جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از آیه 44 سوره طور

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951

    منظور از آیه 44 سوره طور




    وَإِن يَرَوْا كِسْفًا مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطًا يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ ﴿44﴾


    و اگر پاره ‏سنگى را در حال سقوط از آسمان ببينند مى‏گويند ابرى متراكم است (44)


    منظور از آیه بالا چیست ؟ چرا باید پاره سنگ در حال سقوط ببینند و بگویند ابر متراکم است ؟(مشرکان)

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۸:۳۲

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    وَإِن يَرَوْا كِسْفًا مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطًا يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ ﴿44﴾
    و اگر پاره ‏سنگى را در حال سقوط از آسمان ببينند مى‏گويند ابرى متراكم است (44)
    منظور از آیه بالا چیست ؟ چرا باید پاره سنگ در حال سقوط ببینند و بگویند ابر متراکم است ؟(مشرکان)
    " وَ إِنْ يَرَوْا كِسْفاً مِنَ السَّماءِ ساقِطاً يَقُولُوا سَحابٌ مَرْكُومٌ"
    كلمه" كسف"- به كسره كاف و سكون سين- به معناى قطعه است، و كلمه" مركوم" به معناى غليظ و متراكم است كه روى هم افتاده باشد. و معناى آيه اين است كه:
    كفرى كه دارند و اصرارى كه بر تكذيب دعوت حقه می ‏ورزند، به حدى رسيده كه اگر قطعه‏ اى از آسمان را ببينند كه دارد بر سرشان فرود می ‏آيد می ‏گويند: نه، اين آسمان نيست، بلكه ابرى است غليظ و روى هم افتاده، به هيچ وجه نشانه عذاب نيست. بنا بر اين، آيه مورد بحث نظير آيه" وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً مِنَ السَّماءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ لَقالُوا إِنَّما سُكِّرَتْ أَبْصارُنا" «1» خواهد بود.
    ****************************************
    (1) و اگر درى از آسمان به رويشان باز كنيم، و شروع كنند از آن در به آسمان بالا روند، باز هم ايمان نمی ‏آورند و می ‏گويند قطعا چشم ما عوضى می بيند. سوره حجر، آيه 14 و 15.
    ____________________________
    ترجمه الميزان، ج‏19، ص: 34


    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    وَإِن يَرَوْا كِسْفًا مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطًا يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ ﴿44﴾
    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها


    چرا باید پاره سنگ در حال سقوط ببینند و بگویند ابر متراکم است ؟(مشرکان)
    با سلام

    این آیه در حقیقت اشاره است به كثرت لجاجت و عناد آنها، يعنى لجاجتشان به حدّى است كه اگر ببينند تكه‏هايى و قطعاتى از آسمان بر آنها مى‏افتد، نمى‏گويند عذاب است بلكه مى‏گويند: ابر متراكم است‏.(رک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص: 256
    -زبدة التفاسير، ج‏6، ص: 497-تفسير شريف لاهيجي، ج‏4، ص: 285)


    برخی مفسران این آیه را همچون آیه(فَلَمَّا رَأَوْهُ عارِضاً مُسْتَقْبِلَ أَوْدِيَتِهِمْ قالُوا هذا عارِضٌ مُمْطِرُنا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ رِيحٌ فِيها عَذابٌ أَلِيم‏ احقاف/24)می دانند (رک:الفرقان في تفسير القرآن بالقرآن، ج‏27، ص: 383)

    اما برخی مفسران علت این امر را بیخبری کفار از قدرت الهی و نسبت دادن بلاها به امور طبیعی می دانند.

    «كفار بقدرى از امور ربانى و قدرت يزدانى بى‏خبرند كه اگر فرضا پاره‏اى از آسمان بزمين افتد حمل بر امور طبيعى نموده و گويند اين ابريست بهم پيوسته.

    اكثر مردمان امروزه نيز چنينند با آنكه اقرار و اعتراف مينمايند بوجود قادر متعال لكن با اينحال هر بلائى و هر آفت ناگهانى كه بر آنان فرود آيد حمل بر امور طبيعى مينمايند و همه چيز را باقتضاء طبيعت ميدانند بدون آنكه ملتفت باشند كه طبيعت چيزى نيست كه بشود امور را نسبت بآن داد هر چه در عالم واقع ميگردد خواه مطابق نظام عالم واقع گردد يا بنظر ظاهر بينان مخالف همه باراده و خواست مربى و اله عالم انجام ميگيرد و موحد كسى است كه (لا مؤثر فى الوجود الا اللَّه) را نصب العين خود قرار دهد و چشم از اسباب دوخته و در همه حال مسبّب الاسباب را مينگرد».(مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج‏13، ص: 359)
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۲/۳۱ در ساعت ۲۳:۴۳
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 10 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    این آیه در حقیقت ادامه بحث آیات قبل است که با مشرکان و منکران لجوج مطرح شده بود. بحثی که حقیقت را برای هر انسان حق طلبی واضح و روشن می سازد. در اين آيه پرده از روى تعصب و لجاجت آنها برداشته، مى‏گويد:" آنها چنان لجوجند كه اگر با چشم خود ببينند قطعه‏اى از سنگهاى آسمانى به عنوان عذاب الهى سقوط كند مى‏گويند: اشتباه مى‏كنيد، اين سنگ نيست، اين ابر متراكم است كه بر زمين فرو مى‏ريزد"! (وَ إِنْ يَرَوْا كِسْفاً مِنَ السَّماءِ ساقِطاً يَقُولُوا سَحابٌ مَرْكُومٌ) «سوره طور،آیه44».


    كسانى كه اين قدر لجوج باشند كه حقايق را که با چشم خود می بینند منكر شوند و سنگهاى آسمانى را به ابرهاى متراكم تفسير كنند، با اينكه همه كس ابر را هنگامى كه نزديك به زمين مى‏شود ديده‏اند كه چيزى جز مجموعه بخار نيست.


    این افراد چگونه ادعا می کنند که این سنگ های آسمانی، بخار آب است؟
    اين چنین افرادی تكليفشان در برابر حقايق معنوى روشن است.


    بله تاريكى گناه و هوا پرستى و عناد و لجاج چنان افق ديد انسان را تيره و تار مى‏كند كه عاقبت كارش به انكار محسوسات مى‏كشد، و دیگر امید به هدايت او نيست.[1]


    هنگامى كه انسان به اين حالت نفسى از گمراهى و انكار برسد، هدایت كردن او به حق دشوار است، زیرا به نشانه ها نگاه عقلایی نمى‏اندازد، بلكه از خلال افكارش به آنها نظر مى‏اندازد، و مى‏كوشد كه دلالتهاى واقعى و حقيقى را از آنها سلب كند.



    [1] - برگرفته از تفسير نمونه، ج‏22، ص: 463.
    منظور از آیه 44 سوره طور
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2



    وَإِن يَرَوْا كِسْفًا مِّنَ السَّمَاءِ سَاقِطًا يَقُولُوا سَحَابٌ مَّرْكُومٌ ﴿44﴾
    و اگر پاره ‏سنگى را در حال سقوط از آسمان ببينند مى‏گويند ابرى متراكم است (44)
    منظور از آیه بالا چیست ؟ چرا باید پاره سنگ در حال سقوط ببینند و بگویند ابر متراکم است ؟(مشرکان)
    امروز با دیدن صحنه ابر متراکم شهاب سنگ در حال فرود در روسیه این آیه شریفه برایم معنای عینی پیدا کرد
    راست گفت خداوند بزرگ و بلند مرتبه

  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود