صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در عالم ذر از انسان سوال کرده آیا من پروردگار شما نیستم ؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951

    چرا خداوند در عالم ذر از انسان سوال کرده آیا من پروردگار شما نیستم ؟؟




    چرا خداوند در عالم ذر از انسان سوال کرده آیا من پروردگار شما نیستم ؟؟

    اصلا همچین سوالی چه فایده ای داشته ؟؟

    در این دنیا این سوال را کسی به یاد نمی آورد !!!

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    معارف قرآن و حدیث-فلسفه-
    نوشته
    115
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1051



    سلام.


    ممنون از طرح این سوال خوب


    منم یه سوال دارم تو این زمینه و اون اینکه:


    در آیه شریفه امده است که وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ
    قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ


    خب از ما شهادت گرفتن به خاطر اینکه کسی دیگه نگه که ما خبر نداشتیم و ....


    ولی الان که هیچ کدوم از ما این سوال و جواب را یادمون نیست


    پس آیا اینجا نقض غرض نمیشه؟
    ویرایش توسط فیلسوف معاصر : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۱:۴۹

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    چرا خداوند در عالم ذر از انسان سوال کرده آیا من پروردگار شما نیستم ؟؟ اصلا همچین سوالی چه فایده ای داشته ؟؟

    با سلام خدمت شما

    با رجوع به اين تاپيك مي توانيد با برخي نظرات مهم در زمينه عالم ذر آشنا شويد.


    http://www.askdin.com/thread19673.html


    اما در مورد پرسش شما بايد عرض كنم پاسخ آن طبق نظرات مختلف تفاوت مي كند كه در ذيل به برخي اشاره مي كنم:

    1-اين پيمان به اين خاطر از آنان گرفته شد كه درهاى عذر را در روز رستاخيز به روى آنان ببندد.



    2-هدف از اخذ پيمان اين است كه افراد بر طبق آن عمل كنند و عمل بر آن، فرع يادآورى است.



    3-آنان را با خصوصياتى تركيب داد كه پيوسته پروردگار خود را مى شناسند و نياز خود را به او احساس مى كنند. هنگامى كه انسان ها به خدا توجه پيدا كردند و خود را غرق در نياز ديدند، تو گويى به آنان گفته مى شود من خداى شما نيستم آنان نيز مى گويند: چرا گواهى مى دهيم كه خداى ما هستى. در نتيجه اين پيمان، تشريعى نيست و به صورت خطاب و سئوال و جواب صورت نگرفته است، بلكه پيمانى است تكوينى و نهادى و پاسخى هم كه داده شده است نيز بر همين منوال مي باشد.



    4-آيه، ناظر به وجود جمعى انسان ها در حضور خداست؛ حضورى كه غيبت در آن متصور نيست گويى همه فرزندان آدم يك جا از پشت پدران گرفته شده گرد هم جمع آمده اند و در برابر خدا حضور دارند. در اين حالت هر انسانى آفريدگار خود را حضوراً مى يابد و يافته اش گواهى روشن بر وجود خدا و خداوندگارى او است، ولى قرار گرفتن انسان در گردونه زمان و تحولات و تطورات جهان، آدمى را آن چنان مشغول و از خود بى خود مى كند كه از علم حضورى به آفريدگار غافل مى گردد.(طبق بيان نظر علامه طباطبايي)



    5-اقرار به توحید با «زبان آفرینش» و یا «زبان حال» است.



    6-برخی معتقدند که مقصود از عالم ذرّ، «عالم استعدادها» است و اقرار به وجود خدا نیز به «زبان تکوین و آفرینش» در عالم جنینی رخ داده است. چراکه خداوند، حقیقت توحید را هم در نهاد انسان به صورت یک حس دورنی ذاتی و هم در عقل و خرد او به صورت یک حقیقت خود آگاه قرار داده است.(اين شش نظر برگرفته از مقاله ، بررسی دیدگاه های مختلف راجع به عالم ذر،سايت مذاهب است)

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۲:۳۵
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    7-برخی دیگر نیز با بیانی شبیه به این معتقدند که اساسا این گفتگو، با زبان معمول صورت نگرفته و به اصطلاح، سخنی است با «زبان حال» نه با «زبان مقال». اینگونه تعبیرها در گفتگوهای روزانه نیز کم نیست مثلا می‌گوییم: «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ درون» یا می‌گوییم: «چشمان به هم ریخته او می‌گوید دیشب به خواب نرفته است.» (تفسیر نمونه، ج 7، ص 7)



    8-آيت الله جوادي آملي معتقد است كه مراد از آيه،بيان واقعيت خارجي است و خداوند متعال به لسان عقل و وحي و با زبان انبياء از انسان ميثاق گرفته است؛ يعني خداوند در برابر درك عقلي و رسالت وحي، از مردم پيمان گرفته است كه معارف دين را بپذيرند.



    9-برخي چون زمخشري، بيضاوي، شيخ طوسي، سيد قطب، علامه شرف الدين عاملي و ميرداماد، محمد تقي جعفري و...قايلند كه اين آيه، در مقام بيان واقع نيست؛بلكه از طريق تمثيل ، به مسأله فطرت اشاره دارد. به نظر اين گروه، منظور آيه اين است كه خداوند با اعطاي نعمت‌هاي بي‌شمار و اعطاي عقل به انسان، گويا توقع و انتظار دارد كه انسان در مقابلش تعظيم كند، و انسان هم طبق ذات فطرت خود، به اين خطاب مجازي خداوند لبيك گفته است.( كيهان انديشه، شماره 58)



    10-منظور از آيه بيان واقعيت خارجي است، نه اين كه تمثيل باشد؛ به اين معنا كه:« خداوند به لسان عقل و وحي و با زبان انبيا از انسان ميثاق گرفته است. در واقع، موطن وحي و رسالت، همان موطن اخذ ميثاق است؛ يعني در برابر درك عقلي كه حجت باطني خداست، خدا از مردم پيمان گرفت كه معارف دين را بپذيرند...( تفسير موضوعي قرآن، ج12، ص126؛ تفسير نهج البلاغه، ج7، ص279)»

    مؤيد اين نظريه آيه قرآن است:
    «الم اعهد اليكم يا بني آدم ان لاتعبدوا الشيطان»؛(سوره يس، آيه 60)
    اي فرزندان آدم، آيا من به وسيله وحي و رسالت از شما پيمان نگرفتم كه شيطان را نپرستيد؟

    در قيامت هم خداوند به انسان ها مي فرمايد: من تو را با دو حجت عقل و نقل ربوبيت خود و عبوديت تو را تبيين كردم تا درآن روز بهانه نياوريد كه ما از توحيد و ساير معارف دين غافل و يا وارث شركت پدرانمان بوديم.


    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    چرا خداوند در عالم ذر از انسان سوال کرده آیا من پروردگار شما نیستم ؟؟ اصلا همچین سوالی چه فایده ای داشته ؟؟ در این دنیا این سوال را کسی به یاد نمی آورد !!!
    سلام

    آیا الان کسی به یاد ندارد که خدایی هست؟

    و ذاتا به دنبال خدا نمی گردد؟
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    در احاديث نيز به علت اين سوال خداوند اشاره شده است:



    امام باقر(ع) فرمود:


    همانا خداوند آنگاه که خلق را آفرید، آب شیرین و آب شور و تلخى آفرید، پس آن دو به هم آمیختند، پس گِلى از روى زمین برداشت و آن را سخت به هم زد، پس به اصحاب یمین (آنها که طرف راست قرار گرفتند) که مانند مورچه به نرمى مى‏رفتند گفت: به سلامت به بهشت بروید، و به اصحاب شمال (آنها که در طرف چپ قرار گرفتند) گفت: به آتش بروید و باکى از این ندارم. سپس گفت: آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آرى شهادت مى‏دهیم مبادا روز قیامت بگویید که ما از آن غافل بودیم.( اصول کافى، ج 2، ص 8)

    درحديث ديگري از امام باقر(ع) روايت شده كه كه خداوند در پاسخ حضرت آدم(ع) كه از علت خلق ذريه و علت پيمان سوال كرد چنين فرمود :


    تا مرا عبادت كنند و چيزي را شريك من نسازند و به پيغمبرانم ايمان آورند و از آن ها پيروي كنند(كافي ج2ص8 ح2)

    در حديثي از امام صادق(ع) آمده:


    و اذ اخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم و اشهدهم على أنفسهم ألست بربكم قالوا بلى " قلت : معاينة كان هذا ؟ قال : نعم فثبتت المعرفة و نسوا الموقف و سيذكرونه ، و لو لا ذلك لم يدر احد من خالقه و رازقه ، فمنهم من اقر بلسانه في الذر و لم يؤمن بقلبه فقال الله : " فما كانوا ليؤمنوا بما كذبوا به من قبل " .(تفسير القمي ،ج1ص248)



    در حديث علت اين امر اين بيان شده اگر چنين اتفاقي نمي افتاد احدي نمي دانست كه چه كسي او را خلق كرده و نمي دانست كه چه كسي او را روزي مي دهد.(همين علت در احاديث ديگري نيز بيان شده است:بحار الانوار ج5ص243ح32 –كافي ج2ص12 ح4- بحارالانوار ج5 ص250 ح41 - بحارالانوار ج5 ص260 ح68)




    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۲:۳۴
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط فیلسوف معاصر نمایش پست ها
    سلام.


    ممنون از طرح این سوال خوب


    منم یه سوال دارم تو این زمینه و اون اینکه:


    در آیه شریفه امده است که وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ
    قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ


    خب از ما شهادت گرفتن به خاطر اینکه کسی دیگه نگه که ما خبر نداشتیم و ....


    ولی الان که هیچ کدوم از ما این سوال و جواب را یادمون نیست


    پس آیا اینجا نقض غرض نمیشه؟
    برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 111
    (آيه 172)- پيمان نخستين و عالم ذر: اين آيه اشاره‏اى به «توحيد فطرى» و وجود ايمان به خدا در اعماق روح آدمى است و به همين جهت بحثهايى را كه در آيات گذشته اين سوره در زمينه «توحيد استدلالى» بوده است تكميل مى‏كند.
    خداوند روى سخن را در اين آيه به پيامبر كرده، نخست چنين مى‏گويد:
    به خاطر بياور «موقعى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذرّيه آنها را برگرفت و آشكار ساخت و آنها را گواه بر خويشتن نمود (و از آنها پرسيد:) آيا من پروردگار
    شما نيستم؟ آنها همگى گفتند: آرى! گواهى مى‏دهيم» (وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا).
    سپس اشاره به هدف نهايى اين سؤال و جواب و گرفتن پيمان از فرزندان آدم در مسأله توحيد نموده، مى‏فرمايد: اين كار را خداوند به اين جهت انجام داد «كه در روز قيامت نگوييد ما از اين موضوع (توحيد و شناسايى خدا) غافل بوديم» (أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ).
    چنانچه در تفسیر فوق مشخص است منظور از ایه اینست که خدا شناسی در وجود انسان نهادینه است یعنی هیچکس ذاتاً خدا نشناس نیست و هرکس منکر خدا میشود در واقع فقط خود را فریب میدهد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    چنانچه در تفسیر فوق مشخص است منظور از ایه اینست که خدا شناسی در وجود انسان نهادینه است یعنی هیچکس ذاتاً خدا نشناس نیست و هرکس منکر خدا میشود در واقع فقط خود را فریب میدهد .
    منظور شما اینست که هر کس منکر خدا شود از روی عمد است

    نه از روی نداستن و پی نبردن به وجود خدا !

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    منظور شما اینست که هر کس منکر خدا شود از روی عمد است

    نه از روی نداستن و پی نبردن به وجود خدا !
    بله خداوند در عالم ذر از انسان تعهد گرفته و انسانی که خدا را منکر میشود از روی عمد است و لذا هرچه برای او دلیل بیاورید نمیپذیرد .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    بله خداوند در عالم ذر از انسان تعهد گرفته و انسانی که خدا را منکر میشود از روی عمد است و لذا هرچه برای او دلیل بیاورید نمیپذیرد .

    پس بحث کردن با فرد که مدعی بی خدایی است بی فایده است و کار اشتباهی هست؟؟

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود