صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جایگاه زن در اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    جایگاه زن در اسلام




    با عرض سلام
    لطفا در مورد این حدیث توضیح کامل بفرمائید:
    إِنَّ النِّسَاءَ هَمُّهُنَّ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ الْفَسَادُ فِيهَا (495/ 2).(تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 408)
    توضیح اینکه این حدیث به بیانهای مختلف وارد شده است.

    لطفا به متن حدیث وفادار باشید و از توجیح پرهیز کنید.ممنون


    کارشناس بحث : بصیر

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۶:۰۰
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    باسلام و عرض ادب
    حضرت علی علیه السلام مى‏فرمايند: "ان النساء همهن زينة الحياة الدنيا و الفساد
    فيها، انّ المؤمنين مستكينون، انّ المؤمنين مشفقون. ان‏ء المؤمنين خائفون
    "( نهج البلاغة (للصبحي صالح) / 215)
    زنان (بى ايمان) تمام فكرشان زيورهاى حيات و زندگى و فساد در آن است. اما
    مؤمنان خاضعند، مؤمنان ترسانند وخائفند.
    این بحث را حضرت در زمانی انجام دادند که جنگ جمل محقق شده بود و باعث و بانی این جنگ، زنی به نام عایشه، یعنی همسیر پیامبر بود و حضرت این وصفیات را برای همچو زنی بیان فرموده اند.
    مسلما منظور حضرت تمام زنان نيست، زنها زينتهاى دنيوى را به طور معمول
    بيشتر از مردان دوست دارنداما اينكه همّت ايشان و تمام آرزو و خواسته‏هايشان
    در دنيا خلاصه شود تنها شامل گروه خاصى از زنان است كه از ايمان بهره‏اى
    ندارند مانند مردانى كه بهره‏اى از ايمان ندارد و تمام همتشان كسب قدرت و
    افزون طلبى است.
    ادامه ...


  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    اما مؤمنان به غير از خدا اهتمام نمى‏كنند و در مقابل مسئوليتهايى كه دارند
    ترسانند مبادا كاستى در كارشان باشد مبادا كوتاهى كنند و اين مؤمنان بطور حتم
    زنان و مردان مؤمن هيستند يعنى افراد مؤمن دنيا زده نيستند و با احساس حضور
    خدا زنده هستند و تمام اعمالشان در مسير رضاى الهى است:
    " ان من احّب عباد الله اليه عبدا اعانه الله على نفسه فاستشعر الحزن و تجلبب الخوف...( نهج البلاغة (للصبحي صالح) / ص : 118)
    اى بندگان خدا، محبوبترين بندگان نزد خدا بنده‏اى است كه خداوند او را
    بر تسلط به نفس خويش كمك و يارى كرده است پس حزن و اندوه را شعار خود
    قرار داد، و خوف و ترس را رويّه خويشتن گردانيد.

    محمد جواد مغينه جمله: ان النساء همهن زينة الحياه الدنيا و الفساد فيها را چنين
    شرح مى‏دهد:

    در گذشته اجتماع، زنان را از شركت كردن در بسيارى از شؤون جامعه به همراهى
    مردان باز مى‏داشت و تنها به او اين حق را مى‏داد كه كارهايى موافق خواسته
    باطنى و طبيعت خود انجام دهد مانند زنيت كردن خود و ... اما در خانه و در
    ساخت منزل خويش.

    ايام گذشت و زمان تغيير كرد و زن حقوق خود را از مرد باز پس گرفت. مفهوم
    زينت براى زن همراه با گذر زمان تغيير كرد تا جايى كه تبديل به علم شد. يعنى
    زينت در وجود زن مفهومى گسترده يافت و مردان نيز به كارهايى ديگر رو آوردند
    ... و اين چنين در عصر نور و آزادى زن با طبيعت خود ظهور يافت طبيعى كه
    اهتمام دارد به زينت دادن به زندگى دنيوى و در اين كار از حد خود گذشت و
    بهمين دليل امام(ع) به كلمه فساد اشاره مى‏فرمايد اما فرمايش امام (ان المومنين
    مستكينون ... مشفقون ... خائفون)اين جمله مصداق زنان اين زمان نيست زيرا
    ايشان سرفرود نمى‏آورند و از كارهاى بزرگ و خطرناك نمى‏هراسند."(فی ظلال نهج البلاغه، اثر محمد جواد مغنیه)


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    Thinking
    نوشته
    250
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1188



    با سلام .
    از عناوین و نوع برخوردهایی که به کرور در مباحث دینی و مذهبی میشود به راحتی میتوان پی به این جایگاه برد ...
    " نقش زن در اسلام " ... "جایگاه زن در اسلام " .... " حقوق زن در اسلام " گویا زن را شیی تصور کرده اند و اینگونه عناوین را یرایش به کار میبرند ... چرا نمیگویند حقوق انسان در اسلام !!!!!!
    این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
    اجر صبریست کز آن شاخه نباتم دادند

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    تحقیق و مطالعه مباحث اعتقادی ,روانشناسی و حقوقی
    نوشته
    310
    حضور
    2 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    1623



    برخلاف تفکر فمینیستی غرب که بواسطه تاکید بسیار بر وجوه مشترک زن و مرد و انسانیت افرادو بعضا افراط در این امر، گاهی زن بودن و ویژگیهای خاص زنان در عرصه کار و سایر عرصه ها فراموش میشود، از این طرف ما شاهد هستیم که در تفکر دینی (به غیر از چند آیه و جمله شناخته شده که تاکید بر مشترکات انسانها دارد)، عموما انسانیت زنان در بعد جنسیشان محدود میشود. . مثلا چون زن است باید اینگونه باشد و این گونه رفتارکند. هر شغلی را نباید به او داد، شهادتش به تنهایی پذیرفته نیست یعنی تقوی و راستگویی او نادیده گرفته میشود چون زن است.( ولی اگر مردی بواسطه تبانی شهادت دروغ هم بدهد شهادتش ابتداعا پذیرفته میشود چون مرد است) ،دیه و ارث زن نصف است(حتی اگر همه بار اقتصادی روی دوش او باشد) ...با او نباید مشورت کنید ..و ...وبسیاری موارد دیگر که البته برای هریک دلایلی عنوان میشود.
    ابتدایی ترین شعار حقوقی که شنیده ایم اینست که با دیگران همانگونه رفتار کن که میخواهی با تو رفتار شود ولی با در نظر گرفتن این همه تفاوت انسانی و حقوقی ، زن و مرد در جایگاهی همتراز قرار نمیگیرند تا بر روابط آنها چنین اصلی حکمفرما باشد یعنی این شعار عملا
    تبدیل میشود به این که: "با او اینگونه رفتار کن چون زن است و تو مجاز به این نوع رفتار هستی چون مردی! " و این امرخصوصا در حقوق خانواده و زن بوضوح مشهود است.



    ویرایش توسط امید به ظهور : ۱۳۹۱/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۰:۰۷
    ....ما را ببخش به خاطر تمام درهایی که زدیم و هیچکدام خانه تو نبود....

    امروز از دیروز به مرگ نزدیکتریم.....
    به خداوند چطور؟...

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    45
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    124



    ما هنوز هم در مورد تضییع نشدن حقوق زنان در تایپیک های دیگر به نتیجه نرسیدیم
    اگر در راستای بحث است در مورد عدم تضییع حقوق زن با وجود تعدد زوجات مردان بفرمایید
    ارزش وصل نداند مگر آزرده‌ی هجر
    مانده آسوده بخسبد چو به منزل برسد

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط amin0151 نمایش پست ها
    ما هنوز هم در مورد تضییع نشدن حقوق زنان در تایپیک های دیگر به نتیجه نرسیدیم
    اگر در راستای بحث است در مورد عدم تضییع حقوق زن با وجود تعدد زوجات مردان بفرمایید
    جناب امین سلام علیکم
    ظاهرا خیلی دیر رسیدید
    یه کم توی قسمت جستجوی سایت در مورد تایپیکهایی که در این موضوع زده شده تفحص بفرمائید و نظرات کارشناسان رو بگردید و بخونید اگه به نتیجه نرسیدید اونوقت بفرمائید به نتیجه نرسیدیم

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    37
    حضور
    48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    در هیچ دینی به اندازه اسلام به زن ظلم نشده است.
    در اسلام زن می تواند همسر چندم یک مرد باشد اما هرچ مردی نمی تواند همسر چندم زن باشد.
    در زمانه ای که زن و مرد با هم کار می کنند و زن صادقانه درآمدش را به خانه می آورد چرا باید ارث برابر نباشد؟چه فرقی بین زن و مرد هست که باید چنین حقش خورده شود؟
    چرا مرد آزاد است هر جایی خواست برود اما زن بدون اجازه شوهر حق کار و بیرون رفتن از خانه ندارد؟
    مسئله دیه که واقعا مایه شرم است.فکر کنم متنی را که اگر مردی ... را از دست بدهد دیه اش بیش از دیه یک زن کامل است را شنیده باشید.
    زن حق انتخاب هیچ چیز ندارد و باید حتی لباسش را طوری انتخاب کند تانگاه مردان به گناه نیفتند تا به بهشت بروند!
    زن نمی تواند قاضی شود.دلیلشان برای عدم توانایی اصلا منطقی نیست.
    اگر زنایی رخ دهد زن را سنگسار می کنند اما مرد را..

    در مجموعبه علت آنکه اسلام در طی 1400 سال گذشته به روز رسانی نشده است و هنوز برای همون قبایل بدوی عرب حکم دارد کاربردش را در دنیای امروز از دست داده و خشونت جز لا ینفک آن شده است.امکان باز نگری در احکامی که حقیقتا امروز نماد تحجر است را ندارد.و این در زمانه است.


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسی نمایش پست ها
    در هیچ دینی به اندازه اسلام به زن ظلم نشده است.
    در اسلام زن می تواند همسر چندم یک مرد باشد اما هرچ مردی نمی تواند همسر چندم زن باشد.
    در زمانه ای که زن و مرد با هم کار می کنند و زن صادقانه درآمدش را به خانه می آورد چرا باید ارث برابر نباشد؟چه فرقی بین زن و مرد هست که باید چنین حقش خورده شود؟
    چرا مرد آزاد است هر جایی خواست برود اما زن بدون اجازه شوهر حق کار و بیرون رفتن از خانه ندارد؟
    مسئله دیه که واقعا مایه شرم است.فکر کنم متنی را که اگر مردی ... را از دست بدهد دیه اش بیش از دیه یک زن کامل است را شنیده باشید.
    زن حق انتخاب هیچ چیز ندارد و باید حتی لباسش را طوری انتخاب کند تانگاه مردان به گناه نیفتند تا به بهشت بروند!
    زن نمی تواند قاضی شود.دلیلشان برای عدم توانایی اصلا منطقی نیست.
    اگر زنایی رخ دهد زن را سنگسار می کنند اما مرد را..

    در مجموعبه علت آنکه اسلام در طی 1400 سال گذشته به روز رسانی نشده است و هنوز برای همون قبایل بدوی عرب حکم دارد کاربردش را در دنیای امروز از دست داده و خشونت جز لا ینفک آن شده است.امکان باز نگری در احکامی که حقیقتا امروز نماد تحجر است را ندارد.و این در زمانه است.
    سلام و درود بر پارسی بزرگوار
    نمیدانم آیا در متون اسلامی مطالعه کردید و با تحقیق این حرفا رو زدید یا بنا بر آنچه را که در ذهن مبارکتان هست فرمایشاتی را داشتید ولی حقیر با استناد به تفسیر المیزان (البته اگر تفسیر المیزان را قبول داشته باشید ) که به طور مشروح و مفصل مسئله زنان را مو شکافی کرده است جواب حضرتعالی را خواهم داد لطفا تا آخر مباحث را دنبال بفرمائید

    از دوستان گرانمقدارم خواهش میکنم در بین پستهای حقیر مطلبی ارسال نفرمایند تا بنده بحث را به یه نتیجه ایی برسانم و بعد از آن در خدمت شما بزرگواران خواهم بود

    اول بحث به تبیین جایگاه زن در قبائل و ملتهای دیگر می پردازیم و بعد از آن مسائل اسلام را که در راستای احیای حقوق زنان در نظر گرفته است را برایتان بیان می کنم


    زندگى زن در ملت‏هاى عقب مانده‏
    زندگى زن در امتها و قبائل وحشى، از قبيل ساكنين افريقا و استراليا و جزائر مسكون در اقيانوسيه و امريكاى قديم و غير اينها نسبت به زندگى مردان نظير زندگى حيوانات اهلى بود، آن نظرى كه مردان نسبت به حيوانات اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان ديد می نگريستند.
    به اين معنا كه انسان به خاطر طبع استخدامى كه در او هست همانطور كه اين معنا را حق خود می ‏شمرد، كه مالك گاو و گوسفند و شتر و ساير حيوانات اهلى خود باشد، و در آن حيوانات هر نوع تصرفى كه می خواهد بكند، و در هر حاجتى كه برايش پيش می ‏آيد به كار ببندد، از مو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شير آن استفاده كند، و به همين منظور براى حيوان طويله می ‏ساخت، و حفظش می ‏كرد، و نر و ماده آنها را به هم می ‏كشانيد تا از نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها می ‏گذاشت، و در كار شخم زمين و كوبيدن خرمن و شكار، آنها را به كار می ‏گرفت، و به طرق مختلف براى كارهاى ديگر، كه نمی ‏توان شمرد، حيوانات را استخدام می ‏كرد.
    و اين حيوانات بى زبان از بهره‏ هاى زندگى و آنچه كه دلهايشان آرزو می ‏كرد از خوردنى و نوشيدنى و مسكن و جفت‏گيرى و استراحت آن مقدار را دارا بودند كه مالكش در اختيارش بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختيار حيوانات می ‏گذاشت كه مزاحم و منافى با اغراضش نباشد، او اين حيوانات را تسخير كرد، تا به زندگى او سود رساند، نه اينكه مزاحم زندگى او باشد.
    ________________________________

    ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 395
    ادامه ...
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    و به همين جهت بسيار می ‏شد كه بهره‏ كشى از آن زبان‏بسته ‏ها، مستلزم رفتارى می ‏شد كه از نظر خود آن حيوانات بسيار ظالمانه بود، و اگر حيوان زبان می ‏داشت و خودش ناظر در سرنوشت خود بود فريادش از اين زورگويی ‏هاى عجيب بلند می ‏شد، چه بسيار حيوانى كه بدون داشتن هيچ جرمى مظلوم واقع می ‏شد، و چه بسيار حيوان ستم‏كشى كه از ظلم صاحبش به استغاثه در می ‏آمد و امروز هم در می ‏آيد، و كسى نيست كه به دادش برسد، و چه بسيار ستمكارى كه بدون هيچ مانعى به ظلم خود ادامه می ‏دهد، چه بسيار حيواناتى كه بدون داشتن هيچگونه استحقاق، زندگى لذت‏بخشى دارند، و تنها به خاطر اينكه سگ خوش قواره‏ اى است از كاخ‏ها و بهترين ماشين‏ها و بهترين غذاها برخوردار باشند، و فلان اسب فقط به خاطر اينكه نژاد خوبى دارد در ناز و نعمت بسر برده و در مساله تخم‏گيرى از او استفاده كنند.
    و بر عكس چه بسيار حيواناتى كه بدون هيچ تقصيرى، در سخت‏ترين شرايط زندگى كنند، و مانند الاغ باربر و اسب عصارى، دائما در زحمت و سختى باشند.


    حيوان براى خودش هيچ حقى از حقوق زندگى ندارد، و در سايه حقوقى كه صاحبش براى خودش قائل است زندگى می ‏كند، اگر كسى پاى سگى و يا اسبى را بشكند از اين نظر تعقيب نمی ‏شود كه چرا حيوان بى زبان را آزردى، و حق او را پايمال ساختى؟، بلكه از اين نظر تعقيب مى‏شود كه چرا به صاحب حيوان ضرر رساندى، و حيوان قيمتى او را از قيمت انداختى، همه اينها براى اين است كه انسان، زندگى و هستى حيوانات را دنباله ‏رو زندگى خود و فرع هستى خود می ‏داند، و ارزش جايگاه آنها را طفيلى ارزش وجودى خود می شمارد.
    در اين امت‏ها و قبائل زندگى زنان نيز در نظر مردان چنين زندگی ‏يى بود، يعنى مردان زندگى زنان را پيرو زندگى خود می ‏دانستند، و معتقد بودند كه زنان براى خاطر مردان خلق شده ‏اند، و بطور اجمال و سربسته و بدون اينكه فكر كنند چه می ‏گويند، می گفتند: هستى و وجود زنان و زندگيشان تابع هستى و زندگى مردان است، و عينا مانند حيوانات هيچ استقلالى در زندگى و هيچ حقى ندارند و زن، ما دام كه شوهر نكرده تحت سرپرستى و ولايت پدر است، و بعد از ازدواج تحت ولايت شوهر است، آن هم ولايت بدون قيد و شرط و بدون حد و مرز.


    در اين امتها مرد می ‏توانست زن خود را به هر كس كه بخواهد بفروشد، و يا ببخشد و يا او را مانند يك كالا قرض دهد تا از او كام بگيرند، بچه‏دار شوند، يا به خدمت بگيرند و يا بهره‏هايى ديگر بكشند، و مرد حق داشت او را تنبيه و مجازات كند، كتك بزند، زندان كند، و حتى به قتل برساند، و يا او را گرسنه و تشنه رها كند، حال او بميرد يا زنده بماند، و نيز حق داشت او را مخصوصا در مواقع قحطى و يا جشن‏ها مانند گوسفند چاق بكشد، و گوشتش را بخورد، و آنچه را كه از مال مربوط به زن بود، مال خودش می ‏دانست، حق زن را هم، حق خود می شمرد، مخصوصا از جهت داد و ستد و ساير معاملاتى كه پيش می آمد خود را صاحب اختيار می ‏دانست.
    و بر زن لازم بود كه از مرد (پدرش باشد يا شوهرش) در آنچه امر و دستور می ‏دادند كوركورانه اطاعت كند، چه بخواهد و چه نخواهد و باز به عهده زن بود كه امور خانه و اولاد و تمامى ما يحتاج زندگى مرد را در خانه فراهم نمايد، و باز به عهده او بود كه حتى سخت‏ترين كارها را تحمل كند، بارهاى سنگين را به دوش بكشد، گل كارى و امثال اين كارها را بكند، و در قسمت حرفه و صنعت پست‏ترين حرفه را بپذيرد.
    و اين رفتار عجيب، در بين بعضى از قبائل به حدى رسيده بود كه وقتى يك زن حامله بچه خود را به دنيا می ‏آورد بلا فاصله بايد دامن به كمر بزند و به كارهاى خانه بپردازد. در حالى كه شوهرش با نداشتن هيچ كسالتى خود را به بيمارى بزند، و در رختخواب بخوابد و زن بدبختش به پرستارى او بپردازد، اينها كلياتى بود از حقوقى كه زن در جامعه عقب مانده داشت، و از بهره‏ هايى كه از زندگی ‏اش می ‏برد، كه البته اهل هر قرن از قرنها بربريت و وحشيگرى و خصلت‏ها و خصوصيتهاى مخصوص به خود داشته، سنت‏ها و آداب قومى با اختلاف عادات موروثيشان و اختلاف مناطق زندگى و جوى كه بر آن زندگى احاطه داشت، مختلف می ‏شد كه هر كس به كتب تاليف شده در اين باب مراجعه كند، از آن عادات و رسوم آگاه می ‏شود.
    _______________________________

    ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 396


    ادامه ....

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۲۰:۲۱ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود