جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فهم قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8

    فهم قرآن




    سلام کتاب هایی راجع به فهم بهتر قران رو معرفی بفرمایید؟
    با تشکر

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط جنت نمایش پست ها
    سلام کتاب هایی راجع به فهم بهتر قران رو معرفی بفرمایید؟
    با تشکر
    بهترين كتب قابل اعتماد براي فهم بهتر قرآن كريم ، تفاسير هستند .

    در ميان تفاسير مختلفي كه نوشته شده است ، بايد ببينيد كداميك مناسب سن و تحصيلات شماست . برخي تفاسير تخصصي و سطح بالا هستند مثل تفسير الميزان و تسنيم .
    برخي تفاسير براي سنين خاص و با سطوح مناسب آن سنين نوشته شده است . مثل تفسير جوان كه منتخب تفسير نمونه است .
    همچنين تفسير نمونه ، تفسيري روان و قابل فهم براي عموم مردم است كه مي توانيد تهيه و جهت فهم و درك بيشتر قرآن كريم ، مطالعه بفرماييد .


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    71
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    395



    بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام
    لطفآ يك كارشناس پاسخ دهدخيلي واسم مهمه؛ درصورت اطمينان پاسخ دهيد لطفآو دقيق سوال را مورد توجه قرار دهد
    سوالم درمورد تفسير به راي است.بنده خيلي به تفكر در قران علاقه دارم واستعدادمدارم وواقعآ ميدونم بايد با مراجعه به تفاسير به فهم قران نزديك شد اما يه اتفاقي در خلال فهمم پيش مياد خيلي ازش ميترسم ونميتونم هم جلوش رو بگيرم.با يك مثال سعي ميكنم مشكلم تبيين شود:باديدن
    (اعوذ بالله من الشيطان الرجيم) اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم....درحال فكر يك دفعه با ديدن "انعمت"كه از نعمت مي آيد ياد اون آيه اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ميافتم وسريع در ذهنم يك سري استدلالات زنجير وار شكل ميگيرد ودر نهايت اين ميشه كه اهدنا الصراط المستقيم به همين كه مرا پيرو وشكرگذار نعمت ولايت اميرالمومنين قرار بده اشاره دارد!!!يا مثلآدرباره قل لا املك لنفسی نفعا ولا ضرا الا ما شاء الله.... اعراف188 تفاسير رو كه ميخونم احساس ميكنم حق مطلب ادا نشده!!!همش فكر ميكنم چرا مفسر فلان چيز رو نگفته چرا راجع به اينكه در ابتدايش"قل"آورده شده سكوت كرده چرا فلان نكته رو نديده!!!وبراي خودم يه سري فهمها ايجاد ميشه كه ميترسم القاي شيطان باشه چون مفسر حرفي ازش نزده نميدونم به اين فهمها توجه كنم يا بندازمش دورو ازش فرار كنم؟اصلآ مني كه ادبيات عرب بلد نيستم وتحصيلات حوزوي و..ندارم ، اجازه دارم برمبناي توضيحات مفسران وخواندن معناي لغات يه دريافتي داشته باشم كه بيش از انچه كه مفسرين گفتند باشه والبته مخالف هم نباشد ؟؟توضيح اينكه اين دريافتها هيچ وقت در آياتي كه درباره احكام و..هست ايجاد نميشه وبيشتر در اياتي است كه من باب تنبه يا ...است ايجاد ميشه .چه كنم؟باور كنيد متكبر نيستم وميدونم ادم بايد طبق علم حرف بزنه اما اون فهمها رو از نظر قران هم ميتونم توذهنم استدلال كنم

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط so'al نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام
    لطفآ يك كارشناس پاسخ دهدخيلي واسم مهمه؛ درصورت اطمينان پاسخ دهيد لطفآو دقيق سوال را مورد توجه قرار دهد
    سوالم درمورد تفسير به راي است.بنده خيلي به تفكر در قران علاقه دارم واستعدادمدارم وواقعآ ميدونم بايد با مراجعه به تفاسير به فهم قران نزديك شد اما يه اتفاقي در خلال فهمم پيش مياد خيلي ازش ميترسم ونميتونم هم جلوش رو بگيرم.با يك مثال سعي ميكنم مشكلم تبيين شود:باديدن
    (اعوذ بالله من الشيطان الرجيم) اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم....درحال فكر يك دفعه با ديدن "انعمت"كه از نعمت مي آيد ياد اون آيه اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ميافتم وسريع در ذهنم يك سري استدلالات زنجير وار شكل ميگيرد ودر نهايت اين ميشه كه اهدنا الصراط المستقيم به همين كه مرا پيرو وشكرگذار نعمت ولايت اميرالمومنين قرار بده اشاره دارد!!!يا مثلآدرباره قل لا املك لنفسی نفعا ولا ضرا الا ما شاء الله.... اعراف188 تفاسير رو كه ميخونم احساس ميكنم حق مطلب ادا نشده!!!همش فكر ميكنم چرا مفسر فلان چيز رو نگفته چرا راجع به اينكه در ابتدايش"قل"آورده شده سكوت كرده چرا فلان نكته رو نديده!!!وبراي خودم يه سري فهمها ايجاد ميشه كه ميترسم القاي شيطان باشه چون مفسر حرفي ازش نزده نميدونم به اين فهمها توجه كنم يا بندازمش دورو ازش فرار كنم؟اصلآ مني كه ادبيات عرب بلد نيستم وتحصيلات حوزوي و..ندارم ، اجازه دارم برمبناي توضيحات مفسران وخواندن معناي لغات يه دريافتي داشته باشم كه بيش از انچه كه مفسرين گفتند باشه والبته مخالف هم نباشد ؟؟توضيح اينكه اين دريافتها هيچ وقت در آياتي كه درباره احكام و..هست ايجاد نميشه وبيشتر در اياتي است كه من باب تنبه يا ...است ايجاد ميشه .چه كنم؟باور كنيد متكبر نيستم وميدونم ادم بايد طبق علم حرف بزنه اما اون فهمها رو از نظر قران هم ميتونم توذهنم استدلال كنم
    درتوضيحات و مثالهايي كه مطرح فرموديد علاوه بر اينكه سوالاتي بجا و صحيح به ذهن شما مي رسد كه در خور يافتن پاسخي بجا و صحيح است احتمال ورود در وادي تفسير به راي نيز وجود دارد . اما مفهوم اين سخن اين نيست كه شما از تدبر و تعقل در قرآن كناره گيري كنيد . راه حلش اين است كه بدنبال پاسخ سوالتان در تفاسير باشيد البته ابتدا بايد تفاسير مناسب و معتبر را بشناسيد و سپس هر سوالي كه در خصوص آيه اي برايتان بوجود مي ايد را از آن تفاسير جستجو بفرماييد .
    ما تفاسير متقن و جامع تري نسبت به ديگر تفاسير داريم كه موضوعات و مسائل مطرح شده در آيات را مثلا از ديدگاه تفسيري ، نكات اجتماعي ، فلسفي و روايي بررسي مي كنند كه ممكن است سوال مد نظر شما در يكي از اين بخشها پاسخ داده شده باشد . تفسير الميزان چنين ويژگيي دارد . البته تخصصي است و تخصصي بودنش هم به دليل بررسي همين موارد است .
    يا مثلا تفسير متقن تسنيم كه اخيرا وزين ترين و متقن ترين كتاب جهان اسلام شناخته شده است .
    شما وقتي به اين تفسير - كه بسيار بسيار تخصصي است - مراجعه مي كنيد ، مي بينيد به نكات بسيار ريز و دقيقي در تفسير آيات توجه شده است نكاتي كه در اغلب موارد سوال ذهني شما - خواننده- هست اما آنرا در ساير تفاسير نيافته ايد . و از آنجا كه يك مفسر بزرگ آنرا نگاشته است و در توضيح هر نكته هم آنرا به دلايل متقن و شواهد ي از آيات و روايات مستند ساخته ، بيم تفسير به راي هم نخواهيد داشت زيرا مفسر قرآن تمامي مقدمات مورد نياز علم تفسير را آموخته و بويژه در دو تفسير الميزان و تسنيم ، از تفسير قران به قران و نيز رواياتي كه ذيل آيات وارد شده ، استفاده شده است .
    لذا با توجه به اينكه شما تحصيلات حوزوي و تحصيلات مرتبط با علوم قرآني و تفسير نداريد و نيز با توجه به اينكه علاقمند به يافتن نكات تازه و ناب از آيات كريمه قرآن هستيد و از تفسير به راي اجتناب مي كنيد - كه پرهيزي بجا و صحيح است - مناسب تر است به تفاسيري از اين دست مراجعه نموده تا هم بهره مندي تان از آيات بيشتر باشد و هم به ورطه تفسير به راي نيفتيد .
    موفق باشيد

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    71
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    395



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    لذا با توجه به اينكه شما تحصيلات حوزوي و تحصيلات مرتبط با علوم قرآني و تفسير نداريد و نيز با توجه به اينكه علاقمند به يافتن نكات تازه و ناب از آيات كريمه قرآن هستيد و از تفسير به راي اجتناب مي كنيد - كه پرهيزي بجا و صحيح است - مناسب تر است به تفاسيري از اين دست مراجعه نموده تا هم بهره مندي تان از آيات بيشتر باشد و هم به ورطه تفسير به راي نيفتيد .
    موفق باشيد
    بسم الله الرحمن الرحيم
    تشكر از جواب خوبتان
    بنده يه سوال واسم پيش امداگر ممكنه شما يا هر يك از كارشناسان كه مطلع از جواب سوالم هستند پاسخ دهند. شما از كلاسهاي تدبر در قرآن استاد الهي زاده اطلاع داريد؟يا كلاسهاي مدرسه قران وعترت عليهم السلام (در16 اذر تهران)در زمينه تدبردر قران؟ميخواستم بدونم اگز اطلاع وآشنايي داريد روش ارائه شده در انها را درست ميدانيد؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه، پژوهش، بحث و گفتگو، کوهنوردی
    نوشته
    61
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    234



    سلام علیکم
    نکته ای میخواستم عرض کنم البته نه به عنوان یک کارشناس بلکه به عنوان یک آشنای با این حوزه. و آن اینکه جنابعالی با ارتباطی که بین نعمت در سوره حمد و نعمت در آیه أکملت لکم دینکم برقرار کردید تقریبا از وادی تفسیر به وادی تأویل رفته اید تاویلی که جز راسخون در علم از آن آگاهی ندارند. بالاخره برای تفسیر آیه درست است که قرآن همه یک متن است و یفسر بعضه بعضا اما بایست به بافت و سیاق آیات و مخصوصا سیاق خارجی آن توجه کرد. اینکه با قطعیت گفت این دو حتما با هم مرتبطند امری است که به نظز می آید با کمک این ابزارهای تفسیر قابل استخراج نباشد و چنانچه گفتم امری است فرای آن نیازمند مؤیدی از سخن پیامبر صلوات الله علیه و کلام معصومین علیهم السلام .

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود