صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو صرفا عقلی اثبات کنید؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو صرفا عقلی اثبات کنید؟





    جناب حجت الله نکوئی می فرمایند:
    درست است که خداوند به دلیل حکیم بودن کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد اما چگونه می توان غرض او از افرینش انسان را به روش عقلی کشف کرد و حتی ان را به همه انسانها تعمیم داد؟
    لازمه حکمت الهی این است که از افرینش هر موجودی هدفی داشته باشد اما این هدف ممکن است مصادیق بی شماری داشته باشد و نمی توان با دلیل عقلی و پیشینی ،هدف(یا غرض)خداوند از آفرینش موجودی خاص مثلا انسان را کشف کرد.
    پاسخ ایت الله منتظری به این شبهه در کتاب پاسخ به شبهاتی در مبانی نظری نبوت:
    نویسنده قبول کرده که خداوند در خلقت هر موجودی هدف و غرضی دارد ،و لذا سؤال می شود هدف از خلقت موجودی چون انسان آیا چیزی است که به کمال مرتبط است یانه؟
    اگر بگوید فقط باید کار خدا بدون هدف نباشد و لازم نیست آن هدف لا محاله کمال باشد،در جواب می گوییم:نویسنده باید به عنوان اصل موضوعی اصل وجود خدا و اینکه او موجودی است بی نهایت و کامل و مبرا از هر نقص و عیب را قبول کرده باشد باقبول این فرض محال است موجود بی نهایت کامل –یعنی خدا – کاری انجام دهد که فاقد هدف یا فاقد هدف کاملی باشد ؛و فرض این است که خداوند واجد کمال محض و غیر محتاج به تحصیل کمال می باشد پس باید هدف او از خلقت انسان نیل انسان به کمال مطلق باشد زیرا هر هدفی جز کمال مطلق برای ذات حق نقص است ؛و کمال مطلق چیزی غیر از تقرب به خداوند و به اصطلاح خدایی شدن نمی باشد.
    نقد بنده به سخنان آیت الله منتظری و دفاع از سخنان اقای نکوئی:
    اولاشما باید روشن کنید که به چه کاری هدفدار می گویید و به چه کاری عبث؟
    ثانیا شما باید روشن کنید منظورتان از کمال چیست؟
    هم باید روشن کنید اینکه می گویید خدا کمال مطلق است به چه معناست؟
    و هم چنین باید بگویید اینکه هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است به چه معناست؟
    اصلا یعنی چه هدف انسانی کمال باشد؟
    و چه کسی باید معلوم کند این کمال چیست؟
    ثالثا شما می گویید خدا باید هدف کاملی داشته باشد برای خلقت اما ظاهرا هدف کامل را با اینکه هدف کمال باشد خلط کرده اید.
    و واقعا این سخن مبهم است که باید هدف کاملی داشته باشد.نسبت به چه باید این هدف کامل باشد؟؟؟؟؟؟؟؟
    رابعا خود فلاسفه اثبات می کنند کمال مطلق الا و لابد خداست و هیچ کس دیگر نمی تواند غیر از خدا کمال مطلق گردد پس چگونه شما می گویید هدف خلقت انسان رسیدن به کمال مطلق است
    در حالی که یک موجود بیشتر نمی تواند کامل مطلق باشد
    وقتی می گویید هدف انسان رسیدن کمال مطلق است یعنی که انسان قابلیت دارد کامل مطلق شود و این حرف کفر محض است چون تنها کامل مطلق خدا ست
    چون خودتان قبلا اثبات کرده اید که تنها کامل مطلق خداست!!!!!!!!!(برای اثبات اینکه خدا تنها کامل مطلق است مراجعه شود به کتاب خداشناسی فلسفی ،فصل8)
    خامسا اما اینکه می گویند هدف انسان تقرب به خدا و خدایی شدن است.
    تقرب به خدا به چه معناست ؟آیا اطاعت خدا به معنای تقرب به خداست؟چرا؟
    منظور از تقرب به خدا چیست؟
    چه لزومی دارد خدا خلق کند تا اطاعت شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خدایی شدن به چه معناست؟؟؟؟
    چه لزمی دارد خدا خلق کند تا همه مخلوقات خدایی شوند؟
    شما همش الفاظ مبهمی را استعمال کرده اید که معلوم نیست منظور از انها چیست؟
    سادسا بعد بر فرض اینکه خدا ما را برای کمال افریدی اما از کجا معلوم مصداق ان قرب به خداست؟
    هر خلقی بنابر ظرفیت خود کمالی دارد که خالق ان برای او قرار داده و لزومی ندارد که ان هدف لزوما رسیدن مخلوق به خالق باشد ولو اینکه خالق ان بالاترین حکمت و غرض ورزی را داشته باشد
    سابعا اگر هر هدفی غیر از کمال مطلق برای خدا نقص است پس هدف خداوند از خلق کوه و چمن و دریا و زمین و اسمان چیست آیا انها هم به تکامل رسیده و به کمال مطلق می رسند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چون اگر نرسند برای خدا نقص است!!!!!!!!!!!!!!!!
    ثامنا کما اینکه علمای اسلام می گویند هدف از خلقت کوه و چمن و دریا و... رسیدن انسان به کمال است یعنی انها راهی هستند برای رساندن انسان به کمال اما این اشکال موجود می شود که
    از کجا معلوم انسان هم یک وسیله و راهی نباشد برای رساندن موجودات دیگر به کمال؟(موجوداتی که ما انها را درک نمی کنیم و هیچ شناختی از انها نداریم )
    تاسعا شاید خداوندبنابر مصلحتی که ما نمی دانیم انسان را برای هدف دیگری خلق کرده باشد(غیر از کمال)

    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134

    هدف از خلقت انسان چیست؟




    با سلام
    برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم خلقت انسان چه ویژگی هایی دارد. من نمیدانم انسان هبوط جسمانی کرده یا نه اما معتقدم هبوط روحانی داشته است. این نزول روحانی اگر با صعودی همراه گردد چرخه خلقت انسان کامل میشود. برخی انسان ها این مسیر تصاعدی را در همین عالم با اعمال خود طی میکنند؛ وجود خود را از آلودگی ها پاک میکنند؛ صافی میشوند و از این عالم می روند. برخی هم مراحل تصفیه را در آخرت طی میکنند و نهایتاً خود را به منشأ وجود متصف میکنند. تمام موجودات این عالم چنین مسیری را طی میکنند و به اصالت خود بازمی گردند.
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    نقد بنده به سخنان آیت الله منتظری و دفاع از سخنان اقای نکوئی:

    اولاشما باید روشن کنید که به چه کاری هدفدار می گویید و به چه کاری عبث؟

    ثانیا شما باید روشن کنید منظورتان از کمال چیست؟....
    با سلام و عرض ادب

    1- خوب بود ابتداء هدف خود، از طرح این موضوع با این سبک خاص را بیان می فرمودید و مخاطب سخنان خود را مطلع بر هدف و رای خود می نمودید. زیرا صرف اشکال گرفتن بدون تبیین نظر خود و دفاع از آن هیچ ارزشی نخواهد دشت.

    2- نقد صحیح در گروی فهم صحیح است؛(از کجا معلوم که جنابعالی متن سخنان آیت الله منتظری راخوب فهمیده باشید؟!) لذا بهتر بود متن کامل، به همراه آدرس آنرا ذکر می نمودید.

    3- جنابعالی اشکالاتی را مطرح نمودید که نفس همین اشکالات(که ناشی از عدم دقت شمااست) به کلام آقای نکویی هم وارد است. همچون :اشکال اول و دومتان.(البته مشکل اصلی شما در مبانی است یعنی وقتی شما در اصل وجود خدا و اوصاف خدا و مباحث پیرامونی آن شک دارید نوبت به مراحل بعدی نخواهد رسید).

    4- اشکال سوم وچهارم شما ناشی از عدم فهم متن است. و اشکال پنجم شما نقد اشکال چهارمتان خواهد بود.

    5- اشکال ششم و هفتم و هشتم و نهم شما هم وارد نیست، زیرا عقل انسان غایت خلقت انسان را قرب الهی می داند؛ زیرا بالاتر از آن برای انسان کمالی نیست.

    6- اینکه اشکال می کنید الفاظ مبهم است همین اشکال به کلام آقای نکویی هم وارد است، البته برای اینکه از این ابهام تخلص یابید باید پناهنده به کلام وحی شوید.

    7- مشکل اصلی شما همان است که قبلا به شما تذکر داده شد. فقدان جزم به اصولی ثابت و اعتماد به اموری که عقلایی نیست همچون اعتناء به احتمال یک درصد ی و رها نمودن ظن قریب به یقین 99در صد ی.

    موفق باشید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۰:۱۴
    هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو صرفا عقلی اثبات کنید؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    1- خوب بود ابتداء هدف خود، از طرح این موضوع با این سبک خاص را بیان می فرمودید و مخاطب سخنان خود را مطلع بر هدف و رای خود می نمودید. زیرا صرف اشکال گرفتن بدون تبیین نظر خود و دفاع از آن هیچ ارزشی نخواهد دشت.

    2- نقد صحیح در گروی فهم صحیح است؛(از کجا معلوم که جنابعالی متن سخنان آیت الله منتظری راخوب فهمیده باشید؟!) لذا بهتر بود متن کامل، به همراه آدرس آنرا ذکر می نمودید.

    3- جنابعالی اشکالاتی را مطرح نمودید که نفس همین اشکالات(که ناشی از عدم دقت شمااست) به کلام آقای نکویی هم وارد است. همچون :اشکال اول و دومتان.(البته مشکل اصلی شما در مبانی است یعنی وقتی شما در اصل وجود خدا و اوصاف خدا و مباحث پیرامونی آن شک دارید نوبت به مراحل بعدی نخواهد رسید).

    4- اشکال سوم وچهارم شما ناشی از عدم فهم متن است. و اشکال پنجم شما نقد اشکال چهارمتان خواهد بود.

    5- اشکال ششم و هفتم و هشتم و نهم شما هم وارد نیست، زیرا عقل انسان غایت خلقت انسان را قرب الهی می داند؛ زیرا بالاتر از آن برای انسان کمالی نیست.

    6- اینکه اشکال می کنید الفاظ مبهم است همین اشکال به کلام آقای نکویی هم وارد است، البته برای اینکه از این ابهام تخلص یابید باید پناهنده به کلام وحی شوید.

    7- مشکل اصلی شما همان است که قبلا به شما تذکر داده شد. فقدان جزم به اصولی ثابت و اعتماد به اموری که عقلایی نیست همچون اعتناء به احتمال یک درصد ی و رها نمودن ظن قریب به یقین 99در صد ی.

    موفق باشید.
    1. من هدفم از طرح اینگونه اشکالات این بود که ک اثبات کنم به نحو بیشینی و عقلی نمی توان هدف خلقت را اثبات کرد
    2.متن همین است که ذکر کردم و اگر بد فهمیدم شما مرا تنبه دهید
    چون اصل استدلال ایشان همین است
    اگر هم می خواهید متن کتاب ایشان نامش باسخ به شبهات به مبانی نظری نبوت
    در سایت ایشان موجود است
    3.البته من خیلی به سخنان اقای نکوئی تکیه ندارم و شاید این اشکا به ایشان هم وارد باشد من بیشتر تکیه ام روی باسخ و اثبات اقای منتظری است
    بعد دقت کنید وقتی من دارم این اشکالات را می کنم وجود خدا را به عنوان اصل موضوعی بذیرفته ام
    4.خب اگر من متن را نفهمیدم به من تنبه دهید و من خواندم اشکال بنجم را چیزی از جوابب ه اشکال 4 نبود باز مرا تنبه دهید نه که فقط کلی گویی کنید
    5.خب من می خواهم اثبات کنم هدف خلقت انسان قرب الهی نیست چون چه لزومی دارد خدا انسان را برای بالاترین دف ممکن خلق کرده باشد(البته به علاوه بقیه اشکالاتم)
    6.در شماره3 داده شد
    7.البته بحث در این جا ربطی به اون احتمال کم ندارد
    بعد شما یقین بالمعنی الاخص را تعریف کنید؟
    اگر یک درصد احتمال خلاف داده شود ایا به ان یقین بالمعنی الاخص می گویند؟
    معلوم است نه!!!!!!!
    اما شما و حرف شما سر یقین بالمنی الاعم و مطلق جزم است که با جهل مرکب جمع می شود
    و ما را به آن کاری نیست
    چون ما می خواهیم به واقع برسیم نه خیال کنیم چیزی واقع است
    منطق مظفرم اگر دیده باشید می گوید کار ما با یقین به معنی الاخص است نه بالمعنی الاعم
    احتمالات بده بیشتر از این حرفها یعنی یک درصد است و نمی دانم فقط شم کلیک کردید به اینکه سخن شما 99 درصد است و سخن بنده یک درصد.

    باتشکر
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    1. 5.خب من می خواهم اثبات کنم هدف خلقت انسان قرب الهی نیست چون چه لزومی دارد خدا انسان را برای بالاترین دف ؟!ممکن خلق کرده باشد(البته به علاوه بقیه اشکالاتم)
    6باتشکر
    با سلام و عرض ادب
    فعلا همين سوال را از جنابعالی دارم: چرا خدا انسان را برای پائینترین ...ممکن خلق کرده است؟ این برداشت شما بر کدامین اصل عقلی استوار است؟
    موفق باشید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۳/۱۸ در ساعت ۲۲:۱۴
    هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو صرفا عقلی اثبات کنید؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام

    خداوند حکیم است و حکیم کار لغو نمی کند
    خداوند خلق فرموده پس خلقت او لغو نیست
    موجودی که کمالش تام است خلقت او نیز تام است پس خلقتش لغو نیست ( مانند فرشتگان )
    موجودی که کمالش تام نیست بلکه استعداد کمال بیشتر دارد لغو نبودن خلقتش به کسب کمالاتی است که استعدادش را دارد وگرنه خلقت و استعدادش لغو است ( مانند انسان )
    کسب کمال برتر و تقرب به خدای متعال یکی است چه اینکه او کمال محض است پس هرکس کمالی برتر یابد به سوی او تقرب یافته است .

    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    تاريخ ومباحث اعتقادي
    نوشته
    35
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    104



    جود کامل وبی عیب ونقص است که همان خداوند متعال باشد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ولاشما باید روشن کنید که به چه کاری هدفدار می گویید و به چه کاری عبث؟
    ثانیا شما باید روشن کنید منظورتان از کمال چیست؟
    هم باید روشن کنید اینکه می گویید خدا کمال مطلق است به چه معناست؟
    و هم چنین باید بگویید اینکه هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است به چه معناست؟
    اصلا یعنی چه هدف انسانی کمال باشد؟
    و چه کسی باید معلوم کند این کمال چیست؟
    ثالثا شما می گویید خدا باید هدف کاملی داشته باشد برای خلقت اما ظاهرا هدف کامل را با اینکه هدف کمال باشد خلط کرده اید.
    و واقعا این سخن مبهم است که باید هدف کاملی داشته باشد.نسبت به چه باید این هدف کامل باشد؟؟؟؟؟؟؟؟
    رابعا خود فلاسفه اثبات می کنند کمال مطلق الا و لابد خداست و هیچ کس دیگر نمی تواند غیر از خدا کمال مطلق گردد پس چگونه شما می گویید هدف خلقت انسان رسیدن به کمال مطلق است
    در حالی که یک موجود بیشتر نمی تواند کامل مطلق باشد
    و...


    باسلام
    کمال هر موجودی به حسب خود اوست یعنی وقتی استعدادهای یک موجودی به فعلیت رسید آن موجود به کمال رسیده است حالا باید بینیم کمال انسان چه موقعی است وچه زمانی استعدادهای او به فعلیت می رسد.آیا وقتی انسان برای خدا کار می کند رشد می کند یا وقتی برای غیرخدا؟
    اگر خداوند کمال مطلق است مسلماً رسیدن به این کمال مطلق سعادت وکمال انسان است وغیر از آن ضرراست
    مثل این است کوهنوردی که می تواندبه قلّه کوه برسد به دامنه آن اکتفاءکند مگر غیر اینست که خداوندانسان رابا فطرت توحیدی آفریده است وآیه 30سوره رم شاهد این سخن است که برای اطلاعات بیشترمی توانید به تفسیر البرهان وثقلین ذیل آیه مورد بحث مراجعه کنید.
    پس وقتی خلقت انسان خدایی است زمانی کمال پیدا می کند که برای خدا کار کند وکارهایش در مسیر نیل به خداوند باشد.
    به اعتراف دانشمندان هماهنگی موجود در بین اعضا وجوارح انسان وکار هماهنگ آنها نشان ازاوج کمال خالق آنها دارد وکمال موجود محدود رسیدن به بارگاه موجود نا محدود است.
    در فلسفه اثبات شده است هیچ کاری در عالم بدون هدف وغایت نیست وغایت موجود کامل وبی نقص خود اوست اما غایت موجودات ناقص وغیر کامل مو[جود کامل وبی نقص است.'2'h, e'd .'db "fg

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب
    فعلا همين سوال را از جنابعالی دارم: چرا خدا انسان را برای پائینترین ...ممکن خلق کرده است؟ این برداشت شما بر کدامین اصل عقلی استوار است؟
    موفق باشید.
    من نگفتم لزوما خدا انسان را برای پایین ترین درجه ممکن افریده است
    بلکه گفتم لزومی ندارد برای بالاترین درجه کمال افریده باشد.همین
    حالا یمکن برای پایین ترین درجه افریده باشد و یمکن برای بالاترین درجه افریده باشد
    و برای هیچ کدام دلیل عقلی تنداریم
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام

    خداوند حکیم است و حکیم کار لغو نمی کند
    خداوند خلق فرموده پس خلقت او لغو نیست
    موجودی که کمالش تام است خلقت او نیز تام است پس خلقتش لغو نیست ( مانند فرشتگان )
    موجودی که کمالش تام نیست بلکه استعداد کمال بیشتر دارد لغو نبودن خلقتش به کسب کمالاتی است که استعدادش را دارد وگرنه خلقت و استعدادش لغو است ( مانند انسان )
    کسب کمال برتر و تقرب به خدای متعال یکی است چه اینکه او کمال محض است پس هرکس کمالی برتر یابد به سوی او تقرب یافته است .

    موفق در پناه حق
    درمورد مقدمه دوم که گفتید موجودی که کمالش تام است
    منظور از تام در این جا چیست؟
    یعنی کمالش مطلق است؟
    خب فقط خدا کمال مطلق است!
    انسان قابلیت تکامل دارد
    اما مصداق این تکامل چیست آیا این که لذت بیشتری ببرد تکامل اوست آیا اینکه علم بیشتری بیاموزد تکامل اوست
    اینکه اخلاقیات صرف را انجام دهد تکامل اوست
    هیچکدام معلوم نیست
    یعنی معلوم نیست خدا برای کدام یک از این تکامل ها او را افریده
    مثلا می شود انسان ادم اهنی ای اختراع کند و هدفش از اختراع این اهنربا این است که ورق های او را جابه جا کند ولو اینکه می تواند سنگ هم جا به جا کند اما هدف خالق این اهنربا فقط جابه جا کردن ورقهای من است و بس
    بعد سوال مهم این است اگر موجودی استداد قرب الهی را ندارد آیا باید بتواند به قرب خدا برسد؟
    خب معلوم است نه
    چون استعدادش را ندارد
    حال سوال مهم این است که از کجا معلوم انسان این استعداد را برای قرب الهی دارد
    بعد سوال دیگر این است الان خدا برای چه درخت و حجر و شجر را افرید انها هم چون ماده اند استعداد تکامل را دارند پس باید تکاملشان در در قرب خدا باشد
    بلکه همه می گویند انها خلق شدند برای تکامل انسان
    خب من هم می گویم شاید انسان هم خلق شده برای تکامل موجودی دیگر که ما انسانها نیم دانیم او چیست و کیست
    بعد سوال مهم دیگر این است که منظور از قرب الهی چیست؟
    اطاعت از فرامین الهی؟؟؟؟؟؟؟؟
    خب از کجا معلوم فرمان الهی انجام همه حسنات)اخلاقیاتی که با عقل درک می شوند) است شاید به مصالحی ما را برای انجام بعض حسنات افریده باشد
    بعد از کجا معلوم انجام فرامین الهی برای انسان موجب کمال انسان است
    شاید خدا انسان را جوری افریده باشد که در صورت عدم انجام فرامین الهی کمال یابد
    بعد حتما پاسخ من را به اقای مناف بخوانید
    بعد شما سوالات مهم مرا جواب ندادید:
    اولاشما باید روشن کنید که به چه کاری هدفدار می گویید و به چه کاری عبث؟
    ثانیا شما باید روشن کنید منظورتان از کمال چیست؟
    هم باید روشن کنید اینکه می گویید خدا کمال مطلق است به چه معناست؟
    و هم چنین باید بگویید اینکه هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است به چه معناست؟
    اصلا یعنی چه هدف انسانی کمال باشد؟
    و چه کسی باید معلوم کند این کمال چیست؟
    ثالثا اما اینکه می گویند هدف انسان تقرب به خدا و خدایی شدن است.
    تقرب به خدا به چه معناست ؟آیا اطاعت خدا به معنای تقرب به خداست؟چرا؟
    منظور از تقرب به خدا چیست؟
    چه لزومی دارد خدا خلق کند تا اطاعت شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خدایی شدن به چه معناست؟؟؟؟
    چه لزمی دارد خدا خلق کند تا همه مخلوقات خدایی شوند؟
    شما همش الفاظ مبهمی را استعمال کرده اید که معلوم نیست منظور از انها چیست؟
    رابعابعد بر فرض اینکه خدا ما را برای کمال افریدی اما از کجا معلوم مصداق ان قرب به خداست؟
    هر خلقی بنابر ظرفیت خود کمالی دارد که خالق ان برای او قرار داده و لزومی ندارد که ان هدف لزوما رسیدن مخلوق به خالق باشد ولو اینکه خالق ان بالاترین حکمت و غرض ورزی را داشته باشد
    خامسا اگر هر هدفی غیر از کمال مطلق برای خدا نقص است پس هدف خداوند از خلق کوه و چمن و دریا و زمین و اسمان چیست آیا انها هم به تکامل رسیده و به کمال مطلق می رسند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چون اگر نرسند برای خدا نقص است!!!!!!!!!!!!!!!!
    سادسا کما اینکه علمای اسلام می گویند هدف از خلقت کوه و چمن و دریا و... رسیدن انسان به کمال است یعنی انها راهی هستند برای رساندن انسان به کمال اما این اشکال موجود می شود که
    از کجا معلوم انسان هم یک وسیله و راهی نباشد برای رساندن موجودات دیگر به کمال؟(موجوداتی که ما انها را درک نمی کنیم و هیچ شناختی از انها نداریم )
    سابعا شاید خداوندبنابر مصلحتی که ما نمی دانیم انسان را برای هدف دیگری خلق کرده باشد(غیر از کمال)

    باتشکر
    ویرایش توسط velayat : ۱۳۹۱/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۹:۲۸
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    من نگفتم لزوما خدا انسان را برای پایین ترین درجه ممکن افریده است
    بلکه گفتم لزومی ندارد برای بالاترین درجه کمال افریده باشد.همین
    حالا یمکن برای پایین ترین درجه افریده باشد و یمکن برای بالاترین درجه افریده باشد
    و برای هیچ کدام دلیل عقلی تنداریم
    به نام خدا
    سلام

    بنظر من هم جواب شما در نوشته جناب صدرا میباشد :

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    7- مشکل اصلی شما همان است که قبلا به شما تذکر داده شد. فقدان جزم به اصولی ثابت و اعتماد به اموری که عقلایی نیست همچون اعتناء به احتمال یک درصد ی و رها نمودن ظن قریب به یقین 99در صد ی.

    موفق باشید.
    ضمن این که یک جامعه هیچ وقت نمیتونه به افکار امثال شما اعتماد کنه چون هیچ وقت نمیتونید به یقین از چیزی دفاع کنید . همیشه وسط هستید , گاهی x را درست میدانید و گاهی y را . افکار شما لیبرال هست و عاقبت این افکار برای یک اجتماع انسانی نابودی اجتماع هست نه کمال اجتماع .

    پروردگارا پس از آنكه ما را هدايت كردى دلهايمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار كه تو خود بخشايشگرى ( آل عمران آیه ۸)
    موفق باشید
    یا حق
    ویرایش توسط vahid_barvarz : ۱۳۹۱/۰۳/۱۹ در ساعت ۲۱:۴۴
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود