صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا ناصبي کافر است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    مناظرات
    نوشته
    21
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    40

    آيا ناصبي کافر است؟




    سلام

    کسي که با علي عليه السلام بغض داشته باشد...

    ايا او ناصبي است؟
    آيا او کافر است؟
    آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    124
    حضور
    2 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    433



    فرقه که زیاد هستش!....
    من شنیدم کافر نیستن...چون با اینکه دینشون اشتباهه اما دین دارن!....

  5. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام

    ناصبى كيست ؟

    در اقرب الموارد آمده است : (
    ناصبيه و نواصب كسانى هستند كه اعتقاد به دشمنى على عليه السلام دارند ، زيرا نصب به معناى دشمنى است ) . در قاموس نيز نظير همين را گويد .

    طريحى در مجمع البحرين گويد : نصب به معناى دشمنى است ، گويند : نصبت فلانا يعنى او را دشمن داشتم . و ناصبى نيز از همين ريشه است و او كسى است كه تظاهر به دشمنى اهل بيت عليهم السلام يا دوستان آنان به جهت آن كه پيرو اهل بيت هستند مى كند .


    يكى از فاضلان گويد : در تحقيق معناى ناصبى اختلاف است ، برخى پندارند كه ناصبى كسى است كه با اهل بيت عليهم السلام دشمنى ورزد . و برخى ديگر پندارند كه كسى است كه با شيعيان اهل بيت دشمنى ورزد ، و در احاديثى معناى دوم تصريح گرديده است .

    امام صادق عليه السلام فرمود : ناصبى كسى نيست كه ما خاندان را دشمن بدارد ، زيرا نمى يا بى مردى را كه گويد : من محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم را دشمن مى دارم ، بلكه ناصبى كسى است كه با شما ( شيعيان ) دشمنى ورزد در حالى كه مى داند شما ما را دوست مى داريد و از شيعيان ما هستيد .


    در كتاب جواهر الكلام ج 6 ص 66 از شرح فاضل مقداد نقل كرده است كه :

    ناصبى پنج قسم است :


    1 ) كسى كه از خوارج باشد و درباره على عليه السلام طعن زند .

    2 ) كسى كه به يكى از امامان عليهم السلام نسبتى دهد كه موجب سقوط عدالت باشد .

    3 ) كسى كه اگر فضيلت آنان را بشنود انكار كند .

    4 ) كسى كه معتقد به برترى ديگران بر على عليه السلام باشد .

    5 ) كسى كه منكر وجود نص بر على عليه السلام باشد .

    صاحب جواهر رحمه الله گويد :
    اين معنا در نفس تقويت مى شود كه ناصبى عموم دشمنان اهل بيت عليهم السلام را گويند گرچه معتقد به دشمنى با آنان نباشند . . . بلكه در جامع المقاصد ومجمع البحرين آن را به دشمن شيعيان اهل بيت نيز عموميت داده اند .


    علامه كبير حاج آقا رضا همدانى رحمه الله گويد : مراد از ناصبى در روايات ظاهرا مطلق مخالفان است نه خصوص كسى كه اظهار دشمنى اهل بيت كند و معتقد به دشمنى با آنان باشد ، چنان كه خبر معلى بن خنيس شاهد آن است ، كه گفت : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : ( ناصبى كسى نيست كه با ما اهل بيت دشمنى ورزد ، زيرا نمى يا بى كسى را كه گويد : من محمد و آل محمد را دشمن مى دارم ، بلكه ناصبى كسى است كه با شما دشمنى ورزد با آن كه مى داند شما ما را دوست مى داريد و از دشمنان ما بيزارى ميجوييد ) .

    و نيز دلالت دارد بر تحقق معناى نصب به صرف كنار زدن امامان عليهم السلام از مقامشان و دشمنى با شيعيانى كه حق امامان را مى شناسند روايتى كه
    ابن ادريس در مستطرفات سرائر ( ص 479 ) از محمد بن عيسى آورده است كه گفت : ( در نامه اى از امام هادى عليه السلام پرسيدم از ناصبى ، كه آيا در آزمايش و شناخت او نيازى هست به بيش از آن كه جبت و طاغوت را مقدم بدارد و معتقد به امامت آن دو باشد ؟ پاسخ آمد : هر كه چنين باشد ناصبى است ) .


    در جواهر از حدائق نقل كرده است كه : حكم به كفر مخالفان و دشمنى آنان و حكم به نجاستشان در كلام اصحاب پيشين ما مشهور است ، و سخن شيخ ابن نوبخت را كه از متقدمان اصحاب ماست شاهد آورده كه در كتاب فص الياقوت گفته است : آنان كه نص را رد مى كنند در نزد جمهور اصحاب ما كافر به حساب مى آيند . . . (جواهر الكلام ج 6 ص 61 )

    استاد كل ، شيخ اعظم : انصارى رحمه الله فرموده است : ظاهر آن است كه عامه ( اهل سنت ) چند قسم اند ، برخى ناصبى ، برخى مستضعف و برخى ميان اينها هستند ، نه اينند و نه آن .

    و آن گروه كه به سبب وجود اخبار و اجماع محكوم به نجاستند همان قسم اولند . بلكه بسا حكم به نجاست آنها نيز مشكل به نظر مى رسد ، زيرا آنچه از اخبار و تواريخ ظاهر است آن است كه بسيارى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و كسانى كه در زمان حضرت امير عليه السلام بودند و اصحاب جمل و صفين بلكه همه شاميان و بسيارى از مردم مكه و مدينه در عداوت سختى نسبت به اهل بيت عليهم السلام بودند ،.

    و روايت شده است كه : (
    شاميان از روميان بدترند ، و اهل مكه آشكارا به خدا كفر مى ورزيدند ولى اهل مدينه هفتاد مرتبه از آنها پليدترند ) و با اين حال نقل نشده كه از آنان دورى مى جسته اند . . .

    آرى ، ممكن است اين شبهه را چنين رد كرد كه معلوم نيست همه كسانى كه در بالا شمرده شدند دشمن واقعى بوده اند بلكه بسيارى از آنان - به ويژه در دولت بنى اميه - از روى تقيه اظهار دشمنى مى نموده اند . . .


    به علاوه ممكن است كه حكم به نجاست ناصبى در زمان امام باقر و امام صادق عليهما السلام انتشار يافته باشد ، زيرا بسيارى از احكام پيش از زمان آن دو بزرگوار مخفى بود چنان كه از پاره اى اخبار و سخنان برخى از نيكان ظاهر مى شود . و سخن درباره خوارج نيز از آنچه درباره ناصبى گفتيم معلوم مى شود ، زيرا آنان سخت ترين ناصبيانند به علاوه كه در زيارت جامعه نام مشرك بر آنان اطلاق شده است : ( و
    هر كه با شما جنگيد مشرك است ) . و خلاصه هيچ چيز روشن تر و آشكارتر از كفر يزيد نيست كه لعنت خدا بر او ( و بر هوادارانش ) باد . ( مصباح الفقيه - كتاب الطهاره 334 )

    و نيز فرموده است : بلكه در شرح المفاتيح آمده است : از بديهيات مذهب آن است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با منافقان مشورت مى كرد و از آنان دورى نمى جست . مگر آن كه گفته شود : اين گونه معامله با منافقانى كه اظهار اسلام مى كردند مخصوص صدر اسلام بوده است . و از همين جا استدلالى كه در كتاب معتبر براى پاكى عامه آورده ضعيف مى نمايد كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از فلان مرد و فلان مرد و فلان زن و فلان زن دورى نمى جست ، زيرا اگر اين استدلال تمام باشد بر عدم نجاست ناصبيان نيز دلالت مى كند . پس ناگزير بايد آن را بر مصلحتى حمل نمود كه عدم تحرز از آنان و امثالشان از ديگر منافقان را ايجاب مى نموده است . . . البته نبايد از حكم به طهارت آنان حكم به ثبوت مزيتى براى آنان تو هم شود ، ما تنها براى برداشتن حرج از مؤمنان حكم به طهارت آنان مى كنيم . ( مصباح الفقيه - كتاب الطهاره 334 )

    فقيه بزرگوار حاج آقا رضا همدانى رحمه الله گويد :
    گاه حكم به كفر آنان مشكل مى نمايد ، زيرا دشمنى با اهل بيت عليهم السلام در دولت بنى اميه و اختلاط ياران أئمه عليهم السلام با ناصبيان و خوارج شايع بوده است و پرهيز أئمه عليهم السلام و يارانشان از آنان معروف نيست ، بلكه ظاهر آن است كه با آنان مانند ساير مسلمانان معاشرت مى كرده اند ، و اين كه اين گونه معاشرت را در زمانهاى در از حمل بر تقيه كنيم در غايت بعد است .

    و گاه از اين شبهه اين گونه پاسخ داده اند كه بيشتر مردم از ترس سلطان جور اظهار دشمنى و بيزارى از ائمه عليهم السلام مى كرده اند و در واقع ناصبى نبوده اند . اما اين پاسخ درست نيست ، زيرا ظاهر قول و فعل هر كس حجتى بسيار خوب است كه نمى توان آن را ناديده گرفت .


    و بهترين پاسخ همان است كه شيخ ما مرتضى رحمه الله داده است كه اغلب احكام شرعى در عصر امام باقر و امام صادق عليهما السلام منتشر شده است ، و مانعى ندارد كه كفر ناصبيان نيز از همان احكام باشد ، بنابر اين ياران ائمه در دولت بنى اميه با ناصبيان آميزش داشتند بدون آن كه از حكم آنان با خبر باشند ، اما خود ائمه - صلوات الله عليهم - معلوم نيست كه در غير مقام تقيه با ناصبيان و خوارج آميزش داشته باشند ، والله اعلم ( مصباح الفقيه - كتاب الطهاره 568 )


    .
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۰:۲۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    جان فدا کردن برای خاک پای مولایم امام زمان ، احادیث اهل بیت ،
    نوشته
    262
    حضور
    6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    694



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابومهدي نمایش پست ها
    سلام

    کسي که با علي عليه السلام بغض داشته باشد...

    ايا او ناصبي است؟
    آيا او کافر است؟
    آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟

    با سلام.

    به اجماع کل علمای شیعه ناصبی ها از کافر بدترند و در اصول ماست که امام صادق(روحی لتراب نعله فداء) فرمودند : اگر دیدید ناصبی داشت در اب دریا عرق می شد به غرق شدنش کمک کنید و... امام صادق(روحی لتراب نعله فداء) به طور عجیبی انها را از کافر بدتر و ازسگ نجس تر می دانند اگر می خواهید روایات وارده از امام صادق(روحی لتراب نعله فداء) را می اورم .

    لعنت الله علیهم
    ویرایش توسط قنبر حیدر : ۱۳۹۱/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۰:۱۸
    وبلاگی مخصوص مناقب امیرالمومنین

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابومهدي نمایش پست ها
    سلام


    آيا او مثل کافر، نجس هم هست؟
    سلام
    امام صادق عليه السلام فرمود : خداوند آفريده اى بدتر از سگ نيافريده است ، و دشمن ناصبى ما نزد خدا از سگ پست تر است .
    جواهر الكلام ج 6 ص 63

    و فرمود : خداى متعال آفريده اى نجس تر از سگ نيافريده است ، و دشمن ناصبى ما خاندان ، از سگ نجس تر است .
    وسائل الشيعه ( آل البيت) ج 1 ص 220
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    جان فدا کردن برای خاک پای مولایم امام زمان ، احادیث اهل بیت ،
    نوشته
    262
    حضور
    6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    694



    وسائل‏الشيعة 1 220 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحما

    فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً أَنْجَسَ مِنَ الْكَلْبِ وَ إِنَّ النَّاصِبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَنْجَسُ مِنْهُ

    خداوند خلقی نجس تر از سگ نیافرده است و ناصبی برای ما اهل بیت از سگ نجس تر است

    وبلاگی مخصوص مناقب امیرالمومنین

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    جان فدا کردن برای خاک پای مولایم امام زمان ، احادیث اهل بیت ،
    نوشته
    262
    حضور
    6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    694



    مستدرك‏الوسائل 17 432 25- باب عدم قبول شهادة ولد الزنى ..
    َ
    انَّ نُوحاً حَمَلَ فِي السَّفِينَةِ الْكَلْبَ وَ الْخِنْزِيرَ وَ لَمْ يَحْمِلْ فِيهَا وَلَدَ الزِّنَى وَ إِنَّ النَّاصِبَ شَرٌّ مِنْ وَلَدِ الزِّنَى

    نوح در کشتی خویش سگ و خوک را سوار کرد ولی ولدالزنا را سوار نکرد و ناصبی بدتر و شرورتر از ولدالزنا است
    ویرایش توسط قنبر حیدر : ۱۳۹۱/۰۲/۳۰ در ساعت ۲۰:۲۷
    وبلاگی مخصوص مناقب امیرالمومنین

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    جان فدا کردن برای خاک پای مولایم امام زمان ، احادیث اهل بیت ،
    نوشته
    262
    حضور
    6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    694



    بحارالأنوار 27 221 باب 10- ذم مبغضهم و أنه كافر حلال ا

    َ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً أَشَرَّ مِنَ الْكَلْبِ وَ النَّاصِبُ أَشَرُّ مِنْه‏

    خداوند خلقی شرورتر از سگ نیافرده و ناصبی از سگ شرورتراست

    وبلاگی مخصوص مناقب امیرالمومنین

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    جان فدا کردن برای خاک پای مولایم امام زمان ، احادیث اهل بیت ،
    نوشته
    262
    حضور
    6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    694



    مصادی راجع به کفر مبین ناصبی ها و نجس تر بودن انها از سگ و کافر و جواب تمام سوالاتی که گفتید از زبان امام صادق(روحی لتراب نعله فداء)

    الكافي 3 14 باب ماء الحمام و الماء الذي تسخنه ا

    وسائل‏الشيعة 1 219 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحما

    وسائل‏الشيعة 1 220 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحما

    مستدرك‏الوسائل 17 432 25- باب عدم قبول شهادة ولد الزنى ..

    بحارالأنوار 5 287 باب 12- علة عذاب الاستيصال و حال ول

    بحارالأنوار 27 221 باب 10- ذم مبغضهم و أنه كافر حلال ا

    بحارالأنوار 27 236 باب 10- ذم مبغضهم و أنه كافر حلال ا

    بحارالأنوار 73 71 باب 3- آداب الحمام و فضله و أحكامه

    بحارالأنوار 77 36 باب 6- حكم ماء الحمام ..... ص : 34

    بحارالأنوار 78 47 باب 3- وجوب غسل الجنابة و علله و كي

    الأمالي‏للطوسي 273 [10] المجلس العاشر و فيه بقية أحادي

    ثواب‏الأعمال 211 عقاب الناصب و الجاحد لأمير المؤمنين‏

    جامع‏الأخبار 162 الفصل السابع و العشرون و المائة في

    الصراطالمستقيم 3 58 فصل ..... ص : 54

    علل‏الشرائع 1 292 220- باب آداب الحمام ..... ص : 292

    المحاسن 1 185 47- باب الراد لحديث آل محمد ص .....

    الوسيلة 72 فصل في بيان أحكام المياه ..... ص :

    الوسيلة 76 فصل في بيان أحكام النجاسات و وجوب إ

    وسائل‏الشيعة 1 220 11- باب كراهة الاغتسال بغسالة الحم

    وبلاگی مخصوص مناقب امیرالمومنین

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    جان فدا کردن برای خاک پای مولایم امام زمان ، احادیث اهل بیت ،
    نوشته
    262
    حضور
    6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    694



    نقل قول نوشته اصلی توسط zahrarezaei نمایش پست ها
    فرقه که زیاد هستش!....
    من شنیدم کافر نیستن...چون با اینکه دینشون اشتباهه اما دین دارن!....
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ...کمی فکر...

    وبلاگی مخصوص مناقب امیرالمومنین

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود