صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بنی قریظه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646

    بنی قریظه




    اعدام دسته جمعی بنی قریظه صحت دارد؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    بنی قریظه پیمان شکنی کرده بودند ومشکلات زیادی برای مسلمانان در جنگ خندق بوجود آورده بودند البته کشتار انان به صورت دسته جمعی مورد نقد مورخان می باشد و به نظر می رسد این داستان توسط یهودیان مبالغه گویی شده است
    خصوصا که بزرگانی همچون ابن حجر عسقلانی و مالک بن انس به حالت تردید به این قضیه نگاه کرده اند
    البته استاد سید جعفر شهیدی نیز این قضیه را رد می نماید
    استاد علامه سید جعفر مرتضی عاملی ایده الله این موضوع را فی الجمله قبول می نمایند که از کارشناسان محترم تقاضا داریم نظرات ایشان را مبسوط ارائه فرمایند

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    اعدام دسته جمعی بنی قریظه صحت دارد؟
    با سلام
    سوال شما قبلا در سایت طرح شده !!!!!!!!!

    پستهای ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ مربوط به جواب سوال شماست


    پاسخ, به شبهات, دکتر علی سینا ,شبهه ۴(قتل عام یهودیان)

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۴:۳۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    اعدام دسته جمعی بنی قریظه صحت دارد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    بنی قریظه پیمان شکنی کرده بودند ومشکلات زیادی برای مسلمانان در جنگ خندق بوجود آورده بودند

    با سلام خدمت سید محسن گرامی و آقا رضای عزیز
    اگر چه بعضی از قسمتهای سوال شما در آدرس که آقا رضا فرمودند وجود دارد ولی قسمتهای از سوال شما نیاز به جواب دارد که خدمتتان عرض می شود
    درباره پیمان شکنی بنی قریظه
    بنی قریظه یکی از هم پیمانان مسلمانان بودند که بعد از هجرت پیامبرصلی الله علیه از مکه به مدینه با بین آنان و مسلمانان پیمان عدم تخاصم و همکاری های مختلف بسته شده بود ولی آنان قبل از شروع جنگ احراب و درحین جنگ مشکلات فراوانی برای مسلمانان بوجود آوردند
    از جمله
    ابوبکر چون از احزاب یاد میکرد میگفت: ما برای کودکان و زنان خود در مدینه از بنی قریظه بیشتر میترسیدیم تا از قریش و غطفان(1)
    یهود بنی قریظه به دلیل اسائه ادب به رسول الله صلی الله علیه وآله (2)

    کعب بن اسد گفت: من ان پیمان را چنان قطع کردم که این بند را پاره نمودم و ان بند ، بند کفشش بود!» (3) سپس به سعد بن معاذ و پیامبر دشنام داد.

    در شرایط بسیار بد جنگ احزاب بود که بنی قریظه تصمیم گرفتند که شبانه به مسلمین حمله کنند و با شبیخون غافلگیر نمایند با این تصمیم" حیی بن اخطب"" را بنزد قریش فرستادند تا هزار مرد از ایان و هزار تن از قبیله غطفان با انان در این شبیخون همراهی کنند. معازی ج 1 ص 460 بگزارش واقدی یهودیان برای ارعاب مسلمین ابتدا یک گروه ده نقری از مردان جنگجوی ورزیده خویش را بر میگزیینند ، این دسته تا نزدیک "بقیع" پیش می ایند ولی با عده ای از مسلمانان روبرو میشوند و پس از ساعنی درگیری بر میگردند . (5)

    1. مغازی ج 1 ص 460
    2.تاریخ یعقوبی ج2 ص52
    3.
    مغازی ج 1ص458
    4.
    مغازی همان + ابن هشام ج 2 ص222 + طبری ج2ص572
    5.
    مغازی ج 1 ص 462

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۶:۲۱

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    البته کشتار انان به صورت دسته جمعی مورد نقد مورخان می باشد و به نظر می رسد این داستان توسط یهودیان مبالغه گویی شده است خصوصا که بزرگانی همچون ابن حجر عسقلانی و مالک بن انس به حالت تردید به این قضیه نگاه کرده اند
    کسانی که اصل قضیه را رد کرده اند می توان از قدما مالک بن انس[1] و ابن حجر عسقلانی[2] و از متاخرين ازسید جعفرشهیدی [3]وسید احمد برکات [4]و ولید نجیب عرفات را نام برد
    [1]. الكامل فى ضعفاء الرجال، ج 6، ص مالک ابن اسحاق دجال می داند ولی ابن حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب جلد 4ص 45 دلیل دجال نامیدن ابن اسحاق از سوی مالک را آوردن روایات ضعیف از جمله جریان بنی قریظه می داند
    البته سید احمد برکات و ولید نجیب عرفات و سید جعفر شهیدی دلایلی بر رد این موضوع می آوردند که بعضی از دلایل آنها نیاز به تامل دارد که در پستهای بعدی به آنها خواهیم پرداخت

    [2] .تهذیب التهذیب:4/45

    [3]. تاريخ تحليلي اسلام تا پايان امويان، ص 72 . تا 75، چاپ دوم، 1363، ستاد انقلاب فرهنگي، مرکز نشر دانشگاهي

    [4] .
    ·۶٫۰۶٫۱ Leon Nemoy, Barakat Ahmad's «Muhammad and the Jews», The Jewish Quarterly Review, New Ser., Vol. 72, No. 4. (Apr., 1982), pp. 324-326.
    ·۷٫۰۷٫۱ Meir J. Kister, The Massacre of the Banu Qurayza: A Re-examination of a Tradition, Jerusalem Studies in Arabic and Islam 8 (1986):61-96

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۶:۴۸

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    و به نظر می رسد این داستان توسط یهودیان مبالغه گویی شده است

    ابن اسحاق متقدمترین مورخ است که این داستان را بیان نموده ویکی از کسانی که وی به نقل از او این داستان را نقل کرده
    عطيه است ، او فردي از بني قريظه است كه عفو شامل حالش شد. عطيه از خاندان زبير بن باطا عضو بارز بني قريظه و كسي است كه در جريان بني قريظه نقش داشت(1)
    از دیگر دلایلی که دخالت یهودیان در مبالغه این جریان را زیاد می کندشباهت این داستان به داستان ماداسااست که در ان یهودیان علیه دولت روم قیام می کنند و درست به سرنوشت بنی قریظه مبتلا می شوند وجالب این است که از نظر کیفی و کمی این داستان با داستان ماداسا شباهت دارد واین این شبهه را قوی می کند که یهودیان در ساختن یا مبالغه گویی در این داستان نقش داشته اند
    آنچه جلب توجه مي كند تشابه شمار كشتگان است. در ماسادا كشته شدگان را 960 نفر گفته اند كه 600 نفرشان انقلابيون يهود بودند. تشابه ديگر اينكه وقتي از محاصره به تنگ آمدند، بزرگ آنان الیعازر مانندانچه کعب بن اسد در ميان بني قريظه پيشنهاد كرد، از دوستان خود خواست كه زنان و كودكان خود را بكشند تا بدون دغدغه آنان، به سختي مبارزه كنند يا حتي پيشنهاد شد به كشتن همديگر دست زنند. تشابه ميان اين دو گزارش آن هم در جزئيات، جلب توجه مي کند. مشابهت تنها در خودکشي دسته جمعي نيست بلکه در اعداد و ارقام نيز هست. اينها تقريبا برابر است. برجستگي نام اشخاص و تشابه نام هايي هم که در آن داستان ها آمده محل توجه است. به نظر مي رسد اصل داستان بني قريظه از اين واقعه گرفته شده، فرزندان يهود كه به يثرب آمدند، آن را حفظ كرده و آن را با داستان بني قريظه آميخته اند . بسا كسي كه تاريخ قديم و جديد يهود در اين واقعه را به هم آميخته، همان كسي است كه ابن اسحاق از او نقل كرده و مورخان مسلمان بدون توجه و بررسي آن را آورده اند .
    1. الثقات ج 7 ص 382
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۱۷:۴۶

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,261
    حضور
    24 روز 16 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2646



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    استاد علامه سید جعفر مرتضی عاملی ایده الله این موضوع را فی الجمله قبول می نمایند که از کارشناسان محترم تقاضا داریم نظرات ایشان را مبسوط ارائه فرمایند
    با تشکر فراوان از استاد عماد گرامی
    پستهای شما مفید و جالب ولی درباره نظر علامه سید جعفر مرتضی چیزی نفرمودید


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید محسن نمایش پست ها
    با تشکر فراوان از استاد عماد گرامی پستهای شما مفید و جالب ولی درباره نظر علامه سید جعفر مرتضی چیزی نفرمودید

    سلام علیکم
    جناب سید محسن قبول عذر بفرمایید
    چون فرمایشان علامه زیاد بود بنده در حال خواندن آنها بودم تا خلاصه فرمایش ایشان را عرض کنم
    خلاصه فرمایش ایشان

    نظر علامه سید جعفر مرتضی عاملی:

    ایشان اصل قضیه را قبول می کند ولی در تعداد کشته شدگان تردید می نماید وتعداد مقتولين را 150 یا200می داند
    (الصحیح ، ج 11،ص 203 )
    دلایل ایشان
    الف : تعداد اسرا هفتصد و پنجاه یا نهصد بود است (الصحیح ج 11ص 11)تعداد جنگجوها نمی تواند اینقدر باشد
    ب: ایه (فریقا تقتلون وتاسرون فریقا) بعضی گفته اند که منظور از اسرا زنان وکودکان هستند واین قابل قبول نیست چون در اینجا منظور اسرای مناسب با مقتولین است که شامل اسرا(زنان وکودکان) نمی شود (الصحیح ، ج 11،ص 203 )
    ادامه دارد

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۷:۴۷

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    سپس با طرح اين سوال كه: آیا این حکم عدالت (عادلانه) بوده است به پاسخ مي پردازند.
    اولا: اولا خود بنی قریظه اعتنایی به عطوفت پیامبر نکردند و با حکم پیامبر تسلیم نشدند كه پيامبر پيشنهاد اسلام آوردن به آنها داد بلکه با حکم سعد بن معاذ تسلیم شدند. الصحيح.ج‏11،ص:165
    ثانیا :جرم بنی قریظه از نظر کمی و کیفی خطرش بسیار بزرگتر از بنی نضیر و بنی قریظه بود وقابل مقایسه با آن نبود
    ثالثا: اگر پیامبر بنی قریظه را با این حجم خیانت می بخشید دشمنان دیگر جري می شدند ومی گفتند اقدامي عليه اسلام کنیم مشکلی ندارد،اگر پیروز شدیم که شدیم اگر پیروز نشدیم هم کشته نمی شویم و مورد عفو قرار می گیریم
    ترحم بر پلنگ تیز دندان ستم کاری بود بر گوسفندان


    ادامه دارد


    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۷:۵۰

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    رابعا : حکم یهود از روی حکم تورات بوده است.
    درعهد عتیق سفر تثنیه اصحاح 20فقره 13و 14و همچنین شدیدتر از این حکم در سفر اعداداصحاح 31 فقره10-7و 13-16
    این عمل پیامبر تا انجا مفید بود که دکتر اسرائیلی ولفنسون می گوید منافقان بعد از جریان بنی قریظه گوشه گیر شدند و دیگر تحرکاتی از آنها در مقابل پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم دیده نشد
    الصحيح،ج‏11،ص:168 به نقل ازالسيرةالنبوية للندوي ص 300 عن: اليهودفي بلادالعرب ص 155.
    پایان خلاصه فرمایش سید جعفرمرتضی عاملی
    علاوه بر انچه بیان شد دستور پیامبر دستور خداوند بوده است و پیامبر ما ینطق عن الهوی است وهر چه می گوید دستور خداست و این منافاتی با عدالت خداوند ندارد که عده ای پیمان شکن و خطرناک را که خطرشان ممکن است ادامه پیدا کند را از دم تیغ بگذرانم کمااینکه با عدالت خداوند وقوع عذاب برای قوم عاد وثمود سازگاری دارد و همچنین زلزله و سیل....
    یهودیان تقض عهد کرده بودند به پیامبر ناسزا گفته بودند حتی عهدشان با اوسها را نیز نقض کرده بودند چون قبل از شروع جریان به سعد بن معاذ فحاشی کرده بودند.

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۷:۵۷

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود