صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خاستگاه عرفان اسلامی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    خاستگاه عرفان اسلامی




    باسمه تعالی
    با سلام
    شرق شناسان از اوایل سده نوزدهم میلادی درباره منشاء پیدایش عرفان اسلامی به پژوهش پرداخته اند در پژوهش های اولیه منشاء پیدایش تصوف اسلامی بیشتر در دیگر سنت های هندی ،مسیحی ،نو افلاطونی جستجو می شد ولی با تحقیقات دامنه دار بعدی پژوهش گرانی همچون لویی ماسینیون ،نیکلسون ،هانری کربن و پل نویا به اثبات رسید که خاستگاه اصیل عرفان اسلامی را جز در بستر فرهنگ اسلامی نمی توان یافت (1)
    به گونه ای که امروزه دیگر سخن گفتن از محل پیدایش تصوف اسلامی در سنت های بیگانه امری نا موجه است از سوی دیگر محققان مسلمانی چون مرتضی مطهری ،عبد الرحمن بدوی ،جلال الدین همایی،عبدالحسین زرین کوب نیز بر نشات گرفتن تصوف اسلامی از آموزه های قرآنی و سنت نبوی تصریح دارند(2)
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1-الف: لویی ماسینیون، سخن انا الحق و عرفان حلاج ترجمه ضیاء الدین دهشیری ص 3-4-12-13
    ب:نیکلسون ،عرفان عارفان مسلمان ترجمه اسدالله آزاد ص56 به بعد
    ج:هانری کربن، تاریخ فلسفه اسلامی ص 9- 14 -16- 17
    د:پل نویا ،تفسیر قرآنی و زبان عرفانی ترجمه اسماعیل سعادت ص 10- 11
    2-مرتضی مطهری ،آشنایی با علوم اسلامی ص98
    عبدالحسین زرین کوب فارزش میراث صوفیه ص 14
    جلال الدین هماییف تصوف در اسلام ص89
    عبدالرحمن بدوی، تاریخ التصوف الاسلامی ص44
    ر. ک. مبانی و اصول عرفان نظری سید یدالله یزدان پناه

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    55
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    257



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با سلام
    نشات گرفتن تصوف اسلامی از آموزه های قرآنی و سنت نبوی تصریح دارند(2)
    ادامه دارد....
    بسم الله
    ببخشيد تصوف كه خوب نيست اينطور كه من ميدونم! اينجا ميشه بگيد چرا از لغت تصوف استفاده شد؟البته اگر بحث ادامه داره ادامه بحث روبفرماييد ودراخر جوابم روبدهيد.اگر هم ميبينيد نظم به هم ميخوره اين پست راپاك كنيد بعدا ميپرسم

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اسلام
    نوشته
    453
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    1033



    هــــذا بیـــن الدفــتــــین

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با سلام
    شرق شناسان از اوایل سده نوزدهم میلادی درباره منشاء پیدایش عرفان اسلامی به پژوهش پرداخته اند در پژوهش های اولیه منشاء پیدایش تصوف اسلامی بیشتر در دیگر سنت های هندی ،مسیحی ،نو افلاطونی جستجو می شد ولی با تحقیقات دامنه دار بعدی پژوهش گرانی همچون لویی ماسینیون ،نیکلسون ،هانری کربن و پل نویا به اثبات رسید که خاستگاه اصیل عرفان اسلامی را جز در بستر فرهنگ اسلامی نمی توان یافت (1)
    به گونه ای که امروزه دیگر سخن گفتن از محل پیدایش تصوف اسلامی در سنت های بیگانه امری نا موجه است از سوی دیگر محققان مسلمانی چون مرتضی مطهری ،عبد الرحمن بدوی ،جلال الدین همایی،عبدالحسین زرین کوب نیز بر نشات گرفتن تصوف اسلامی از آموزه های قرآنی و سنت نبوی تصریح دارند(2)
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1-الف: لویی ماسینیون، سخن انا الحق و عرفان حلاج ترجمه ضیاء الدین دهشیری ص 3-4-12-13
    ب:نیکلسون ،عرفان عارفان مسلمان ترجمه اسدالله آزاد ص56 به بعد
    ج:هانری کربن، تاریخ فلسفه اسلامی ص 9- 14 -16- 17
    د:پل نویا ،تفسیر قرآنی و زبان عرفانی ترجمه اسماعیل سعادت ص 10- 11
    2-مرتضی مطهری ،آشنایی با علوم اسلامی ص98
    عبدالحسین زرین کوب فارزش میراث صوفیه ص 14
    جلال الدین هماییف تصوف در اسلام ص89
    عبدالرحمن بدوی، تاریخ التصوف الاسلامی ص44
    ر. ک. مبانی و اصول عرفان نظری سید یدالله یزدان پناه
    استاد گرامی وقتی سراغ تاریخ ادیان می رویم و آن را مطالعه می کنیم ،پیوندهای زیادی بین برخی از آئین ها با عرفان اسلامی می یابیم؛مثلا آئین هندو ، توضیح شما در این باره چیست؟
    آئین هندو هم که بالای 5 هزار سال قدمت دارد.

    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  9. صلوات ها 6


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط غم قائم نمایش پست ها
    بسم الله
    ببخشيد تصوف كه خوب نيست اينطور كه من ميدونم! اينجا ميشه بگيد چرا از لغت تصوف استفاده شد؟البته اگر بحث ادامه داره ادامه بحث روبفرماييد ودراخر جوابم روبدهيد.اگر هم ميبينيد نظم به هم ميخوره اين پست راپاك كنيد بعدا ميپرسم
    با سمه تعالی
    باسلام:
    عارف سالک کجا فارغ شود از ذکر وفکرش/صوفی صافی کجا غافل شود از های وهویش(1)
    در اصل تصوف وعرفان دو روی یک سکه اند همان طوریکه مرحوم شهید مطهری(ره) در کتاب آشنایی با علوم اسلامی فرموده اندکه اهل عرفان هرگاه با عنوان فرهنگی یاد شوند با عنوان (عرفا) وهرگاه با عنوان اجتماعی شان مورد نظر قرار می گیرند با عنوان (متصوفه)یاد می شوند چون عرفا با سایر طبقات فرهنگی اسلامی از قبیل مفسرین ،محدثین،فقها......یک تفاوت مهم دارند وآن اینستکه علاوه بر اینکه یک طبقه فرهنگی هستند وعلمی را بنام عرفان بوجود آوردند یک طبقه وفرقه اجتماعی نیز در جهان اسلام بوجود آورده اند که (متصوفه) می باشند
    البته اگر چه متاسفانه به خاطر بعضی از انحرافات در بعضی ازاین فرقه ها دیگر عنوان تصوف وصوفی بار ارزشی منفی به خود گرفته است
    موفق باشید
    پی نوشت:
    1-فروغی بسطامی

  11. صلوات ها 7


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذکر یونسیه نمایش پست ها
    استاد گرامی وقتی سراغ تاریخ ادیان می رویم و آن را مطالعه می کنیم ،پیوندهای زیادی بین برخی از آئین ها با عرفان اسلامی می یابیم؛مثلا آئین هندو ، توضیح شما در این باره چیست؟
    آئین هندو هم که بالای 5 هزار سال قدمت دارد.
    باسمه تعالی
    باسلام:
    وقتی به این نظریه می رسیم كه ناگزیر باید عرفان اسلامی از ریشه و منبعی در خود فضای اسلامی پدید آمده باشد؛ زیرا علاوه بر وجود دلایل متعددیکه در دست است و این نظریه را تأیید می كند كه عرفان اسلامی در اصل و ابتدای خود، ریشه در تعالیم اسلامی دارد و علاوه بر وجود مایه های عملی و نظری در تعالیم اصیل اسلامی كه بعدها جزء اصول و مبانی عرفان قرار گرفتند، شواهد و اظهاراتی از خود عرفای اسلامی در دست است كه با صراحت به این مسأله اذعان می كند و حتی دسته ای از مستشرقان نیز به این رای و نظر اعتراف دارند. با این حال منظور از اثبات این رویكرد، نفی هرگونه تشابه یا حتی ارتباط و تبادل معانی و معارف میان عرفان اسلامی با عرفان های قبلی و آیین های مشابه در سایر ممالك و مسالك نیست؛ برعكس ضمن اعتراف و اذعان به این گونه ارتباطات و اقتباس ها، آن چه مورد انتقاد جدی است، اعتقاد به خارجی بودن منبع تصوف و عرفان اسلامی است. ضمن آن كه نمی توان با صرف ملاحظه شباهت های صوری و محتوایی میان دو پدیده فوراً وجود رابطه علی - معلولی میان آن ها را حتمی دانست یا حتی با ملاحظه عامل زمانی و تقدم و تاخر دو پدیده مشابه از لحاظ زمانی حكم داد كه آن كه متقدم است، عامل ایجاد و منشأ امر متأخر است.
    . برخلاف پژوهشگرانی كه معتقدند تصوف اسلامی از منبعی خارج از دین اسلام نشات گرفته، "لویی ماسینیون" معتقد است: "بذر حقیقی تصوف در قرآن است و این بذرها آن چنان كافی و وافی هستند كه نیازی بدان نیست كه بر سفره اجنبی نشست." او در ادامه می گوید: هر محیط دینی كه درمورد تقوا و تأمل و اخلاص به پیروان خود تاكید اكید كرده باشد، صلاحیت آن را دارد كه روح تصوف در آن ظهور كند… پس تصوف اسلامی از قرآن - كه مسلمان آیاتش را تلاوت می كند و در آن آیات تأمل كرده و به انجام واجباتش قیام می كند - سرچشمه گرفته و نمو یافته و تطور پذیرفته است.


  13. صلوات ها 6


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    با سمه تعالی
    باسلام:
    تحولات عرفان نظری را می توان در سه دوره اساسی زیر دسته بندی کرد:
    دوره اول :از آغاز ظهور عرفان به عنوان یک جریان فرهنگی مستقل (در اواخر سده دوم) تا ظهور شخصیت برجسته عرفان اسلامی ،محی الدین ابن عربی ،
    در این دوره هر چند عرفان اسلامی به عنوان یک جریان مستقل مطرح است ولی هنوز جنبه عرفان نظری در درون آن ظهوری نداردوبه یک جنبه مجزایی از این جریان تبدیل نشده است از این رو نگارش مکتوب مستقلی با موضوع عرفان نظری نداریم واین امر دقیقا بر خلاف جنبه عرفان عملی است که شاهد گسترش وکمال آن در این دوره هستیم ،آثار فراوانی در این دوره نگاشته می شوند که از آن میان اثر بزرگ عارف کم نظیر خواجه عبد الله انصاری یعنی منازل السائرین نشانگر اوج کمال عرفان عملی در عصر وی است
    ادامه دارد....

  15. صلوات ها 4


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    دوره دوم :از زمان ابن عربی وآثار شگفت انگیزش در عرفان وعرفان نظری تا ظهور شخصیتی به نام صدر الدین شیرازی ، عرفان نظری به تمام معنا یک دستگاه سازوار هستس شناختی با محوریت آمو زه وحدت وجود ومبتنی بر شهود ،در این دوره به طور مستقل خود نمایی می کند
    زبان فنی خاص آن شکل می گیرد ورساله های مستقل بسیاری در این زمینه نگاشته می شود
    ادامه دارد.....

  17. صلوات ها 5


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    دوره سوم:از زمان ظهور ملا صدرادر مقام شخصیتی که دو جریان فکری فلسفه اسلامی وعرفان اسلامی را از نظر روش ومحتوا به هم گره زد تا عصر حاضر
    در این دوره شاهد آن هستیم که به جای کسانی که به طور رسمی عنوان صوفی دارند این تربیت یافتگان مکتب فلسفی صدرایی هستند که عهده دار شرح وتبیین مقاصد عرفان نظری بر اساس این نظام فلسفی می شوند
    البته اگر دوستان مایل باشند تفصیل این مراحل هم قابل بیان می باشد
    موفق باشید

  19. صلوات ها 5


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    با سلام:
    آیا واژه عرفان اسلامی دارای معنایی صحیح است ؟آیا اضافه شدن عرفان و معارف آن به اسلام ترکیبی درست است ؟و به تعبیر دیگر آیا مبانی و اصول عرفانی از دامن شریعت اسلام زاده شده اند ؟

    آیا می توان در دل آموزه های قرآن کریم و سنت نبوی صل الله علیه و آله جایی برای اصول و پایه های معارف عرفانی جست ؟یا اینکه این مولود، فرزند سر راهی دیگر فرهنگ هاست که با تلاشی بی حاصل ،گروهی سعی در انتساب آن به اسلام دارند ؟اگر اسلام را خاستگاه معارف عرفانی ندانیم چه فرهنگ دیگری این اندیشه را تولید کرده است؟

    این سوالات در سده های اخیر در مجامع علمی و تحقیقاتی مطرح شده اند به ویژه در بین مستشرقان و عرفان پژوهانی که تا حدود زیادی با اصول و مبانی اسلام و قرآن بیگانه بوده اند حال آنکه عرفان اسلامی که به عنوان نحله ای مستقل از میانه سده دوم هجری بروز کرده است به لحاظ اصل و ریشه آموزه ها قدمتی هم تراز با اولین بارقه های خورشید عالم تاب اسلام دارد.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۵ در ساعت ۰۶:۴۱

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود