صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شریعت ، طریقت حقیقت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    44
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    213

    شریعت ، طریقت حقیقت




    باسمه تعالی
    باسلام
    از جمله بحث های مهم در عرفان اسلامی بحث شریعت ، طریقت وحقیقت است
    این مقوله از جنبه های مختلفی قابل توجه ودقت است زیرا هم دین شناسی ویژه عارفان تبین می شود وهم نسبت عرفان عملی وعرفان نظری با یکدیگر ونسبت آن دو با دین و جایگاه آنها در اسلام مشخص می گردد
    هم چنین از جهتی با بحث خاستگاه عرفان اسلامی و نیز با بحث معیار و میزان اسلامی در ارتباط تنگاتنگ است
    از دیدگاه عارفان مسلمان دین در معنای عام خود شامل بر سه بخش است
    1- شریعت :مجموعه احکام و آداب اسلامی که در دستورهای فقهی و اخلاقی نمایان است را می گویند

    2- طریقت: همان راه سیر وسلوک با هدف تقرب به خداوند با تمام دستورات وقوائدی که عمل بدان ها برای رسیدن به این هدف ضروری است
    3- حقیقت : معارفی که پس از عمل بر اساس شریعت وپیمون مقامات و منزل طریقت به گونه ای شهودی بر عارف افاضه می شود
    از منظر عرفا این سه بخش دین نه تنها از هم گسسته نیست بلکه در یک رابطه طولی با یکدگر مراتب ومراحل دین را تشکیل می دهند
    از این روی نسبت این سه حوزه دینی در عرفان اسلامی نسبت ظاهر وباطن است یعنی شریعت ظاهر طریقت و طریقت باطن آن است ونیز طریقت ظاهر حقیقت وحقیقت باطن طریقت می باشد بنابراین در مراحل دین سطح وابتدای دین شریعت است وبطن آن طریقت وبطن البطن آن حقیقت می باشد وبه همین مناسبت از این سه مرحله (قشر) (لبّ) و(لب اللّب) تعبیر می شود
    ر.ک. سید حیدر آملی جامع الاسرار ص 353

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور256 نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    باسلام
    از جمله بحث های مهم در عرفان اسلامی بحث شریعت ، طریقت وحقیقت است
    این مقوله از جنبه های مختلفی قابل توجه ودقت است زیرا هم دین شناسی ویژه عارفان تبین می شود وهم نسبت عرفان عملی وعرفان نظری با یکدیگر ونسبت آن دو با دین و جایگاه آنها در اسلام مشخص می گردد
    هم چنین از جهتی با بحث خاستگاه عرفان اسلامی و نیز با بحث معیار و میزان اسلامی در ارتباط تنگاتنگ است
    از دیدگاه عارفان مسلمان دین در معنای عام خود شامل بر سه بخش است
    1- شریعت :مجموعه احکام و آداب اسلامی که در دستورهای فقهی و اخلاقی نمایان است را می گویند

    2- طریقت: همان راه سیر وسلوک با هدف تقرب به خداوند با تمام دستورات وقوائدی که عمل بدان ها برای رسیدن به این هدف ضروری است
    3- حقیقت : معارفی که پس از عمل بر اساس شریعت وپیمون مقامات و منزل طریقت به گونه ای شهودی بر عارف افاضه می شود
    از منظر عرفا این سه بخش دین نه تنها از هم گسسته نیست بلکه در یک رابطه طولی با یکدگر مراتب ومراحل دین را تشکیل می دهند
    از این روی نسبت این سه حوزه دینی در عرفان اسلامی نسبت ظاهر وباطن است یعنی شریعت ظاهر طریقت و طریقت باطن آن است ونیز طریقت ظاهر حقیقت وحقیقت باطن طریقت می باشد بنابراین در مراحل دین سطح وابتدای دین شریعت است وبطن آن طریقت وبطن البطن آن حقیقت می باشد وبه همین مناسبت از این سه مرحله (قشر) (لبّ) و(لب اللّب) تعبیر می شود
    ر.ک. سید حیدر آملی جامع الاسرار ص 353
    باسمه تعالی
    با سلام
    شریعت پوست ،مغز آمد حقیقت/میان آین وآن باشد حقیقت(1)
    مطالب فوق کاملا مورد تائید می باشد
    پی نوشت:
    1- شیخ محمود شبستری

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    اگر مشتاق جانانی مکن جانا گران جانی
    در این ره سر نمی ارزد به یک ارزن ز ارزانی
    به آداب شریعت بند کن دیو طبیعت را
    به اقلیم حقیقت چون چنین کردی مسلمانی(1)
    عرفای اسلام برای ضرورت پیروی از شریعت اسلام دلایل گوناگونی دارند که ما به مواردی از آن اشاره می کنیم
    1- ریاضت:اساس عرفان بر سلوک استوار است و سلوک چیزی جز ریاضت نیست ریاضت هم جز با اعمال و رفتار تحقق نمی یابد
    وقتی که سالک باید عمل کند،کدام عمل بهتر از عمل به شریعت خواهد بود به کدام دلیل یک سالک می تواند به جای روزه ،نماز،حلال و حرام شریعت برنامه عملی دیگری داشته باشد ؟اعمال شریعت با فطرت و تربیت ما هم پیوند داشته ،در ایجاد معنویت و صفای باطن بیش از کارهای دیگر اثر خواهند داشت
    پی نوشت:
    1- مرحوم کمپانی
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۳:۱۲

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    جز به دست ودل محمد(ص)نیست /حلّ و عقد خزینه اسرار(1)
    همه بحث ها در تاریخ تصوف در این بوده که عرفای اسلام گاهی بیش از تکالیف شرعیه برنامه عملی برای خود داشتند آنان علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات و رعایت مستحبات و مکروهات حتی از مباحات هم پرهیز کرده ،کم می خوابیدند ،کم می خوردند،لباس خشن می پوشیدندو امثال اینها
    اما هرگز چنین نبوده که کسی بدون ریاضت و اعمال سنگین ادعای عارف بودن و سلوک عرفانی داشته باشد و بدتر و بی منطق تر از آن که کسی حتی در حدّ واجبات و محرمات اهل عمل نبوده و در عین حال خود را عارف بشمارد در حالی که راه عرفان راه رنج و بلا است
    کسی به وصل تو چون شمع یافت پروانه
    که زیر تیغ تو هر دم سری دگر دارد
    به پای بوس تو کسی رسید که او
    چو آستانه بدین در همیشه سر دارد(2)
    پی نوشت:
    1- سنایی
    2-حافظ

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست
    راه هزار چاره گر از چار سو ببست
    شیدا از آن شدم که نگارم چو ماه نو
    ابرو نمود و جلوه گری کرد و رو ببست(1)
    2-شوق بندگی:همه اهل سلوک بر آنند که سالک از همان قدم های اول با آثار سلوک آشنا می شود اگر چه هدف نهایی و مقصد و مقصود اصلی اهل سلوک لقاء الله است که در مراحل بعد از فنای ذات تحقق می یابد اما عارف سالک در هر قدمی از سلوک نیز به نتیجه مناسب آن قدم دست می یابد در عالم عرفان ،بهشت نقد است و به قول معروف ،سالک نتیجه عملش را بیش از خشک شدن عرقش دریافت میکند
    همین دریافت نتیجه و مشاهده آثار اعمال ذوق و شوق بندگی و عمل را در سالک شدت می بخشد و او را روز به روز به عبادت و بندگی راغب تر می کند تا جایی که عبادت تنها دلخوشی او به شمار می رود
    ادامه دارد..........
    پی نوشت:
    1- حافظ
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۳:۲۴

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    3-شریعت تها راه تسلط بر نفس اماره:یکی از هدفهای اصلی سلوک،رام کردن نفس اماره اسنت ،ابن سینا هم رام کردن نفس اماره را یکی از سه هدف اصلی ریاضت دانسته است.او نخستین عامل رام کردن نفس راعبادت همراه با تفکر وتامل شمرده است(1)
    رام کردن نفس کار دشواری است ودشواری کار از آن جاست که نفس اماره جزء ذات بشر است نه یک عرضه بیرونی
    تو با دشمن نفس هم خانه ای/چه در بند پیکار بیگانه ای(2)

    عطار شکایت از گرفتاری در دست نفس را چنین بیان می کند:
    نفس سگ هرگز نشد فرمانبرم/من ندانم تا ز دستش جان برم
    آشنا شد گرگ در صحرا مرا/آشنا نه این سگ رعنا مرا
    هد هد در پاسخ می گوید :این سگی که در جوال کرده اید واین همزاد وهمراه
    خطرناک شما هر چه بگوید بد است ومبارزه با آن دشوار:
    صد هزار دل بمرد از غم همی/واین سگ کافر نمیرد همی(3)
    اما به هر حال این نفس سر کش وعاصی را می توان به فرمان شرع رام کرد وشکست داد
    ادامه دارد.....
    پی نوشت:
    1-ابن سینا ،اشارات وتنبیهات،نمط نهم
    2-مولوی
    3-فرید الدین عطار، منطق الطیر،ص 109-119
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۶:۲۱

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    این سه اصطلاح شریعت ،طریقت،حقیقت،جدا وگسیخته از هم نمی باشند،
    که حقیقت عین شریعت است،هرکه از شریعت فاصله بگیرد،اگر تا اسمان هم بالا رفته باشد چیزی از حقیقت دست نخواهد یافت،شریعت مانند جسم وروح است که جسمش احکام است وروحش حقیقت(1)
    هرکه رابا سر زلفت سر سودا باشد/پای از این دایره بیرون ننهد تا باشد(2)
    ادامه دارد.....
    پی نوشت:
    1-ابن عربی،فتوحات2/530 و3/230 و4/186،34
    2-حافظ
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۶:۳۷

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    عارفان که از راز ورمز عالم عشق با خبرند ،هرگز لذت بندگی وعجز ونیاز را نادیده نمی گیرند
    که در رابطه عبد ورب وعاشق ومعشوق سخن همان است که احمد غزالی(متوفای 520)می گوید:
    معشوق خود به همه حال معشوق است؛پس استغنا صفت اوست. عاشق به همه حال عاشق است پس افتقار صفت اوست(1)
    آری هرگز ناز شایسته عاشق نیست.کار عاشق نیاز است وبس به قول جناب حافظ:
    میان عاشق ومعشوق فرق بسیار است/چو یار ناز نماید شما نیاز کنید
    1-سوانح فصل 43 ور.ک عرفان وشریعت

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    کسی مرد تمام است کز تمامی / کند با خواجگی کار غلامی
    پس آن گاهی که ببرید او مسافت /نهد حق بر سرش تاج خلافت (1)
    آیت الله جوادی املی در مقدمه سر الصلوة حضرت امام (ره) به نقل از ان حضرت در تعلیقه بر شرح فصوص الحکم فص ایوبی چنین می فرمایند:
    طریقت و حقیقت جز از راه شریعت حاصل نخواهد شد زیرا ظاهر راه باطن است ...کسی که چنین می بیند که با انجام تکلیف های الهی باطن برای او حاصل نشد بداند که ظاهر را درست انجام نداد و کسی که بخواهد به باطن برسد بدون راه ظاهر مانند برخی از صوفیان عوام او هیچ دلیل از طرف خداوند ندارد(2)
    ادامه دارد.....
    پی نوشت:
    1- مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز ص 288
    2- سر الصلوة امام خمینی ص 22
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۰ در ساعت ۲۳:۳۴

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    علامه حسن زاده آملی در تعلیقات خود بر تمهبد القواعد ابن ترکه در تطابق شریعت با عرفان و فلسفه پس از ذکر سخنان ابن عربی و ملا صدرا که فرموده اند:
    «نحن زدنا مع الایمان بالاخبار الکشف » و«نحن زدنا مع الایمان بالاخبار برهانا»

    این سخن از صدر المتالهین را از جلد الهیات الاسفار که (تبّاً لفلسفه تکون قوانینها غیر مطابقة الکتاب و السنة) را نقل نموده و بر این نکته تاکید کرده که رسیدن به مدارج علمی و معارج کشفی از این طریق میسر است (1


    ایشان در کتاب شرح فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة در این باره فرموده اند اینک بدین گفتارم توجه داشته باش تمام صنایع آدمیان از بری و بحری وفضایی را دستورات و آدابی است که دین حفظ و بقا و دوام آنها اند.

    چنانکه اگر هریک از آنها در کار خود به قدر یک میکرون از دین و آیینش بدر رود و به خطا و ناروا حرکت نماید در همان نخستین بار خطا و ناروایی تباه می شود و نابود می گردد .....
    انصاف بده آیا می شود صنایع شما را دین و آیین باشد و خود شما که مهمترین صنع الهی هستید و این همه صنایع شگفت گوناگون صنع شماست بی دین باشید (فما لکم کیف تحکمون)

    پی نوشت:
    1- تمهید القواعد تصحیح علامه حسن زاده آملی ص 8
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۰:۴۹

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود