جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    29
    حضور
    3 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    144

    سوال در مورد نماز




    ببخشید من امروز پشت سر کسی نماز واجب صبح رابه جا آوردم که اون در حال ادای نماز مستحبی بود آیا نماز من صحیح است ؟
    زیاد با محیط این سایت آشنا نیستم بی زحمت جواب را برایم ایمیل کنید.


    ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۹/۰۵ در ساعت ۰۹:۱۰

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط یارمهربان نمایش پست ها
    ببخشید من امروز پشت سر کسی نماز واجب صبح رابه جا آوردم که اون در حال ادای نماز مستحبی بود آیا نماز من صحیح است ؟ زیاد با محیط این سایت آشنا نیستم بی زحمت جواب را برایم ایمیل کنید.

    با تشکر از سئوال شما

    در فرض سئوال اگر پس از اتمام نماز متوجه اشتباه شده ، نماز به صورت فرادا صحیح است . و نیازی به قضا ندارد (1)

    عذرخواهی می کنیم ، ارسال پاسخ به ایمیل برایمان مقدور نیست شما می توانید هر جایی که سئوال مطرح فرمودید مراجعه کنید و پاسخ را دریافت نمایید .

    همیشه سالم و موفق باشید

    پی نوشت:
    1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    اول از همه چیز دین خدا و همه ی متعلقاتش/دوست دارم یار امام زمان عج باشم/معماری
    نوشته
    1,465
    حضور
    17 روز 10 دقیقه
    دریافت
    132
    آپلود
    0
    گالری
    1169
    صلوات
    9823



    با سلام و عرض ادب؛

    یک سوال:

    آیا در هنگام نماز خواندن،واجب هست که هفت جا از بدن روی زمین باشد؟اگر کمتر بشه،ایراد دارد؟



    ممنون و متشکرم


    یا علی

    ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۲ در ساعت ۰۶:۵۲

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17978



    نقل قول نوشته اصلی توسط «سید رضوی» نمایش پست ها
    آیا در هنگام نماز خواندن،واجب هست که هفت جا از بدن روی زمین باشد؟اگر کمتر بشه،ایراد دارد؟
    با سلام و احترام

    اگر منظورتان در سجده است،باید در سجده ، پيشانى و كف دو دست و سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمين بگذاریم.اگر موقعى كه ذكر سجده را مى‏ گويیم يكى از هفت عضو را عمدا از زمين برداریم ، نماز باطل مى‏ شود ولى موقعى كه مشغول گفتن ذكر نيستیم اگر غير پيشانى جاهاى ديگر را از زمين برداشته و دوباره بگذاریم، اشكال ندارد.


    رساله مراجع،م1045 و1054

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۱/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۵:۰۳

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    اول از همه چیز دین خدا و همه ی متعلقاتش/دوست دارم یار امام زمان عج باشم/معماری
    نوشته
    1,465
    حضور
    17 روز 10 دقیقه
    دریافت
    132
    آپلود
    0
    گالری
    1169
    صلوات
    9823



    ***به نام حضرت دوست،که هر چه دارم از اوست***

    سلام و عرض ادب؛
    -آیا هنگامی که داریم نماز میخوانیم،کسی از جلویمان رد شود،نماز ما ایرادی پیدا میکند؟
    -آیا جایی که میخواییم نماز بخوانیم،جلویمان اشیائی باشد،با اینکه حواس ما را پرت نکنند،نمازمان ایراد دارد؟


    {{مقلد دو بزرگوار:آیت الله بهجت و آیت الله وحید ،میباشم}}


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

    آیا درسته که: نماز مغرب و عشاء را زمانی میتوان خواند که حداقل یک ستاره در آسمان باشد؟




    یا علی
    سوال در مورد نماز

    ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۷ در ساعت ۱۵:۰۱

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17978



    نقل قول نوشته اصلی توسط «سید رضوی» نمایش پست ها
    -آیا هنگامی که داریم نماز میخوانیم،کسی از جلویمان رد شود،نماز ما ایرادی پیدا میکند؟ -آیا جایی که میخواییم نماز بخوانیم،جلویمان اشیائی باشد،با اینکه حواس ما را پرت نکنند،نمازمان ایراد دارد؟
    با سلام و احترام

    در فرض سوال،نماز صحیح است اما آنچه خضوع و خشوع را در نماز بهم بزند کراهت دارد.

    رساله مراجع،مکروهات نماز


    نقل قول نوشته اصلی توسط «سید رضوی» نمایش پست ها
    آیا درسته که: نماز مغرب و عشاء را زمانی میتوان خواند که حداقل یک ستاره در آسمان باشد؟

    مغرب موقعى است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى ‏شود، از بين برود.نماز مغرب و عشا هر كدام وقت مخصوص و مشتركى دارند: وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتى كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز بگذرد و وقت مخصوص نماز عشا موقعى است كه به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا، وقت مشترك نماز مغرب و عشا است.


    رساله مراجع،م736

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۱/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۵:۰۳

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    اول از همه چیز دین خدا و همه ی متعلقاتش/دوست دارم یار امام زمان عج باشم/معماری
    نوشته
    1,465
    حضور
    17 روز 10 دقیقه
    دریافت
    132
    آپلود
    0
    گالری
    1169
    صلوات
    9823



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر گرامی

    مغرب موقعى است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى ‏شود، از بين برود.نماز مغرب و عشا هر كدام وقت مخصوص و مشتركى دارند: وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتى كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز بگذرد و وقت مخصوص نماز عشا موقعى است كه به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا، وقت مشترك نماز مغرب و عشا است.


    رساله مراجع،م736
    سلام علیکم؛
    آیا درسته که: نماز مغرب و عشاء را زمانی میتوان خواند که حداقل یک ستاره در آسمان باشد؟




    یا علی
    پس بزرگوار این نظریه که از قدیما گفتند، غلط میباشد؟


    یا علی

    سوال در مورد نماز

    ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۳/۰۷ در ساعت ۰۵:۵۶

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17978



    نقل قول نوشته اصلی توسط «سید رضوی» نمایش پست ها
    پس بزرگوار این نظریه که از قدیما گفتند، غلط میباشد؟
    با سلام و عرض ادب

    حکم شرعی باید جامع و کامل باشد،اگر ملاک، ستاره درآسمان باشد پس تکلیف شبهایی که آسمان غبارآلود ویا به هر دلیلی امکان رویت ستاره نیست،چه می شود؟
    به هر حال آنچه مراجع بزرگوار تقلید بیان کرده اند در وقت نماز مغرب و عشا همان بود که بیان شد.

    در پناه حضرت حق سالم و شاد باشید.


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    195
    حضور
    3 روز 19 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    402

    چند سوال در مورد نماز




    با سلام

    1-اینکه ما آخر تشهد میگوییم "اللهم صل علی محمد و آل محمد" درسته یا این قسمت "آل محمد" مخصوص شیعیان است؟ اگر مختص شیعیان نیست اهل سنت چگونه این مسئله را توجیه میکنند؟
    2-اینکه ما در اذان میگوییم "اشهد ان علی ولی الله" آیا در زمان پیامبر هم بوده یا بعدا وارد اذان شده؟
    3-چرا ما در پایان قرائت قرآن میگوییم "صدق الله علی العظیم" اما اهل سنت میگویند "صدق الله العظیم"؟ آیا علتش علاقه مندی شیعیان به علی است یا نفرت اهل سنت از علی یا دلیلی دیگر؟

    با تشکر

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط a1ireza نمایش پست ها
    با سلام

    1-اینکه ما آخر تشهد میگوییم "اللهم صل علی محمد و آل محمد" درسته یا این قسمت "آل محمد" مخصوص شیعیان است؟ اگر مختص شیعیان نیست اهل سنت چگونه این مسئله را توجیه میکنند؟

    با تشکر
    با سلام و عرض ادب

    یکی از سوالاتتان در اینجا مختصرا جواب داده می شود بقیه را لطفا جدا گانه به انجمن کلام ارسال نمائید تا جواب آنها به صورت تفصیلی بیان شود.

    در مورد صلوات هر چند که در تشریع آن (وآله) نیز آمده است واین امر در تمام منابع روایی اهل سنت آمده است و همچنین بیان گردیده که صلوات بدون آل صلوات ابتر است؛ اما با این حال اکثر اهل سنت «آل» را در صلوات ذکر نمی کنند و به صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اکتفا می نمایند و دلیل این امر را افضلیت آن بیان می دارند و قائل به عدم وجوب آن هستند، وسعی نموده اند روایاتی که بیانگر عدم مقبولیت نماز بدون ذکر صلوات به همراه «آل» است را تضعیف نمایند؛ که به هر حال جای سوال است امری که مستحب است و افضلیت آن در نزد شما ثابت است را چرا ترک می نمائید.(وخود این امر بیانگر این است که ازواج داخل در آل نبوده اند و الا اهل سنت آنرا ترک نمی نمودند).

    البته این را باید توجه داشت که اهل سنت نسبت به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله نیز بی مهرند؛ لذا در اصل گفتن فقره اول نیز بی مهرند و هنگام گفتن نیز، آنرا با جهر بیان نمی دارند و معمولا به صورت اخفاتی است؛ بااینکه فتوای برخی از علمای بزرگ آنها استحباب جهر بوده است.
    در بحث تشهد کیفیت گفتن آن میان شیعه و سنی متفاوت است، ودر اینکه آیا در تشهد ذکر صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله واجب است یا خیر اختلاف نظر وجود دارد که صور آن در میان مذاهب اربعه بدین شکل می باشد:

    1) تشهد نزد حنفيه و حنابله:
    بهترين تشهد، تشهدي است که رسول خدا به ابن مسعود آموزش داد و آن عبارت است از گفتن:«التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ».[1]

    2) تشهد نزد مالکي ها:
    مالکیه معتقدند: بهترين تشهد، تشهد عمر بن خطاب است که به این صورت است: «َالتَّحیّاتُ لِلّهِ، الزّاکِیاتُ لِلّهِ ، اَلصَّلَواتُ لِلّهِ، اَلطیِّباتُ لِلّه ِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالحینَ، اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ».[2]

    3) تشهد نزد شافعي ها:
    بهترین تشهد آن است که از ابن عباس روایت شده،از وی نقل شده: رسول خدا(صلى الله علیه وآله) تشهد را به ما مى آموخت، آنگونه که قرآن مى آموخت و مى فرمود: «اَلتَّحیّاتُ الُْمبارَکاتُ، اَلصَّلَواتُ الَطیِّباتُ لِلّهِ، اَلسّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلى عِبادِ اللهِ الصالِحینَ، اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اِللهُ الْخَلاّقُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ».[3]
    از نظر فقهاء مذاهب اهل سنت، هر يک از انواع تشهد ها در نماز مجزي است و اختلاف تنها در افضليت هر کدام از اذکار فوق است[4]و هر يک از مذاهب، قول خود را افضل اقوال مي دانند.

    نکته ي ديگر اينکه: زياد يا کم کردن الفاظ تشهد نزد حنفيه حرام است.[5] و مالکيه فقط زياد کردن آن را حرام مي داند اما در جواز کم کردن الفاظ تشهد، اختلاف دارند.[6]

    شافعي ها در اين مساله قائل به تفصيل اند به اين صورت که گفتن الفاظ«الْمُبَارَكَاتِ وَالصَّلَوَاتِ ، وَالطَّيِّبَاتِ وَالزَّاكِيَاتِ» را از مستحبات شمرده به طوري که اگر کسي همه ي اين الفاظ را در تشهد نگويد ولي باقي آن را بگويد کفايت مي کند ونمازش صحيح است.

    از طرفي دیگر شافعی ها گفتن«السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّهِ. . را واجب دانسته اند؛ گرچه در جواز يا عدم جواز حذف «وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ » اختلاف نظر دارند.[7]

    حنابله قائل اند: نمازگزار مي تواند الفاظي را که در برخي از تشهدها ي مروي از رسول خدا «صلی الله علیه و آله»نيامده را نگويد، گرچه در نقل غير مشهور، حتي حذف يک حرف از تشهد را موجب بطلان نماز دانسته اند.[8]

    موفق باشید.

    ----------------------------------------------------------------------

    [1]. الموسوعة الفقهية الكويتية، الطبعة الأولى ، مطابع دار الصفوة – مصر، ج12،ص35.« يَرَى الْحَنَفِيَّةُ وَالْحَنَابِلَةُ أَنَّ أَفْضَل التَّشَهُّدِ ، التَّشَهُّدُ الَّذِي عَلَّمَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، وَهُوَ : التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ، وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ».

    [2]. همان؛ حاشية الدسوقي، ج1،ص 251 ،ط دار الفكر ؛ وجواهر الإكليل ج1،ص52 دار المعرفة.« وَيَرَى الْمَالِكِيَّةُ أَنَّ أَفْضَل التَّشَهُّدِ تَشَهُّدُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَهُوَ : التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ ، الزَّاكِيَاتُ لِلَّهِ ، الطَّيِّبَاتُ الصَّلَوَاتُ لِلَّهِ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ .وَهَذَا لأَِنَّ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَهُ عَلَى الْمِنْبَرِ ، فَلَمْ يُنْكِرُوهُ ، فَجَرَى مَجْرَى الْخَبَرِ الْمُتَوَاتِرِ ، وَكَانَ أَيْضًا إِجْمَاعًا».

    [3].همان؛ الأذكار ،ص61 ، 62 ؛ وروضة الطالبين، ج 1، ص263 .« وَأَمَّا الشَّافِعِيَّةُ فَأَفْضَل التَّشَهُّدِ عِنْدَهُمْ مَا رُوِيَ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَال : كَانَ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا التَّشَهُّدَ ، كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنَ الْقُرْآنِ ، فَيَقُول : قُولُوا : التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ ،الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ لِلَّهِ ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُول اللَّهِ . أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ وَالتِّرْمِذِيُّ ، إِلاَّ أَنَّهُ فِي رِوَايَةِ مُسْلِمٍ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ».

    [4] .همان؛ ردالمحتار على الدر المختار، ابن عابدين،ج 1 ،ص313؛ حاشية الدسوقي، ج1 ،ص 251؛ المغني،ج 1،ص 536.

    [5]. حاشية رد المختار على الدر المختار،ابن عابدين،ج1،ص510، دار الفكر للطباعة والنشر.«قال أبو حنيفة ولو نقص من تشهده أوزاد فيه كان مكروها لأن أذكار الصلاة محصورة فلا يزاد عليها».

    [6] . شرح الزرقاني،ج 1،ص 205، 216؛ المغني،ج 1،ص 545.

    .[7] الأذكار، ص62 .

    [8] . المغني 1 / 537 ، 538 .
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۰/۱۹ در ساعت ۲۱:۳۳
    سوال در مورد نماز
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  21. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود