صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: متنهای کوتاهی از نهج البلاغه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417

    متنهای کوتاهی از نهج البلاغه




    ستایش بی حد خدای را سزد ،که هیچ افریده ای از رحمتش نومید نباشد و از نعمت هایش بی بهره نماند.
    خدایی که بندگانش را مایوس نسازد و خلق از عبادتش روی بر نتابد.
    رحمتش زوال نیابد و نعمتش پایان نپذیرد.
    دنیا به هر حال ،چندان نپاید و مردمان را سرانجامی جز گذار از ان نباشد.
    صورتی شیرین و دلربا دارد،و مدام در پی خواهانش می شتابد و دل از تماشاگران ظاهری خود می رباید.
    پس،از دنیا روی برگیرید

    و با نیکوترین توشه عزم رحیل کنید
    و بیش از نیاز خود به دنیا روی میندازید
    و از ان ،تنها به گرفتن انچه ضروری است ،قناعت ورزید.
    ویرایش توسط امیر احمدی : ۱۳۹۱/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۱:۲۶
    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    [table]
    سپاس بی حد خدای را سزد
    ،که لباس عزت و بزرگی پوشید و ان را تنها برای خود -و نه خلقش-برگزید.
    این دو صفت ویژه اوست و بر غیر او حرام است و ان لباس انتخاب خداست،
    چرا که تنها بزرگی او را برازنده و سزاست،و لعنت خود را از جمع بندگان متوجه کسی ساخت که در این دو صفت با او به رقابت پرداخت.
    لذا فرشتگان مقرب ازمایش شدند تا فروتنان از متکبران جدا شوند.
    پس خداوند سبحان که دانای درون دلهاست و اگاه به غیب،اظهار داشت:
    من ادم را از گل افریدم ،پس هنگامیکه ان را سامان بخشیدم ،از روح خود بران دمیدم،پس بیفتید به پای او سجده کنان ،
    و سجده کردند تمامی فرشتگان
    مگر شیطان!رشک و خودخواهی بر او بال و پر گشود و او به افرینش خودش نسبت به ادم افتخار نمود و بر مایه خلقت خود متعصب بود.
    پس دشمن خدا ،پیشوای متعصبین و پیشرو متکبران.
    او معصیت را بنیان نهادو بر جامه ی عزت و بزرگی خدا ،خود را در نزاع با خدا قرار داد ،
    لباس عزت برکشید و از پوششی خلاف ان لباس دوری گزید

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417




    ایا نمی نگرید که خداوند چه سان ابلیس را به دلیل تکبر ورزیدن کوچک داشت!
    در دنیا او را طرد فرمود و در اخرت برایش اتش سوزان مهیا نمود.
    اگر خداوند بر ان بود که ادم را از نوری خلق کند که پرتو ،ان دیدگان را خیره سازد
    و جلوه گری ان عقلها را تحت تاثیر قرار دهد ،با بویی مطبوع،طوری که نفس ها را تازه نماید،
    همین کار را می کرد.
    و در این حالت گردنها پیش او فروتنانه خم می شد و ازمایش برای فرشتگان چنان سخت نمی شد.
    ولی خداوند سبحان افریدگان خود را با بعضی چیزها که نسبت به اصل ان اطلاعی ندارند،
    ازمایش می کند تا مطیع و گردنکش معلوم گردد
    و روحیه استکباری ایشان را از میان برد و تکبر را دور سازد

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417






    پس از رفتار خداوند با ابلیس عبرت گیرید،
    که همه انچه در مدت درازی کرده بودو تمام کوششی که به خرج داده بود،توسط او بی اثر گردیدو
    او شش هزار سال عبادت خدا-معلوم نگردیده که به سالیان دنیا یا اخرت-کرد،

    اما با یک ساعت که تکبر ورزید ،از جایگاهی که داشت بیرون گردید.
    بعد از ابلیس چه کسی در امان است که چون او معصیت خدا کند -به عذاب دچار نشود.؟
    هرگز چنین نیست که خداوند بشری را به بهشت داخل سازد ،

    یا کاری که به واسطه ان ،فرشته ای از بهشت خارج نماید.
    امر خدا برای اهل اسمان و. زمین به یک نحو خواهد بود.

    پس بندگان خدا !حذر کنید از اینکه ابلیس شما را دچار مرض خود کند

    و ندا سر دهد و شما را برانگیزاند و سواره و پیاده خود را بر سرتان فرود اورد.
    به جانم قسم !

    که تیر تهدید در چله کمان نهاده

    و کمان را با تمام نیرو کشیده
    و از مکانی نزدیک شما را مورد هدف قرار داده
    که گفت:
    حال که مرا گمراه کردی،زشتی گناه را نزد انها می ارایم.



    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417






    اگر خداوند قرار بود امکان کبرو نخوت به بندگان خود دهد،
    به طور حتم این امتیاز را در اختیار پیامبران و اولیای برگزیده خود می نهاد.
    اما خداوند نخوت و خودبزرگ بینی را از ایشان نپسندید
    و خشنودی خود را در تواضع انان قرار داد .
    پس پیامبران ،گونه خود را بر زمین نهادند
    و رخسار بر خاک مالیدند
    و در مقابل مومنان تواضع نمودند
    و همه ایشان افرادی مستضعف بودند.
    خدا انان را با گرسنگی به ازمودنشان پرداخت
    و دچار سختی شان داشت
    و با ترس ها به پس دادن امتحانشان واداشت
    و با درانداختنشان به مشکلات پاکشان ساخت.
    پس مال و فرزندان را ملاک خشم و رضای خداوند قلمداد مکنید!
    اینها ازمایش و امتحان است
    و نشان بی نیازی و توانایی خداوند .
    وخدای سبحان فرمود:
    ایا اینکه به داشتن مال و پسران ،انان را یاری می دهیم ،
    می پندارند که در خوبی ها شتابانده ایم ایشان را؟
    خیر !انان توجه ندارند.

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417




    خدای سبحان بندگانی را که در خود متکبرانه نظر می کنند ،
    به وسیله اولیایش که در دیده شان مستضعف می نمایند،
    ازمایش می کند.
    موسی عمران و برادرش هارون بر فرعون وارد شدند ،
    در حالی که جامه های پشمین پوشیده بودند و چوبدستی هایی در دست داشتند
    و با فرعون عهد بستند که اگر تسلیم امر حق شود ،
    سلطنتی جاوید و مستمر و عزیز یابد.
    فرعون اظهار کرد :
    از این دو در شگفت نمی شوید
    که به من جاودانگی ملک و دوام عزت را وعده می دهند
    و خود در فقر و ذلت به سر می برند!
    پس گردن اویز های زرین و دستبندهای ایشان کجایند؟

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    اساس دين ،شناخت خداوند است

    و كمال شناخت او ،تصديق به وجود اوست
    و كمال تصديق به وجود او ، يكتا و يگانه دانستن اوست
    و كمال اعتقاد به يكتايى و يگانگى او ، پرستش اوست دور از هر شايبه و آميزه ‏اى

    و پرستش او زمانى از هر شايبه و آميزه‏ اى پاك باشد كه از ذات او ، نفى هر صفت شود

    زيرا هر صفتى گواه بر اين است كه غير از موصوف خود است
    و هر موصوفى ، گواه بر اين است كه غير از صفت خود است .

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    سلام "باتشكر ازآوردن متن خطبه شريفه قاصعه


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    هركس خداوند سبحان را به صفتى زايد بر ذات وصف كند ، او را به چيزى مقرون ساخته
    و هر كه او را به چيزى مقرون دارد ، دو چيزش پنداشته
    و هر كه دو چيزش پندارد ، چنان است كه به اجزايش تقسيم كرده
    و هر كه به اجزايش تقسيم كند ، او را ندانسته و نشناخته است .

    و آنكه به سوى او اشارت كند محدودش پنداشته

    و هر كه محدودش پندارد ، او را بر شمرده است

    و هر كه گويد كه خدا در چيست ، خدا را درون چيزى قرار داده

    و هر كه گويد كه خدا بر روى چيزى جاى دارد ، ديگر جايها را از وجود او تهى كرده است .

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    رادیو-کتاب -اینترنت
    نوشته
    488
    حضور
    5 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1417



    خداوند همواره بوده است و از عيب حدوث ، منزه است .
    موجود است ، نه آنسان كه از عدم به وجود آمده باشد ،
    با هر چيزى هست ، ولى نه به گونه‏ اى كه همنشين و نزديك او باشد ،
    غير از هر چيزى است ، ولى نه بدان سان كه از او دور باشد .

    كننده كارهاست ولى نه با حركات و ابزارها .
    به آفريدگان خود بينا بود ، حتى آن زمان ، كه هنوز جامه هستى بر تن نداشتند .
    تنها و يكتاست زيرا هرگز او را يار و همدمى نبوده كه فقدانش موجب تشويش گردد .
    موجودات را چنانكه بايد بيافريد و آفرينش را چنانكه بايد آغاز نهاد .

    بى ‏آنكه نيازش به انديشه ‏اى باشد

    يا به تجربه‏ اى كه از آن سود برده باشد

    يا به حركتى كه در او پديد آمده باشد

    و نه دل مشغولى كه موجب تشويش شود .
    آفرينش هر چيزى را در زمان معينش به انجام رسانيد
    و ميان طبايع گوناگون ، سازش پديد آورد
    و هر چيزى را غريزه و سرشتى خاص عطا كرد .
    و هر غريزه و سرشتى را خاص كسى قرار داد ،
    پيش از آنكه بر او جامه آفرينش پوشد ، به آن آگاه بود
    و بر آغاز و انجام آن احاطه داشت

    و نفس هر سرشت و پيچ و خم هر كارى را مى ‏دانست

    هیچ کس جز خداوند هست نیست

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود