانه آنچه که در تاریخ میخوانیم ظاهر آنچه است که اتفاق افتاده و بانیان انحرافات در این تاریخ هرگز معرفی نشده اند.

    ومن الله التوفیق

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  5. صلوات ها 9


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود