صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا عزوبت و انزوا در آخر الزمان حلال است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    غرق شدن در سکوت افکارم!!!!
    نوشته
    264
    حضور
    23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1752

    مطلب آیا عزوبت و انزوا در آخر الزمان حلال است؟




    در صفحه 387 جلد یازدهم کتاب «مستدرک الوسائل» - که به کوشش میرزا حسین نوری طبرسی گردآوری شده - آمده است: «ابن مسعود می گوید: پیامبر اکرم ص) می فرمودند: «زمانی بیاید که هیچ دینداری دینش سالم نمی ماند، مگر کسی که مثل روباه، زندگی می کند و بچه های خود را از کوهی به کوهی، از سوراخی به سوراخ دیگر می برد.» سؤال شد: آن چه زمانی است؟ فرمود: «زمانی که انسان ها به معیشت خود دست پیدا نمی کنند؛ مگر به معصیت خدا. در آن زمان من تنها و مجرّد زندگی کردن را برای پسران حلال کردم.» گفته شد: یا رسول الله! شما ما را امر به ازدواج نکرده اید؟! فرمود: «بلی! و لکن آن زمان، زمانی است که مرد را پدر و مادرش هلاک می کنند. اگر پدر و مادر نداشته باشد، زن و فرزند او را هلاک خواهند کرد و اگر زن و فرزندی نداشته باشد، اقوام و همسایگان او را هلاک می کنند.» سؤال شد: چگونه؟ حضرت فرمود: «او را به تنگی زندگی سرزنش می کنند و وادارش می کنند برای به دست آوردن مال زیاد، دست به کارهایی بزند که در توان او نیست تا اینکه او را به هلاکت و بدبختی می اندازند.»
    ممنون میشم جواب بدید
    این مطلب صحیح می باشد؟
    اگر صحیح است می توان به آن عمل کرد؟

    ویرایش توسط جاوید آریامهر : ۱۳۹۱/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۳:۲۷
    ...

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    غرق شدن در سکوت افکارم!!!!
    نوشته
    264
    حضور
    23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1752



    ????

    ...

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    غرق شدن در سکوت افکارم!!!!
    نوشته
    264
    حضور
    23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1752



    ؟؟؟؟

    ...

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    غرق شدن در سکوت افکارم!!!!
    نوشته
    264
    حضور
    23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1752



    سلام علیکم
    کسی نیست جواب این سوال را به من بدهد به جای دیگری برای یافتن جواب رجوع کنم؟

    ...

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط *!*طیب طاهر*!* نمایش پست ها
    در صفحه 387 جلد یازدهم کتاب «مستدرک الوسائل» - که به کوشش میرزا حسین نوری طبرسی گردآوری شده - آمده است: «ابن مسعود می گوید: پیامبر اکرم ص) می فرمودند: «زمانی بیاید که هیچ دینداری دینش سالم نمی ماند، مگر کسی که مثل روباه، زندگی می کند و بچه های خود را از کوهی به کوهی، از سوراخی به سوراخ دیگر می برد.» سؤال شد: آن چه زمانی است؟ فرمود: «زمانی که انسان ها به معیشت خود دست پیدا نمی کنند؛ مگر به معصیت خدا. در آن زمان من تنها و مجرّد زندگی کردن را برای پسران حلال کردم.» گفته شد: یا رسول الله! شما ما را امر به ازدواج نکرده اید؟! فرمود: «بلی! و لکن آن زمان، زمانی است که مرد را پدر و مادرش هلاک می کنند. اگر پدر و مادر نداشته باشد، زن و فرزند او را هلاک خواهند کرد و اگر زن و فرزندی نداشته باشد، اقوام و همسایگان او را هلاک می کنند.» سؤال شد: چگونه؟ حضرت فرمود: «او را به تنگی زندگی سرزنش می کنند و وادارش می کنند برای به دست آوردن مال زیاد، دست به کارهایی بزند که در توان او نیست تا اینکه او را به هلاکت و بدبختی می اندازند.»



    ممنون میشم جواب بدید
    این مطلب صحیح می باشد؟

    اگر صحیح است می توان به آن عمل کرد؟
    با سلام و عرض ادب
    بیان مقدمه
    بى شك هيچ شالوده‏اى مقدّس‏تر از شالوده بناى رفيع ازدواج نيست، زيرا در سايه اين بناى مقدّس، زن و شوهر به آرامش مى‏رسند، و نيازهاى طبيعى خود را بر طرف مى‏سازند، و علاوه بر ساختن آينده خود در دنيا، براى جهان آخرت خود نيز بهتر گام بر مى‏دارند، و بدينسان امنيّت و آرامش جهان آخرت را نيز در اين جهان و با اين امر مقدّس پايه گذارى مى‏كنند. بنابراين، درخت پرثمر ازدواج ميوه‏هاى شيرينى همچون آرامش فردى، اجتماعى، دنيايى و آخرتى دارد، بدين جهت در آيات قرآن و روايات معصومان (عليهم السلام) فوق العاده مورد تأكيد قرار گرفته است‏.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه می فرمایند:«تَناكَحُوا، وَ تَناسَلُوا تَكَثَّرُوا فَانِّى أُباهِى بِكُمُ الأُمَمَ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَوْ بِالْسِقْطِ»؛[1]ازدواج كنيد تا نسل شما فزونى گيرد كه من با فزونى جمعيت شما حتى با فرزندان سقط شده، در قيامت به ديگر امت‏ها مباهات مى‏كنم.

    و در حديث ديگر از آن حضرت مى‏خوانيم:«مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِيْنِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِى النِّصْفِ الْباقِى»؛[2]كسى كه همسر اختيار كند، نيمى از دين خود را محفوظ داشته، و بايد مراقب نيم ديگر باشد.
    چرا كه غريزه جنسى، نيرومندترين و سركش‏ترين غرائز انسان است كه به تنهائى با ديگر غرائز برابرى مى‏كند، و انحراف آن نيمى از دين و ايمان انسان را به خطر خواهد انداخت.

    باز در حديث ديگرى از پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏خوانيم:شِرارُكُمْ عُزَّابُكُم؛[3]بدترين شما مجردانند.

    به همين دليل، در آيات ، و همچنين روايات متعددى، مسلمانان تشويق به همكارى در امر ازدواج مجردان، و هر گونه كمك ممكن به اين امر شده‏اند مخصوصاً اسلام در مورد فرزندان، مسئوليت سنگينى بر دوش پدران افكنده، و پدرانى را كه در اين مسأله حياتى بى تفاوت هستند، شريك جرم انحراف فرزندانشان شمرده است، چنان كه در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏خوانيم:
    «مَنْ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ وَ عِنْدَهُ ما يُزَوِّجُهُ فَلَمْ يُزَوِّجْهُ، فَأَحْدَثَ فَالأْ ثْمَ بَيْنَهُما»؛[4]كسى كه فرزندش به حد رشد رسد و امكانات تزويج او را داشته باشد و اقدام نكند، و در نتيجه فرزند مرتكب گناهى شود، اين گناه بر هر دو نوشته مى‏شود.

    یکی از آثار ازدواج در روایات باز شدن ابواب روزی معرفی شده است؛ قرآن کریم در این رابطه می فرمایدوَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيم؛[5]مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد خداوند گشايش‏دهنده و آگاه است.

    بدون شك، امدادهاى الهى و نيروهاى مرموز معنوى نيز به كمك افرادى مى‏آيد كه براى انجام وظيفه انسانى و حفظ پاكى خود، اقدام به ازدواج مى‏كنند.

    هر فرد با ايمان مى‏تواند به اين وعده الهى دلگرم و مؤمن باشد، در حديثى از پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده:مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْعَيْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛[6]كسى كه از ترس فقر ازدواج را ترك كند، گمان بد به خدا برده است؛ زيرا خداوند متعال مى‏فرمايد: اگر آنها فقير باشند خداوند آنها را از فضل خود بى نياز مى‏سازد».

    «ما يمنع المؤمن ان يتخذ اهلا لعل الله يرزقه نسمه تثقل الارض بلا أله الا الله»؛[7]چه چيز مانع مؤمن است كه همسري را برگزيند شايد خدا فرزنداني را روزي او گرداند كه زمين را به لا الا الله (شعار توحيد) سنگين كنند (تا نشر توحيد در جامعه دهند) .
    امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ؛[8]روزى همراه همسر و فرزند است».

    و در حديث ديگرى از پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏خوانيم: «مردى خدمت حضرتش رسيد، از تهيدستى و نيازمندى شكايت كرد پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: تَزَوَّجَ، فَتَزَوَّجَ فَوُسِّعَ لَهُ؛[9]ازدواج كن، او هم ازدواج كرد و گشايش در كار او پيدا شد.

    ------------------------------------

    [1]. « سفينة البحار»، جلد 1، صفحه 561( ماده زوج).

    [2]. « وسائل الشيعه»، جلد 20، صفحه 42، چاپ آل البيت.

    [3].بحار، ج100،ص221.

    [4].مجمع البیان، ج7،ص245.

    [5].النور/32.

    [6]. « وسائل الشيعه»، جلد 14، صفحه 24، باب 10 از ابواب مقدمات نكاح( جلد 20، صفحه 42، چاپ آل البيت).

    [7].وسائل الشیعة، ج20،ص15. آل البیت.

    [8]. « نور الثقلين»، جلد 3، صفحه 595.

    [9]. « وسائل الشيعه»، جلد 14، صفحه 25، باب 11 از ابواب مقدمات نكاح( جلد 20، صفحه 43، چاپ آل البيت).
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۲۳:۱۸
    آیا عزوبت و انزوا در آخر الزمان حلال  است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    روایتی را که مرحوم نوری در مستدرک آورده اند چنین است:

    « وعن ابن مسعود قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : ليأتين على الناس زمان ، لا يسلم لذي دين دينه ، إلا من يفر من شاهق إلى شاهق ، ومن جحر إلى جحر ، كالثعلب بأشباله " قالوا : ومتى ذلك الزمان ؟ قال : " إذا لم تنل المعيشة إلا بمعاصي الله ، فعند ذلك حلت العزوبة " قالوا : يا رسول الله أمرتنا بالتزويج ، قال : " بلى ، ولكن إذا كان ذلك الزمان فهلاك الرجل على يدي أبويه ، فإن لم يكن له أبوان فعلى يدي زوجته وولده ، فإن لم تكن له زوجة ولا ولد ، فعلى يدي قرابته وجيرانه " قالوا : وكيف ذلك يا رسول الله ؟ قال : " يعيرونه بضيق المعيشة ، ويكلفونه ما لا يطيق ، حتى يوردوه موارد الهلكة»؛.[1]

    ابن مسعود صحابي گفت: رسول خدا فرمود: زماني در پيش است که سالم نمي ماند دين صاحب ديني مگر آن که بگريزد از قله کوهها به قله کوههاي ديگر و از مخفي گاهي به مخفي گاه ديگري مانند روباه و بچه او، گفتند چه وقت است اين زمان، فرمود: زمانيست که تهيه معاش نشود مگر با گناه،لذا در چنين زماني عزوبت جايز است گفتند: يا رسول الله تو ما را به ازدواج امر فرموده اي، فرمود ص: بلي و لکن در آن زمان هلاکت مرد به دست پدر و مادرش است و اگر ابوين ندارد به دست زوجه و اولادش مي باشد، و چنانچه زوجه و اولاد ندارد به دست اقوام و همسايگانش است، گفتند: چگونه يا رسول الله، فرمود: به جهت تنگي معيشت و تکاليف ما لا يطاق تا اين که برسد به هلاکت دين.

    [1]. مستدرک الوسائل، ج11،ص388.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۲۳:۲۰
    آیا عزوبت و انزوا در آخر الزمان حلال  است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    بررسی اجمالی روایت

    این روایت از جهت سندی مرسل است و قابلیت استدلال و استنباط به تنهایی در مسائل فقهی را ندارد. البته همین روایت در منابع عامه عینا با همین متن آمده است. که ظاهرا با سه طریق ذکر شده که هر سه طریق با مشکل سندی مواجه است.
    روایت دیگری نیز شبیه به همین روایت در منابع عامه آمده که ابن جوزی آنرا در کتاب «موضوعات»[1] آورده
    عن النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلم، قال صلّى اللّه عليه و آله و سلم: إذا أتى على أمتي مائة و ثمانون سنة بعد الألف 1180، فقد حلّت العزوبة و العزلة و الترهب على رءوس الجبال فتربية جرو خير من تربية الولد، و أن تلد المرأة حية خير من أن تلد الولد».[2] که در این حدیث عزوبت از سال 1180 هجری جایز دانسته شده است و تربیت حیواناتی چون «توله سگ» بهتر از تربیت فرزند دانسته شده و اینکه مادری مار بزاید بهتر از زائیدن انسان است؟!

    البته آنچه در روایت آمده حلیت عزوبت است نه وجوب آن و یا حرمت ضد آن(ازدواج)؛ لذا بر فرض پذیرش روایت باز جواز نکاح، بلکه استحباب و یا حتی وجوب آن در برخی صور باقی خواهد بود.
    ثانیا بر فرض پذیرش چنین روایتی، هنوز وقت آن فرا نرسیده است، بنابراین فعلیکم بالتزویج و به امثال این روایات توجهی نفرمائید.

    [1]. کتابی که بیانگر روایات مجعوله و دروغین است.

    [2].تخريج الأحاديث والآثار الواقعة في تفسير الكشاف للزمخشري، تأليف / جمال الدين عبد الله بن يوسف بن محمد الزيلعي، ج2،ص442، دار ابن خزیمة، الریاض.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۲۳:۵۵
    آیا عزوبت و انزوا در آخر الزمان حلال  است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    غرق شدن در سکوت افکارم!!!!
    نوشته
    264
    حضور
    23 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1752



    سلام
    با تشکر از جواب شما استاد
    یعنی حتی با وجود اینکه ما سایه وجود استدلالهای فوق را بر سر اجتماع خود میبینیم و حتی بسیاری از پسرهای مذهبی ما به این دلیل که در روایت به وضوح به آن اشاره شده ازدواج نمی کنند شما زمان صدق این روایت را در حال نمی بینید؟

    ...

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط *!*طیب طاهر*!* نمایش پست ها
    سلام




    با تشکر از جواب شما استاد

    یعنی حتی با وجود اینکه ما سایه وجود استدلالهای فوق را بر سر اجتماع خود میبینیم و حتی بسیاری از پسرهای مذهبی ما به این دلیل که در روایت به وضوح به آن اشاره شده ازدواج نمی کنند شما زمان صدق این روایت را در حال نمی بینید؟
    با سلام و عرض ادب
    جواب ما منفی است، و پسرهای متعهد باید در امور دینشان به مراجع تقلید رجوع نمایند نه به این نقلیات.
    زیرا اولا: چنین روایتی بدرد استدلال فقهی نمی خورد، و هیچ فقیهی بر طبق آن فتوی نمی دهد، زیرا ظاهرا سند روایت از طریق اهل سنت است، که این طریق نیز به تصریح ائمه حدیث (اهل سنت) مخدوش است.


    ثانیا: برفرض صحت چنین حدیثی؟! این حدیث (شاذ) خواهد بود و هرگز نمی تواند در مقابل احادیث تشویق به امر ازدواج قرار بگیرد.


    ثالثا: برفرض که حدیث را بپذیریم به شهادت وجدان، چنین زمانی هنوز فرا نرسیده است، به گونه ای که امر معاش منحصر در راه حرام باشد.


    رابعا: برفرض ما در چنین زمانی قرار گرفته باشیم از کجا معلوم که مفسده بقای بر عذوبت کمتر از تاهل باشد؟! مگر اینکه شخص به همان کوههای دور دست که دست ابنای بشر به آنها نمی رسد پناه ببرد و بخواهد همچون مرتاضان زندگی کند که باز چنین دستوری در شریعت ما نیامده.

    بنابراین جوانان برای سلامت دینشان راهی جز ازدواج ندارند.
    موفق باشید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۷ در ساعت ۲۲:۰۸
    آیا عزوبت و انزوا در آخر الزمان حلال  است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    من یک سوالی داشتم گفتم همینجا بپرسم (درباره ریاضتی که گفتید) و اون اینکه:

    آیا عزب ماندن در دراز مدت (مخصوصا برای مردان) باعث تحولاتی در روح آنها میشود که به شیطانی شدن آنها منجر بشه؟

    برای مثال قدرت های ماوراالطبیعه ای که شیطانی محسوب میشوند؟


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود