صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه عرفان با نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343

    رابطه عرفان با نماز




    به نام خدا
    سلام

    لطفا رابطه نماز را با عرفان بیان نمایید .

    اللهم صل علی محمد و آل محمد


    کارشناس بحث : بصیر

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۳/۲۷ در ساعت ۰۴:۰۲
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    باسلام و عرض ادب
    سوال خیلی کلی است، اگر ممکن است جزئی تر سوال بفرمایید
    پیرامون سوال مذکور، خیلی مطلب میشه گفت که ممکن است، آن چیزی که شما بدنبال آن هستید، نبوده باشد.
    تشکر


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    باسلام و عرض ادب
    سوال خیلی کلی است، اگر ممکن است جزئی تر سوال بفرمایید
    پیرامون سوال مذکور، خیلی مطلب میشه گفت که ممکن است، آن چیزی که شما بدنبال آن هستید، نبوده باشد.
    تشکر

    به نام خدا
    سلام

    استاد بصیر گرامی
    لطفا هرچی در این مورد میدونید بهم یاد بدید .
    من هیچ پیش زمینه ای نسبت به این موضوع ندارم

    با تشکر
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid_barvarz نمایش پست ها
    لطفا هرچی در این مورد میدونید بهم یاد بدید .
    من هیچ پیش زمینه ای نسبت به این موضوع ندارم
    با سلام و عرض ادب
    نهایت عرفان، معرفت و شناخت به خدا، تقرب به او و فنا شدن است، آنچه که از رابطه عرفان و نماز در یک بحث کلی و کوتاه می توان گفت، چنین است:
    اگر انسان نسبت به نماز معرفت و شناخت و آگاهي داشته باشد و به عبارت ديگر عرفان در نماز داشته باشد، اگر به اين حد برسد كه نماز را آگاهانه بفهمد، امكان ندارد در نماز حواسش پرت بشود، اين طرف و آن طرف فكر بكند. همة حواس‌پرتي ما و پراكندگي فكر ما در نماز به خاطر آن است كه نسبت به نماز معرفت كامل و شناخت جامع نداريم.
    در تمام حالات نماز يك عرفان عميقي خوابيده. قيام نماز، قعود نماز، ركوع نماز، سجود نماز، قرائت نماز، اذكار نماز. اگر بخواهيد به دقت پي ببريد به آنچه كه عرفان نماز ناميده مي‌شود بايد به بعضي از آيات و روايات دقت كنيد
    به عنوان مثال، اين دو سه حديث را توجه كنيد. اميرالمؤمنين عليه السلام مي‌فرمايد منظور از راست نگه‌داشتن گردن در ركوع (مي‌دانيد كه مستحب است كه به ركوع رفتيد گردن كشيده باشد، انسان تو هم فرو نرود. گردن كشيده باشد و به مهر نگاه بكند.) آن است كه: خدايا به فرمان توام، گرچه به گردنم را تيغ بزني.
    آمَنْتُ‏ بِكَ‏ وَ لَوْ ضُرِبَتْ‏ عُنُقِي‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏81 ؛ ص254)
    اين يك بخشي از عرفان نماز است.


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    يا در حديث ديگر امام صادق عليه السلام فرمود ركوع ادب است. سجود قرب است. كسي كه ادب نيكو بجا نيآورد، شايسته قرب نگردد.
    پيغمبر در حديثي فرمودند نزديك‌ترين حالت انسان به خداوند سجده است. بعد فرمود فلذا حق تعالي در قرآن فرمود «... وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ» علق آية 19 (آية آخر).
    یقُولُ‏ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ سَاجِدٌ وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ‏.( الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 265)
    خدا فرمود سجده كن و قرب پيدا بكن. پس بنابراين سجده بهترين افعال نماز است. چرا؟ چون سجده نزديك‌ترين حالت به خدا است. اول تكبير، بعد قيام، بعد حمد، بعد سوره، بعد ركوع، همة اين‌ها را انجام داديم براي چه؟ اين‌ها مقدمه است براي سجده. سجده آن اوج كمال نماز انسان است. سجده قرب خدا است. نماز مي‌خوانيم براي قرب خدا.

    امام رضا علیه السلام فرمودند:«الصَّلَوةُ قُربَانُ كُلِّ تَقَي» ( الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏3 / 265 / باب فضل الصلاة ..... ص : 264)
    نماز موجب تقرب انسان باتقوا به خدا مي‌شود. پس نماز مي‌خوانيم براي تقرب به خدا. سجدة نماز نزديك‌ترين حالت انسان به خدا است و قرب الهي را براي انسان به ارمغان مي‌آورد. پس تمام افعال نماز براي سجده است. فلذا پيغمبر فرمود هر چه سجدة شما طولاني‌تر باشد بهتر است و قرب شما به خدا بيشتر است. فلذا توصيه شده سجده طولاني بكنيد.
    در بعضي از احاديث است كه مثل كلاغي يا مرغي كه نوك به زمين مي‌زند نماز نخوانيد، ( تحف العقول، ص: 280) اين طور شجده نكنيد. سجدةتان را طولاني قرار دهيد.

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۱/۰۳/۲۸ در ساعت ۰۹:۳۲

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    اميرالمؤمنين عليه السلام يك جور ديگر سجده را عارفانه بيان مي‌كند. فلسفة دوتا سجده. شايد يكي بگويد سجده قرب به خداست، يكي بس است چرا دوتا؟ يك سجده باشد به اندازة دوتايش طول بكشد. اميرالمؤمنين عليه السلام مي‏‌فرمايد كه سجدة اول يعني از خاك آفريده شده‌ام، سربرداشتن، يعني از زمين آمده‌ام. به سجدة دوم رفتن، يعني با مرگ دوباره به زمين مي‌روم. سربرداشتن دوم يعني در قيامت دوباره زنده مي‌شوم و محشور مي‌شوم. (بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏81 / 254 / باب 16 آداب الصلاة ..... ص : 226)
    «مِنها خَلَقنَاكُم وَ فِيها نُعِيدُكُم وَ مِنها نُخرِجُكُم تَارَةً أُخرَى» سورة طه آية 55. خدا مي‌فرمايد در قرآن شما را از خاك آفريديم، زنده شديد، دوباره شما را به خاك برمي‌گردانيم، بعد مجدداً از خاك شما را بيرون مي‌آوريم. اميرالمؤمنين مي‌خواهد بفرمايد كه اين يك حالت عرفاني مهم است. اين بيان اميرالمؤمنين چه مي‌خواهد بگويد؟ مي‌خواهد بگويد در دوتا سجدة نماز شما هم مي‌توانيد به توحيد برسيد و هم به معاد. دو ركن اساسي دين را پيدا بكنيد. هم توحيد و هم معاد. توحيد به معناي اين كه خدايي هست، قادر است، مي‌تواند، از خاك آفريد، دوباره به خاك برگرداند، دوباره زنده مي‌كند. معاد، يعني ما مجدداً از اين خاك برمي‌گرديم، بعثي داريم، حشري داريم، زنده مي‌شويم. اين را مي‌گويند عرفان نماز.


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 19 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    كتاب‌هايي كه در اين زمينه است به نام اسرار الصلوة امام بزرگوار، اسرار الصلوة ميرزا جواد آقاي ملكي تبريزي، اسرار الصلوة مرحوم فيض كاشاني، اسرار الصلوة آيت الله جوادي آملي، ...
    نتیجه گیری: نماز ، با همه عظمتی که دارد ، فرع بر معرفت است و نماز بدون معرفت، پوسته ای بی مغز است و ارزش و اثر چندانی نخواهد داشت ، بلکه نام نماز گذاشتن بر آن، نوعی مجاز است و ما باید بکوشیم عمق معرفت خود را نسبت به نماز، که یک عبادت جامع و کامل است و نسبت به خدای متعال که برای او نماز می گزاریم، افزایش دهیم. « قال الصادق علیه السلام: ما اعلم شیئا بعد المعرفه افضل من هذه الصلاه»
    به ابو عبد اللَّه صادق (ع) گفتم: برترین طاعتى كه انسان را به خدا نزديك كند و هيچ طاعتى به درگاه خدا محبوبتر از آن نباشد، چه طاعتى است؟ ابو عبد اللَّه گفت: بعد از شناخت اللَّه، هيچ طاعتى را باارجتر و پربهاتر از نماز نمى‏شناسم. نشنيده‏اى كه بنده صالح خدا عيسى بن مريم گفته است:
    «و خداوند مرا به اداى نماز و پرداخت زكاة سفارش كرد تا روزى كه زنده باشم».
    عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَفْضَلِ مَا يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى رَبِّهِمْ وَ أَحَبِّ ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا هُوَ فَقَالَ مَا أَعْلَمُ‏ شَيْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاةِ أَ لَا تَرَى أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ- عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ع قَالَ‏ وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا.( الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏3 / 264 / باب فضل الصلاة ..... ص : 264)


  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343



    به نام خدا
    سلام

    استاد بصیر گرامی واقعا ممنونم
    خیلی تاثیر گدار و عالی بود . با اینکه خیلی مورد یاد گرفتم ولی انقدر کلامتان زیبا هست که دلم میخواد بیشتر یاد بگیرم .
    با کمک شما تونستم بفهمم که در نماز تقرب به خدا یعنی چی و یک سوال دیگری جدا از مبحثی که فرمودید هم برام پیش امد :
    با تعریفی که از عرفان داشتید و شناختی که نسبت به نماز و حرکات آن بیان کردید آیا باید در نماز به دنبال حالتی ماوراءالطبیعه باشم ؟ اگر جوابتان مثبت است آیا این حالت همیشگی هست ؟
    ریختن اشک و غرق شدن در نماز که به علت پی بردن به رحمت و مهربانی خداوند نسبت به بندگان باشد نیز در عرفان جایی دارد ؟ اگر جوابتان مثبت است مداوم نبودن این حالت در تمامی نماز ها به چه علت است ؟

    اگر برایتان امکان پذیر بود لینکی برای رسیدن به کتاب هایی که فرمودید ارائه کنید . با سرچی که کردم نتونستم پیدا کنم ولی باز هم میگردم .

    با تشکر
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط بصیر نمایش پست ها
    «و خداوند مرا به اداى نماز و پرداخت زكاة سفارش كرد تا روزى كه زنده باشم».
    خـوشـا آنـانکه الله یارشان بی
    بحمد و قل هو الله کارشان بی
    خـوشـا آنـانـکه دایم در نمازند
    بـهـشـت جاودان بازارشان بی

    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۱/۰۳/۲۹ در ساعت ۰۸:۱۶
    خدایا مرا آن ده که آن به

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    23
    حضور
    8 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    87



    ممنون از پاسخ کارشناس محترم .. ما بسیار از فضایل نماز شنیده ایم و خوانده ایم و بسیار گفته اند که نماز باید اینطور باشد .. نماز باید اینچنین ادا شود .. نماز باید با خلوص باشد .. نماز باید با حضور باشد .. نماز باید ...
    ولی کمتر پیش امده بگویند چگونه
    راه کاری عملی، عرفا و عالمانش ارائه نمیدهند ..
    راه کاری روش مند
    مثلا روش تمرکز بر معانی نماز .. و...
    کتابهای بسیاری از روایات و احادیث در اینکه نماز شاهراه پیشرفت در سلوک و عرفان است.. نوشته شده .. ولی هیچکدام نگفته چگونه ... فلوچارت چگونگی رسیدن به ان ترسیم نشده

    عرفانهای دیگر بسیار کتاب و نوشته و راه کار در زمینه پیشرفت پیروان خود ارائه داده اند .. در حالی که کتابهای ما تکرار مکررات است و برای نسل جدید چیزی ارائه نشده است..
    اگر مطلبی در این زمینه دارید .. بیسار مشتاق دریافتش هستم
    حق نگهدارمان باشد
    وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ ﴿117﴾
    چنین نبود که پروردگارت آبادی ها را بظلم و ستم نابود کند ، درحالی که اهلش درصدد اصلاح بوده باشند (هود/117)
    از وبلاگم دیدن کنید
    http://gohar-e-nab.mihanblog.com/

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود