صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرادر پرتو وجود امام خداوند زمین را نگه میدارد ؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951

    چرادر پرتو وجود امام خداوند زمین را نگه میدارد ؟؟




    چرادر پرتو وجود امام خداوند زمین را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه میدارد ؟
    چگونه در پرتو وجودامام هست كه خداوند زمین را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه میدارد ؟

    امام سجاد علیه السلام :

    امام چهارم فرمود: در پرتو وجود ماست كه خداوند آسمان را از فروپاشی ـ جز به اذن او ـ نگه میدارد.
    در پرتو وجود ماست كه خداوند زمین را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه میدارد، به واسطه ماست كه خداوند باران نازل میكند و رحمت خود را میگستراند و بركات و نعمتهای زمین را بیرون میآورد.
    و اگر آن كس از ما كه در زمین است نبود، زمین اهل خود را فرو می‌برد
    (2)
    2- صدوق، أمالی، ص112، صدوق، كمال الدین ،ص207، باب 21، ح22 ـ

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم: و علامات و بالنجم هم يتهدون. نحل /16
    در اين آيه هدايت را بوسيله ستارگان و در حقيقت نور ستارگان بيان داشته است و آن هم هدايتي عام چرا که کلمه يهتدون يعني هدايت مي شوند معلوم مي شود با اين نور، بسياري از انسانها راه حق را پيدا مي کنند و به هدايت نائل مي شوند و اگر در روايات بنگريم مي بينيم امام معصوم در رابطه با اين کلام الهي تفسير به حق و زيبايي را بيان مي کنند، در زير دو نمونه از اين روايات را بيان مي کنيم.
    از داود جصاص نقل شده که گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم که مي فرمود: در آيه و علامات و بالنجم هم يهتدون، نجم (ستاره) رسول خدا صلي الله عليه و آله است و علامات ائمه عليهم السلام هستند.(1)
    پيداست که ايشان بارزترين ويژگي ستاره را يعني درخشندگي و نورانيت را بيان مي کنند و آن را بيانگر رسول خدا صلي الله عليه و آله ذکر مي کنند، چرا که ايشان صلي الله عليه و آله نيز فرمودند: أول ما خلق الله نوري (اولين چيزي که خدا خلق نمود نور من بود) نوري بود که از بيابان تفتيده و رنجور عربستان آغاز به تابيدن کرد و چنان بالا رفت و روشني افکند که هر دو جهان را به نور خود منور گردانيد و أشرقت الارض بنور ربها، امام صادق عليه السلام نجم را پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مي دانند که فوق زمينيان مي تابد و زمينيان گمراه و گمگشته را به راه راست هدايت مي کند و کساني که اين نور را ديدند و نخواستند راه بيفتد و به جايگاه ظلماني خويش راضي بودند فاولئک هم الظالمون، در حقيقت اينان ظلم کنندگان به خويشتن هستند. اين نجم نشانه هائي دارد که به بيان امام صادق عليه السلام نشانه هاي اين نور ائمه معصوم مي باشند که همگي نشانه شدند و رسول خدا نور تا راهي به سمت حقيقت انسانها بگشايند و هر يک طريقي به سمت پروردگار خويش طي کنند. چرا که در جامعه کبيره مي خوانيم بکم فتح الله بواسطه شماست که خدا راه را به روي ما باز کرد و ما هديت شديم، امامان ما آيت و علامت شدند و آن نوري که رسول خدا صلي الله عليه و آله بر روي انسانها گستردانيد باعث شد بابي براي حقيقت جويان باز شود و از بيابانهاي ظلماني و درياهاي بي کران نابودي و بيهودگي نفس خويش خلاصي يابند و أشرقت الارض بنور ربها آنگاه نور خدا بر تمامي اينها مي تابد و جز نور چيز ديگري نمي باشد که فرمود: الله نور السموات و الارض. امام صادق عليه السلام از پدرانش تا امام علي عليه السلام نقل مي کنند که ايشان فرمودند: پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: مراد از بالنجم هم يهتدون، ستاره جدي است زيرا آن ستاره اي است که غروب نمي کند، بناي قبله بر آن است و بوسيله آن اهل خشکي و دريا راهنمائي مي شوند.(2) از اين حديث آشکار مي شود که در اين آيه نبوت و امامت و ولايت جمع شده است که اين منصب ها از جانب خدا داده شده است که هيچ زوال و غروبي در ولايت نيست که در صورت از بين رفتن نابودي کل انسانها را در پي دارد و همچنين قبله که نماد وحدت و اتحاد به سمت آن واحد و أحد است را مي توان به واسطه ايشان شناخت همانگونه که ستاره جدي قبله نما مسلمانان است و اهل خشکي و دريا بيانگر اهل زمين و آسمان است که بواسطه ولايت ايشان هدايت مي شوند چرا که ما در زيارت امام حسين عليه السلام در روز عاشورا مي خوانيم که جلت و عظمت مصبيتک في السموات علي جميع أهل السموات. اين امام معصوم موجب برکت بر زمينيان و آسمانيان است، چنانچه قرآن خطاب به پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد: و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم. «خداوند آنان را عذاب نمي فرمايد در حالي که تو در ميانشان هستي.» يا روايتي که پيامبر صلي الله عليه و آله مي فرمايد: مثل اهل بيتي کمثل النجوم فانها أمان لأهل السماء و اهل بيتي أمان لاهل الارض فاذا خلت السماء من النجوم أتي اهل السماء ما يوعدون و إذا خلت الارض من أهل بيتي اهل الارض ما يوعدون.
    « همانا مثل اهل بيت من همانند ستارگان است پس آنها امان اند براي اهل آسمان و اهل بيت من امانند براي اهل زمين، پس هنگامي که آسمان از ستارگان تهي شد اهل آسمان را آنچه وعده داده شد مي آيد و هنگامي که زمين از اهل بيت من خالي شد اهل زمين را آنچه وعده داده شدند مي آيد.
    مي بينيم در قرآن وقتي علائم قيامت را بيان مي کند يکي از اين علامتها را مي آورد که: و إذا الکواکب إنتثرت (3) هنگامي که ستارگان فروريزند. در اين روايت پيامبر صلي الله عليه و آله بيان کرده اند آن هنگام که اهل بيت من در زمين نباشند وعده الهي فرامي رسد با اين آيه شريفه تطابق دارد. در اين ميان وظيفه بر دوش انسانها قرار دارد که کساني که واقعا طالب هدايت مي باشند. اين آيات و نشانه هاي خدا وجود دارد که يهدي الله لنوره من يشاء خدا هر که را که بخواهد هدايت مي کند. از نکاتي که معصومين در راستاي اين آيه ذکر کرده اند اين برداشت مي شود که ايشان (ائمه طاهرين) علاوه بر اينکه که صاحب هدايت ظاهري مي باشند داراي هدايت باطني نيز مي باشند چرا که در اين آيه هدايت به وسيله ستاره اي که در شب هدايت مي کنند امامان نيز در باطن و درون نهفته افراد هدايت مي نمايند و باطن آنان را چون نوري منور مي گردانند که در مبحث ولايت اين نور در ظاهر و باطن و ولايت ايشان مي باشد. اين نور در دل شب آب حياتي است که تنها هدايت شدگان از آن نوشيده و سيراب شدند.
    دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
    و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند.
    منابع:
    1- بحارالأنوار ج 16 ص 88.
    2- بحارالأنوار ج 84 ص 66.
    3- انفطار / 2.
    *** بر گفته از مقاله و بالنجم هم يهتدون


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    اینا رو تا حدودی می دونستم

    ممنون

    منتها نه جواب چراش بود و نه چگونه !

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    منتها نه جواب چراش بود و نه چگونه !
    جوابتون در ضمن همین مقاله هست، غرض از خلقت انسان رسیدن به هدایت الهی است که این هدایت به واسطه ولایت معصوم علیه السلام صورت میگیرد و اگر واسطه این هدایت از بین رفت باعث میشود غرض از خلقت هم به نتیجه نرسد. وقتی غرض از خلقت زائل شد حیات هم زائل می شود.لذاست که روایت میفرماید اگر فقط دو نفر بر روی زمین باشند حتما یکی از آنها ولی خداست.


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر اجرایی نمایش پست ها

    جوابتون در ضمن همین مقاله هست، غرض از خلقت انسان رسیدن به هدایت الهی است که این هدایت به واسطه ولایت معصوم علیه السلام صورت میگیرد و اگر واسطه این هدایت از بین رفت باعث میشود غرض از خلقت هم به نتیجه نرسد. وقتی غرض از خلقت زائل شد حیات هم زائل می شود.لذاست که روایت میفرماید اگر فقط دو نفر بر روی زمین باشند حتما یکی از آنها ولی خداست.
    خب دقیقا هدایت چگونه هست ؟

    یعنی امام زمان عج میاد مردم رو امر به معروف و نهی از منکر می کنه و به راست هدایت می کنه ؟
    یه سوال دیگه
    آیا هر هدایتی از سوی امام زمان عج هست؟
    یعنی اگر انسانی هدایت شود حتما از سوی امام زمان عج هست ؟؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    خب دقیقا هدایت چگونه هست ؟ یعنی امام زمان عج میاد مردم رو امر به معروف و نهی از منکر می کنه و به راست هدایت می کنه ؟ یه سوال دیگه آیا هر هدایتی از سوی امام زمان عج هست؟ یعنی اگر انسانی هدایت شود حتما از سوی امام زمان عج هست ؟؟
    برای رسیدن به پاسخ این سوالتون این مقاله رو مطالعه کنید:
    هدايت بر دو گونه است:
    الف) هدايت تشريعي
    اين هدايت از طريق فرستادن پيامبران و نازل شدن کتاب‌هاي آسماني صورت مي‌گيرد و در اصطلاح «ارائه‌ي طريق و نشان دادن راه» خوانده مي‌شود. آيه‌ي 3 سوره‌ي دهر (انسان) به اين نوع هدايت اشاره دارد:
    إِنّا هَدَينَاهُ السَّبيلَ إِمّا شاکِراً و إِمّا کفُوراً؛ به حقيقت ما راه سعادت را به انسان نشان داديم حال، خواهد هدايت پذيرد و شکر اين نعمت را بگذارد خواه آن را کفران نمايد.
    ب) هدايت تکويني
    اين نوع هدايت به صورت ايصال الي المطلوب خوانده مي‌شود. رساندن به مقصد است که در اصطلاح از اين نوع هدايت به هدايت باطني نيز تعبير مي‌شود.
    رسالت اصلي همه‌ي انبيا و اوصيا‌(عليهم السلام) هدايت تشريعي و ارشاد و راهنمايي مردم مي‌باشد اما سخن در اين است که هدايت باطني افراد و دستگيري از پويندگان راه حقيقت از مهمترين شئونات امامت است و براي افراد لايق همچنان ادامه دارد.
    مرحوم علّامه طباطبايي در تفسير الميزان در ذيل آيه‌ي 124 سوره‌ي بقره1مي‌فرمايند: «هدايتي که از شئون امامت است، هدايت تکويني و ايصال الي المطلوب است نه صرف ارائه‌ي طريق.» ايشان معتقدند که امام در اين آيه به معناي نبوت نيست و حضرت ابراهيم (عليه السلام) در حالي‌که نبي است و وحي بر او نازل مي‌گردد، مژده‌ي امامت به او داده مي‌شود. ايشان اضافه مي‌کنند که: هر کجا خداوند متعال در قرآن مجيد به بحث امامت پرداخته، در کنار آن «هدايت به امر خدا» به عنوان تفسير در کنارش قرار گرفته است. در آيه‌ي 72 و 73 سوره‌ي انبيا نيز مي‌فرمايد:
    وَ وَهَبنَا لَهُ إِسحَاقَ وَ يَعقُوبَ نَافِلةً وَ کُلّاً جَعَلنَا صَالحِين وَ جَعَلنَاهُم أَئِمَّةً يَهدُونَ بِأَمرِنَا ...؛ به حضرت ابراهيم (عليه السلام) اسحاق و يعقوب را بخشيديم و همه‌ي آن‌ها را از شايستگان قرار داديم و آنان را اماماني قرار داديم که به فرمان ما هدايت کنند ... که مصداق «يَهدُونَ بِأَمرِنَا»، «ائمّه» معرفي شده است. در نتيجه امامت از ديدگاه قرآن به معني مطلق هدايت نيست، بلکه هدايتي است که به فرمان حق تعالي صورت مي‌گيرد و امام با يک امر ملکوتي، که همراه اوست ديگران را هدايت مي‌کند و غيبت، هيچ مانعي براي اين نوع هدايت محسوب نمي‌‌گردد.2 در زيارتي خطاب به امام زمان (عليه السلام) مي‌گوييم:
    «السَّلامُ عليکَ يا نُورَ اللهِ الّذي يَهتَدي بِهِ المُهتَدُون»؛3 «سلام بر نور خدايي که هدايت شدگان به واسطه‌ي او هدايت مي‌شوند.»
    در بيان نوراني امام علي (عليه السلام) جايگاه امامت بسيار زيبا ترسيم شده است. ايشان مي‌فرمايند:«خداوندا! جز اين نيست که بايد حجّتي از سوي تو در زمين باشد تا خلق را به سوي آيين تو رهنمون شود. اگرچه وجود ظاهري او از مردم پنهان باشد، بي شک تعاليم و آداب او در دل‌هاي مؤمنين پراکنده است و آن‌ها بر اساس آن عمل مي‌کنند.»4
    پي نوشت ها:

    1 . وَ إِذِ ابتَلَي إِبرَاهِيمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فأتَمَهُنَّ قَالَ إِنّي جَاعِلُکَ للنّاسِ إمَاماً... و هنگامی که پروردگارش ابراهيم را آزمايش کرد پس آن‌ها را به پايان رساند خداوند گفت: همانا من تو را برای مردم امام قرار دادم.
    2 . تفسير الميزان، ج 1، ص 267 به بعد/ ج 14، ص 304 به بعد .
    3 . مفاتيح الجنان، زيارت حضرت صاحب الأمر در روز جمعه .
    4 . حرّ عاملی، اثباة الهداة، ج 3، ص 463 .


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر اجرایی نمایش پست ها


    بلکه هدايتي است که به فرمان حق تعالي صورت مي‌گيرد و امام با يک امر ملکوتي، که همراه اوست ديگران را هدايت مي‌کند و غيبت، هيچ مانعي براي اين نوع هدايت محسوب نمي‌‌گردد.
    امر ملکوتی چیست ؟
    چه فرقی با امر حق داره ؟
    و چه ارتباطی داره ؟

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    چرا کسی جواب سوالمو نداد

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    533
    حضور
    7 روز 4 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2119



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    چرادر پرتو وجود امام خداوند زمین را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه میدارد ؟ چگونه در پرتو وجودامام هست كه خداوند زمین را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه میدارد ؟
    سلام
    هر شی ایی ، خواصی دارد. همچنانکه خاصیت آب، تر بودن و سیراب کردن تشنگان است و خاصیت آتش هم سوزاندن است و خاصیت آهن محکمی آن است و ...
    خاصیت زمین هم تحمل قرار داشتن موجودات بر روی آن است. زمین مظهر اسم "الصبور" خداوند است. و طبق این اسم و معنای آن، هر چقدر موجودات روی زمین قرار بگیرند و حرکت و ... کنند، زمین در برابر آنها صبر دارد و بر اثر این صبر، عدم آرامش (لرزش و ... ) که از اثرات وجود "بی صبری" است، از آن سر نمیزند.

    پس، تحمل کردن موجودات بر پشت خود، از خواص زمین است.

    حال،باید پرسید اشیاء چگونه خواص خود را به دست می آورند؟
    به طور خلاصه، طبق معارف الهی، خداوند منشأ همه چیزهاست. (لا حول و لا قوة الا بالله - لا موثر فی الوجود الا الله). پس همانطور که زیبایی گل ، جلوه ای از زیبایی خداست، محکمی آهن هم جلوه ای از قاطعیت خداست و ...
    خاصیت های هر چیزی،« لوازم وجودی » آن چیز است. و «وجود هر شی ایی» هم از ناحیه « وجود خدا » است. پس تمام خواص اشیاء ، از ناحیه خداوند است.

    در فلسفه اسلامی بیان می شود که « وجود اشیاء » نمی تواند مستقیماً از ذات خداوند صادر شود. بلکه واسطه ای به نام عقل در اینجا وجود دارد. به این معنی که خداوند مستقیماً فقط « عقل اول » را ایجاد می کند،(عقل اول، نزدیکترین موجود به خداوند است) آنگاه توسط عقل اول، عقل دوم ایجاد می شود و توسط عقل دوم، عقل سوم ایجاد می شود و به همین ترتیب ... تا اینکه تویط عقل آخر (که عقل فعال نامیده می شود) جهان به وجود می آید.

    ما از نظر فلسفه (برخی از روایات هم همین را می فرمایند) می دانیم که نخستین چیزی که خداوند آفرید، « عقل » است. اما در برخی روایات هم اشاره شده که نخستین چیزی که خداوند آفرید نور وجود معصومین (ع) است. حال اینکه آیا خود ائمه معصومین (ع) جلوه تام همان عقل اول هستند یا چیز دیگر، بنده دقیقا نمیدانم. اما با توجه به اینکه ائمه معصومین نزدیکترین موجود به خداوند هستند، و همین نیز ویژگی عقل اول است، این احتمال شدت می یابد.

    بنا بر این فرض، همانطور که طبق فلسفه، عقل اول واسطه ایجاد اشیاء (جهان خلقت) است، و ایجاد شیء ، ایجاد خواص آن شیء هم هست (چون خواص هر شی ایی، از وجود آن شی جدا نیست)، می توانیم بگوئیم که ائمه معصومین (خود پیامبر (ص) هم واجد مرتبه "امامت" بودند) یا به عبارتی «امام» ، واسطه ایجاد همه اشیاء ( و نتیجتاً واسطه در خواص اشیاء ) است. لذا اگر فرض شود که این واسطه از میان برود، همه اشیاء رهسپار دیار عدم خواهند شد. و این به معنی از دست رفتن خواص آنها هم هست. بنابراین قابل قبول است که اگر امام (ع) نباشد، زمین ، خواص خود را نخواهد داشت (لذا دیگر ۀرامش نخواهد داشت و ساکنان خود را فرو می برد و خودش هم رهسپار عدم می شود).

    البته این مسأله عمومیت دارد و در مورد همه اشیاء است. اما حدیث شریف فوق، از بین همه اشیاء ، فقط زمین و باران و ... را بیان فرموده است. شاید به سبب اینکه این اشیاء ، و اهمیت خواص آنها، نزد مردم آشکارتر از بقیه اشیاء است و نیز شاید به این دلیل که اگر قضیه را به صورت کلی و عام بیان می فرمود، مردم کشش علمی لازم برای درک مطلب مجرد را نداشتند، لذا قضیه را به صورت مصداقی و ملموس بیان فرموده و از بین همه مصادیق هم فقط به زمین و باران و ... (مصادیق ملموستر و روشنتر) اشاره فرموده است.

    -------------------
    مطلب فوق را سعی کردم به زبان ساده بیان کنم. بدیهی است که اگر قرار بر بحث دقیق و فنی علمی بود، می بایست با زبان و اصطلاحات و شیوه دیگری انجام می شد.
    ویرایش توسط میهمان خدا : ۱۳۹۱/۰۴/۱۶ در ساعت ۱۴:۲۳

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام خدمت اساتید گرامی

    منم دوتا سوال داشتم گفتم دیگه تاپیک جدید نزنم

    1-اول اینکه چرا میگویند (قلب) امام زمان(عج) مرکز گیتی هست در حالی که کره زمین که امام زمان گفتن من مایه آرامش آن هستم مرکز گیتی نیست!(یعنی امام زمان که در گوشه ای از یک کهکشان زندگی میکند)

    2-منظور پیامبر از اینکه جایگاه بیت المعمور با قلب من برابری میکنه چیست؟آیا این یک اصطلاح فقهی است؟

    اگر اینها اصطلاح هست پس چرا امام صادق میگن سخنان ما آنقدر سنگین هست که ملایک آسمان هم طاقت حمل حقایق آن را ندارن!!(یعنی اصطلاح نیست که تاب درک وقایع متناظر با این جملات در عالم ملکوت را ندارند!)

    تشکر


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود