جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نجات بخش‏ترين شفيع روز قيامت‏

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932

    نجات بخش‏ترين شفيع روز قيامت‏




    نجات بخش‏ترين شفيع روز قيامت‏


    وجود مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام مى‏فرمايد: در ميان تمام شفيعانى كه براى انسان قررا داده شده‏اند، قوى‏ترين و نجات بخش‏ترين آنها توبه است:
    «لاشفيع أنجح من التوبة» «1» هيچ شفيعى كارگشاتر از توبه نيست.

    توبه در معارف اهل بيت عليهم السلام و قرآن كريم از أهمّ واجبات و فرائض است؛ يعنى حقيقتى كه بالاتر از همه واجبات است و بر هر گناهكارى اين فريضه ثبت شده است. اگر گناهكار علاقه داشته باشد كه از چارچوب گناهان نجات پيدا كند، مى‏تواند به توبه متوسّل شود تا يقيناً گناهان او بخشيده شود.

    اما اين كه توبه فريضه و بالاتر از واجب است، در قرآن مجيد آمده است:

    «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً» «2»

    اين امر خدا است و امر خدا فريضه، يعنى مافوق واجب است. ولى آن توبه‏اى كه امامان بزرگوار، براى ما اين گونه معنى كردند: توبه نصوح يعنى قطع رابطه با هر گناهى كه به آن آلوده هستم و بازنگشتن به آن گناه تا آخر عمر. اين معناى توبه نصوح است. «3»

    يعنى اگر كسى به مال حرام آلوده است، رابطه‏اش را از مال حرام قطع كند و تا روز مرگ خود، با مال حرام رابطه برقرار نكند. يا اگر كسى ظالم است، رابطه‏اش را با ظلم قطع كند و ديگر به ظلم برنگردد. اگر كسى بى‏نماز و روزه است، حقوق واجب عبادتى و مالى پروردگار و حق خدا را نمى‏پردازد، رابطه‏اش را با اين گناهان قطع كند و ديگر به آن برنگردد، اين توبه نصوح است.

    اگر چنين توبه‏اى اتفاق بيافتد، كه امكان اتفاق افتادنش براى همه هست، تمام گناهان او بخشيده مى‏شود:

    «عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ» «4»

    «عَسى‏» در جمله عربى گاهى به معنى صد در صد و قطعى است. اگر شما به پيشگاه مقدس پروردگار توبه نصوح بياوريد، صد در صد پرونده شما پاك و گناهان شما بخشيده مى‏شود.

    1)- نهج البلاغه: حكمت 371.
    (2)- تحريم (66): 8؛ «اى مؤمنان! به پيشگاه خدا توبه كنيد، توبه‏اى خالص [كه شما را از بازگشت به گناه بازدارد].»
    3-تحف العقول: 210؛ بحار الانوار: 75/ 48، باب 16، حديث 66؛ «وَ قِيلَ لَهُ مَا التَّوْبَةُ النَّصُوحُ فَقَالَ عليه السلام نَدَمٌ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفَارٌ بِاللِّسَانِ وَ الْقَصْدُ عَلَى أَنْ لَايَعُودَ.»
    4-تحريم (66): 8؛ «اميد است پروردگارتان گناهانتان را از شما محو كند.»

    ویرایش توسط سادات : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۰۹:۱۶
    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم جمیعا

    سپاسگذارم سرکار سادات.
    حقیقتا مطالب بسیار مفید و عالی ای را میگذارید.

    اگر کسی در طول زندگی اش توبه نصوحی را در کوله بارش نداشته باشد همانند موجودی است که اختیار و امکان تعالی در این عالم برایش نبوده. که العیاذ بالله این مشخصات حیوان است.

    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۵:۱۷
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    هنر،سياست،تاريخ
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33



    ممنون از مطلبي كه گذاشتيد
    مشخصا همه اميد به بخشش خداوند رو دارند اما به اين كه بتونند توبه نصوح(منظور بادوام است)را بكنند ،ندارند
    وانا اهل الذنوب و الخطايا فرحمني يا مولاي انت الرحم الراحمين

    ویرایش توسط alex : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۰۷:۲۰
    یا ایها العزیز ! مَسَّنا و اهلنا الضُر و جِئنا ببضاعه مُزجاه و اَوفِ لَنَا الکَیل و تَصَدَّق علینا ؛ ان الله يَجزِي المتصدقين

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    43
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    235

    شفاعت




    با عرض سلام و ادب خدمت همه عزیزان و با تقدیم احترام و تشکر خدمت سادات محترم به جهت مطلب مفیدشون
    در تایید کلام جناب سادات محترم باید بگم بر خلاف پندار عامه مردم که شفاعت‏ را كأنّ يك نوع پارتى‏بازى می دانند و تصور میکنند شفاعت‏ بدون هيچ مسامحه منجى بشر از عذاب إلهى است، پنداری مردود و باطله، بلکه حقیقت اینه که سبب واقعی شفاعت چیزی جز اعمال و رفتار خود فرد در طول حیاتش در دار دنیا نیست كه «الدنيا مزرعة الآخرة» درحقیقت انسان با نوع اعمال و رفتار نیکی که از خودش در این عالم به جا میذاره شفاعت را از همین عالم با خود به ماورای این عالم میبره، و انسان شايستگى لازم و استحقاق شفاعت را بايد با سعى و تلاش خودش به كف بیاره، به تعبیر شریف امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم «إِنَّمَا هِيَ أَعْمَالُكُمْ تُرَدُّ إِلَيْكُم‏» نه آنكه‏
    بد بسى كردى نكو پنداشتى هيچ جاى آشتى نگذاشتى‏
    در حقیقت انسان در این عالم به همان ‏قدر كه با امام عصرش عجل اللّه تعالى فرجه الشريف‏ سنخيت داره به همان اندازه از شفاعت بهره‏مند میشه و به همون اندازه با قرآن و عترت پيوسته است.
    پس شفاعت‏ در حقيقت رسيدن به نتيجه اطاعت از فرمان قرآن، و تمسك به ذيل ولايت اهل بيت عصمت و وحى است، نه اين كه به پندار عاميانه گمان شود شفاعت‏ يك نحو پارتى بازى در ماوراى طبيعت است.


  9. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود