صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ✔✔✔ عفاف ، چرا و چگونه؟ ✔✔✔

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370

    ✔✔✔ عفاف ، چرا و چگونه؟ ✔✔✔




    ✔✔✔  عفاف ، چرا و چگونه؟  ✔✔✔


    سرآغاز


    روز به دیدار یکی از دوستان ارجمندم که مشاور و روانشناس و کارشناس امور تربیتی است و در جوار حرم مطهر رضوی مسوولیتی به عهده دارد رفتم.
    به هنگام بازگشت زنگ تلفن به صدا در آمد. دوستم گوشی را برداشت و صحبتهایی میان آنان رد و بدل شد. تماس گیرنده برای جوانی 17 ساله وقت مشاوره می خواست!

    مشکل جوان طغیان غریزه جنسی بود که برای کنترل و رهایی از شر آن، خود را زخمی کرده بود.
    دوستم پیشنهاد داد این مشاوره را بنده بپذیرم و من نیز با کمال میل پذیرفتم. شماره تلفنم را دادم و قرار شد آن جوان که نامش مصطفی بود با من تماس بگیرد.
    بعد از ظهر تماس گرفت ، آدرس منزل را به دادم . پس از ساعتی آمد. سلام و احوالپرسی کردیم. تیپش همانند برخی از جوانان امروزی بود. به علاوه که چشمان آبی و موهای بورش، بیش از دیگران قیافه اش را شبیه غربی ها و اونور آبها کرده بود.
    به خانه دعوتش کردم. به راحتی پذیرفت و با چایی و شکلات مهمان بنده شد.
    از خانواده اش پرسیدم. پاسخ داد که فرهنگی و از اقشار متوسط به بالای جامعه هستند.

    سرانجام پای درد دل ها و غمهای جانکاهش نشستم و به دقت گوش جان فرادادم. از خودش بسیار ناامید بود، می گفت: « خلافهای بسیاری مرتکب شده ام . . . از شر شهوت و غریزه جنسی به ستوه آمده ام و راهی برای نجات نمی بینم و . . . »

    کمی امید و دلداریش دادم و به روشهای « کنترل غریزه جنسی از منظر آموزه های دینی » اشاره ای کردم و در پایان بسیاری از مطالب این نوشتار را که در قالب یک کتاب قطور 450 صفحه ای بود در اختیارش گذاشتم و با دعای خیر بدرقه اش نمودم.

    یک ماه بعد: تماس گرفت و به خانه آمد و با همان چایی و شکلات میهمان ما شد و گفت: کتاب را خواندم
    گفتم: نتیجه؟
    گفتم به این نتیجه رسیدم که با جنس مخالف تماس برقرار نکنم، تلفن نزنم، پیامک ندهم، چت نکنم، قرار ملاقات نگذارم و . . . . الان نیز یک هفته است که در این ایام تابستان مشغول به کار مناسبی شده ام و خوشبختانه محیط کار به گونه ای است که با نامحرمان در ارتباط نمی باشم. و از این جهت حال و روزم بسیار بهتر از قبل شده است.

    و این آخرین دیدار من با مصطفی بود. چرا که تا دیدار بعدی 5 سال طول کشید.

    ویرایش توسط حاج علی : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۰۳:۲۳

    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  2. صلوات ها 20


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370

    پس از 5 سال





    پنج سال بعد: سه شنبه 8/9/ 1390
    عصر با منزل آقا مصطفی تماس گرفتم، مادر گرامی اش گوشی را برداشت و گفت: مصطفی در دانشگاه است.
    شماره همراهش را گرفتم، تماس برقرار شد. خودم را معرفی کردم. پس از مدتی کوتاه و پرس و جوی مختصر، مرا به یاد آورد.
    گفتم: در حال تنظیم نوشتاری با هما حال و هوا هستم. دوست دارم بدانم اکنون در چه وضعیتی هستید؟ آیا این مطالب و این گونه ورود و خروج به بحثها برای جوان های امروزی کارآمدی دارد یا نه؟
    برای فردا عصر قرار ملاقات گذاشتیم تا در این باره به بحث و گفتگو بپردازیم.

    چهارشنبه 9/9/1390
    ساعت 3و20 دقیقه جلو درب اتاق با جوان رشید و خوش تیپ، اما بسیار وزین و باوقار روبرو شدم.
    پس از احوالپرسی و اظهار شادمانی و خوش آمد گویی از وضعیت تحصیلاتش جویا گشتم. معلوم شد دانشجوی ترم پنجم رشته مدیریت صنعتی است و طبیعتا 22 ساله!
    باهم به مرور خاطرات گذشته پرداختیم. اشک در چشمانش جمع شد و اشک مرا هم در آورد.
    به راستی دوران جوانی برای برخی چقدر پر فراز و نشیب است؛ گاهی غم و گاهی شادی، گاهی امید و گاهی نا امیدی، گاهی گناه و گاهی توبه!

    کمی از اوضاع و احوال افکار و عقائدش در این پنج سال سخن گفت؛ از محیط دانشگاه و دانشجویان؛ و اینکه مدتی گرفتار افکار نسبیت گرایی شده بود که مغایر با بعثت پیتمبر گرامی اسلام و نزول قرآن کریم و احکام مسلم دین مقدس اسلام است که سرانجام به کثرت گرایی ( پلورالیزم) و اباحه گری ( بی بندوباری) می انجامد.

    با خود گفتم در حق این جوان خیلی جفا کردم که در پنج سال گذشته با او تماس نگرفتمو با او دمساز و همراه و رفیق نگشتم. بی شک در روز قیامت پاسخی برای این جفا ندارم. چرا که خدای متعال مرا بازخواست خواهد کرد.
    خدایا! قصور و تقصیر این کمترین را ببخش و توفیق جبران عطایم نما.
    برایش توضیح دادم که برای چه منظوری با او تماس گرفتم و با او قرار ملاقات گذاشتم.
    گفت: آیا می توانم راحت باشم و حرف دلم را بزنم؟
    گفتم: ایرادی ندارد.اتفاقا حوشحال می شوم.

    گفت: این چه وضع جامعه است؟ این همه گسترش بی عفتی و فساد جنسی برای چه؟ چه کسی پاسخگوست؟ حوزه ها، دانشگاهها، ارشاد اسلامی، سازمان ملی جوانان، صدا و سیما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کانو ن ها، موسسات، نهادهای فرهنگی و معاونت های فرهنگی- اجتماعی در این جامعه چه کاره اند؟؟!!
    چرا وضعیت عفاف و حجاب روز به روز بدتر می شود؟اگر اینها واقعا کار می کنند پس خرجی اش کجاست؟ پس یا کار نمی کنند و یا اشتباه کار می کنند!!! به گمان من در همین داخل ایران و در درون نهادهای فرهنگی دست هایی وجود دارد که مخالف عفاف و پاکدامنی افراد جامعه است!

    در دل خیلی خوشحال شدم که یک جوان دانشجو این همه احساس مسوؤلیت می کند و در برابر معضلات اخلاقی و اجتماعی بی تفاوت نمی باشد و هم اینکه تا حدودی می داند متولیان فرهنگ جامعه چه نهادهایی هستند و به خروجی فعالیتهای آنان هم توجه دارد.



    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  5. صلوات ها 20


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370




    گفتم: بسیار خوشحالم از این همه آگاهی و شور و شعورو احساس مسوؤلیت؛ ولی مطمئن باش اگر همین کارهای مقطعی ، سطحی ، ساندویچی و لقمه ای نهادهای فرهنگی نبود، وضعیت از این برتر می شد.
    چرا که در طرف مقابل، دشمن با همه توان و سرمایه های میلیاردی به میدان آمده است. به عنوان مثال طبق آمار ارائه شده فقط 50 سایت فارسی زبان با رویکرد ترویج فساد جنسی در جامعه ایران فعالیت دارند ( روزنامه قدس 5/5/90) و اکثر محصولات فرهنگی جهان غرب و حتی جهان شرق در تنافی با فرهنگ عفاف و پاکدامنی است.

    بنابراین می توان گفت در این قضیه تمام جهان یک طرف است و ایران اسلامی طرف مقابل. به علاوه که گسترش وسایل ارتباط جمعی، جهان را به مثابه یک دهکده کرده ؛ دهکده ای که در همه خانه های آن رقص و پایکوبی و فساد جنسی برقرار است و تنها یک خانه تا حدودی برنامه ای غیر از برنامه های آنها دارد و بی شک پاک نگه داشتن اهل این خانه ، کاری آسان نمی باشد. و چه بسا برای این مظور لازم باشد که برای همه دهکده برنامه ریزی فرهنگی شود.

    و البته من هم قبول دارم که عده ای در این مملکت و حتی « سیامک پورزند» هایی در صدا و سیما و نهادهای فرهنگی، به عنوان ستون پنجم دشمن نفوذ کرده و دست در دست دشمن داده اند. تا فرهنگ بیگانه را رواج دهند.
    واطلاع دارم که کتابهای فراوان در در ترویج فساد جنسی در همین مملکت و در همین شهر مقدس مشهد به چاپ انبوه رسیده است.
    و قبول دارم که بخشی از فیلمها و سریالهای داخلی و بسیاری از سریالها و فیلمهای خارجی و پربیننده همانند « جومونگ» که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، بسیار زیرکانه و حساب شده ب روابط دختر و پسر و عشق های شیطانی دامن می زنند.
    وقبول دارم که متاسفانه بسیاری از پوشاک های موجود در داخل کشور ( همانند مانتوهای جورواجور و شلوارهای سایه ئار، ساییده، زخمی و فاق کوتاه ) با فرهنگ دین سازگاری نداردو خود یکی از عوامل مهم بی حیایی و گسترش فساد و فحشاء جنسی است و هیچ متولی پاسخگو هم ندارد.!

    ولی بی گمان این خواسته نظام اسلامی نیست، بلکه خواسته دشمن است. دلیلش هم این است که مقام معظم رهبری سالهاست خطر تهاجم و شبیخون فرهنگی و برنامه ریزی دشمنان برای گسترش فساد جنسی را گوش زد نموده اند و برخی از مسوؤلین متعهد و دلسوز هم این خطر را تا اندازه ای درک نموده و به برنامه ریزی و اقدام در این جهت روی آورده اند.
    از جمله این اقدامات ، همین نوشتار می باشد که برای گروههای اثر گذار و مرتبط با جوانان و توده مردم تهیه شده است.

    در پایان این دیدار پژوهش حاضر را در اختیار این جوان عزیز قرار دادم و از او خواستم آن را مطالعه کند و دیدگاهش را درباره اینکه : ایا نوشتار حاضر می تواند برای نسل جوان امرئزی مفید باشد یانه؟ بیان نماید.

    باهم خداحافظی نمودیم و قرار بر این شد ایشان در جلسه بعد نظرش را درباره این پژوهش و تحقیق بیان نماید.

    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  7. صلوات ها 18


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370



    هفته آینده:

    نظر آقا مصفی درباره این تحقیق این بود: لذت بردم، جالب بود. یادداشت هایی نیز برای خودم برداشتم.
    البته ایشان نقطه نظرات و نقدهایی هم داشتند که برایشان توضیح دادم و یکی از نقدها را نیز اعمال نمودم.

    ناگفته نماند علاوه بر آقا مصطفی، تاکنون دهها جوان عزیز دیگر این مباحث را مطالعه کرده و در مجموع اظهلر رضایت نمودند. و نیز گروهی از فضلای حوزه علمیه مباحث این نوشتار را در گفتمان های دینی ، حلقه های معرفت و حتی در سخنرانی ها و منبرها مورد استقاده قرار داده و نتیجه بخش دانسته اند.

    افزون بر این، پنج تن از اساتید حوزه و دانشگاه به طور ویژه این مباحث را مورد بررسی قرار ئائه و پیشنهادها و نقدهایی داشته اند که برخی از آن نقدها اعمال گشته است.
    اکنون با توجه به تناسب موضوع در یک پست به تفکیک مطلب این تحقیق و پژوهش کاربردی گذاشته میشود. باشد که برای معلمان، مدرسان، طلاب، دانشجویان و دانش اموزان وسایر اقشار مفید واقع شود.

    امید است کاربران گرامی نقطه نظرات خود را با پیام خصوصی به این حقیر در میان بگذارند تا در مورد بازنگری واقع شود.

    جادارد از مسوول محترم کارگروه ترویج فرهنگ عفاف و معاونت محترم فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که به این حقیر، اجازه نشر این نوشتار را دادند کمال تشکر و سپاس را داشته باشم.

    به امید پیروزی اسلام در تمام عرصه های جهانی




    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370

    پژوهش در یک نگاه




    بسم الله الرحمن الرحيم


    پژوهش در يك نگاه

    موضوع: عفاف­گرايي و پاكدامني[خویشتنداری جنسی]

    علت توجه به موضوع: زيان­هاي فراواني است كه از طريق بی­عفتی و انحرافات جنسي، متوجه افراد مي­شود.

    هدف: توانمند شدن افراد در کنترل غريزة جنسي براي دست­يابي به زندگي آرام؛ و رسيدن به كمالات انساني و الهي؛ و نيكبختي در دو جهان.

    منابع تحقيق: قرآن و حديث(البته در برخي مباحث از يافته­هاي علوم بشري كه در تأييد قرآن و حديث است نیز استفاده شده).

    تئوري تحقيق: "عفاف­گرایی ـ ازدواج ـ عفاف­گرایی" و به تعبیر دیگر "خويشتنداري ـ ازدواج ـ خويشتنداري" به معناي عفاف­ورزي پيش از ازدواج و بعد از آن؛ كه برگرفته از آموزه­های دینی مي­باشد و مشاهدات عيني و آمار رسمي از سوي "شوراي عالي امنيت ملي" نيز حكايت از اين واقعيت دارد كه متأسفانه انحرافات جنسي در ميان برخي از متأهل­ها هم وجود دارد! بنابراين رعایت روش­هاي عفاف­گرايي(که در فصل­های مختلف آمده) قبل و بعد از ازدواج، و در زمان تأهل نيز لازم است.

    مخاطبين: جوانان، مربيان، مشاوران، والدين، مديران، مسئولان و هنرمندان.

    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  11. صلوات ها 17


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370

    ضرورت بحث




    مقدمه: طرح اینگونه مباحث چه ضرورتی دارد؟



    ✔✔✔  عفاف ، چرا و چگونه؟  ✔✔✔



    پژوهش و بررسي در پرونده‌هاي قضايي، كه بخش اندكي از آنها در روزنامه‌ها به‌عنوان خبر منعكس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌ مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌شود، نشانگر اين واقعيت است كه بسياري از نزاع‌ها، طلاق‌ها، قتل‌ها، خودكشي‌ها، اعتيادها، باندهاي فساد و فحشاء و ... ريشه در انحرافات جنسي و غريزة شهواني دارد كه اگر كنترل مي‌شد هرگز به اين مراحل نمي‌رسيد و اين همه مصيبت و گرفتاري براي فرد و اجتماع پديد نمي‌آورد. اينك به­عنوان يادآوري تيتر چند نمونه از اين حوادث را از نظر مي­گذرانيم:


    روزنامه قدس(6/3/86) ص13: با شكايت يك دختر 18 ساله، مرد عنكبوتي دستگير شد


    ✔✔✔  عفاف ، چرا و چگونه؟  ✔✔✔


    روزنامه قدس(10/9/86) ص13: اعترافات تلخ زن جوان، جزئيات جنايت شبانه را فاش كرد


    ✔✔✔  عفاف ، چرا و چگونه؟  ✔✔✔




    روزنامه قدس(28/8/86) ص13: قتل شوهر با همكاري راننده سرويس



    ✔✔✔  عفاف ، چرا و چگونه؟  ✔✔✔



    روزنامه قدس(9/2/86) ص13: قتل شوهر با چاقوي همسر خيانتكار

    روزنامه قدس(14/8/86) ص 13: مادر بزرگ راز قتل دختر 19 ساله را فاش كرد

    روزنامه اعتماد ملي(12/3/86) ص14: عاملان قتل و آزار دو دختر 7و5 ساله اعدام شدند

    روزنامه قدس(29/2/86) ص17: رقيب عشقي، قاتل جوان شكست خورده

    روزنامه اعتماد ملي(12/3/86) ص14: پسر17 ساله، سر قرار كشته شد

    روزنامه قدس(6/3/86) ص13: قتل دوست خيانتكار، با چاقوي آشپزخانه

    روزنامه قدس(20/8/86) ص13: 5 بار اعدام، مجازات قاتل 4 پسر يزدي (پس از تجاوز)

    روزنامه قدس(14/8/86) ص13: 32 دختر و پسر جوان در پارتي گوهر دشت كرج دستگير شدند

    روزنامه قدس(20/8/86) ص13: دستگيري پير مرد 92 ساله به جرم اغفال! تعجب نكنيد اين پير مرد به جرم اغفال و تجاوز به زنان دستگير شد!!

    رجانيوز،کد خبر(77149): سه متجاوز به­عنف سحرگاه امروز دوشنبه ‌در زندان اوین به­دار مجازات­آویخته شدند

    روزنامه قدس(30/2/86) ص13: تجاوز معلم خصوصي به يك دانش­آموز "هشدار به خانواده­ها"

    روزنامه جمهوري اسلامي (7/10/87) ص2 : علي اكبر عصارنيا معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان ملي جوانان اعلام كرد: متاسفانه 56 درصد جوانان ما براساس اظهارات خود اعلام كرده­اند كه در طول دوران جواني با يك دختر در ارتباط بوده­اند و از اين تعداد 26 درصد منجر به رابطه نامشروع جنسي شده و 13 درصد به حاملگي و سقط جنين انجاميده است!!

    روزنامه قدس (11/10/87) ص13: اعترافهاي يك جوان:دختر مورد علاقه­ام مرا تحريك كرد تا مادرم را كه با ازدواجمان مخالف بود، به قتل برسانم!!!
    ویرایش توسط حاج علی : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۰۷:۴۷

    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  13. صلوات ها 16


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370



    و از اين قبيل خبرها كه هر روزه در رسانه­ها و صفحة حوادث روزنامه­­ها به­وفور مي­توان يافت.
    بي‌گمان تا زماني كه آگاهي درست و همه جانبه از ابعاد غريزة جنسي و راههاي كنترل آن در دست نباشد، نمي‌توان از طغيان و انحراف آن پيشگيري كرد و از آسيب‌هاي آن در امان ماند.
    بنابراين طرح اين‌گونه مباحث ضرورت حياتي و اجتناب ناپذير دارد به‌ويژه آنكه رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌و‌آله مي‌فرمايد: هيچ بامدادي نيست، مگر اينكه دو فرشته آواز مي‌دهند: واي بر مردان از دست زنان و واي بر زنان از دست مردان!
    «مَا مِنْ صَباحٍ إلّا وَ مَلَكان يُناديان: وَيْلٌ لِلرِّجالِ مِنَ النِّساءِ،وَ وَيْلٌ لِلنِّساء مِنَ الرجالِ».( ميزان الحكمه، ح 18660)

    اين حديث به روشني دلالت دارد بر اين­كه بسياري از مردان و زنان همواره در معرض خطر بي‌عفتي و انحرافات جنسي قرار دارند و از آسيب‌ها و زيان‌هاي فراوان آن در امان نيستند.
    شايد بتوان ادعا كرد كه زيان‌هاي جسمي ـ روحي، و دنيوي ـ اُخرويِ بي‌عفتي و انحرافات جنسي، از بسياري گناهان ديگر بيشتر است. چرا كه دستورهاي فراوان در قرآن و روايات براي كنترل اين غريزه بيان شده است و حال آن‌كه اين حجم از احكام ودستورها دربارة ديگر گناهان كمتر به چشم مي‌خورد.
    بنابراين پرداختن به تعليم و تربيت صحيح جنسي بسيار لازم و ضروري می­باشد، و سزاوار است انسان‌هاي غيور و دلسوز از ميان اهل قلم، و تحقيق، و تدريس، و تبليغ، و هنر، و ثروت، و دولت، و قانون، و قدرت، بيش از پيش به ميدان آيند و با سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي، بسترهاي بي‌عفتي و انحرافات جنسي را از ميان بردارند و جامعة ما را از اين خطر بزرگ نجات ‌دهند.

    شايان ذكر است كه اين فراخواني، در واقع يك بسيج همگاني است؛ بدين معنا كه در ميدان مبارزة "عقل و شهوت" لازم است همه مردم و نهادها و دستگاه‌ها بسيج شوند و به ياري عقل بشتابند و در مهار شعله‌هاي شهوت بكوشند تا مشكل انحرافات جنسي و پي‌آمدهاي زيان‌بار آن برچيده شود و بدين ترتيب غنچة زيباي عفاف و پاكدامني شكفته گردد.

    اميد آنكه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينة راهكارهاي گسترش فرهنگ عفاف مورد توجه قرار گيرد [مصوبة 1385] و 301 مأموريت­ محوّل به 25 وزارت­خانه و سازمان به اجرا درآيد و بدين­صورت نمونه­اي از شكوفايي معنوي در جامعه به­بار نشيند.

    البته پيش از اين لازم است کلیه مسئولین ذي­ربط و دست­اندرکاران و افراد و گروه­هاي تأثيرگذار با مباحث عفاف­گرایی و اهمیت آن آشنا شوند تا دغدغة اجرای وظایف محوّله را بیابند و نيز با توجه به آموزه­هاي ديني، بدانند در حوزة كاريِ خود، چگونه اقدام كنند. إن­شاءالله

    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  15. صلوات ها 13


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370

    شيوه و روش بحث




    به نام علی اعلی

    3. شيوه و روش بحث:

    شيوه و روش بحث را، تحت عنوان يك پرسش و پاسخ در پي مي‌گيريم و آن اينكه: چه كسي به راه­ها و روشهاي "كنترل غريزة جنسي" آگاه­تر است؟
    در پاسخ به اين پرسش، عقل هر انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌ مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌گويد: سازنده و مخترع هر چيز، نسبت به كاركرد درست آن چيز و آسيب‌هاي آن، از ديگران داناتر و آگاه‌تر است.
    به‌عنوان مثال، سازنده يك كامپيوتر جديد و مدرن، از ديگر افراد، نسبت به كاركرد صحيح آن و چگونگي به‌كارگيري آن، داناتر و تواناتر است و در صورت ايجاد نقص و آسيب، به‌خوبي مي‌تواند از عهده تعمير آن برآيد.
    از همين‌روست كه سازندگان و مخترعان يك دستگاه جديد، همراه با آن دفترچه راهنما صادر مي‌كنند و حتي در صورت لزوم، افرادي را به‌عنوان متخصص و خبره فن تعليم مي‌دهند تا از روي دفترچه راهنما چگونگي كاركرد صحيح با آن دستگاه را به ديگران آموزش دهند و به هنگام آسيب ديدن و خراب شدن نيز بتوانند از عهده تعمير و اصلاح آن برآيند.
    اينك همين عقل مي‌گويد خالق و سازنده انسان، براي حركت صحيح و هدايت درست آدميان، لازم است دفترچه راهنما ارائه كند و نيز متخصصان و خبرگاني امين و شايسته‌اي را پرورش دهد تا آنان بتوانند از عهده تربيت و هدايت انسان‌ها برآيند.
    با اندكي تحقيق و بررسي معلوم مي‌شودكه خداي بي‌نياز و مهربان ـ كه جز براي مهرباني نمودن و كمال بخشي آدمي را نيافريده است ـ در طول تاريخ حيات انسان، دفترچه‌هاي هدايت، كه همان كتاب‌هاي آسماني هستند بر تربيت شدگاني امين و شايسته فرو فرستاده كه آخرين و كامل‌ترين آنها، قرآن مجيد است كه به‌وسيله رسول گرامي اسلام(ص) براي تعليم و تربيت و هدايت بشر عرضه شده است. چنان‌كه حضرت مي‌فرمايد: هر كس علم را در غير از قرآن بجويد خداوند گمراهش كند. «... مَنِ ابتَغَي العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللهُ... ».( ميزان الحكمه، ح 16411)
    و نيز مي‌فرمايد: هر كه علم اولين وآخرين را مي‌خواهد مي­بايست در قرآن به كاوش بپردازد. « مَنْ اَرادَ عِلْمَ الاوّلينَ وَ الاخرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ ».( ميزان الحكمه، ح 16448 )

    از سوي ديگر چون فهم و استفاده كامل و درست از قرآن براي افراد بشر ممكن نمي‌باشد از همين‌رو خداوند منّان كارشناساني امين و مصون از خطا و اشتباه را برگزيده است تا به تعليم قرآن بپردازند و آدميان را از نور هدايت آن بهره‌مند كنند و آن كارشناسان جز امامان معصوم(ع) نمي‌باشند كه با تأكيدها و تصريح‌هاي فراوان رسول خدا(ص) به‌عنوان كارشناسان راستين هدايت بشر از جانب خداوند معرفي شده‌اند.

    بنابراين عقل حكم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌ مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌كند كه براي يافتن راههاي عفا‌ف­گرايي و كنترل غريزة جنسي از قرآن و عترت(ع) راهنمايي و كمك بجوييم. چرا كه مسئله عفت و كنترل شهوت، در سعادت و خوشبختي انسان ـ در هر دو جهان ـ نقش كليدي و اساسي دارد. به همين جهت تلاش كرده‌ايم تا اين مسئله مهم و حياتي را از طريق «ثقلين» پيگيري نماييم.
    البته در راستاي ثقلين، عقل بشر و بخشي از دست‌آوردهاي علوم را كه در تأييد گفته‌هاي آنان است نيز مورد ملاحظه قرار داده‌ايم و از آنجا كه جوانان عزيز را مشتاق دانستن دليل احكام و دستورهاي ديني، ديديم، اين رويكرد را به فال نيك گرفته و با آغوش باز به اين نياز برخواسته از جان و خرد آنان پاسخ مثبت داده و كوشش نموده‌ايم آيات و روايات مورد استناد در بحث‌ها را بيان كنيم تا سبب نورانيت دلها و آرامش جانها
    گردد و خردها را شكوفا كند و بدين ترتيب پاسخگوي عقل حقيقت‌جوي جوانان عزيز باشد. و در همين راستا به فتواهاي مراجع بزرگوار تقليد هم اشاره شده است.
    شايان ذكر است كه در اين مجموعه از داستان‌ها و ماجراهاي واقعي و اشعار نيز بهره گرفته شده تا مصداقي از موعظة حسنه گردد و بر بار اثرگذاري و تربيتي آن افزوده شود.
    لازم است پيشاپيش از راهنمايي‌ها، انتقادها و پيشنهادهاي سازنده همه عزيزان خداجو و دلسوزي كه دغدغه گسترش فرهنگ عفاف و پاكدامني را دارند تشكر كنيم و آن‌را بر ديده منّت نهيم.





    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370



    توضيح و تحليل واژه­هاي كليدي و كاربردي


    عفت، خویشتنداری، كنترل، شهوت

    پيش از پرداختن به مباحثِ اصلي، مناسب است واژه­هاي كليدي و كاربردي توضيح داده شود تا ذهن مخاطبين عزيز با آنها انس يابد و در نتيجه فهم مباحث آسانتر گردد.

    عفت:
    واژه عفت و عفاف از كلمه "العِفَّة"در لغت عرب گرفته شده که به معنای ترک شهوات دنیّه و پست می­باشد.(فرهنگ المنجد) یکی از مشتقات واژة "العِفَّة"در لغت عرب، کلمة "عَفَّ " است که به معنای کَفَّ می­باشد. [کَفُّ النُّفس: خويشتنداري و بازداشتن نفس] و یکی از معانی "کَفَّ " كنترل كردن است. ( فرهنگ معاصر عربي ـ فارسي، ص591، آذرتاش آذر توش ) و "کنترل" یعنی: نظارت داشتنِ عقلِ شخص بر احساسات و اعمالِ وي. ( فرهنگ معين،ج3، ص3085. )

    قرآن كريم در دو جا از واژه عفت در امور مالي و اقتصادي استفاده كرده،
    یحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ 273 بقره
    و
    وَ مَنْ كَانَ غَنِیا فَلْیسْتَعْفِفْ 6 نساء
    و در دو جا هم به عفت طلبي در امور جنسي سفارش نموده است:
    وَليَستَعفِفِ الّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً
    وَ أن يَستَعفِفنَ خَيرٌ لَهُنَّ نور(24)، آيات33 و 60 .

    كه معادل مناسب آن در زبان فارسي همان عفت پيشگي و عفاف­گرايي است. زيرا پسوند "گراي" به معناي گراييدن و ميل است و هم به معناي طلب كننده. ( فرهنگ معين، ج3، ص3225 ) پس عفاف­گراي يعني طالب عفت؛ و طالب عفت كسي است كه تمايل و گرايش به عفت و پاكدامني دارد و براي بدست آوردن آن تلاش مي­كند.

    شهوت:
    شهوت از واژة "الشَّهوَة" در لغت عرب گرفته شده است که به معنای خواهش و رغبت شدید نفساني می­باشد ( فرهنگ لغت المنجد ) و کاربرد آن در خواهش و اشتياق جنسي بسیار است به­طوری که در قرآن کریم نیز آمده است:

    إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَشَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ ( اعراف (7) آیه 81)
    ترجمه: آیا شما از روی شهوت به سراغ مردان می‌روید، نه زنان؟! شما گروه اسرافکار (و منحرفی) هستید!



    بي­شك قسم نامشروعِ اشتیاقِ جنسی منافات با عفاف و پاكدامني دارد و در تقابل با آن مي­باشد. و به­عكس پايداري ورزيدن، كنترل كردن و مبارزة با آن، همان عفاف­پيشگي است. چنان­که اميرمؤمنان عليه­السلام مي­فرمايد: چيره شدن بر شهوت، بزرگترين عفت است. « غلبةُ الشهوةِ مِن اَكبَرِ العَفاف». (ميزان الحكمه، ح13166 )

    و در بيان ديگر فرموده است: صبر و پايداري در برابر شهوت، عفت است: «الصبرُ عَنِ الشَّهوَةِ عِفَّةٌ». ( ميزان الحكمه، ح 13153 )

    بنابراين واژه­هاي عفاف­گرايي، پاكدامني، كنترل غريزة شهواني و خويشتنداري جنسي، از نظر معنا و مفهوم، نزديك به هم هستند و (در صورت پرهيز از مناقشات لفظي) مي­توانند مقصود ما را در ارائه مباحث اين نوشتار برآورند.




    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370

    آسیب شناسی یک اصطلاح






    آسیب شناسی یک اصطلاح
    تلقی عموم مردم و مسئولین کشور از اصطلاحِ رایجِ "عفاف و حجاب" اغلب معطوف به مباحث مربوط به "حجاب بانوان" است و حال اینکه گسترة عفاف بسیار وسیع بوده و علاوه بر عفت در پوشش و حجاب اسلامی، شامل عفت بینایی، گویایی، شنوایی، چشایی، بویایی، بساوایی؛ و رعایت عفت در خلوت و اختلاط و معماری و رفتار و افکار و ارتباط نیز می­شود و همة مردان را هم در برمي­گيرد.
    به­عبارت دیگر موضوع عفاف و پاکدامنی به­­پازلی می­ماند که از قطعات مختلفی تشکیل یافته که یکی از آنها، مباحث مربوط به حجاب است و اگر خواسته باشیم بانوان حجاب اسلامي را به­خوبي رعايت كنند و عفيف و پاكدامن شوند بایستی همه این قطعات در کنار هم قرار گیرند و گرنه پرداختن به یک قطعه به­تنهایی کارساز نمی­باشد.
    به­عنوان مثال اگر كسي اهمیت و فایده­ها و روش­هاي عفاف­گرايي و پاکدامنی را نداند و از زیان­های بی­عفتی و انحرافات جنسی هم آگاه نباشد توصیه او به رعایت حجاب اسلامی سود نمی­بخشد و به فرض که حجاب اسلامی را رعایت کند ممکن است از طرق دیگر دچار انحراف شود؛ مثلا از طریق عدم رعایت عفت بینایی یا گویایی یا شنوایی یا خلوت يا اختلاط یا رفتار و یا افکار !
    بنابراين تلقي نادرست از اصطلاحِ "عفاف و حجاب" يكي از آسيب­هاي جدّي است كه مردم و مسئولين و حتي دست­اندركاران فرهنگي را از اتخاذ روش­ها و راهكارهاي درستِ مقابله با معضل بي­عفتي و انحرافات جنسي باز مي­دارد و به همين جهت در اين نوشتار از اين اصطلاح كمتر استفاده شده است.


    برخي از كتابهايِ مرتبطِ با موضوع عفاف­گرایی که در گردآوري این نوشتار، مورد ملاحظه قرار گرفته است عبارتند از:
    "اخلاق جنسي در اسلام و جهان غرب" شهيد مطهري. " انحرافات جنسي جوانان" آيت الله مكارم شيرازي. "تربيت جنسي در اسلام" آقاي حافظ ثابت. "تربيت جنسي از منظر قرآن و حديث" حجة الاسلام دكتر علي­نقي فقيهي. "هفت روش پيشگيري از انحرافات جنسي" آقاي هادی حسين خاني. "پژوهشي در فرهنگ حياء"آقاي عباس پسنديده. "جوان، هیجان، خویشتنداری"گروه نویسندگان حدیث زندگی.


    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود