جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق "کریم" و "سخی" چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب...بحث...آرامش...هنر
    نوشته
    14
    حضور
    29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    52

    فرق "کریم" و "سخی" چیست؟




    سلام دوستان

    فرق "کریم" و"سخی" چیست؟
    همچنین
    فرق "لئیم" و "بخیل" چیست؟


    تشکر
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۸:۳۳
    درد من حصار برکه نیست!
    بلکه
    زیستن با ماهیانی است ک فکر دریا به ذهنشان هم خطور نکرده است..

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب...بحث...آرامش...هنر
    نوشته
    14
    حضور
    29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    52




    درد من حصار برکه نیست!
    بلکه
    زیستن با ماهیانی است ک فکر دریا به ذهنشان هم خطور نکرده است..

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ldkdhj,v نمایش پست ها
    سلام دوستان:gol:

    فرق "کریم" و"سخی" چیست؟
    همچنین
    فرق "لئیم" و "بخیل" چیست؟

    تشکر:gol:
    سلام علیکم و رحمه الله
    در معنای کریم و سخی در آیات قرآن مطالبی بود که به تناوب خدمتتان عرض خواهم کرد

    در بخش اول عرائضم به معنای کریم و سخی می پردازم و بمرور زمان نیز به معنای لئیم و بخیل خواهم پرداخت


    «معناى كريم از نظر دانشمندان»
    بعضى گفته‏ اند: كريم آن منعمى است كه تمام افعال او احسان و انعام است كه بسبب آن جز نفع و دفع زيان و ضرر نميكند.
    و بعضى گفته‏ اند: كريم آنست كه اعطاء ميكند آنچه براى اوست و آنچه براى او نيست و طلب نميكند چيزى را كه براى اوست.
    و بعضى گفته‏ اند: كريم آنست كه اندك پذيرفته و زياد ميدهد.
    و بعضى گفته‏ اند: از كرم خداى سبحان اينست كه راضى به بخشودن گناهان نشده تا آن را تبديل و تعويض بحسنات نمود

    ___________________________________________

    ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏26، ص: 352

    (كريم): از اسماء حسنى است، در غير خدا نيز بكار ميرود وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ نمل: 40. يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ. الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ ... انفطار: 5 و 6.
    كريم فقط در اين دو آيه وصف حق تعالى آمده است.
    آنرا در خداوند جواد و منعم معنى كرده‏اند «رجل كريم اى جواد.
    قوم كرام اى اجواد».
    لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ انفال:
    74. طبرسى در اين آيه رزق كريم را عظيم و واسع و آنچه ناگوارى در آن نيست و در ذيل آيه چهارم از همين سوره، بزرگ و پر قيمت معنى كرده در اقرب الموارد آمده: «رِزْق كَريمٌ اىْ كَثيرٌ» اينها همه مصداق شرافت و نفاست‏ اند.
    ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ يوسف: 31. اين بشر نيست بلكه فرشته‏ اى است بزرگوار. ايضا آيه هفدهم از سوره دخان و چهلم از حاقّه و غيره.
    لا إِلهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ مؤمنون: 116. إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ واقعة: 77. وصف عرش در تمام آيات و در آيه 74 همين سوره «عظيم» و فقط در آيه فوق «كريم» آمده است، شايد آن نيز بمعنى عظيم و شايد بمعنى محترم و شرافتمند باشد: عرش محترميكه مصدر دستورات امور عالم است. طبرسى آنرا نيكو معنى كرده و فرمايد: كريم در جمادات بمعنى نيكو است.
    قرآن كريم: يعنى قرآن شريف و محترم و گرانقدر.
    جمع كريم كرام است بكسر اول بِأَيْدِي سَفَرَةٍ. كِرامٍ بَرَرَةٍ عبس: 15 و 16. با دست يا در دست نويسندگانى كه بزرگواران و نيكوكارانند وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ. كِراماً كاتِبِينَ انفطار: 10 و 11.
    _________________________

    قاموس قرآن، ج‏6، ص: 105
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ldkdhj,v نمایش پست ها
    سلام دوستان:gol:
    فرق "کریم" و"سخی" چیست؟
    همچنین
    فرق "لئیم" و "بخیل" چیست؟
    تشکر:gol:
    كلمه كريم در ضمن آيات قرآن به هفت معنى آمده است:
    (1) به معنى نيكو چنانكه در آيه 31 سوره نساء می ‏فرمايد:
    وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيماً: يعنى شما را در عالم به مقامى نيكو و شايسته برسانيم.
    (2) به معنى گرانمايه، چنانكه در آيه 19 سوره تكوير می ‏فرمايد:
    إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ: يعنى همانا قرآن كلام رسول بزرگوار و گرانمايه (جبرئيل) است. و نيز در آيه 13 سوره حجرات می ‏فرمايد:
    إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ يعنى بزرگوارترين شما در پيشگاه خدا با تقوی ‏ترين مردمان هستند.
    (3) به معنى فرمانبردار، چنانكه در آيه 11 سوره انفطار می ‏فرمايد:
    كِراماً كاتِبِينَ: يعنى فرشتگانى كه مأمور نوشتن اعمال شما هستند، كاملا فرمانبردار اوامر خدا می ‏باشند.
    (4) به معنى خود را بزرگ پنداشتن، چنانكه در آيه 49 سوره دخان می ‏فرمايد:
    ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ: يعنى در دوزخ به استهزاء به كافران گويند:
    عذاب دوزخ را بچش كه تو بسيار گرامى و عزيز هستى.
    (5) به معنى بى نهايت است چنانكه در آيه 40 سوره نمل از قول سليمان می ‏فرمايد:
    فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ: يعنى همانا پروردگار من بى نهايت غنى و بى نياز است

    (6) به معنى برتر و بلند مرتبه است چنانكه در آيه 15 سوره فجر می ‏فرمايد: فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ. يعنى زمانى كه خداوند انسان را براى آزمايش بلند مرتبه و برتر گرداند، مغرور شده و گويد: خدا مرا برتر و گرامى داشت. (7) به معنى بسيار است چنانكه در آيه 4 سوره انفال می فرمايد:
    لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ. يعنى براى مؤمنان مراتب بلند و آمرزش و روزى بسيار فراهم و مهيّا است.
    _______________________________________

    أنوار العرفان في تفسير القرآن، ج‏16، ص: 17 و 18
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    «ابن بابويه» از حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت نموده: الرّجال اربعة: سخىّ و كريم و بخيل و لئيم فالسّخىّ الّذى يأكل و يعطى، و الكريم الّذى لا يأكل و يعطى، و البخيل الّذى يأكل و لا يعطى، و اللّئيم الّذى لا يأكل و لا يعطى. «2» فرمود: مردمان چهار صنفند: سخى و كريم و بخيل و لئيم: 1- سخى كسى است كه خود مى‏خورد و به ديگرى هم عطا كند. 2-
    كريم كسى است كه خود نخورد و به ديگرى دهد. 3- بخيل كسى است كه خود مى‏خورد و نمى‏دهد. 4- لئيم كسى است كه نه خود خورد نه به كسى دهد.
    ************************************************
    (1) بحار الانوار، جلد 71، صفحه 10 حديث 18 (هر دو جمله از يك روايت انتخاب شده است).
    (2) جامع الاخبار، صدوق، فصل 69، فى السّخاء و الايثار
    ___________________________________

    تفسير اثنا عشري، ج‏2، ص: 38

    امالى شيخ طوسى رضوان اللّه عليه از حضرت صادق عليه السّلام مروى است: ليس السّخىّ المبذر الّذى ينفق ماله فى غير حقّه و لكنّه الّذى يؤدّى الى اللّه عزّ و جلّ ما فرض عليه فى ماله من الزّكوة و غيرها، و البخيل الّذى لا يؤدّى حقّ اللّه عزّ و جلّ فى ماله «2». يعنى: نيست سخى، اسراف كننده كه خرج كند مال خود را در غير حق آن، و لكن سخى كسى است كه ادا كند آنچه واجب فرموده خداى تعالى در مال از زكات و غير آن. و بخيل كسى است كه ادا نكند حق خداوند عز و جل را در مالش.
    _______________________________

    تفسير اثنا عشري، ج‏2، ص: 246


    گفت پيغمبر كه دائم بهر پند ### دو فرشته خوش منادى ميكنند
    كاى خدايا منفقانرا سير دار ### هر درمشان را عوض ده صد هزار
    اى خدايا ممسكانرا در جهان ### تو مده إلّا زيان اندر زيان‏
    آن درم دادن سخى را لايق است ### جان سپردن خود سخاى عاشق است‏
    نان دهى از بهر حق نانت دهند ### جان دهى از بهر حق جانت دهند
    هر كه كارد گردد انبارش تهى ### ليكش اندر مزرعه باشد بهى‏
    و انكه در انبار ماند و صرفه كرد ### اشپش و موش و حوادثهاش خورد
    _____________________________
    تفسير خسروي، ج‏4، ص: 117
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    شاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط ldkdhj,v نمایش پست ها


    ناراحت نباشید انشاالله تا مطالب حقیر را مطالعه بفرمائید کارشناس محترم هم خدمتتان مطالبشان را میفرمایند

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    سخی به معنی بخشندگی و جود.( این واژه در قرآن کریم به کار نرفته است)« كتاب العين ،ج‏4،ص:289»


    کریم: بخشش و نعمت دادن، هر گاه خداى تعالى با اين واژه وصف شود اسمى است براى احسان و نعمت بخشيدن ظاهر و روشن او مثل آيه: (فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ‏- سوره نمل،آیه40).


    و هر گاه انسان با واژه- كرم- وصف شود در آن صورت اسمى است براى اخلاق و افعال پسنديده‏اى كه از انسان ظاهر ميشود و واژه- كريم- تا وقتى كه آن اخلاق و رفتار ظاهر نشود گفته نميشود. بعضى از علماء گفته‏اند: «الْكَرَمُ كالحرية الّا انّ الحرّيّة قد تقال في المحاسن الصغيرة و الكبيرة».


    [يعنى صفت كرم و بخشندگى مثل صفت جوانمردى است جز اينكه جوانمردى و حريت در خوبيهاى كوچك و بزرگ هر دو بكار ميرود].« ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن ،ج‏4،ص:12»
    فرق "کریم" و "سخی" چیست؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    لیئم از ریشه لوم به معنی سرزنش است. معمولا این لغت در مقابل چيزى است كه بملامت كننده ناگوار و بملامت شده نامناسب باشد[1]. «فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ »(مرا ملامت نكنيد خود را ملامت كنيد) سوره ابراهیم، آیه22.
    همچنین در خداوند در مورد فرعون می فرماید:« فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ وَ هُوَ مُلِيمٌ» (فرعون و لشكريانش را گرفته و بدريا انداختيم حال آنكه خويشتن را ملامت ميكرد كه چرا از حق منصرف گشته است) سوره ذاريات،آیه 40.


    البُخْل: إمساك و نگهداشتن و حبس كردن اموالى است كه حقّ نيست نگهداشته شود، نقطه مقابل اين حالت، جود و بخشندگى است.
    بَاخِل- همان بخل كننده است و امّا- بخيل- كسى است كه صفت بخل در او زيادتر باشد مثل رحيم- كه از- راحم- است.بخل- دو گونه است يكى بخل داشتن در اموال خويش و ديگرى بخل ورزيدن به اموال غير كه اينگونه بخل، ناپسندتر و مذمومتر است، دليل بر اين قول، سخن خداى تعالى است كه «الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ‏» (كسانى كه خود بخيل‏اند و ديگران را نيز به بخل ورزيدن أمر و سفارش مى‏كنند) سوره نساء،آیه37.[2]

    [1] - قاموس قرآن ،ج‏6،ص:220


    [2] - ترجمه مفردات راغب اصفهانی،ج1،ص243.
    فرق "کریم" و "سخی" چیست؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  17. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود