صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بر چه دلیلی آیت الله سبحانی در تعریف مثل آوری می گویند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    بر چه دلیلی آیت الله سبحانی در تعریف مثل آوری می گویند؟




    آیت الله سبحانی در مقاله پیامبران دروغین چاپ شده در مجله کلام اسلامی در تعریف مثل اوری می گویند:
    معارضه واقعی با قرآن این است که بتوانند اسلوبی مبتکرانه غیر از اسلوب قرآن پدید آورند که از نظر الفاظ زیبا و جذاب و از نظر محتوا بلند و آموزنده و در عین حال از نظر اسلوب کاملا ابتکاری باشد.

    سوال من این است که بر چه مبنا و دلیلی ایشان مثل اوری را اینگونه توضیح می دهند؟؟؟؟؟؟
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوال من این است که بر چه مبنا و دلیلی ایشان مثل اوری را اینگونه توضیح می دهند؟؟؟؟؟؟[/quote]
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    بر چه دلیلی آیت الله سبحانی در تعریف مثل آوری می گویند؟
    با سلام و تشکر
    قرآن كريم از نظر محتوا مشتمل بر معارف بلند و حكمتهاي جامع است و از نظر قالب با نيكوترين بيان، فصيحترين منطق و كاملترين تأليف سخن مي‏ گويد و از اين رو هم سوره‏ هاي (اصطلاحي) قرآن معارض‏ ناپذير است و هم بخشها و طوايفي از آيات كه بر روي هم سوره ‏اي (لغوي) را تشكيل مي‏ دهد [1]
    تحدّي (مبارزطلبي) قرآن كريم، هم «جهاني» است، چنانكه از اين آيه كريمه بر مي‏ آيد، وهم «جاودانه»، و لازمه جهاني بودن تحدّي قرآن كريم آن است كه فهمش در توانِ همگان باشد؛ زيرا اين تحدّي تنها در محور لغت، ادبيات، فصاحت و بلاغت نيست تا مخاطبان آن، تنها عرب‏زبانان و آشنايان به ادب عربي باشند، بلكه ناظر به محتوا و فرهنگ خاص آن نيز هست.[2]
    قرآن كريم همراه با تحدّي به مِثْل، راه تماثل را نيز نشان داده است. دو فرد از يك نوع كه اوصاف مشتركي دارد، مِثْل يكديگر است. وقتي انسان مي ‏تواند مثل چيزي را بياوريد كه خود آن چيز را به خوبي بشناسد و خداي سبحان ابتدا قرآن را معرفي مي ‏كند و در معرفي آن مي‏ گويد: كتابي است كه خطوط كلي معارف علمي و نيز سعادت بشر را ترسيم مي‏ كند و با اين كه در طي چند سال نازل شده مطالب آن هماهنگ است و اختلافي در سراسر آن نيست. شما نيز اگر بخواهيد مثل آن را بياوريد راه آوردن مثل قرآن اين است.
    [3]
    بنابراین شاید منظور حضرت آیت الله سبحانی این است اگر کسی بخواهد مثل قرآن را بیاورد لازمه آن این است که اسلوب و قالبی بکار برد که همه محاسن فوق را داشته باشد در عین حال عین قالب قرآن نباشد.
    1.تسنيم، جلد 2ْ - صفحه 412
    2.
    تسنيم، جلد 1 - صفحه 36
    3.تسنیم، ج2 - صفحه 433


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۰:۲۱

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوال من این است که بر چه مبنا و دلیلی ایشان مثل اوری را اینگونه توضیح می دهند؟؟؟؟؟؟

    قرآن كريم همراه با تحدّي به مِثْل، راه تماثل را نيز نشان داده است. دو فرد از يك نوع كه اوصاف مشتركي دارد، مِثْل يكديگر است. وقتي انسان مي ‏تواند مثل چيزي را بياوريد كه خود آن چيز را به خوبي بشناسد و خداي سبحان ابتدا قرآن را معرفي مي ‏كند و در معرفي آن مي‏ گويد: كتابي است كه خطوط كلي معارف علمي و نيز سعادت بشر را ترسيم مي‏ كند و با اين كه در طي چند سال نازل شده مطالب آن هماهنگ است و اختلافي در سراسر آن نيست. شما نيز اگر بخواهيد مثل آن را بياوريد راه آوردن مثل قرآن اين است.[3]
    بنابراین شاید منظور حضرت آیت الله سبحانی این است اگر کسی بخواهد مثل قرآن را بیاورد لازمه آن این است که اسلوب و قالبی بکار برد که همه محاسن فوق را داشته باشد در عین حال عین قالب قرآن نباشد.
    1.تسنيم، جلد 2ْ - صفحه 412
    2.
    تسنيم، جلد 1 - صفحه 36
    3.تسنیم، ج2 - صفحه 433

    [/quote]
    خود اقای جوادی می گویند:
    دو فرد از يك نوع كه اوصاف مشتركي دارد، مِثْل يكديگر است
    خب سوال من هم دقیقا این است که چرا آن اوصاف مشترک نباید اسلوب قرآن باشد؟
    (دقت کنید من نگفتم عین قالب قران باشد اما مثل اسلوب قران باشد)

    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  6. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    خب سوال من هم دقیقا این است که چرا آن اوصاف مشترک نباید اسلوب قرآن باشد؟ (دقت کنید من نگفتم عین قالب قران باشد اما مثل اسلوب قران باشد)
    با سلام و تشکر
    اگر کسی بر فرض محال قرآنی بیاورد که مثل قرآن باشد آن دو قرآن دو فرد از یک نوع خواهند بود که دارای اوصافی مشترک هستند از حیث جامعیت، جاودانه بودن و ... نه اینکه در همه اوصاف مشترک باشند که این همان عینیت است بنابراین در مورد اسلوب و قالب بکار ر فته در هر دو، شباهت جزئی اشکالی ندارد آنچه مانع دو فرد بودن است عین هم بودن دو اسلوب است.

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۹:۳۲

  7. صلوات ها 3


  8. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و تشکر
    اگر کسی بر فرض محال قرآنی بیاورد که مثل قرآن باشد آن دو قرآن دو فرد از یک نوع خواهند بود که دارای اوصافی مشترک هستند از حیث جامعیت، جاودانه بودن و ... اما در مورد اسلوب و قالب بکار ر فته در هر دو، شباهت جزئی اشکالی ندارد آنچه مانع دو فرد بودن است عین هم بودن دو اسلوب است.
    بحثم سر شباهت جزئی نیست
    بحثم سر این است که اسلوب قرآن و ان مثل اوری شده مثل هم باشه
    نگاه کنید ما وقتی می گوییم چیزی مثل چیز دیگری است که از یک وجه یا چند وجه عین هم باشند مثلا دماغاشون عین هم باشه در بزرگی
    من هم می گویم متن من مثل قران باشه از جهت اسلوب چه اشکالی داره؟
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    من هم می گویم متن من مثل قران باشه از جهت اسلوب چه اشکالی داره؟
    سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته

    منظور این است که
    اگر فرضا کتابی را کسی بیاورد که بغیر از ابعاد علمی مثلا وجوهی همچون ساختار ادبی - جنبه های تاریخی - اجتماعی - سیاسی - روان و انسان شناسی - علم نجوم و کلا طبیعیات و... که از دست انسان ممکن است بر آید چنین کتابی را بسازد تا حدی که بتواند با قرآن در وجه علمی برابری کند
    ابعاد دیگری هست در قرآن کریم که شامل آموزه هائی میشود که انسان را متعالی میسازد.

    این بعد تعالی و کمال که مطابق با طبیعت و سرشت انسان است
    امر و نهی هائی که در آن هست نه تنها باعث تعالی در فرد بلکه در قالب تعالی جوامع انسانی هم می باشد و بدون شک کسی آنرا فرموده که خالق انسان بوده چراکه در حد یک صانع مصنوعش را میشناسد عیوبش را میداند و رفع آن عیوب و تکاملش را بسوی یک انسان کامل شدن اطلاع دارد.

    و آنقدر دقیق او را هدایت میکند که کسی که در مسیر هدایت قرار میگیرد متوجه این موضوع میشود که
    این سخنان متعلق به کسی است که او را بیشتر از خودش میشناخته

    امر و نهی هایش کمبودهای معنوی اش را کاملا تامین کرده و فرد مومن در طی مسیر طعم سعادت و خوشوقتی را میچشد.

    حال ما میگوئیم اگر فرضا

    کسی بیاید کتابی شبیه به قرآن بیاورد و آن کتاب بخواهد با نهاد و سرشت انسان در تمام اعصار ( در فرهنگهای مختلف در سرزمینهای متفاوت )بحدی مطابقت داشته باشد که چنین نتیجه ای حاصل گردد که بله این کتاب مانند قرآن چنین چیزی را هدیه میدهد و مانند قرآن در آن کتاب این تحدی صورت گیرد و این ادعا ثابت شود که به منکرین کتاب آسمانی بگوئید که این کتاب را بخوانند خواندند و افراد از طوائف مختلف در اعصار مختلف بر هدایتگری و تعالی آن مانند قرآن معترف شوند و ...

    چگونه این امر برای کسی که منکر آیات الهی است میسر است ؟

    میدانیم کسی که منکر قرآن است و در این مسیر تلاش میکند از دیدن و فهم بسیاری از مفاهیم ناتوان است.

    طبق نص صریح قرآن کریم تنها کسانی از بیشترین مفاهیم قرآن بهره میبرند که به اذن الهی در جمع راسخون قرار گرفته اند.و راسخون بیش از هرکسی بر این امر واقفند که حتی خودشان هم نمیتوانند حتی یک آیه شبیه به قرآن بیاورند.

    چه برسد به کسی که ایمان ندارد و از علوم الهی هم بی بهره است.
    و وقتی کسی از مفاهیم دقیق آیات بی یهره باشد کتاب یمانند قرآن کجا از او بدست می آید؟
    مانند اینکه به کور مادر زادی بگوئیم این طبیعت را ببین . اینهم رنگ و تابلو. بگیر نقاشی کن.


    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۱/۰۳/۱۶ در ساعت ۰۲:۱۹
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  11. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    بحثم سر شباهت جزئی نیست بحثم سر این است که اسلوب قرآن و ان مثل اوری شده مثل هم باشه نگاه کنید ما وقتی می گوییم چیزی مثل چیز دیگری است که از یک وجه یا چند وجه عین هم باشند مثلا دماغاشون عین هم باشه در بزرگی من هم می گویم متن من مثل قران باشه از جهت اسلوب چه اشکالی داره؟
    جناب ولایت اگر اسلوب دو کتاب کاملا یکی باشد این همان عینیت است دیگر مثل آوری نخواهد بود.
    موفق باشید

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۹:۰۴

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر

    جناب ولایت اگر اسلوب دو کتاب کاملا یکی باشد این همان عینیت است دیگر مثل آوری نخواهد بود.
    موفق باشید:gol:
    عینیت در یک جهت می شود مثل
    مثلا در منطق می گویند مثلان دو شی ای هستند که در نوع یا جنس یا ... عین هم باشند
    اگر تعریف دیگری ا مثلیت دارید بگویید(تعریف ماهوی)
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  14. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته

    منظور این است که
    اگر فرضا کتابی را کسی بیاورد که بغیر از ابعاد علمی مثلا وجوهی همچون ساختار ادبی - جنبه های تاریخی - اجتماعی - سیاسی - روان و انسان شناسی - علم نجوم و کلا طبیعیات و... که از دست انسان ممکن است بر آید چنین کتابی را بسازد تا حدی که بتواند با قرآن در وجه علمی برابری کند
    ابعاد دیگری هست در قرآن کریم که شامل آموزه هائی میشود که انسان را متعالی میسازد.

    این بعد تعالی و کمال که مطابق با طبیعت و سرشت انسان است
    امر و نهی هائی که در آن هست نه تنها باعث تعالی در فرد بلکه در قالب تعالی جوامع انسانی هم می باشد و بدون شک کسی آنرا فرموده که خالق انسان بوده چراکه در حد یک صانع مصنوعش را میشناسد عیوبش را میداند و رفع آن عیوب و تکاملش را بسوی یک انسان کامل شدن اطلاع دارد.

    و آنقدر دقیق او را هدایت میکند که کسی که در مسیر هدایت قرار میگیرد متوجه این موضوع میشود که
    این سخنان متعلق به کسی است که او را بیشتر از خودش میشناخته

    امر و نهی هایش کمبودهای معنوی اش را کاملا تامین کرده و فرد مومن در طی مسیر طعم سعادت و خوشوقتی را میچشد.

    حال ما میگوئیم اگر فرضا

    کسی بیاید کتابی شبیه به قرآن بیاورد و آن کتاب بخواهد با نهاد و سرشت انسان در تمام اعصار ( در فرهنگهای مختلف در سرزمینهای متفاوت )بحدی مطابقت داشته باشد که چنین نتیجه ای حاصل گردد که بله این کتاب مانند قرآن چنین چیزی را هدیه میدهد و مانند قرآن در آن کتاب این تحدی صورت گیرد و این ادعا ثابت شود که به منکرین کتاب آسمانی بگوئید که این کتاب را بخوانند خواندند و افراد از طوائف مختلف در اعصار مختلف بر هدایتگری و تعالی آن مانند قرآن معترف شوند و ...

    چگونه این امر برای کسی که منکر آیات الهی است میسر است ؟

    میدانیم کسی که منکر قرآن است و در این مسیر تلاش میکند از دیدن و فهم بسیاری از مفاهیم ناتوان است.

    طبق نص صریح قرآن کریم تنها کسانی از بیشترین مفاهیم قرآن بهره میبرند که به اذن الهی در جمع راسخون قرار گرفته اند.و راسخون بیش از هرکسی بر این امر واقفند که حتی خودشان هم نمیتوانند حتی یک آیه شبیه به قرآن بیاورند.

    چه برسد به کسی که ایمان ندارد و از علوم الهی هم بی بهره است.
    و وقتی کسی از مفاهیم دقیق آیات بی یهره باشد کتاب یمانند قرآن کجا از او بدست می آید؟
    مانند اینکه به کور مادر زادی بگوئیم این طبیعت را ببین . اینهم رنگ و تابلو. بگیر نقاشی کن.


    یاحق
    شما در این جا پاسخ مسوال مرا ندادید و مثل اوری از نگاه خود را تشریح کردید
    که من در تاپیک زیر مفصل به نقد و بررسی ان پرداخته ام:
    http://www.askdin.com/thread17218-8.html
    و قصد من از سوال در این تاپیک چیز دیگریست سوای تاپیک قبلی لذا حخواهشا در مورد سوال بنده سخن برانسد که چه اشکالی دارید دو متن از جهت اسلوب عین عین هم باشند را مثل قران گوییم
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  15. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    عینیت در یک جهت می شود مثل مثلا در منطق می گویند مثلان دو شی ای هستند که در نوع یا جنس یا ... عین هم باشند اگر تعریف دیگری ا مثلیت دارید بگویید(تعریف ماهوی)
    آنچه سبب دوئیت در دو فرد از یک نوع می شود تفاوت در عوارض آنهاست. مانند من و شما که دو فرد از نوع انسان هستیم و در برخی از عوارض با هم متفاوت هستیم حال اگر تفاوتی در عوارض نباشد دیگر دوئیت معنا ندارد.

    موفق باشید
    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۲۰:۰۰

  16. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود