صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی درباره احادیث نماز جمعه(كارشنا:رسا)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264

    سوالاتی درباره احادیث نماز جمعه(كارشنا:رسا)




    سلام خدمت کارشناسان محترم
    من میخواستم در مورد برخی احادیث نماز جمعه سوالاتی بپرسم. بعضی هاش ترجمش سخته.

    مثلا حدیث 17 باب اول نماز جمعه
    فقال له: یا رسول الله، انی تهیات الی الحج کذا و کذا مرة فما قدر لی؟
    این جمله معناش چیه؟

    حدیث 18 همین باب: حضرت میفرمایند اگر ده بار نماز عید قربان نروم بهتر از این است که یک بار به نماز جمعه نروم.
    سوال: مگر نماز عید قربان در آن زمان واجب نبوده؟ پس چرا حضرت می فرمایند بهتر است؟
    علت اینکه در زمان ما نماز فطر و قربان واجب نیست، چیست؟


    حدیث 27 باب 1: لینتهین اقوام عن ودعهم الجمعات، او لیختمن علی قلوبهم ثم لیکونن من الغافلین.
    لطفا ترجمه دقیق این حدیث را بفرمایید


    حدیث 30 باب 1 چه ربطی به نماز جمعه داره؟
    اذا زاد الرجل علی الثلاثین فهو کهل....
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    مثلا حدیث 17 باب اول نماز جمعه فقال له: یا رسول الله، انی تهیات الی الحج کذا و کذا مرة فما قدر لی؟ این جمله معناش چیه؟



    با سلام

    بادیه نشینی بحضور پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم رسید و عرضه داشت: چندین بار آماده سفر حج شده ام اما توفیق نیافتم، حضرت فرمود: نماز جمعه را دریاب که حج تهی دستان است.




    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    حدیث 18 همین باب: حضرت میفرمایند اگر ده بار نماز عید قربان نروم بهتر از این است که یک بار به نماز جمعه نروم. سوال: مگر نماز عید قربان در آن زمان واجب نبوده؟ پس چرا حضرت می فرمایند بهتر است؟ علت اینکه در زمان ما نماز فطر و قربان واجب نیست، چیست؟


    این موضوع در حوزه فقه واجتهادی است و امام علی (ع) تاکید نماز جمعه را بیان میکنند و نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام عليهالسلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود. و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است، مستحب مي‎باشد.

    صلاة الجمعة فريضة، والاجتماع إليها فريضة مع الامام،
    -
    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    حدیث 27 باب 1: لینتهین اقوام عن ودعهم الجمعات، او لیختمن علی قلوبهم ثم لیکونن من الغافلین. لطفا ترجمه دقیق این حدیث را بفرمایید


    رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:
    بعضى از گروهها از ترک نماز جمعه بپرهیزند، در غیر این صورت بر دلهاى آنان مهر زده خواهد شد. آنگاه در صف غافلین در خواهند آمد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    حدیث 30 باب 1 چه ربطی به نماز جمعه داره؟ اذا زاد الرجل علی الثلاثین فهو کهل....


    هنگامی که سن مرد از سی سال گذشت ، میان سال است و وقتی که از چهل سال گذشت ، شیخ و پیر ، نامیده می شود .

    ظاهرا مرحوم شیخ حر این حدیث را در اینجا هم علاوه در باب
    48 ـ باب تأكد كراهة ترك العشاء للكهل والشيخ. نیز آورده است شاید اشتباه از نساخ باشد .

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    فقال له: یا رسول الله، انی تهیات الی الحج کذا و کذا مرة فما قدر لی؟
    با سلام و تشکر از پاسخ شما
    جمله فما قدر لی، دقیقا به چه معنا است. قدر مگر متعدی نیست؟ میشه یه مثال دیگه با فعل قدر بزنید که از مثل این ساختار باشه؟

    ضمنا پاسخ به این سوال رو هم فراموش کردید. چرا در زمان غیبت این نماز های اجتماعی واجب تخییری هستند؟
    ویرایش توسط muhammad-aga : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۰۸:۳۳
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    قال أبو عبد
    الله عليه السلام: لقد حضر الغدير اثنا عشر ألف رجل يشهدون لعلي بن أبي طالب عليه
    السلام فما قدر على أخذ حقه ..

    كان يسمع أبو إبراهيم الكوفيّ من الصّادق(عليه السلام) حديثاً إذ دخل رجل من موالي بني اُميّة، فانقطع الكلام، فعاد إلى الصّادق(عليه السلام) خمسة عشر مرّة لاستتمام الكلام فما قدر عليه إلاّ في السنة الثانية ..

    گفتیم که استنباط فقها از شرع تخییر در زمان غیبت است.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    قال أبو عبد الله عليه السلام: لقد حضر الغدير اثنا عشر ألف رجل يشهدون لعلي بن أبي طالب عليه السلام فما قدر على أخذ حقه .. كان يسمع أبو إبراهيم الكوفيّ من الصّادق(عليه السلام) حديثاً إذ دخل رجل من موالي بني اُميّة، فانقطع الكلام، فعاد إلى الصّادق(عليه السلام) خمسة عشر مرّة لاستتمام الكلام فما قدر عليه إلاّ في السنة الثانية .. گفتیم که استنباط فقها از شرع تخییر در زمان غیبت است.
    با سلام
    بعد از اینکه پست قبلی رو فرستادم، به ذهنم رسید دو نوع میتوان ترجمه کرد
    برای حچ آماده شدم اما قدرت بر آن پیدا نکردم: در این صورت باید می گفت: فما قدرت علیه
    برای حج آماده شدم اما مقدر نبود و قسمت نشد: که در این صورت قدر با تشدید است و مجهول: فما قُدِّرَ لی

    آیا میتوایم این طور ترجمه کنیم؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    گفتیم که استنباط فقها از شرع تخییر در زمان غیبت است.
    ببخشید آخه یه نفر همین سوال رو از من پرسید، من گفتم اختلاف فقها در وجوب تخییری نماز جمعه به خاطر وجود روایات مختلف درباره نماز جمعه است. بعد اون پرسید مگه توی روایات چی اومده که علما اختلاف کردند.
    گفتم نمیدونم.
    حالا خواستم از شما بپرسم کسانی که نماز جمعه رو در زمان غیبت واجب تخییری میدونند دلیلشون چیه؟ طبق چه مبنایی نماز عید فطر و قربان رو واجب تخییری میدونند؟
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  11. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    ببخشید آخه یه نفر همین سوال رو از من پرسید، من گفتم اختلاف فقها در وجوب تخییری نماز جمعه به خاطر وجود روایات مختلف درباره نماز جمعه است. بعد اون پرسید مگه توی روایات چی اومده که علما اختلاف کردند. گفتم نمیدونم. حالا خواستم از شما بپرسم کسانی که نماز جمعه رو در زمان غیبت واجب تخییری میدونند دلیلشون چیه؟
    با سلام

    محور و مركز اختلاف در مسئله، لزوم وجود امام یا اذن امام در اقامه نماز جمعه است. این اختلاف و تشتت كه از وجوب تا حرمت درباره آن رأی وجود دارد، عوامل متعددی دارد كه مهم‌ترین آنها ابهام در موضوع اساسی نقش ولایت در حكم نماز جمعه است.



    روایاتی كه راجع به نماز جمعه وارد شده‌اند می­‌توان به سه دسته تقسیم كرد:

    دسته اول اخباری هستند كه اجمالاً بر اصل وجوب نماز جمعه دلالت می­كنند و بعد از انعقاد و تحقق شروط اقامه نماز جمعه، وجوب سعی به سوی نماز جمعه از آنها متبادر می‌شود. گرچه اطلاق این روایات این توهم را ایجاد می­كند كه نماز جمعه واجب عینی در هر زمان و در هر مكان حتی در عصر غیبت است.

    دسته دوم روایاتی‌اند كه برای وجوب نماز جمعه شرط امام یا نائب او را بیان می­كنند و اقامه نماز جمعه را از وظائف و منصب امام می­دانند.(در بعضی از روایات شرط حضور امام را ذکر نموده است.از آن جمله:
    عن أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِيضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ مَعَ الْإِمَام؛ نماز جمعه و اجتماع بر نماز جمعه با وجود امام واجب است)


    دسته سوم روایاتی هستند كه از آنها اقامه نماز جمعه استظهار شده است كه ائمه(ع) شیعیان را در عصر غیبت ترخیص اقامه نماز جمعه داده­اند و بر این ترخیص جواز یا وجوب اقامه نماز جمعه مترتب می­شود.

    همین سه دسته روایات منشأ اختلاف فقها شده‌اند. لذا آن دسته از فقهایی كه قائل به حرمت نماز جمعه در عصر غیبت شده‌اند می­گویند: امامت نماز جمعه از مناصب خاص امام معصوم است و بدون اذن او نمی­شود اقامه نماز جمعه كرد. چون در عصر غیبت اذن نداریم، لذا اقامه نماز جمعه غصب منصب امامت از امام معصوم است و جائز نیست.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۳/۱۰ در ساعت ۰۱:۳۰
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  12. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    طبق چه مبنایی نماز عید فطر و قربان رو واجب تخییری میدونند؟
    نماز عیدین در زمان غیبت واجب نیست:

    رک:
    http://www.askdin.com/thread13724.html
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  13. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    با سلام بعد از اینکه پست قبلی رو فرستادم، به ذهنم رسید دو نوع میتوان ترجمه کرد برای حچ آماده شدم اما قدرت بر آن پیدا نکردم: در این صورت باید می گفت: فما قدرت علیه برای حج آماده شدم اما مقدر نبود و قسمت نشد: که در این صورت قدر با تشدید است و مجهول: فما قُدِّرَ لی آیا میتوایم این طور ترجمه کنیم؟


    با سلام

    در قدیمی ترین کتاب لغت یعنی العین آمده :

    باب القاف والدال والراء معهما ق د ر، ق ر د، ر د ق، د ق ر، ر ق د مستعملات قدر: القدر: القضاء الموفق، يقال: قدره الله تقديرا.
    وإذا وافق الشئ شيئا قيل: جاء على قدره.
    والقدرية: قوم يكذبون بالقدر.
    والمقدار: اسم القدر إذا بلغ العبد المقدار مات.
    والاشياء مقادير أي لكل شئ مقدار وأجل.
    والمطر ينزل بمقدار اي بقدر وقدر (مثقل ومجزوم)، وهما لغتان.
    والقدر: مبلغ الشئ.
    وقول الله عز وجل -: " وما قدروا الله حق قدره "، أي ما وصفوه حق صفته.
    وقدر على الشئ قدرة أي ملك فهو قادر.
    واقتدرت الشئ: جعلته قدرا.
    والمقتدر: الوسط، ورجل مقتدر الطول.
    وقول الله عز وجل -: " عند مليك مقتدر " أي قادر.
    وقدر الله الرزق قدرا يقدره أي يجعله بقدر وسرج قدر ونحوه أي وسط، وقدر (يخفف ويثقل).
    وتصغير القدر قدير بلاهاء، ويؤنثه العرب.
    والقدير: ما طبخ من اللحم بتوابل، فإن لم يكن بتوابل فهو طبيخ.
    ومرق مقدور أي مطبوخ.
    والقدار: الطباخ الذي يلي جزر الجزور وطبخها.
    وقدرت الشئ أي هيأته.

    اما از آنجا که حج رزق و تقدیر الهی است (
    اللّهُمَّ اجعل لي فيما تَقضي وَتُقدّر من الامورالمحتومَةِ ، وفيما تُفَرقُ به بَين الحلالِ من الأمر الحكيم في لَيلَةِ القَدر ، وفيالقضاءِ الذي لا يُردُّ ولا يُبدَّلُ ، أن تُصلّي على مُحمّدٍ وآلِ مُحمّدٍ ، وأن تكتُبني من حُجّاجِ بَيتكَ الحرامِ ، المَبرُورْ حَجّهُمُ ، المَشكُور سَعيهُمُ ..) معنای تقدیر وتوفیق میدهد



    ودر اخبار :

    عبد الرزاق عن معمر عن الزهري أن رجلا جاء إلى النبي صلى الله عليه و سلم حين أصبح فقال إنها كانت معي سورة فذهبت لأقرأها فما أقدر عليها فقال له آخر وأنا أيضا كانت معي فما قدرت عليها قال ما أدري أرجلان أم ثلاثة فدخلوا على النبي صلى الله عليه و سلم فقال إنها رفعت في قرآن رفع

    وَصَلَّيْتُ مَا قُدِّرَ لِي فَنَعَسْتُ فِي صَلَاتِي

    ما يمنع أحدكم إذا عسر عليه أمر معيشته أن يقول إذا خرج من بيته بسم الله على نفسى ومالى ودينى اللهم رضنى بقضائك وبارك لى فيما قدر لى حتى لا أحب تعجيل ما أخرت ولا تأخير ما عجلت (ابن السنى فى عمل يوم وليلة عن ابن عمر)


    فَجَلَسَ عُمَرُ عَلىَ الْمِنْبَرِ فَلَمَّا سَكَتَ الْمُؤَذِّنُ قَامَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ بِمَا هُوَ أَهْلُهُ ثُمَّ قَالَ أَمَّا بَعْدُ أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنِّى قَائِلٌ مَقَالَةً قَدْ قُدِّرَ لِى أَنْ أَقُولَهَا لاَ أَدْرِى لَعَلَّهَا بَيْنَ يَدَىْ أَجَلِى ..


    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۱/۰۳/۱۰ در ساعت ۰۷:۴۸

  14. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    دسته دوم روایاتی‌اند كه برای وجوب نماز جمعه شرط امام یا نائب او را بیان می­كنند و اقامه نماز جمعه را از وظائف و منصب امام می­دانند.(در بعضی از روایات شرط حضور امام را ذکر نموده است.از آن جمله: عن أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِيضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ مَعَ الْإِمَام؛ نماز جمعه و اجتماع بر نماز جمعه با وجود امام واجب است)
    با سلام و عرض تشکر
    آیا معنای امام در این روایت به معنای امام معصوم است یا به معنای امام جمعه؟
    من که این حدیث رو قبلا خوندم، فکر کردم منظور امام جمعه است. یعنی نماز جمعه واجبه ولی اگر امام جمعه ای در اون منطقه نباشه واجب نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    دسته سوم روایاتی هستند كه از آنها اقامه نماز جمعه استظهار شده است كه ائمه(ع) شیعیان را در عصر غیبت ترخیص اقامه نماز جمعه داده­اند و بر این ترخیص جواز یا وجوب اقامه نماز جمعه مترتب می­شود.
    اگر ممکنه یک روایت به عنوان نمونه ذکر کنید.
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  15. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    اگر ممکنه یک روایت به عنوان نمونه ذکر کنید.
    با سلام

    پیامبر اکرم(ص)فرمودند: «کتب علیکم الجمعة و فریضة واجبة الی یوم القیمة»

    امام صادق(ع):«انما فرض الله عزوجل علی الناس من الجمعة الی الجمعة خمسا و ثلاثین صلاة منها صلاة واحدة فرضها عزوجل فی جماعة وهی الجمعة و وضعها عن تسعة».


    صحیحه زراره:«محمد بن الحسن باسناده عن الحسین بن سعید، عن ابن ابی عمیر، عن عمر بن اذینه، عن زراره قال ابو جعفر(ع) : الجمعةُ واجبة علی مَن إن صلّی صلاةَ الغداة فی اهله اَدرَکَ الجمعةَ»: کسی که صلاة صبحش را در منزلش بخواند، و راه بیفتد که صلاة الجمعه را درک کند، صلاة الجمعه برایش واجب می شود(این روایت اطلاق دارد و مختص زمان حضور نیست)
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۳/۱۱ در ساعت ۰۱:۳۲
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود