صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نور

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    127

    پرسش نور




    سلام براساتید محترم
    ایا هرچه که خداوند افریده نوره؟چون خداوند نوره پس تمامی ایات او نیز نوره.


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پس اگه همه چیز نور باشه ظلمات چیه؟
    الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    127



    من میگم ظلمات هم نوره خداست چون خالقش خداست

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    تفسير نور سوره الأنعام
    آيه: 1 الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ

    ترجمه:

    ستايش مخصوص خداوندي است كه آسمان ها و زمين را آفريد و تاريكي ها و روشني را قرار داد، امّا كافران (ديگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مي گيرند.
    نكته ها:

    در تمام قرآن ، واژه ي ((نور)) مفرد و واژه ي ((ظلمات )) به صورت جمع آمده است . اصولا حق ّ، يكي و راههاي باطل بسيار است . آري نور، نشانه ي وحدت و ظلمات ، نشانه ي پراكندگي است . ((يعدلون )) از ((عدل ))، به معناي همتاست .
    اوّلين آيه ي اين سوره ، به ((آفرينش نظام هستي ))، دوّمين آيه به ((آفرينش انسان )) و سوّمين آيه به نظارت بر ((اعمال و رفتار انسان )) اشاره دارد.
    به فرموده ي حضرت علي (ع): اين آيه ، پاسخ به سه گروه از منحرفان است :.
    الف : ((مادّيون )) كه منكر آفرينش الهي و حدوث خلقتند. (خلق السماوات ...).
    ب : ((دوگانه پرستان )) كه براي نور و ظلمت دو مبداء قائلند. (جعل الظّلمات والنّور) (230) .
    ج : ((مشركين )) كه براي خداوند، شريك وشبيه قائلند. (ثم ّالّلذين كفروا بربّهم يعدلون ) (231) .
    امام موسي بن جعفر(ع) درباره ي ((...بربّهم يعدلون )) فرمودند: يعني كافران ، ظلمات و نور و جور و عدل را يكسان مي شمارند. (232) .
    پيام ها:

    1- خداوند هم از عدم به وجود آورده است ، هم در موجودها، كيفيّات جديد و نوآوري هايي قرار مي دهد. (آفرينش ابتدائي (خلق ) آفرينش تبعي (جعل ))
    2- شريك دانستن براي خدا، نوعي انكار خدا وكفر به اوست . (الّذين كفروا بربّهم يعدلون )
    توضيح

    سيماي سوره ي انعام اين سوره ، يكصد وشصت وپنج آيه دارد وهمه ي آياتش يكجا در مكّه و با تشريفات خاصّي نازل شده است . جبرئيل ، اين سوره را با بدرقه ي هفتاد هزار فرشته بر پيامبر خدا (ص ) نازل كرد.
    پيام اصلي آيات اين سوره ، مبارزه با شرك و دعوت به توحيد است . از آنجا كه مشركان جزيره العرب به اعتقاد خود، بعضي چهارپايان را حلال و برخي را حرام مي دانستند، قرآن در مقام مبارزه با اينگونه خرافات و باورهاي غلء از آيه ي 136 اين سوره به بعد، احكامي را در مورد چهارپايان بيان مي دارد كه بدين جهت اين سوره ، ((انعام )) نام گرفته است .
    رواياتي درباره ي فضيلت اين سوره و نيز برآورده شدن حاجت به واسطه ي تلاوت اين سوره آمده است . از جمله از امام صادق (ع) نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز (با دو سلام ) بخواند، آنگاه اين سوره و سپس دعايي را قرائت كند، حاجاتش برآورده مي شود. (229) .
    در هيچ سوره اي به اندازه ي اين سوره ، كلمه ي ((قل )) نيامده است . تكرار 44 بار اين خطاب به پيامبر، شايد به خاطر آن است كه در اين سوره ، عقائد باطل و انحراف ها و توقّعات بي جاي مشركان بيان شده و لازم است قاطعيّت در كار باشد. اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبر(ص ) مferمور است متن وحي را بي كم و كاست بگويد.
    ((اوستا))ي فعلي ، اهريمن را خداي ظلمات و اهورا مزدا را خداي نور دانسته و ميان آن دوتضادّ قائل است
    229-تفسير الكاشف
    230-تفسير نورالثقلين
    231-تفسير عيّاشي ; بحار، ج 9، ص 355
    232-تفسير اطيب البيان

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    بالاخره برای بنده مفهوم نشد که ظلمات هم نور است یا نه؟
    اگر ظلمات نور باشه که دیگه ظلمات نیست، یعنی ظلمات وجود ندارد؟
    اگر ظلمات وجود دارد پس خدا ظلمات هم آفریده است؟
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۸/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۰:۲۶ دلیل: تغییر رنگ متن

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط habibeh نمایش پست ها
    بالاخره برای بنده مفهوم نشد که ظلمات هم نور است یا نه؟
    اگر ظلمات نور باشه که دیگه ظلمات نیست، یعنی ظلمات وجود ندارد؟
    اگر ظلمات وجود دارد پس خدا ظلمات هم آفریده است؟
    ظلمت یک امر عدمی است یعنی جایی که نور نیست ظلمت هست و چیزی که عدمی است هم نمیتوانیم بگوییم که خدا آنرا آفریده.
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    127



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    ظلمت یک امر عدمی است یعنی جایی که نور نیست ظلمت هست و چیزی که عدمی است هم نمیتوانیم بگوییم که خدا آنرا آفریده.
    مگر خداوند محیط به همه اشیاءواماکن ندارد.یعنی تاریکی از حیطه خداوند خارج است که شما این کلام را میفرمائید.

    خداوند بزرگ خالق همه موجودات واشیاءوزمانها ومکانهاست وهیچ چیز از حیطه اختیارات او خارج نیست .هر چه که موجود است ایت ونشانه اوست .مانند اسمان -زمین -انسانها -زمان-حیوانات-نجوم حال این که نشانه قدرت خلق خالق است ازخالق نشات میگیرند ونشانه وهستند.خالقی که خود نور است هرچه را افریده هم نور است.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    اگر به جواب بنده دقت کرده باشید عرض کردم ظلمت امر عدمی است پس خلقت نیست.ومنافاتی با کلام شما که هرچه خلقت خدا باشد نور است ندارد
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    علاقه
    معارف قرآن
    نوشته
    1,420
    حضور
    130 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    29
    صلوات
    23607



    با تشکر از جناب محمد
    در باره اینکه ظلمت یک امر عدمی است میشه در قالب مثال توضیحات را ارائه فرمایید .
    با تشکر


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    باعرض احترامات متقابل
    شما نور خورشید را در نظر بگیرید ویک اتاق را درصورتی که نور به این اتاق نتابد میگوییم عدم نور پس در این صورت چیزی در این اتاق وجود ندارد اما ما برای سهولت ودرک بهتر اسم این حالت را گذاشته ایم ظلمت که همان عدم نور است پس ظلمت امر عدمی است.
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود