صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معیار های عجیب خمس و زکات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    143
    حضور
    3 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249

    معیار های عجیب خمس و زکات




    به نظر من معیار های خمس و زکات عجیب به نظر می رسد ( و خیلی قدیمی) . از چند جنبه :
    1- چرا موارد زکات فقط به محصولات خاصی (که احتمالا در زمان اسلام تنها این محولات بوده) محدود شده :
    گندم, جو, خرما و كشمش ( !!!!! ). در دامها: گوسفند, شتر و گاو

    بر چه اساس و معیاری سایر محصولات کشاورزی با این همه تنوع شامل آن نمی شود. اگه بگوییم سود حاصل از آنها هم شامل خمس می شود . در مورد همین محصولات هم این کار را انجام میدادند .

    2- با توجه به منابع خمس و زکات ، به نظر می رسد منابعی که از خمس بدست می آید بسیار بیشتر باشد . اما نیم این بخش به سادات که حتی 0.5 درصد جمعیت جهان را هم تشکیل نمی دهند تعلق گرفته آن هم به مساکین این قشر که بسیار کمتر است !!!! با توجه به جهانی بودن اسلام واقعا عجیبه . هر چند گفته بشه میتوان از این بخش کم کرد.

    3- در کشوری روی هر چیزی و خدماتی مالیات گرفته می شود . چرا گرفتن خمس زکات !
    و سوالات دیگر که اجازه بدهید در ادامه مطرح شود . از مدیران هم می خوام اگه جای سوالم مناسب نیست . بهم اطلاع بدن کجا باید مطرحش کنم . پاکش نکنید!

    یه تاپیک هم دارم اگه لطف کنید سری بزنید و پاسخ یا انتقادی دارید مطرح کنید با تشکر

    http://www.askdin.com/thread20236.html
    ویرایش توسط limbo : ۱۳۹۱/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۸:۱۵

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,851
    حضور
    47 روز 13 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17961



    نقل قول نوشته اصلی توسط limbo نمایش پست ها
    به نظر من معیار های خمس و زکات عجیب به نظر می رسد ( و خیلی قدیمی) . از چند جنبه : 1- چرا موارد زکات فقط به محصولات خاصی (که احتمالا در زمان اسلام تنها این محولات بوده) محدود شده : گندم, جو, خرما و كشمش ( !!!!! ). در دامها: گوسفند, شتر و گاو بر چه اساس و معیاری سایر محصولات کشاورزی با این همه تنوع شامل آن نمی شود. اگه بگوییم سود حاصل از آنها هم شامل خمس می شود . در مورد همین محصولات هم این کار را انجام میدادند . 2- با توجه به منابع خمس و زکات ، به نظر می رسد منابعی که از خمس بدست می آید بسیار بیشتر باشد . اما نیم این بخش به سادات که حتی 0.5 درصد جمعیت جهان را هم تشکیل نمی دهند تعلق گرفته آن هم به مساکین این قشر که بسیار کمتر است !!!! با توجه به جهانی بودن اسلام واقعا عجیبه . هر چند گفته بشه میتوان از این بخش کم کرد. 3- در کشوری روی هر چیزی و خدماتی مالیات گرفته می شود . چرا گرفتن خمس زکات ! و سوالات دیگر که اجازه بدهید در ادامه مطرح شود . از مدیران هم می خوام اگه جای سوالم مناسب نیست . بهم اطلاع بدن کجا باید مطرحش کنم . پاکش نکنید!
    با سلام و عرض ادب

    لطفا برای دریافت پاسخ تاپیک های زیر را مطالعه کنید اگر ابهامی ماند،موضوع را پیگیری نمایید:

    http://www.askdin.com/thread8280.html
    http://www.askdin.com/thread14357.html
    http://www.askdin.com/thread7211.html

    موفق و موید باشید.


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    143
    حضور
    3 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    لطفا برای دریافت پاسخ تاپیک های زیر را مطالعه کنید اگر ابهامی ماند،موضوع را پیگیری نمایید:
    متاسفانه در اون تاپیک ها هم به هیچ چیز مشخصی نرسیدن .
    تازه دو سوال هم برایم مطرح شد !!

    1- آیه ای که در مورد خمس به آن استناد می شود . تنها در مورد غنایم جنگی صحبت کرده . و زکات چندین بار در قرآن اومده !؟
    2- بحث اونجا خیلی به سمت قرآن رفت و برداشت ها از کلمات اما من می خوام بیشتر عقلی با این قضیه برخورد کنیم !؟
    کی میتوان رسید به دریا از این سراب

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط limbo نمایش پست ها
    متاسفانه در اون تاپیک ها هم به هیچ چیز مشخصی نرسیدن . تازه دو سوال هم برایم مطرح شد !! 1- آیه ای که در مورد خمس به آن استناد می شود . تنها در مورد غنایم جنگی صحبت کرده . و زکات چندین بار در قرآن اومده !؟ 2- بحث اونجا خیلی به سمت قرآن رفت و برداشت ها از کلمات اما من می خوام بیشتر عقلی با این قضیه برخورد کنیم !؟
    با تشکر از اظهار نظر حضرت عالی

    1. لطفا برای پاسخ به این سئوال تاپیک زیر را با دقت مطالعه فرمایید:

    http://www.askdin.com/thread13410.html

    2. در حوزه فروعات دینی و احکام شریعت ، بحث صرف عقلی ، منطقی و نتیجه بخش نیست چرا که ماهیت دین و شریعت بر اساس دستورات الهی و خواست خداوند برای شیوه زندگی است و برای کشف حکم خداوند ، صرف تفکر راه به جایی نمی برد از این رو باید کلمات قرآن و اهل بیت علیهم السلام در زمینه مورد نظر محل بحث و بررسی دقیق قرار گیرد که همان اجتهاد نامیده می شود .

    موفق و مؤید باشید


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط limbo نمایش پست ها
    به نظر من معیار های خمس و زکات عجیب به نظر می رسد ( و خیلی قدیمی) . از چند جنبه : 1- چرا موارد زکات فقط به محصولات خاصی (که احتمالا در زمان اسلام تنها این محولات بوده) محدود شده : گندم, جو, خرما و كشمش ( !!!!! ). در دامها: گوسفند, شتر و گاو بر چه اساس و معیاری سایر محصولات کشاورزی با این همه تنوع شامل آن نمی شود. اگه بگوییم سود حاصل از آنها هم شامل خمس می شود . در مورد همین محصولات هم این کار را انجام میدادند . 2- با توجه به منابع خمس و زکات ، به نظر می رسد منابعی که از خمس بدست می آید بسیار بیشتر باشد . اما نیم این بخش به سادات که حتی 0.5 درصد جمعیت جهان را هم تشکیل نمی دهند تعلق گرفته آن هم به مساکین این قشر که بسیار کمتر است !!!! با توجه به جهانی بودن اسلام واقعا عجیبه . هر چند گفته بشه میتوان از این بخش کم کرد.

    با توجه به پاسخ قبلی عرض می کنم :

    زکات غیر از اقلام کشاورزی به طلا و نقره و برخی حیوانات هم تعلق می گیرد. مشهور بین فقهاى امامیه وجوب زکات در موارد نه‏ گانه است و تنها در خصوص موارد منصوصه، زکات واجب است که عبارتند از:
    1 / چهار پایان سه ‏گانه «شتر، گاو و گوسفند»
    2 / طلا و نقره
    3 / غلات اربعه: «گندم، جو، خرما و مویز» که مجموعا نه چیز می شود.
    این امور به طور مسلم «مواد زکوى‏»، نامیده مى‏ شوند اما در غیر از امور نه‏ گانه، زکات واجب نیست و مشکلات جامعه اسلامى از طریق وجوب خمس در سود حاصل از کسب و غنائم و گنج و غواصى و مانند آن بر طرف مى‏ گردد.
    کسى که میلیون ها تومان پول دارد از طریق وجوب خمس بدهکار مى‏ شود . نظر به اینکه مصارف خمس و زکات چندان تفاوتى ندارد، مشکل نظام اسلامى حل مى‏ شود. امام خمینى مى‏ فرمود:
    خمس به مراتب بیشتر از زکات مشکلات حکومت اسلامى را تامین مى‏ کند و باعث رشد و شکوفائى و تعالى جامعه اسلامى مى‏ گردد. افزون بر اینکه ایشان معتقد بود در خمس، سادات صرفا یکى از موارد مصرف هستند و سهم سادات در خمس تعینى ندارد. اینکه گاهى عده‏ اى با ناباورى می گویند چطور مى‏ شود کسى چهار تا شتر داشته باشد باید زکات بدهد اما اگر کسى ده ها کارخانه و ماشین و میلیاردها پول نقد داشته باشد ،زکات ندارد ،جوابش روشن است زیرا مورد مصرف هر دو تامین مخارج جامعه اسلامى است .
    نظر به اینکه کار خانه و ماشین و اوراق نقدیه‏ و مانند آن مشمول وجوب خمس و مصداق (انما غنمتم من شیى‏ء فان لله خمسه وللرسول و ..) است ،در مشکل گشایى جامعه اسلامى و توسعه نظام رهگشاست و نیاز جامعه اسلامى را تامین مى‏کند .
    از این ناحیه مشکلى نمى‏ ماند. براى بر طرف کردن دیگر مشکلات جامعه اسلامى در عرصه فرهنگ و آموزش و پژوهش و مانند آن از خمس همچون زکات مى‏ توان استفاده کرد. بنابر این زکات منحصر به اشیای نه‏ گانه است. البته در صورت ضرورت حاکم اسلامى مى‏ تواند زکات را به امور دیگر نیز توسعه دهد و این صرفا از باب ضرورت است .گسترش، و تخصیص از آن به تشخیص مورد و ضرورتى است که پیش مى‏ آید، آن هم با صلاحدید ولى فقیه جامع الشرائط امکان پذیر است.
    در مورد سهم سادات
    نیز همان طور که اشاره شده ، حکم مشهور تخصیص آن به عنوان سهم است ولی در مقابل آن فقهایی هم هستند که سهم سادات را سهم نمی دانند و سادات فقیر را تنها یک مورد مصرف از خمسی می دانند که نزد حاکم اسلامی است علاوه بر این در کتب فقهی ذکر شده است که حاکم می تواند در صورت عدم کفاف سهم سادات از سهم امام برای سادات استفاده کند و قطعا عکس این حالت هم متصور است که اگر سهم ساداتی زیادتر از مورد مصرف است با صلاحدید حاکم اسلامی می تواند در مسیر اداره جامعه مورد استفاده قرار گیرد .

    موفق و مؤید باشید


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    143
    حضور
    3 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    نظر به اینکه مصارف خمس و زکات چندان تفاوتى ندارد
    اگه تفاوت داره که نمی تونی چنین چیزی بگی و اگه نداره چرا 2 تاش کردیم و این همه بحث و تفسیر در موردش . خب راحت یکیش کنیم بره . در ضمن با توجه به بحثی که تو اون تاپیک کرده بودین می خواستین بگین مصارفش فرق میکنه که !!؟؟


    حالا من یک مثال می زنم . من باغ خرما دارم و فلانی باغ سیب هر دو 5 میلیون محصول داریم . من باید 10 درصدش رو بدم حالا یک مقدارم شاید از آن کسر شود . اما باغدار سیب اول پول بدهی هایش را میدهد و مابقی را اگر کامل خرج کند یا مقدار کمی بماند مجبور نیست چیزی زیادی بپردازد . حالا خمس را هر چیزی در نظر بگیریم مالیات یا چیز دیگر این یک نوع فرار مالیاتی محسوب نمی شود . فرق بین این دو چیست !!!!!!!!!!!!
    ویرایش توسط limbo : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت ۲۱:۴۸
    کی میتوان رسید به دریا از این سراب

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط limbo نمایش پست ها
    اگه تفاوت داره که نمی تونی چنین چیزی بگی و اگه نداره چرا 2 تاش کردیم و این همه بحث و تفسیر در موردش . خب راحت یکیش کنیم بره .
    با تشکر از اظهار نظر شما

    با در نظر گرفتن مصارف خمس و زکات و اختیاراتی که فقیه در مصرف دارد ، عرض شد چندان تفاوتی ندارد نه تفاوت ندارد لطفا دقت بفرمایید .


    نقل قول نوشته اصلی توسط limbo نمایش پست ها
    حالا من یک مثال می زنم . من باغ خرما دارم و فلانی باغ سیب هر دو 5 میلیون محول داریم . من باید 10 درصدش رو بدم حالا یک مقدارم شاید از آن کسر شود . اما باغدار سیب اول پول بدهی هایش را میدهد و مابقی را اگر کامل خرج کند یا مقدار کمی بماند مجبور نیست چیزی زیادی بپردازد . حالا خمس را هر چیزی در نظر بگیریم مالیات یا چیز دیگر این یک نوع فرار مالیاتی محسوب نمی شود . فرق بین این دو چیست !!!!!!!!!!!!
    ما راجع به احکام و دستورات الهی صحبت می کنیم نه راجع به مالیاتی که واضع آن انسان است .

    همان طور که در عرایض گذشته آمده است در مورد دستورات الهی نمی توانیم بحث عقلی صرف داشته باشیم چرا که واضح است عقل تنها ، دسترسی به حکم خداوند ندارد و فقط می تواند حکم را از مسیر درست کشف کند که این کار را کرده است : خرما زکات دارد ، سیب زکات ندارد . و در جواب چرا باید گفت چون خداوند چنین به مصلحت دیده است .

    اما در مورد مالیات می توان مثلا بحث کرد که چرا مالیات بر تولید اخذ می شود و مالیات بر مصرف گرفته نمی شود ؟ چون این احکام از منابع و عقول انسانی نشأت گرفته است .

    همیشه موفق باشید


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    143
    حضور
    3 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    ساختار و معنای لغوی زکات «زاء و کاف و حرف علّه» به عنون حروف اصلی این کلمه، دلالت بر نماء و زیادی دارد و به مفهوم رشد و نمو کردن و زیاد شدن می‏باشد.[1]
    خلیل بن احمد درباره معنای لغوی زکات می‏گوید: زکات مال به معنای پاک کردن آن است و جمله «زکا الزرع یزکو زکاء» به معنای رشد کردن کشتزار و محصولات می‏باشد.[2] راغب اصفهانی اصل زکات را به معنای رشدی که از برکت خداوند به دست آمده می‏داند.[3] مرحوم استاد علامه طباطبایی رحمه‏الله می‏نویسد: «معنای لغوی زکات تطهیر می‏باشد.»[4] در مصباح الفقیه نیز آمده است: «زکات در لغت به معنی طهارت و نمو است.»[5] از مجموعه اقوال فوق به دست می‏آید که معنای لغوی زکات در اصل، رشد کردن می‏باشد و به طور کلّی خلاصه چیزی یا برگزیده آن را می‏گویند.[6]
    ³معنای اصطلاحی زکات
    زکات از نظر شرع ـ به عنوان یکی از فروع دین ـ بیرون کردن اندازه معینی از مال، که به حد نصاب رسیده باشد و دادن آن به مستحقان، و بدین نام نامیدن، به امید برکت یافتن و یا برای پاکیزه کردن نفس یا نمو دادن به خیرات و برکات است.[7]زکات در اصطلاح فقهی پرداخت مقدار معینی از مال است که در قرآن کریم معانی عامی دارد و به کمکهای واجب و مستحب گفته می‏شود.
    کی میتوان رسید به دریا از این سراب

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    143
    حضور
    3 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    زکات در قران واژه ی زکات حدود 31 بار در قران مجید آمده است که عبارتند از:
    سوره بقره، آیات 43، 83، 110، 177، 277 ؛ سوره نساء، آیات 77، 162 ؛ سوره مائده، آیات 12 و 55 ؛ سوره اعراف، آیه 156 ؛ سوره توبه، آیات 5، 11، 18، 71 ؛ سوره کهف، آیه 81 ؛ سوره مریم، آیات 13، 31، 55 ؛ سوره انبیاء، آیه 73 ؛ سوره حج، آیات 41 و 78 ؛ سوره مؤمنون، آیه 4 ؛ سوره نور، آیات 37 و 56 ؛ سوره نمل، آیه 3 ؛ سوره روم، آیه 39 ؛ سوره لقمان، آیه 4 ؛ سوره احزاب، آیه 33 ؛ سوره فصلت، آیه 7 ؛ سوره مزمل، آیه 20 ؛ سوره بیّنه، آیه 5.
    ودر بعضی آیات قرآن از زکات به صدقه تعبیر شده است آیات مربوط به واژه صدقه عبارتند از: سوره بقره، آیات 263، 264، 271، 276 ؛ سوره نساء، آیه 114؛ سوره توبه، آیات104، 103، 79، 60، 58، سوره مجادله، آیه 12 و 13.
    ³متن و ترجمه ی آیات زکات:
    1 – سوره بقره آیه ی 43 : وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَارْكَعُواْ مَعَ الرَّاكِعِينَ و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و با ركوع‏كنندگان ركوع كنيد
    2 - سوره بقره (2 )آیه 83 : وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ
    و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد.
    3 - سوره بقره آیه 110 : وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.
    و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد و هر گونه نيكى كه براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا باز خواهيد يافت آرى خدا به آنچه مى‏كنيد بيناست
    4 - سوره بقره آیه 177 : لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
    نيكوكارى آن نيست كه روى خود را به سوى مشرق و [يا] مغرب بگردانيد بلكه نيكى آن است كه كسى به خدا و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب [آسمانى] و پيامبران ايمان آورد و مال [خود] را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه‏ماندگان و گدايان و در [راه آزاد كردن] بندگان بدهد و نماز را برپاى دارد و زكات را بدهد و آنان كه چون عهد بندند به عهد خود وفادارانند و در سختى و زيان و به هنگام جنگ شكيبايانند آنانند كسانى كه راست گفته‏اند و آنان همان پرهيزگارانند
    5 – سوره بقره آیه 277 : إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ
    كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و نماز بر پا داشته و زكات داده‏اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى‏شوند.
    6 - سوره نساء آیه 77 : أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّواْ أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلاَ تُظْلَمُونَ فَتِيلاً .
    آيا نديدى كسانى را كه به آنان گفته شد [فعلا] دست [از جنگ] بداريد و نماز را برپا كنيد و زكات بدهيد و[لى] همين كه كارزار بر آنان مقرر شد بناگاه گروهى از آنان از مردم [=مشركان مكه] ترسيدند مانند ترس از خدا يا ترسى سخت‏تر و گفتند پروردگارا چرا بر ما كارزار مقرر داشتى چرا ما را تا مدتى كوتاه مهلت ندادى بگو برخوردارى [از اين] دنيا اندك و براى كسى كه تقوا پيشه كرده آخرت بهتر است و [در آنجا] به قدر نخ هسته خرمايى بر شما ستم نخواهد رفت.
    7 - سوره نساء( 4 ) آیه 162 : لَّكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلاَةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أُوْلَئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا
    ليكن راسخان آنان در دانش و مؤمنان به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پيش از تو نازل گرديده ايمان دارند و خوشا بر نمازگزاران و زكات‏دهندگان و ايمان‏آورندگان به خدا و روز بازپسين كه به زودى به آنان پاداشى بزرگ خواهيم داد .
    8 – مائده آیه 12 : وَلَقَدْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَآئِيلَ وَبَعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيبًا وَقَالَ اللّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ. در حقيقت‏خدا از فرزندان اسرائيل پيمان گرفت و از آنان دوازده سركرده برانگيختيم و خدا فرمود من با شما هستم اگر نماز برپا داريد و زكات بدهيد و به فرستادگانم ايمان بياوريد و ياريشان كنيد و وام نيكويى به خدا بدهيد قطعا گناهانتان را از شما مى‏زدايم و شما را به باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است در مى‏آورم پس هر كس از شما بعد از اين كفر ورزد در حقيقت از راه راست گمراه شده است
    9 – مائده 55 :إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ. ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند.
    10 – اعراف آیه 156 : وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاء وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ
    11 – سوره 9(توبه) آیه 5 : فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
    « پس چون ماه‏هاى حرام سپرى شد مشركان را هر كجا يافتيد بكشيد و آنان را دستگير كنيد و به محاصره درآوريد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بنشينيد پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند راه برايشان گشاده گردانيد زيرا خدا آمرزنده مهربان است»
    12 - سوره 9 آیه 11 : فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
    «پس اگر توبه كنند و نماز برپا دارند و زكات دهند در اين صورت برادران دينى شما مى‏باشند و ما آيات [خود] را براى گروهى كه مى‏دانند به تفصيل بيان مى‏كنيم»
    13 - سوره9 (توبه) آیه 18 : إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ
    «مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏اند پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند»
    14 – توبه 71 : وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‏دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند و نماز را بر پا مى‏كنند و زكات مى‏دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است.
    15 – کهف 81 : فَأَرَدْنَا أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْرًا مِّنْهُ زَكَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًاپس خواستيم كه پروردگارشان آن دو را به پاكتر و مهربانتر از او عوض دهد
    16 – مریم 13 :وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً وَكَانَ تَقِيًّاو [نيز] از جانب خود مهربانى و پاكى [به او داديم] و تقواپيشه بود
    17 – مریم آیه31 : یوَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّاو هر جا كه باشم مرا با بركت‏ساخته و تا زنده‏ام به نماز و زكات سفارش كرده است
    18 – مریم 55 : وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا .و خاندان خود را به نماز و زكات فرمان مى‏داد و همواره نزد پروردگارش پسنديده[رفتار] بود
    19 - سوره انبیاءآیه 73 : وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ
    و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما هدايت مى‏كردند و به ايشان انجام دادن كارهاى نيك و برپاداشتن نماز و دادن زكات را وحى كرديم و آنان پرستنده ما بودند.
    20 - حج41 : الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ. همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و به كارهاى پسنديده وامى‏دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند و فرجام همه كارها از آن خداست
    21 - سوره حج آیه 78 :وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ
    و در راه خدا چنانكه حق جهاد [در راه] اوست جهاد كنيد اوست كه شما را [براى خود] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است] او بود كه قبلا شما را مسلمان ناميد و در اين [قرآن نيز همين مطلب آمده است] تا اين پيامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشيد پس نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و به پناه خدا رويد او مولاى شماست چه نيكو مولايى و چه نيكو ياورى.
    22 - مؤمنون 4 :وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ و آنان كه زكات مى‏پردازند
    23 – نور آیه 37 :رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُمردانى كه نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زكات به خود مشغول نمى‏دارد و از روزى كه دلها و ديده‏ها در آن زيرورو مى‏شود مى‏هراسند
    24 - نور56 :وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
    25 – سوره نمل آیه 3 : الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ همانان كه نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و خود به آخرت يقين دارند
    26 – روم 39 : وَمَا آتَيْتُم مِّن رِّبًا لِّيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِندَ اللَّهِ وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ و آنچه [به قصد] ربا مى‏دهيد تا در اموال مردم سود و افزايش بردارد نزد خدا فزونى نمى‏گيرد و[لى] آنچه را از زكات در حالى كه خشنودى خدا را خواستاريد داديد پس آنان همان فزونى‏يافتگانند [و مضاعف مى‏شود
    27 = لقمان 4 : الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ [همان] كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و [هم] ايشانند كه به آخرت يقين دارند
    28 –احزاب 33 : وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. و در خانه‏هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏اش را فرمان بريد خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
    29 – فصلت 7 : الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ. همان كسانى كه زكات نمى‏دهند و آنان كه به آخرت ناباورند
    30 – سوره مزمل(73 ) آیه 20 : إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
    در حقيقت پروردگارت مى‏داند كه تو و گروهى از كسانى كه با تواند نزديك به دو سوم از شب يا نصف آن يا يك سوم آن را [به نماز] برمى‏خيزيد و خداست كه شب و روز را اندازه‏گيرى مى‏كند [او] مى‏داند كه [شما] هرگز حساب آن را نداريد پس بر شما ببخشود [اينك] هر چه از قرآن ميسر مى‏شود بخوانيد [خدا] مى‏داند كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده‏اى] ديگر در زمين سفر مى‏كنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مى‏نمايند پس هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است.
    31 – بینه آیه 5 : وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ . و فرمان نيافته بودند جز اينكه خدا را بپرستند و در حالى كه به توحيد گراييده‏اند دين [خود] را براى او خالص گردانند و نماز برپا دارند و زكات بدهند و دين [ثابت و] پايدار همين است.
    کی میتوان رسید به دریا از این سراب

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    143
    حضور
    3 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    249



    همان طور که در آیات زکات و معنی لغوی آن می بینیم هیچ جا به منابع خاصی ذکر نشده .
    و حالا ما که به راحتی کلمه غنم را برای خمس برای تمام اموال گسترش دادیم . نمی توانیم کلمه زکات را برای همه محصولات تولیدی تعمیم بدهیم.
    کی میتوان رسید به دریا از این سراب

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود